Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    DSCF7495.jpg


    Denon DRS810.. 250,-.. Min første 3 hoder og den første 3 hoderen jeg har sett så langt på Fretex..

    Alt virker såfremt jeg kan se.. Går rent og pent.
    Topplokket er noe skrapet opp men det kan jeg leve med til denne prisen.

    Ikveld blir det testing ja gitt!

    Frog79
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.590
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    TT, BirgerG: Up there with the best. Both of them. Men den lista omfatter minst tre maskiner til...Jeg har en av dem selv..Kan dere liste ut de to andre?
    Det spørges da om det dreier seg om Nakamichi spillere bedre enn Dragon?
    Ellers har Tandberg (som TT er inne på) TCD 3000 serien (i serien er også910 og 911).
    Men finnes også mye annet bra. NAD 6300 blir nesten altid nevnt blandt de 10 beste 3 hoders spillerne. Ellers Luxman K-05, Pioneer CT-95, Beocord 9000, Teac Z-7000, Aiwa XK-S 9000, Revox 215(S) og H1, Harman Kardon CD 491, Onkyo TA 2090/2900, Arcam Delta 100. Flere?
    Må jo nevne noen Sony modeller da. For eks TC-K777 som kom på høsten i 1980
    The Vintage Knob skriver;
    Solid, excellent sounding and arguably one of Sony's best and one of the best cassette recorders full stop.
    Stereo Sound ranked it in 1983 as Best Buy above the three monster Naks (DRAGON , ZX-9 , 1000ZXL) - not bad for a brand "only making nice Walkmans" !
    TC-K777ES kom i 1982 og her skriver samme nettside;
    Second version of the original TC-K777 masterpiece, adding Laser Amorphous heads (L.A.), minor mechanical changes, a complete redesign of the boards, added super parts (Duorex, Muse, For Audio etc), Dolby C and... black looks.

    The FeCr position is still there - not for long :)

    The K777ES is easy to find and an audible upgrade to the original ; the last iteration was and still is one of the best cassette recorders ever built, bar none : TC-K777ESII.

    Deretter kom det spillere på rekke og rad i et utall varianter beregnet på hjemmemarkedet, USA og Europa.
    Det kuliminerte med utgavene TC-KA7ES, KA5ES, KA3ES og KA6ES. (Rekkefølgen her er ikke tilfeldig) Da er vi inne på nittitallet og alle hadde Dolby S.
    Sony har alltid hatt en forkjærlighet for tallet 7. Det har så og si uten unntak vært med i betegnelsen på de beste produktene de har fått frem.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Siden det nærmer seg for meg, skal hente min LX selv nå istedenfor å få den brakt over fjellet, så leser jeg meg opp på brosjyremateriale og bruksanvisninger. Har for sikkerhets skyld lastet ned servicemanual også. Lot meg fascinere av dette avsnittet om båndtransporten, som visstnok er en svært nær slektning til 1000ZXL.

    nakamichi transport text.jpg

    nakamichi transport.jpg


    Kompromissløs teknologi er alltid gøyalt! Må si jeg gleder meg nå.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Frog79: Gratulerer. Bedre enn en 810 skal du lete lenge etter. Men hva er det med dere trøndere og prising? Forrige eier må jo ha vært helt DUST!!! Altså han som tok den til Fretex. Man GIR ikke bort de der.. Hvis den der er i noenlunde samme tekniske stand som min , burde du frivillig foreslått å gi 1500 kroner for den.Og vil du ha mest mulig for den ved et salg, åpner du den ikke selv heller. Det er opp til Klubbens serviceavdeling. Consider yourself warned..
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen vil heldigvis ha ting ut dørene uten å måtte vente på det rette budet og så ta jobben med å sende det langt avgårde. Det er da vi står klar til å snappe opp tilbudene. Jeg har jo endt opp med en lignende deal med min Naka, og det er fra en som visste hva han hadde. Av og til må litt turnover bare prioriteres framfor profitt. Takk og pris for det, hadde han som solgte Monopulse til meg hatt litt is i magen ville han garantert fått 1000 til 1500 kroner mer for dem. Så to slike dealer har jeg gjort i løpet av høsten og vinteren, og har ingen dårlig samvittighet for det. ;D

    Kommer jeg over en slik Denon til 800 kroner så reagerer jeg kjapt og sikrer den, uten moralske skrupler i det hele tatt. Bare en uendelig glede over å ha en samling kompetente kassettdeck. :rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Vel, jeg syns Fretex hadde satt den altfor lavt. Selv hadde jeg gitt mer for den. Pga det arbeidet de gjør. Kjenner til både dem og Kirkens Bymisjon "fra innsia", om dere forstår..Dessuten: Hadde alt vært riktig, havna den i Oslo..hos meg..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner godt deres arbeid, har jo arbeidet endel sammen med dem gjennom mitt virke de senere årene. Men jeg er ikke rikere enn at jeg sier ja takk til 800 kroner, for det er jo alltid et risikomoment ved å kjøpe eldre kassettspillere som ikke har undergått service. Fretex funksjonstester, men det er så langt de strekker seg. Derfor bør det være litt å gå på i tilfelle det kjapt blir behov for rep. En kassettspiller får jo ikke skikkelig arbeidstemperatur før etter en stund, og det kan ta noen timers bruk før tidens tann viser seg. Det sjekker ikke Fretex, så prisen synes jeg er ganske grei, alt tatt i betraktning. Litt riper på topplokket er også et minus, selv om det ikke hadde stoppet meg. Jeg pruter meg av prinsipp ikke opp hvis det ikke dreier seg om radikalt stor prisforskjell. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Da håper vi Frog slår seg til ro med dette ene toppdecket, da..
    Frog: Welcome to the club..
     
    Sist redigert:

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Frog79: Gratulerer. Bedre enn en 810 skal du lete lenge etter. Men hva er det med dere trøndere og prising? Forrige eier må jo ha vært helt DUST!!! Altså han som tok den til Fretex. Man GIR ikke bort de der..
    Takk takk. Og jeg er helt enig.. Man gir ikke bort de der men sånn ble det. Nå er den min :)

    Hvis den der er i noenlunde samme tekniske stand som min , burde du frivillig foreslått å gi 1500 kroner for den.
    Nei. Hvis de priser den til 250,- så betaler jeg det ja. De tjener minimalt på elektronikk oppå der uansett. Det går i møbler og antikviteter som er overpriset hinsides all fornuft så jeg har ikke dårlig samvittighet for dette.

    Og vil du ha mest mulig for den ved et salg, åpner du den ikke selv heller. Det er opp til Klubbens serviceavdeling. Consider yourself warned..
    Faktisk ingenting galt med denne såfremt jeg kan se. Jeg renset pinch roller og hode. Mulig jeg smører lukemekanismen. Faktisk ikke brukt en dråpe kontaktrens engang på denne da det ikke trengs. Faktisk det første jeg gjorde når jeg hadde den hjem var å åpne den :D Alle belter virker ok og hastighet er stabil og rett.

    Frog79
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes forresten det er vakkert at folk gir bort attraktive salgsobjekter til en god sak som Fretex er istedenfor å annonsere det til markedspris på Finn. Det som gjør mest vondt å se er de som ikke gidder å svinge innom Fretex med slike saker og heller kaster dem i el-returen for å gjøre ting enkelt for seg selv. Har du en Nakamichi Dragon og er rik nok til å kaste den i søpla så er du en overivrig drittsekk når du velger den løsningen istedenfor å gi den til Fretex eller en annen ideell sak. Om resultatet betyr en utpris laaaangt under reell markedsverdi er vinn vinn for både giver, mottaker/selger og endelig kunde. Selv om det kunne blitt enda mer vinn vinn for mellomleddet hvis de priset etter markedsverdi, men da følger det også med forbrukerrettigheter som må oppfylles av selger. Det kan i potensielt bli vanskelig og dyrt for Fretex.

    Kjøper jeg en komponent på Fretex til en pris langt under markedspris ville jeg aldri funnet på å gå tilbake til Fretex med den hvis jeg ikke var fornøyd eller fikk problemer etter noen uker/måneders bruk. Tror faktisk Fretex har det litt i bakhodet når de priser elektronikk.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Grei sak for de fleste, men jeg syns de rett og slett har tatt for lite. Fordi jeg- som en av få i Norge. og forhåpentlig hele tråden- veit hva disse maskinene gjør. Det er rett og slett skammelig å måtte betale så lite. Men man har da vært ekstra heldig selv også. Holder på å kronologisortere 350 originaler som kom inn idag- courtesy of Trane:rolleyes: (Takk, T,!) Se auksjon over her. Noen skal dog flytte ut..har flere på CD.
    Flere høl tetta i samlinga her, og tapene ser iallefall svært godt ut. Tipper de har blitt godt passa på. Ikke at jeg tvilte. At "reolen" har plass til noen flere er langtfra negativt- det trengs tvertimot sårt;) Kanskje får vi plass til begge samlingene på ett sted? Frua har noen, hu og...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med tilslaget.

    Når det kommer til brukt utstyr så må du huske at et norske markedet for kassettspillere er uhyre lite og nesten dødt. Så og si alle som bryr seg befinner seg i denne tråden, med noen få unntak av folk som ønsker å oppfylle drømmen om dyr Tandberg eller Nakamichi. Dyr Denon vil aldri oppnå høy pris i Norge, du betalte vel 1200 for din? Og den var uten skraper på topplokket. Da blir 800 en grei pris for den maskinen, og spesielt grei fordi Fretex ikke bare skal skaffe penger til nødlidende men også tilby varer som fattige har råd til å kjøpe. Nå ble det en av oss som fikk den, men det kunne også ha blitt en sosialklient med stor kassettsamling som ville fått drømmen oppfylt i bytte mot ei uke på nudlesuppe.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Takk, Baluba. Priser er priser. Men markedet for formatet er en god del større også i Norge. Det har vist seg i mailboksen min. Leirdelinga er enda tydeligere i tapeverdenen enn på vinyl. Noe blant annet dere Nakister er en medvirkende årsak til. Men jeg skal innrømme at jeg faktisk river meg litt i det lille hår jeg har på huet, etttersom en viss mann i Nidaros har en tendens til å være LITT for heldig der oppe:mad:;D Rene Fetter Anton..hmff... Skal det inn et deck til her blir det en 810..til...eller kanskje Onkyo..Naka er for skjøre.

    Frog: Pass på den- da har du deck i tjue år. Jeg regner selv med å være borte fra verden før min samling med decks tar kvelden.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    So true....:rolleyes: Me too!! Det er på tide å få Nakmichi ned fra pidestallen, vet du..hehe.. Det er Denons jobb, det..Og så en og annen ES, da:cool: Kan liksom ikke glemme Terje-A her heller:rolleyes: Moro er det likevel..
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denon får aldri Nakamichi ned fra pidestalen. Det ville være som om en Audi skal få en Benz S-klasse ned av pidestallen. Den kan prøve og til og med lykkes teknisk, men vil likevel aldri få Benz S-klasse ned av pidestallen. Utviklingen innen teknologien er over, den er død hos alle andre enn de som holder gamle maskiner i live, og da vil de gamle adelsmerkene for alltid beholde sin pidestall. Ytelsen må isåfall være så spektakulær at alt annet settes i skyggen, og slikt har ikke kommet og kommer heller ikke til å bli utviklet.

    Så på topp av pidestallen vil alltid Nakamichi, Tandberg og Revox befinne seg. Sony ES puster dem litt i nakken i form av renomme. De andre kan være så gode som de bare vil, men status er satt og adelen er instituert. La det være slik det er, selv om jeg synes spesielt Tandberg og de mest legendariske Naka er overpriset i forhold til bruksverdi. Men det plager ikke meg nevneverdig, jeg har fått drømmen og kan heller kjøpe meg noe "budsjettgull" som Denon eller Onkyo neste gang. Avløsere og reserver trenges alltid. :)

    Husk at hvis et nytt merke får samme adelstatus som ovenfor nevnte så stiger prisene til himmels ganske kjapt. Vil vi egentlig det da? Er ikke kassetthobbyen dyr nok som den er?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Det er din påstand.. Og den som våger å kalle 810 er budsjettspiller, evt reserve gjør så på eget ansvar. Mercer er og blir overprisede kvalmeskapere, forresten... De fjæringene er ene og alene grunnen til at jeg bestandig har reisesyketabletter i medisinskapet. Det er også en grunn til at Naka er borte, mens Denon fortsatt lever, Baluba. Glem ikke det. Men jeg forstår at du elsker dem.:rolleyes:

    Denon DRS 810 gjør det den skal på referansenivå, og blir elsket for det rent lymessige. Byggekvalitet og design er en bonus. Nakamichi sitter på pidestall fordi de idag er borte, var utrolig teknisk avanserte for sin tid, låt mer enn greit og nettopp fordi det står Nakamichi på dem. Hva Sony angår: Ingeniørarbeidet sitt skal de ha for..:cool:
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.590
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette har vi snakket om tidligere også.:). Ingen som er under tredve (eller kanskje vi skal si førti) har brukt kassettspiller eller har hørt om radio lux og 10 i skuddet. Interessen for kassett er det kun noen ytterst få som har. Vi er sjeldne som hønsetenner. Noe jeg liker godt;)
    De som husker det vi driver med har nok oppfatningen av at Naka var best, (dyrt må jo være bra), Tandberg, (sært, fra Norge), Revox, (flinke med tape, dette kan de). Alle de andre var vel like, mulig at Sony var et lite hestehode foran de andre på grunn av et godt rykte. Dessverre skjedde det mye på nittitallet som ikke var bra. Derfor sitter vi nå med vintage rigger. Og naboen med en lydplanke fra Andersson.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.590
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Stille og rolig i tråden her i dag ser jeg, da får jeg bidra litt:)
    Startet dagen i dag med å sette meg godt til rette for å smøre opp og sjekke litt på K511S som katta dro inn døra her for noen uker siden.
    20170428_124239.jpg

    Legg merke til en liten smøring av mekanikeren også. (Lagavulin er absolutt ikke feil). Men det viste seg at noen hadde vært her før meg og ødelagt mekanikken. Dette er jo en billig spiller og milevis unna ES spillerne i kvalitet. Tok ut mekanikken, (motorer, capstanhjul o.l. kjekt å ha) og kastet resten.
    Men nå var jeg i dytten og plukket frem min småforkjøla K850ES. Problemet med denne var 2db for lavt signal på venstre kanal både i source og tape. Fant 2 pot på printkortet og justerte venstre kanal litt opp og vipps så var det ok.:)
    Et lite nærbilde fra printkortet i 850ES.
    20170428_145831.jpg

    Og nå som 850ES har frisknet til så må jo den også kobles opp. Her har den tatt plassen til MDspilleren. Minidisc lever farlig, det havner nok nede i de dype skoger ved ekvator etterhvert.
    20170428_160439.jpg
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.986
    Antall liker
    17.860
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    @Auditor: skal vi bytte litt? LP mot Prince kassetter?
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Jorwed: Nix! De blir her:rolleyes: Det kommer selvfølgelig an på om du mente den nye Sting samleboksen, evt Elton John 17.11.70+ /Burberrysettet i pakke. Da kan vi prate.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.986
    Antall liker
    17.860
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    He he, jeg skjønner. Da ser jeg på tilbudet ditt på PM som en morsomhet :rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Jorwed: Det er tvertimot fullt seriøst. Jeg spøker ikke med musikk, såpass trodde jeg du skjønte. Men Prince blir her, han..alle tretten utgivelsene.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: På tide å få ES opp å spille, ja.. Rensa du den samtidig?
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Skal jeg fortelle dere noe? 3 hoder er veldig kjekt! ;)

    Men jeg har en mistanke dere visste dette ifra før av?

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Hele tråden visste det, Frog. Men akkurat den maskinen du sikter til- og hva den gjør med sine tre..se det er noe helt eget. I know. Får håpe du har funnet den du har tenkt å beholde nå..Den fortjener videre liv..Sjelden har betegnelsen "trehodet troll" passet bedre:rolleyes: Rens den på vanlig måte, du..Men ta høyde for horisontal mekk.

    Baluba: Sommeraktiviteter...
     
    Sist redigert:

    AudunB

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    46
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Hei, da kan jeg også melde meg inn her:

    IMG_1719.jpg


    En Sony TC-D5M kjøpt i nærområdet. Trenger nok en rens og sikkert nye reimer ifølge selger. Virket tipptopp når jeg prøvde. Rensesett bestilt fra EB, men for reimskifte og evt bytte av deler trenger jeg nok en proff til å gjøre det.
    Kjøpte også en mikrofon i samme slengen, en Sony ECM-969 om det sier noe. Er vist bra saker ifølge selger.
    Ellers mangler det strøm adapter, men det finnes på bukta.

    Så nå er det bare å finne fram gamle kassetter fra 80-tallet.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    AudunB: Bra start. Tipper Terje-A kan klare å skifte de reimene...;) Solid formidler, den der. Med den arbeidsoppgaven Sony ga den, må den være det. Reportasjemaskin til proffbruk.
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Så også på den D5Men, men er på utkikk etter en ekstra 910, så fokus 360 grader glapp. Men han fått tak i en Sony WD D6C. Var ikke mye bevegelse i den da den kom i hus. Men nå går den uten problem. Og en variabel strømforsyning ble koblet til, så nå står den sammen med stue anlegg 2 😊
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Den veit jeg flere som kunne tenkt seg. Dog, dessverre ikke meg. Variabel på hvilken måte? Veksle mellom US og NO spenning?
     

    AudunB

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    46
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    AudunB: Bra start. Tipper Terje-A kan klare å skifte de reimene...;) Solid formidler, den der. Med den arbeidsoppgaven Sony ga den, må den være det. Reportasjemaskin til proffbruk.
    Auditor: Takk for tips. PM er sendt Terje-A.

    Håper ikke det blir bare en start.:) Hadde ikke tenkt å skaffe meg flere spillere, men vet jo hvordan det er. Har huset fullt av forsterkere og høyttalere etter bare å skulle ha et enkelt vintage anlegg for et par år siden.

    Jeg hadde egentlig tenkt å slå til å en av de TEACene som ligger på ebay.de, men når jeg tilfeldigvis så Sony annonsen på fredag, og det var 10 minutter unna, slo jeg til.

    For øyeblikket har jeg bare 2 kassetter i huset. En Elvis Costello/Paul McCartney demo som var til salgs på record store day, og en opplæringskasset for toraderspillere (for min kone). Men demoen låt slett ikke verst over anlegget.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    AudunB: Tape er et morsomt format, noe flere og flere digitalister gjenoppdager. Ubeskjedent nok er mailboksen min et ikke så reint lite bevis derpå:)
    Med såpass store, velbevarte samlinger som fins i Norge bør det ikke være noe problem å få i en skikkelig "database" med musikk på kassetter. Husk: En del av det som foreligger på disse små finnes ikke på annet format. Eller er ute av print/kataloger. Det er noe med autentisiteten også. Du må JOBBE med et opptak for å få det best mulig. Det er en strøken mulighet til å LÆRE. Eller altså gjenoppdage formatet. Så: Kjør på!! Det er relativt enkelt å finnne både forseglede opptakskassetter, originalt og altså større, velbevarte "pakker". Send meg gjerne en PM eller to om du lurer på noe..:cool: Kassettene skal og må bevares for ettertida, akkurat som CDene..Begge formatene er en slags "tidsnøkkel" for den som veit å verdsette dem. Jeg regner med å være kremert selv før mitt beste tapedeck tar kvelden for godt..såfremt det da ikke kommer til å trenge reimskifte de neste 2-5 år..pga det man i møbelbutikken kaller "hard bruk".

    Tips: Vil du ha et større parti gode, forseglede opptakstapes for å starte med? Sjekk Ebay etter TDK D60/D90. Passer godt til små Sony, og er-sammen med Denons nyere DXer/Maxell UR/ Fuji DR1 de fineste normalbånd som er å oppdrive. Skal du opp i type II og IV, regn med å betale MYE mer. for partier av anstendig størrelse- i min bok vil det si 50+ stk..Dessuten: Sony er huseget som få andre. Deres egen tape funker gull på maskiner som din. HF, for eksempel..Det er en svært utbredt tape på Ebay,,til god pris. Mye av den i US, men Europa hadde produksjonen i sin tid, så du finner dem i hopetall her også. Mest i Frankrike og Italia.
     
    Sist redigert:

    AudunB

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    46
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Auditor: Igjen takk for tips og hjelp. PM kommer sikkert når jeg er i gang.

    Det var denne tråden som trigget meg til å prøve kassetter igjen. Tok opp mye i ungdommen, hadde en enkel Grundig til å begynne med. Så ble en Tandberg senere, sikkert en rimelig versjon, kan ikke huske. Så jeg har, om ingen har kastet den, en liten samling med opptak fra NRK og annet. Det finnes sikkert noen kjøpte også. Den første kjøpekassetten ble handlet tidlig på 70-tallet. Cream med Live Cream kjøpt av en gammel tante i Oslo. Hun fikk visst mye kred for musikksmaken sin:) Håper den har overlevd. Alt dette ligger i barndomshjemmet, så time will show.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Ikke mye å utsette på en godt sammenskrudd tohodersmaskin heller.
    AudunB: Kan være lurt for din del å se etter en nyprodusert Teac W890R Mk2. De finnes fortsatt der ute, og er ikke særlig dyre heller.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.590
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Ikke mye å utsette på en godt sammenskrudd tohodersmaskin heller.
    AudunB: Kan være lurt for din del å se etter en nyprodusert Teac W890R Mk2. De finnes fortsatt der ute, og er ikke særlig dyre heller.
    Hva ville du valgt da? En godt sammenskrudd 3 hoders eller 2 hoders?
    En 3 hoders spiller er overlegent best til å ta opp på. Til avspilling er det selvfølgelig ikke like viktig.
    Nå har frog79 sett lyset og det er bra.:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en av hver, Terje..det vet du da? Pluss et sjeldent curio. Det er ikke noe som helst i veien med Frogs- eller AudunBs- valg. I should know:rolleyes:

    Angående den Teac´en er den ikke bare bygget som ei panservogn. Den er NY også. Og en strøken maskin for den som ønsker seriøse opptak, kombinert med dobbeldeckets brukervennlighet. Vurderer faktisk å ta inn en selv. Fordi det- i enkelte situasjoner- forenkler jobben en hel del. Ligger flere i Italia, men det spørs om Njål kan skaffe dem fra hovedlager. Sist jeg sjekka var de høyst betalbare for den som elsker kassetter. Fire tusen..
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn