Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Der er noget der SKAL være tilstede i ens barskab...:cool: Gammel Dansk er lige dét...
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Frog: Der er noget der SKAL være tilstede i ens barskab...:cool: Gammel Dansk er lige dét...
    Var helt overbevist at det skulle være Linie selv men.. Iallefall det som bestandig er i mitt barskap.

    Frog79
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Utgiftene til det hyggelige laget bør være der for det hyggelige lagets del. Å betale mange hundre kroner for den mener jeg er overdrevet. Den jeg så på tror jeg kostet 200. Den manglet lokket på skuffen men var ellers ok, så jeg tror de har god holdbarhet. Dette er noe jeg ville betalt noen få hundrelapper for fullt fungerende, maks 400 kroner.

    Btw, Gammeldansk er børnemad, det er Nordsø som skal til for å få smaksløkene til å vibrere skikkelig. :cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Det ble ingen dobbel Sanyo her, dessverre. For vanskelig å finne delene til. Dessuten er det en og annen meget interesssant vinylnyhet fra Quebec for tida..fra Jacques og gutta hos Oracle. Får bare håpe den kommer til Norge, så vi får inn et verdig flytalternativ til LP12, sånn bortsett fra Delphi..Ser iallefall ut til at Origine, som den heter, har blitt av med den irriterende karbonarmen som brukes på standard Paris Mk. V.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Da blir det mer på oss andre..hehe... Bestiller inn når skatten dukker opp..
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Auditor/Frog79, och alla andra. Beställ dock inte Computer Cassette Agfa PC15 10-pack, det är några 15 minuter långa Data-lagrings-kassetter(?), tror jag. Men det kanske ni redan visste, det gjorde inte jag. :mad: Men jag skickade tillbaka dem och bytte mot 2 pack Sony HF C-90 5-pack, vilka jag fått fina inspelningar med tidigare. Inga problem att byta, men jag fick stå för tillbakafrakten för Agfa-banden. Jag har även fått väldigt fina inspelningar med deras Fuji-band. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Jim: De datakassettene visste jeg om. Og det er en grunn til at jeg har nesten hundre Fujis totalt..:) Spørs bare hvor godt de Agfa Ferrocolor har overlevd 35 år på lager.
     
    Sist redigert:

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Legg igjen noen til resten av Skandinavia da...
    Litt greit at ikke alle NOS havner hos en husstand i Norge:rolleyes:

    Frog79
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Auditor: Jag sitter just och lyssnar på en inspelning jag gjort på ett av dessa Agfa Ferrocolor, och jag tycker det låter bra. Men jag gillar inte utseendet på banden riktigt ... om jag får vara lite gnällig. De övriga tillverkarna har ju snyggare band, enligt mig. :rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Da skal du selv passe på..Jeg har kun rett over to hundre nå, og det er for lite. Dessuten finnes det de skandinaver som har fem-seks ganger større samling NOS-tape- bla. i Kiruna. Og glem heller ikke Geilo..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Niels: Det er flere i Norge enn Auditor som har en viss mengde NOS tape...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Niels: Da vet du kanskje også hvem jeg sikter til...:rolleyes:
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Jag ser att Svalander.se har kassettband på sin hemsida. :) Det är, That´s CD/MH '60' krom-band. Jag har för mig att That´s gjorde bra band ... eller har jag helt fel? Men hur som så beställde jag 12 stycken för att testa och se/höra hur de kan vara. De är inte jättebilliga, men det finns ju inte så himla många som säljer nya krom-band vad jag känner till ... Jag tycker att det är kul att de säljer nya krom-band över huvud taget! De har just nu inga i lager, men väntar hem igen imorgon eller på måndag.

    https://svalander.se/shoppen/band_tillbehoer

    Det blir kanske jättedyrt med frakt och sådant till Norge, men jag ville bara tala om att det finns (nya krom-band) i vart fall, för den hugade spekulanten. :D
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Gubra: Det är ju lite lite närmare för er i Norge ... Kul att det är fler som säljer krom-kassettband. Jag har inte hittat någon fler i Sverige. Kanske det till och med dyker upp metall-band så småningom ... :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gubra: Det är ju lite lite närmare för er i Norge ... Kul att det är fler som säljer krom-kassettband. Jag har inte hittat någon fler i Sverige. Kanske det till och med dyker upp metall-band så småningom ... :)
    Da må du innom Norge en tur, for samme butikk som Gubra linker til har That's metallbånd. I motsetning til Svalander har de begge typene bånd på lager, ifølge lenken din har ikke Svalander dem på lager.
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Begynner å ta av dette..

    En stund siden man så kassettspillere tilsalgs i butikker. Dog kvaliteten er så som så.


    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Jim: Jeg kan garantere for at du henter inn MASSE That´s CDMH og CDIV om du først har hørt det de gjør!! Jeg har 130 sånne. Og anbefaler dem varmt;) Du får bestille noen CDIV fra EB, det blir omtrent samme pris som vi nordmenn betaler...
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Auditor, baluba: 130 band av dem, grattis! Och tack för tipset om That´s kassettband, det låter väldigt bra. De verkar ju vara bra band detta, kul. Jag skall testa mina That´s CDMH när de kommer och se vad jag tycker. Efter det så kan det ju bli några CDIV från EB. Jag frågade Svalander om dessa metall-band, men de är tyvärr slut från leverantören. EB måste ha tagit alla till Norge, tur för er ... :rolleyes: Det verkar ju som att det kan bli ett bra pris på dessa om man köper många. :D
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Sony WM-FX467


    Mye plast og småkjip byggekvalitet men egentlig ikke det verste med tanke på at den kommer ifra veldig sent 90 tallet. Belter var i orden men drivhjula var som forventet i plast.. Uansett så var det helt grei W/F.. Jeg har eid dedikerte deck med mere for å si det slik.

    Pinch rollere og capstan måtte skrubbes litt med q tip og isopropanol men nå ser de greie ut.. Det måtte også dras ut noe som så ut som to barnåler som lå trødd under lesehodet:confused:..

    Demagnetisering var vel noe overkill på dette men det ble gjort uansett..
    Den første Walkman jeg har funnet ut i det fri og jeg håper jeg finner flere..

    Gjerne litt eldre og bedre:)

    Frog79

    Edit: Den hadde også TV tuner.. Endelig kan jeg HØRE på analog TV..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Demagnetisering er det første som skjer her når et nytt deck kommer inn. Uansett. Du får ikke topp resultater ut av et gammelt lydhode uten. Fordi man aldri vet hva spilleren har vært ute for i tidligere tider. Dernest evt reimer/rollers. Og så Nagaoka. Barnåler har null i tape å gjøre:rolleyes: Tiden har vist at fullsize decks er min foretrukne tape-vei...men det er altså meg.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her har vi en selger i Stavanger som tror at alt som er laget før han selv ble født på nittitallet er fra femti- og sekstitallet.
    Og priser det som om det var dyrebare antikviteter. ;)

    annonse finn kassettspiller 50 60 tall ha ha.jpg


    Må innrømme at jeg faktisk fikk litt lyst på den, men gidder ikke sende han et tilbud på hundre kroner med forklaring for hvorfor jeg ikke anser dette for å være en verdifull antikvitet. :rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Lær opp fyren litt, du.. tre nye, økonomiske rød-resepter er den verd. Ikke mer.:rolleyes:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Lær opp fyren litt, du.. tre nye, økonomiske rød-resepter er den verd. Ikke mer.:rolleyes:
    Det er toppen av hva jeg er villig til å by for den. To synes jeg er enda mer passende. Skal vurdere det, den ligger garantert ute neste uke også. ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En slik kunne jeg faktisk godt tenkt meg for avspilling av gamle KZ-utgivelser. De hadde ikke alltid spesielt støyfri gjengivelse, og var ofte kopiert uten bruk av støyreduksjon. Litt digitale artifakter ville nok vært å foretrekke framfor båndsus på for eksempel min Dr. Kurt-kassett som er nevnt tidligere, eller de boksene med pophits fra femti og sekstitallet som ble gitt ut rundt 1980.
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Vel da var det bruktbutikk runde nok engang..

    Lite å finne for tiden men av erfaring så vet jeg at sommere er dødtid for slikt..
    Flere folk er ute for å se hva som dukker opp og mindre folk er inne for å rydde skap og loft..

    Men jeg fant noe småtteri..

    Ett tilnærmet perfekt eksemplar av førstepress Bowie "Hunky Dory".. Ikke har jeg platespiller enda og jeg har egentlig ikke noen planer om å skaffe det heller men en dag blir det sikkert gjort..

    Ett helt cover smekkfullt av kassettetiketter til 5,-.. Alltids nyttig. Jeg kunne gjerne tenkt meg å fått tak i den JVC Hand Winder`n som coveret egentlig hører til og.. Hadde vært en virkelig morsom kuriositet!

    Og to brukte AMPEX som jeg plukket opp på et loppemarked kun pga de litt fiffige coverne som jeg alltids skal finne nytte for .. Noen som har erfaring og historie ang disse her?

    Disse Ampex`ene har tape som ser ut som Chrome pga fargen.. Står fint lite på de annet enn "High Frequency".. De inneholder også noe som høres ut som privatopptak ifra en familiemiddag ifra statene.. En vakker dag hører jeg nok igjennom alt.. Jeg burde vel strengt talt ikke men nysgjerrigheten kommer nok til å ta overhånd:rolleyes:

    Grei deal for 40,- totalt.. Og igjen.. Man blir jo aldri lei av følelsen av å gå innpå disse butikkene/loppemarkedene og ikke ane hva man kan finne..

    DSCF7546.jpg


    Frog79
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjekke de Ampex-ene. Slike covere skulle vært lett tilgjengelige, perfekt når et dobbeltalbum på CD skal kopieres og spilletiden til hver disk er for lang for de lengste tapene. Bowie-kuppet vil jeg ikke engang kommentere, det er ufortjent godt for en som ikke engang har planer om å spille den. Håper det er hakk i den. ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Bare den Bowieskiva der er verd å anskaffe en ny Rega Planar 1:rolleyes: Evt kan du hente en Denon DP300F i Bassengbakken. Da vil du skjønne hva ekte vinylglede er. Her foreligger samme skive både i box-set og på MC.. De Ampexene har jeg nettopp måttet kassere to av, da de ikke tålte lagring hos forrige eier. Men jeg sikra selvfølgelig innholdet først..
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Bowie-kuppet vil jeg ikke engang kommentere, det er ufortjent godt for en som ikke engang har planer om å spille den. Håper det er hakk i den. ;)
    ;););)

    Den kan bli din for kun 499,-? ... Neida.. Jeg sa ikke at jeg aldri skulle spille den. Jeg kjøper plater fordi jeg vet engang jeg kommer til å kjøpe spiller.. Engang.. Frem til da blir denne og mine andre plater trygt oppbevart i froskehiet..

    Etter noe mer sjekking så ser det ut til at disse Ampexene enten er Ferro eller FeCr.. De er mørkere enn de Type I jeg har men ikke så mørk som mine Type II.. De stammer visstnok ifra tidlig til midten av 70 tallet såvidt jeg kan se ifølge Google.. Kassetthusene er Type I.

    Frog79
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Frog: Bare den Bowieskiva der er verd å anskaffe en ny Rega Planar 1:rolleyes: Evt kan du hente en Denon DP300F i Bassengbakken. Da vil du skjønne hva ekte vinylglede er. Her foreligger samme skive både i box-set og på MC.. De Ampexene har jeg nettopp måttet kassere to av, da de ikke tålte lagring hos forrige eier. Men jeg sikra selvfølgelig innholdet først..
    Vet du om disse Ampexene ble solgt i Norge?

    Frog79
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    FerroChrome er vel strengt tatt ikke brukbart på de aller fleste deck uansett.
    Har ingen interesse i å bruke disse til noe annet enn å bruke coverne til andre taper..
    De er brukte og mest trolig godt over 40 år gamle tross alt..

    Men det hadde vært morsomt med litt kunnskap om de.. Fint lite på google om akkurat de der..

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    FeCr er det manglende leddet, Frog. Altså Type III! Grunnen til at vi idag har et hopp på båndvelgeren mellom II og IV som ikke er der.
    Amerikanske Ampex og Sony (selvfølgelig, spør Terje-A:cool:..) var de eneste to jeg husker som storprodusenter av Type III. Ble solgt i Norge- mest pre 80s. Ta vare på tapene også, og la dem få beholde coverne sine. Det finnes samlere som er villige til å betale en formue for komplette sånne- dog ikke meg. Uvanlig lengde også. Finn den samleren, hold deg hydrert i sommer, husk å pante. Så har du Regaen i høst en gang:cool:
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.590
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Pratet jo tidligere om en tur til Japan, nå er jeg her;
    20170615_143305.jpg


    Her kom jeg opp til den eneste butikken jeg fant med kassetter. Noen som kan gjette hvilke kassetter jeg kjøpte? Skal hjelpe til litt. Det ble 4 like.
    20170615_144322.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Der er du Terje!! Sikker på du ikke finner Denon, Sony TDK? Får du med deg 30 stk min vei? Gjerne litt uvanlig lengde? 46, feks..Tipper du henta UR, jeg...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.590
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det ble selvfølgelig de 4 Sony HFene de hadde igjen;) Jeg spurte om de hadde flere men svaret var; "no credit card" (Jeg har jo med meg cash så det holder, men engelskkunnskapene her er på nivå 0). Så det ble med de 4 + 1 rensesett fra Audio Technica som inneholder rensevæsker till head og pinch rollers. Men prisen på Sonyene var det ingenting å si på, 115 Yen er billig.(100Yen=7,70 nok) Maxell kostet over det dobbelte. Og jeg har selvfølgelig meget god erfaring med HFene fra Sony.:)

    Et bilde av den voldsomme investeringen:
    20170615_165652.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn