Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    ;D;D;D;D

Men Terje har rett. "God" lyd er så individuelt at bare det å anbefale komponenter til andre er dødfødt. En ting er rommet det skal brukes i som har utrolig mye betydning for hvordan resultatet blir men tar man vekk rommet og snakker om feks hodetelefoner blir det igrunn akkurat like dødfødt det og..

Jeg har et rykte på jobb i å være en liten hodetelefonguru ettersom jeg gikk amok på markedet her for noen år tilbake og prøvde igrunn det som var og oppdrive lokalt. I ettertiden har jeg fått henvendelser ifra folk jeg jobber sammen med som er på utkikk etter hodetelefoner og jeg gir de alle det samme rådet. Ta med deg musikkilden til butikkene og prøv til du finner noe som passer for deg.. Mitt NAD viso 50 er kanskje ikke det rette valget for en person som liker Beats by Dre.

Testresultater har jeg forlengst sluttet å bry meg om. Det sier absolutt ingenting annet enn hva personen som tok testen mener. Ting som får terningkast 6 har jeg gjerne selv gitt terningkast 1. Totalt meningsløst.

En annen ting man bør tenke på er måten hjernen greier å venne seg til lyd på.. Et godt eksempel på det er for noen år tilbake da jeg gikk ifra en Yamaha A-S700 over til min nåværende A-S2100. 700`n ble solgt før 2100 kom inn i hus og jeg angret meg veldig.. Død lyd iforhold til 700`n.. Så jeg lovet meg selv at når jeg fant en 700 på markedet som var billig nok så skulle jeg kjøpe den.. 1/2 år senere dumpet en 700 inn i stua og ble koblet opp. Det låt plutselig helt forferdelig iforhold til 2100`n igjen.. Så den ble solgt (Med god fortjeneste vel og merke..)

Et annet godt eksempel omhandler Auditor og min Pioneer CT-449. Jeg orker ikke å bla tilbake til den posten men jeg syns å huske han mente den låt for nøytralt eller noe slik. Personlig syns jeg faktisk det decket har bedre lydsignatur enn hva DRS-810`n min har som Auditor som kjent også er glad i. Det kan selvsagt ha noe med at begge deckene begynner å bli gamle og komponentene eldres forskjellig men mest trolig er det bare individuell smak.

Denne tråden har blitt mye off topic i det siste og mye av det er min egen skyld og dette beklager jeg. Skal "prøve" å skjerpe meg.. Prøve ja.. ;D

Frog79

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.551
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg synes ikke det er så nøye om vi havner litt utafor og ut på dypt vann av og til så lenge vi greier å dra oss inn på trygg grunn rimelig kjapt.:)

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Harald HM: Har du fortsatt kassettspiller?
    Kanskje han er en skap supernerd?
    Tror det var rette navnet, ja, Terje;)

Har en Tandberg TCD 310 MK II i skapet et eller annet sted. Med røket drivrem, men ellers skulle den være i stand. Tror jeg:p

Har bare ikke ork å sette i gang noe prosjekt med den. Alle mine gamle TDK SA C90 er borte vekk:rolleyes:

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Frog, Terje-A: Foregående tips om aktiv Focal ment som en sjanse til å utøke samling av Sony/andre decks. Med forenklet anlegg bygd på DNA fra proffmiljøet. Altså- av nødvendighet- ofte mer analytisk og "presist" enn i standard Hi-Fi. Intet annet. Ubeskjedent, kanskje, men jeg- og resten av tråden- kan min match. Og det kan nok du også. Det du skriver her oppe er nok bedre rettet mot de som IKKE helt har "koll" på match- det har vi her i tråden. Basic 101. Du har fått det med deg, det viser du her! BRA!
    Får håpe du greier å redde den Yamahaen din også..spennende, det der..

Hva gjelder mer tape for min del, får det bli til høsten. Måtte erstatte endel bærbart igår etter et uhell for noen dager sia. Bare rolig, det var IKKE WM35 som gikk i gulvet, Terje...:rolleyes: Den er mer strøken nå enn da jeg mottok den. Og om ca ei uke skal den få rigorøs analyse mtp resultater og potensial. Bare litt annet som skal på plass først. Jeg er bla ganske så mørbanka etter et alvorlig fall..hehe..Dog, lever fortsatt..det er bedre at jeg går i gulvet enn tapedecket..

Sist redigert:

Jim.Y-A.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    322
    Denna vecka kom det ett litet paket till mig med, vad i vart fall jag tycker, kan vara veckans fynd ... i paketet var ett Nakamichi CR-3 kassettdäck. Vilket var i ett mycket gott skick. Jag skulle ge det 9.8/10, och då endast för att det finns en liten avskavning på "Output-knappen" som sitter längst till höger. Annars var det i ett helt oklanderligt skick.

DSCN7408[1].jpg

Efter rengöring och avmagnetisering så var det bara att spela. Kul! Och nej, den låter inte lika bra som mina andra Nakor, fattas bara annat. Det har ett lite mindre "fylligt" ljud, lite "modernare" och "kyligare" än sina äldre Nakamichi-syskon. Men det är bara vid en ren jämförelse sida vid sida. I sin egen (MOTL-)värld så låter det dock väldigt fint i mina öron. Men ett Nakamichi CR-3 kostade ändå hela $800, 1988.

DSCN7405[1].jpg

Vad som även kom i samma paket var 46 kassettband av blandad valör. 16 krom, och 30 vanliga. Av krom-banden var det sex styck Maxell SQ-band. De har jag aldrig, vare sig sett, eller hört tidigare ... det skall bli kul att testa dem ... :rolleyes: De övriga banden vet jag låter bra på mina däck. Och allt för 1.000 kronor, det tyckte jag var en väldigt bra affär. :)

DSCN7418[1].jpg

Det var det hela för denna gång. Ha en fin helg, nu skall jag göra några nya blandband och testa mina nya Maxell SQ, och min nya manick. :D

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.551
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer, det der var et veldig godt kjøp. Har noen SQ bånd her, de fungerer bra.:)

Jim.Y-A.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    322
    Terje-A: Kul att du tycker de fungerar bra hos dig. Jag hoppas de fungerar bra även hos mig. Jag har luskat ut att dessa Maxell SQ-band såldes vid millenniumskiftet på LiDL i bland annat Sverige. Kanske de även såldes på LiDL i Norge i samma veva. :confused: :)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.551
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Kul att du tycker de fungerar bra hos dig. Jag hoppas de fungerar bra även hos mig. Jag har luskat ut att dessa Maxell SQ-band såldes vid millenniumskiftet på LiDL i bland annat Sverige. Kanske de även såldes på LiDL i Norge i samma veva. :confused: :)
    Mulig, jeg kjøpte mine på eBay for 3-4 år siden. Synes å huske at de var billige den gangen.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.551
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og når vi førzt er i gang:). Jeg blir i godt humør av dette, det blir liksom aldri nok...;)
    20170811_122738.jpg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jim: Grattis! Det var nok verdt å vente på den der- spesielt nå når du har bytta forsterker;) Engelsk pakke? Syns jeg så akkurat den kombinasjonen på Ebay for ei uke sia..Veckans Fynd? JA!! Nå gjelder det bare å få Terje-A til å avsløre hvor mange japanske Axia som nylig havna der. SQ tipper jeg går meget bra på CR3, og CR3 er en av de få Nakas jeg personlig kunne tenkt meg en av..
    Se forresten hva Axia skriver om å sette pris på musikk og bruke sin kunnskap til å velge riktig tape..Passer på oss, den!

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vilken makalös manick! Gratulerer med ny Naka, til den prisen du har fått den med båndene til så er det definitivt ukens vintagekjøp, uansett type. ;D

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Bare å ta inn alle sammen... 300 stykk er ikke mer enn det absolutt må være..Så blir det litt ro i markedet samtidig..

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Frog: Bare å ta inn alle sammen... 300 stykk er ikke mer enn det absolutt må være..Så blir det litt ro i markedet samtidig..
    Har allerede fått inn 8xC60 SKM. Tviler på at jeg egentlig trenger flere med mitt forbruk.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.551
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kan være tilbøyelig til å være enig med Auditor, er du på chromekjøret og du vet at denne tapen er bra og trenger mange for å ha inn i evigheten så er det innafor. :)Prisen blir jo ca. 30,- pr.stk. Alternativer finnes på eBay fra bla. Axia og Fuji men da må du betale litt mer. Og du finner ikke slike antall......
    Ps! Kjøper du alle 300 og svir av ti laken på det og du får merkelige kommentarer fra andre her på forumet så skal jeg forsvare deg til krampa tar meg:cool:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: "Tilbøyelig til.."? Innrøm det. Du ER enig med meg!! Som resten av tråden!! Ribb dem, folkens!!

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.551
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Leste i kronerullingtråden at det trengs mer penger i systemet her. Håper jeg ikke er for frekk når jeg ber de ivrigste her i denne tråden om å bli støttemedlemmer. Det har alle råd til. Dette må jo være en god sak å gi litt penger til...

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan si såpass at jeg ikke gjør det- med god grunn..

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
    Støtter Terje-A i dette.

Det finnes ikke en eneste god grunn til å la være når man er en aktiv bruker av forumet og bruker store deler av tiden til å belære andre.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Ang. britiske ribbelser: Det kan faktisk være svært lurt å få hele det partiet over til Norge. Fordi Tapeline da ser at de gjør noe bra, samtidig som det ER bruk for dem. Da vil de fortsette det gode arbeidet de gjør, det blir OK tilgang på blanks her og ro i markedet. For en tid. Jeg ser at ti tusen er relativt drøye engangspenger..på tross av kvantumsrabatten. Men jeg har selv ribba Stockport en gang. Velanvendte penger.

Frog: Keep us posted.

Sist redigert:

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Normalt sett så har jeg ingen problemer med å nappe til meg det jeg greier..

Som jeg har skrevet før så er skamvett noe jeg la ifra meg på 90 tallet..

Men akkurat når det gjelder god tape Type II og over så syns jeg godt det kan spres litt utover markedet. Det blir nok ikke produsert mere av dette før markedet blir stort nok, og det blir neppe stort nok igjen.. Tape revival eller ei.. Det blir for dumt hvis noen storkonger skal sitte og ruge på alt som er av stock slik at de som har lyst til å starte opp står igjen med bare Maxell UR.

Frog79

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.551
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Normalt sett så har jeg ingen problemer med å nappe til meg det jeg greier..

Som jeg har skrevet før så er skamvett noe jeg la ifra meg på 90 tallet..

Men akkurat når det gjelder god tape Type II og over så syns jeg godt det kan spres litt utover markedet. Det blir nok ikke produsert mere av dette før markedet blir stort nok, og det blir neppe stort nok igjen.. Tape revival eller ei.. Det blir for dumt hvis noen storkonger skal sitte og ruge på alt som er av stock slik at de som har lyst til å starte opp står igjen med bare Maxell UR.

Frog79
    En edel tanke, men dessverre lite realistisk. Go'tapen nappes vekk av både små og store konger. Det er ikke lenge før det bare er Maxell UR og NAC normaltape igjen. Og den tapen greier ikke å dra ut den fantastiske lydkvaliteten deckene våre kan levere med chrome- og metaltape.

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Joda det er rimelig nyttesløst når resten av verden ikke tenker det samme.. Vel personlig har jeg egentlig nok Type 2 nå til mitt bruk.

Type 1 får jeg faktisk ikke til å bruke da DRS`n viser mere diskant under opptak tape/monitor enn hva jeg faktisk får når jeg spiller opptaket etterpå. Tenkte jeg skulle lage en liten demonstrasjon angående dette en dag med noen lydklipp før og etter.. Skal sies at jeg ikke har prøvd annet enn Maxell UR når det gjelder type 1. Men det er visstnok ikke et helt ukjent fenomen når det gjelder Denon.

Treble erasure in playback - Tapeheads Tape, Audio and Music Forums

Slik som denne tråden skjer dette bare på Type 1 og ikke på Chrome. Merksnodige greier..

Frog79

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Vel da har jeg tatt testopptak med Type 1 Maxell UR.

Ett lydklipp der det er tatt opp ifra Monitor Tape samtidlig som jeg tok opptaket. Deretter tok jeg kassetten ut, BIC penna den tilbake til start for å unngå at noe skjedde under reversering og tok enda ett opptak under første avspilling. Samme utgangsvolum.

Nå må jeg innrømme at dette ikke er like røpende over mine hodetelefoner som over anlegget. Hvis det er mulig så kjør det over anlegg og har du tonekontroller så boost gjerne diskanten litt for å høre dette bedre..

Altså Monitor Tape først, så første avspilling:

https://www.dropbox.com/s/i0br6m01ifaktc8/Monitortape%201st.flac?dl=0

Jeg aner ikke om den innebygde spilleren til Dropbox gjør noe Hokus Pokus med kvaliteten så last heller ned filen.

Jeg leker med tanken på å dekke over slettehodet med tape under første avspilling for å se om dette gjør noe. Ifølge fyren på Tapeheads som jeg linket til i posten over så ville dette eliminere problemet helt.

Noen innspill?

Frog79

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dekke over erasehodet med tape under avspilling? Da skapes jo et nytt problem hvis du ikke bruker en annen maskin til sletting av innspilt innhold, for klissete lim på lydhoder er alt annet enn bra. Jeg har en normaltape spilt inn på 810 med Dolby B. Nå er det en stund siden jeg hørte på den, men avspilt på NAD 613 mener jeg å huske at jeg fikk det sedvanlige diskanttapet med Dolby aktivert som kan forventes på grunn av azimuthforskjeller og kalibrering. Kan ikke huske om jeg klarte å rette det opp med play trim eller om jeg foretrakk avspilling uten Dolby.

Gode ferdiginnspilte normalbånd fra rundt 1990 opplever jeg faktisk ikke noe tap i toppen som er nevneverdig, så de spilles av slik de er kopiert, med Dolby. Et eksempel er Songs For Drella, som låter overraskende godt på originalkassett. Når jeg kommer hjem fra den reisen jeg er på nå skal jeg ta fram tapen som er spilt inn på 810 og foreta en ny vurdering. Jeg har ikke spilt den på Nakamichi, så det blir en fin anledning til en slik test siden Nakamichi vel er kjent for å spille av opptak fra andre maskiner godt. Da får du i alle fall en mening om hvordan jeg opplever opptak fra 810 på normaltape og uten noe for eller imot siden det ikke dreier seg om min spiller. Spør du meg om Naka eller NAD kan du ikke regne med uhilda svar... da har jeg slagside så det holder, slik alle har med sine foretrukne produkter.

Slik jeg skjønner det skal problemet oppstå ved avspilling, og hvis det er tilfelle bør det ikke være forskjell på type I eller II. Da bør også krombånd oppleve diskanttap ved avspilling. Er det mulig at finjusteringer av normalbånd ikke funker optimalt under monitoring, og at du blir lurt til å finjustere bias feil?

De filene på Dropbox lot seg ikke forhåndsvise på min iPad, så de får også vente til neste uke. Men jeg er litt overrasket hvis dette er en svakhet som er typespesifikk, og at krom spilles av uten diskanttap. Da må det være en feilkalibrering av normalbånd eller noe rart. Skal lese den lenken før jeg dømmer teorien om slettehodet nord og ned, rarere ting har skjedd. USA valgte i fjor en oransje orangutang til president, og når selv slike rare aper kan innta en slik stilling er alt mulig... :rolleyes:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Kan jeg anta det dreier seg om en viss BASF?

Frog: Glem alt om å dekke til noe som helst med eltape..Skaff deg heller en ekstra maskin som kan settes opp til KUN å slette. Bruk 810 til opptak.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.551
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vel da har jeg tatt testopptak med Type 1 Maxell UR.

Ett lydklipp der det er tatt opp ifra Monitor Tape samtidlig som jeg tok opptaket. Deretter tok jeg kassetten ut, BIC penna den tilbake til start for å unngå at noe skjedde under reversering og tok enda ett opptak under første avspilling. Samme utgangsvolum.

Nå må jeg innrømme at dette ikke er like røpende over mine hodetelefoner som over anlegget. Hvis det er mulig så kjør det over anlegg og har du tonekontroller så boost gjerne diskanten litt for å høre dette bedre..

Altså Monitor Tape først, så første avspilling:

https://www.dropbox.com/s/i0br6m01ifaktc8/Monitortape%201st.flac?dl=0

Jeg aner ikke om den innebygde spilleren til Dropbox gjør noe Hokus Pokus med kvaliteten så last heller ned filen.

Jeg leker med tanken på å dekke over slettehodet med tape under første avspilling for å se om dette gjør noe. Ifølge fyren på Tapeheads som jeg linket til i posten over så ville dette eliminere problemet helt.

Noen innspill?

Frog79
    Hei, jeg tror ikke det hjelper å dekke til noe, kan være selve båndtransporten i DRS,en.
    Forøvrig en veldig interessant tråd du linker til. Det er noen med MYE kompetanse på Tapeheads for å si det forsiktig.

teafortwo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    Denon DRS 810

Et lite hjertesukk fra meg. Er misunnelige på dere som har dene spilleren. Har prøvd å få tak i denne i lengre tid uten å lykkes (ønskes kjøpt annonser ute i perioder i lengre tid). Kun blitt kontaktet av to stk som egentlig ikke ville selge, nostalgi bla bla. Men de sendte nok en prøveballong på hvor mye de kunne få, og hadde nok urealistiske forventninger til pris. Flere av dere har vel fått tak i denne til under en høvding. Har hatt Denon tidligere men ikke med denne kontruksjonen og er nysgjerrig på å teste. Jakten fortsetter. Det var bare det jeg ville si :cool:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Tea: Regn med å måtte betale godt nord av fem tusen for en i topp stand. Da har du derimot en maskin som kan ta rotta på alt og alle- i riktig oppsett. (Som hos meg:rolleyes:)

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jorwed: Med de risker det medfører...Det er klart, er man heldig med eksemplaret..Legg også til en hel del transportkostnader, usikker håndtering, evt toll, svindelrisk , moms, forsikring...den legger på seg..Har tapt noen tusen etter å ha blitt offer for en dot com rip-off. Aldri en gang til.

Sist redigert:

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.507
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Auditor. Jeg er helt enig. Det er ett sjansespill. Men om man sjekker og kommuniserer med selger viser det seg fort om det er en entusiast. Og da er det litt tryggere. Har solgt til utlandet mange ganger, men ikke kjøpt så mye... nettopp av den grunn.
    Men over 5k her hjemme og under 1k ute er litt grov forskjell.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jorwed: Det består i samme problem med kassettspillere ute i Europa som vi har her i Norge med "no-see-digitalister" og fysisk-brukere. Folk som har latt seg forføre av usynlig mobilmusikk glemmer hva de sitter på av maskinelt gull, hiver det på Grønnpunktene uten å tenke to ganger, eller prissette "riktig". Entusiastene - som oss- vet hva disse er verd, men grunnet alder, utvalg og antall i respektive markeder varierer prisen deretter. Se hva jeg skreiv om tilbud og etterspørsel i vennetråden for Epos..Same thing..

Tea: Om ikke 810, så veit jeg iallefall om en 640...

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tja, et,apparat bør ikke koste nesten like mye som da det var nytt for 20 år siden. Da må det isåfall være betydelig sjeldnere saker enn masseproduserte modeller, samme hvor mye fans liker dem. Overprisede receivere fra 1980 har jeg absolutt ingen respekt for som et godt eksempel. Hvis noen betaler nordenfor 5000 for en spiller som var i samme prisklasse for 20 år siden rister jeg alvorlig på hodet over dem. Så dyre fortjener ikke gamle og masseproduserte konsumentprodukter å være, rett og slett. Perfekte Dragons går riktignok kjapt for 10k, men ikke glem at det nesten er så lavt som 1/3 av nyprisen. Så jeg mener klart at en Dragon til 10k er et mer forklarlig fenomen enn 810 til over 5000. Trenger ikke mer enn barnskolematte for å vite det. Dessuten er en Dragon ekstremt sjelden, og skulle den da prises ut fra en slik logikk pluss tas høyde for at den er sjeldnere vil en Dragon være verdt over 30k hvis 810 er verdt 5000.

2000 er en fair pris for en skikkelig fin 810 IMHO. Fanboyism har ingen plass i prissetting å gjøre. Sorry, jeg digger 810 men det finnes grenser. Det er nesten (ikke helt) som galskapen det er å betale 6000+ for TD 440, komplett galskap selv om 440 er en ikke ubetydelig drøm for meg. Men vinner jeg i tipping betaler jeg glatt 10k for en Dragon. Det er garantert å ikke tape penger på en slik deal, betaler du 5000 for 810 er du garantert å tape tusenlapper i dagens marked. Hvis det ikke er NOS som du velger å la ligge i esken urørt. Og hva er da poenget utover å være en risky investering i samlermarkedet? Til det er faktisk framtidens kassettmarket for usikkert. Blir formatet for dyrt å bruke svinner kjøperne hen.

Men bort med det negative. Tror ingen her inne kommer til å betale så mye for en 810 uansett, bare i år er i allle fall to solgt i Norge innenfor den prisrammen. Akkurat som med Epos så er det ikke en liten håndfull Isis-aktige fanboys som avgjør markedsverdien på slike masseproduserte saker, det er alle vettuge folk som har avgjort at ES14 er verdt mellom 2500 og 3500, i sistnevnte tilfelle bør originalstativer følge med. For 810, mellom 1000 og 2000 avhengig av stand, 3000 hvis den framstår som box fresh med eske og manual. Vi må for all del ikke bruke denne tråden til å hause opp bruktverdien på egne eiendeler, slikt er forbeholdt narkomane som prøver å kompensere for et kjipt liv med få prestasjoner eller eBay-svindlere. Jeg synes vi skal promotere anstendige og realistiske priser, og ikke hause dem opp slik enkelte Tandberg-fanboys har gjort opp gjennom årene med katastrofale følger for bruktmarkedet for sitt merke. Blir jeg rik kjøper jeg en 440, men kommer til gå tildels lange omveier rundt der jeg vet det finnes speiler i dagevis/ukesvis, avhengig av hvor rik jeg er på gjeldende tidspunkt. Ja, jeg er gal og bittelitt dum. Dum og deilig sier babene, helt greit for meg. ;)

Dagens/ukens tips: Hvis du ser at Jan Eggum skal holde konsert nær deg har du en unik sjanse til å skaffe hans klassiske E.G.G.U.M på kassett. Han gir dem bort gratis til de som kjøper årets Rio på viny+CD. Tror nok ikke lageret rekker så langt, for så mange kan han ikke ha funnet på Grappas lager. Men Eggum har nok skjønt kassettene appeal og renessanse som gidder å dra dem med seg på veien for å gi dem bort til fans. ;D

IMG_0425.JPG

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba Fanboyism? Supply and demand. Det går an å være heldig. Men et sted mellom tre og fire- minst.. Fem, så får du garantert emballasjen og bøkene med. Dragon og Gullmaska er drømmen for noen få, men langtfra alle.. Samme gjelder ES. Se hva de går for fra Japan..810, altså.. Den er og blir ett av tre Grail-decks som er igjen. Og min blir her til jeg bæres ut med beina først.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Supply and demand, ja. Kan du vise til at det noensinne har blitt solgt et par Epos ES 14 til 8000 kroner? Hvis detter tilfellet så kan jeg garantere at de enten er signert av en Beatle eller kjøpt av en som har tilbrakt livet på lukket avdeling. Vi vet med 100% sikkerhet at den prisrammen jeg nevner lenger oppe er korrekt. Det samme gjelder mine estimater for 810. Supply and demant tilsier med stor sikkerhet at også de stemmer. Kan du vise til at 810 går for over 5000 andre steder enn på sinnsykeasyler i Tyskland de få gangene en pasient klarer å rømme? 5000 er en drømmepris som ikke reflekteres i solgte eksemplarer, bare i utgåtte annonser som ikke har ført til salg IMO. Det skal godt gjøres å motbevise at det er jeg som forholder meg til Supply and demand her.

Å verdivurdere 810 til over 5000 er ikke bare galskap ut fra Supply and demand, men også litt uetisk. For hvis slike priser gjentas for ofte på fora så vil før eller siden tilstandene bli slik. Ingen andre enn de som allerede eier en 810 kan være fornøyd med et så bananas bruktmarked. Og vil da skyldes opphausing over tid på viktige fora der toneangivende deltakere har vikarierende motiver. Det har ikke du, for du selger aldri din. Men det kan være en del av en opphausing som i verste fall fører til en unormal prissstigning og til,slutt implodering av markedsverdi. Vi bør ikke delta i slik manipulasjon av et sunt marked, det er uetisk i en entusiasttråd.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.551
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tror Auditor mener Sony ES og ikke Epos ES 14.:confused:
    Priser på brukt stereo er det vanskelig å ha en fasit på. Popularitet i sammenheng med tilgjengelighet er nøkkelen. Vi ser det tydelig, de dyreste deckene fra de forskjellige produsentene ble solgt i beskjedent antall og er dermed attraktive og sjeldne. De rimeligere deckene ble solgt i store antall og med middelmådige spesifikasjoner og er derfor mindre populære på bruktmarkedet. Hmm. Alt dette er jo selvfølgeligheter når jeg tenker meg om.:p
    Men prisene da, hva med dem?
    Min personlige mening er at det må være helt ok å betale tre, fire tusen kroner for noe som er i orden og som du har hatt lyst på lenge. Såpass må vi da unne oss;). Men det er viktig at det man betaler såpass for er i god stand synes jeg. En service på en kassettspiller koster vel ca.3000,- +/- og det er noe man må ha i bakhodet når man kjøper noe som er tjue år eller mer.
    Jeg ser at eBay nevnes her. Jeg har kjøpt noen kassettspillere fra Europa og en fra Japan. 850ES'n kjøpt fra Polen var ikke et godt kjøp for å si det sånn. Men 770ES'n og K7BII, begge fra Tyskland var gode kjøp. De har fungert veldig bra i 3-4 år. Og KA3ES'n fra Japan ser også ut til å være i meget god stand. Har ikke merket noe som helst tull.
    Så til de som leser denne tråden og har siklet på et deck i lang tid. Klem til hvis du har pengene, dette er moro som bare det:cool:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.551
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tror Auditor mener Sony ES og ikke Epos ES 14.:confused:
    Priser på brukt stereo er det vanskelig å ha en fasit på. Popularitet i sammenheng med tilgjengelighet er nøkkelen. Vi ser det tydelig, de dyreste deckene fra de forskjellige produsentene ble solgt i beskjedent antall og er dermed attraktive og sjeldne. De rimeligere deckene ble solgt i store antall og med middelmådige spesifikasjoner og er derfor mindre populære på bruktmarkedet. Hmm. Alt dette er jo selvfølgeligheter når jeg tenker meg om.:p
    Men prisene da, hva med dem?
    Min personlige mening er at det må være helt ok å betale tre, fire tusen kroner for noe som er i orden og som du har hatt lyst på lenge. Såpass må vi da unne oss;). Men det er viktig at det man betaler såpass for er i god stand synes jeg. En service på en kassettspiller koster vel ca.3000,- +/- og det er noe man må ha i bakhodet når man kjøper noe som er tjue år eller mer.
    Jeg ser at eBay nevnes her. Jeg har kjøpt noen kassettspillere fra Europa og en fra Japan. 850ES'n kjøpt fra Polen var ikke et godt kjøp for å si det sånn. Men 770ES'n og K7BII, begge fra Tyskland var gode kjøp. De har fungert veldig bra i 3-4 år. Og KA3ES'n fra Japan ser også ut til å være i meget god stand. Har ikke merket noe som helst tull.
    Så til de som leser denne tråden og har siklet på et deck i lang tid. Klem til hvis du har pengene, dette er moro som bare det:cool:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A, Baluba: Dette her er enklere enn som så. Tapeverden er leir- og lagdelt. La oss utvide til fem Grails:

Denon DRS
    Sony ES
    Nakamichi Dragon + ZKL
    Tandberg TCD

I tillegg har man Vintage og General- gruppene--Fun, no Grails.. Alle sju er representert her i tråden. Derfor har vi såpass mye å gjøre.

Brutalt sagt: Avhengig av hvilken Grail-gruppe du havner i varierer prisene med tilgang, fora, tilstand deler og "surviving numbers". Akkurat som i det klassiske bilmarkedet. Jeg er enig med deg, Terje: Har man penga, kjør...Men finn preferansene og grensene dine først;) Sånn er nå entusiastlivet..

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.380
    Torget vurderinger
    12
    Nakamichi CR-7 regnes ofte som den beste av dem alle så merkelig at den ikke er med :cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn