Baluba: Kassetter ER, VAR og FORBLIR urkule! Gratulerer. 613 var NADs siste, ja- den har flere Tandbergske kretser. Men jeg håper han kompisen din behandla den bra. Mekanikken er skjør, nemlig.Hvis ikke kan du prøve å få TT her til å rense den. Har nettopp montert en nyrenset ex-TT Onkyo TA-R300 hos dama, og det med et lydresultat LANGT over hva feks en ny NAD 6340 jeg tidligere hadde i sin tid presterte. Men en 613 kan komme opp på samme nivå som Onkyo, den. MEGET bra maskin- som også 6340 var. Disse NAD-maskinene elsker Denons krom- og metallbånd, så får du tak i forseglede Denon HD6S, HD7, HD8 eller HD-M- prøv de. Totimers 120-taper er totalt hensteeth idag, men du får tak i feks HD8-100. Det er en MEGET god match til NAD
Samme gjelder for Maxell XLIIS , gode gamle D fra TDK og Sony XR. Resultatet bør bli en svært godt balansert lyd, full av moro og dynamikk. Såfremt resten av riggen holder, da..
Ja, kassetter er kule. Det er derfor jeg aldri har kastet dem, kassetter har bare blitt stjålet hos meg på et lager. En liten tragedie som egentlig drepte samleren i meg. Godt for noe, da.
Min første gode kassettspiller var en NAD 6150. Den brukte jeg ofte Denon HD7 i med godt resultat. Som du skriver, balansert og dynamisk. I alle fall i forhold til sin tid, tidlig åttitall. Og egentlig var jeg aldri like fornøyd med det jeg hadde etterpå, blant annet en litt dyrere Luxman. Jo, Sony WMD-6C var jeg veldig fornøyd med fram til jeg fikk ødelagt noe i hastighetsreguleringen. Den kunne fortsatt spille av med godt resultat hvis jeg kompenserte med finjusteringen, men på opptak fikk jeg en fryktelig wow og flutter. Og da sluttet jeg å bruke kassetten som aktivt medium sett bort fra å spille av gamle taper. En kort periode i første halvdel av nittitallet brukte jeg en Sanyo toppmodell fra tidlig åttitall (den med ekstern superstøyreduksjon, men uten nevnte støyreduksjon) før jeg gikk over til DAT på slutten av 1994. Etter det var DAT, ADAT og HDD de opptaksmediene jeg brukte.
Jeg vil tro den stort sett har stått et sted. Det har nok vært rotete og støvete, men den har neppe blitt mye brukt. Han hadde nesten ingen kassetter, men en god del cd-er med klassisk musikk. Da jeg fyrte den opp første gang virket det som om den måtte jobbe litt for å moe opp, men etter bare noen sekunder med jobbing etter å ikke ha vært brukt på årevis så både spilte den av og tok opp helt fint. Det samme gjelder spoling. Alt virker ok, men det kan kanskje være en idé med en rens. Får tenke litt på det og være lydhør for eventuelle avvik.
Bare sånn til info; Jeg husker at opptil flere kassettspillerfabrikanter frarådet på det sterkeste bruk av C120 kassetter, da disse er ekstremt tynne bånd og har meget lett for å floke seg ved bruk og ikke minst ved spoling frem og tilbake. Bare så det er nevnt
@ Auditor: veldig hyggelig at du er fornøyd.
Er veldig klar over det at tapen blir tynn. Hvis du kjenner til det verket jeg hadde planer om å ta opp på kassetten så er det et sammenhengende stykke ambientmusikk på såvidt over en time. Med samme innhold på begge sider vil det aldri være nødvendig å spole, og slitasjen blir jevn på begge sider. Men takk for råd.
TT: Veldig grei på lyd, den. Kun en ting plager meg med den: Autoreverse funker ikke. Hva gjør vi? Har du hatt problemer med det?Hvordan ser resten av samlingen av tapedecks ut hos deg?
Tipset herfra, Baluba, er å bruke så gode bånd som mulig, men MAX 100-lengde. Skal du gå så høyt opp i tid , er HD8 et minimum. Det er en grunn til at 120 ikke finnes mer. De har rett og slett ikke overlevd!!
Med disse opplysningene så blir det nok litt feil å prøve for hardt å få det til. Poenget var en times sammenhengende avspilling av Thursday Afternoon, og da blir alternativet å fade ned etter enten 45 eller 50 minutter. Det er ikke noen dynamisk musikk i det hele tatt, så da tar jeg nok en kassett fra pakningen med Maxell UR. Støyfrihet er det viktigste ved avspilling av akkurat det verket, så med Dolby C og en grei normaltape bør det gå greit.
En litt artig liten anekdote er historien om da jeg spilte CD-en første gang på radio som programleder for et program som het Det du ellers ikke hører på Radio 102. Like etter at jeg hadde spilt av det timeslange verket kimte telefonen, og folk skrev brev dagene etter med ønske om at jeg spilte verket på ny i et senere program. Så jeg lovde da på luften at siste time av Det du ellers ikke hører to uker senere skulle settes av til Eno og Thursday Afternoon. Da satt lytterne klar med spolebåndopptakere og garantert kassettspillere for å få tatt opp dette unike stykket musikk. For aldri før hadde noen gitt ut et musikalsk verk som er en times sammenhengende lyd. Og det var langtfra alle som hadde CD-spiller i 1985. Vi hadde ikke i studio engang, så jeg tok med min egen Denon hjemmefra. Dessverre har jeg ikke originalplaten lenger, så jeg må spille av en flacfil jeg fikk av en venn.
Det var da merkelig Auditor. Virket jo her og hos deg!
Det renner over av C-120 kassetter på ebay. Prisene ligger fra ca 130,- + frakt og oppover. Søkeord Cassette tape c-120
Skrekk og gru for noen priser!
Da kjøper jeg heller en APTX Bluetoothreceiver og streamer fra PC i stuen til samme pris. Aldri i livet om jeg betaler 130+ for en kassett med tvilsom holdbarhet. Tusen takk for konstruktive innspill alle mann.
Hmm, burde sjekket om det fortsatt er liv i Pro-Walkmanen. Den fungerte fint på avspilling da jeg la den bort, og jeg vet hvor den ligger.