Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• toral1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    14
    For de som vil snuse litt på Finn.no så ligger det en Denon DRS 810 tilsalgs for 500,- eller bud

Ikke min

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den fant jeg ikke. Fant en DRS 610 som blir solgt sammen med et anlegg, men ingen DRS 810. Kanskje solgt allerede?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Det bør den da være.. Jeg skal sjekke..Ang. normaltape: Det kan fort bli litt vel kostbart å BARE gå etter de to øverste klassene..

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig, men så stort forbruk av tape har jeg ikke planer om å ha. Til nå har ikke noen krombånd kostet meg mer enn 60 kroner stykket, og på Clas har de taper hvis det kniper. For en med så stort forbruk som deg så er det umulig å komme unna normaltape. Mine planer for tape er stort sett vinyl og litt lignende, men det er mulig det endrer seg. Har også planer om å tape endel fra YouTube som har god lyd, men kanskje ikke så god at den fortjener krombånd?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Fra YT? Liten vits med type 2 da- bortsett fra Fuji DR2..

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det beste er vel tilsvarende 320 kbps, så jeg vet ikke helt om det stemmer. De beste YT-videoene har ganske grei lyd. Men akkurat disse innspillingene er ofte ganske skitne garageproduksjoner fra sekstitallet, så det har også betydning. Men det er ikke så stort volum at jeg trenger å kjøpe inn store partier. Da holder det med Maxell UR, selv om et større parti av andre taper vil bli billigere slik jeg ser det. Det som er viktig nå er å sanke mest mulig krom før det blir for dyrt.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er snart bare normaltape å få tak i. Chrome og Metal lages ikke lenger. Firmaer som NAC og Tapeline baserer seg på gamle lagre av bl.a. BASF når de markedsfører chrometape. På eBay er det fortsatt mulig å finne chrome- og metaltape til priser som gjør det mulig å bruke det man kjøper til opptak. (Chrome ca. 50,- og metal til ca. 100,-) Men det er mulig å kjøpe en chrometape til 300,- og en metaltape til 1500- også hvis man ønsker det. Det er nesten til å grine av at når jeg dro igang hobbyen igjen i 2013 så kjøpte jeg bare en kartong med 50 Sony XR C60 for 600,- Nå får du såvidt 5 for den prisen. Og dette er bare på 4 år. Jeg har sjekket nøye hos de som selger 10 Metaltape i slengen for ca. 1000,- De få som fortsatt har noe her, har gjerne 70-100 kassetter på lager. For å gjenta meg selv, jeg anbefaler alle i tråden som ønsker å ha et lite lager av Chrome og metaltape i stereobenken om å sjekke og deretter bestille til eget bruk.
    Alternativet er at jeg kjøper alt jeg kommer over og sikrer pensjonstilværelsen på denne måten;) Men jeg kommer nok til å slite litt med å forklare madammen at et berg av kassetter gir mye bedre avkastning enn penger i banken:cool:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Fordi det allerede er flere her som har et visst lager, Terje...Og veit hvor resten av dem er også..

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fordi det allerede er flere her som har et visst lager, Terje...Og veit hvor resten av dem er også..
    Du greier deg nok med det du har selv om verden går av hengslene og du får strandlinje på tomta. Og du har jo funnet ut at normaltape er greit og da er det enklere. Men det du veit om av eksternt lager av Chrome (og Metal) i noe antall som betyr noe, f.eks i Holland er snart borte, jeg henger der nede hos treskofolket veit du;) 20 K2 passerte Svinesund for 10 minutter siden. Og metaltapen kommer flyvende inn fra både Japan, Israel, Øst-Europa og Arizona. Mitt innlegg var mest beregnet på alle de andre som ikke har hundrevis av forseglede Chrome og Metaltape liggende på lur. Vi har jo bl.a. en gentleman på vestsiden av vannskillet og en fetter i barteland.
    .

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A; Jeg holder argus på en viss hollender, men har langt flere steder også. Ingen fare. Fetter Anton finner det han vil ha oppe i midten av landet, han. Men vi passer jo litt på hverandre her, da..I alle kompassets retninger.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A; Jeg holder argus på en viss hollender, men har langt flere steder også. Ingen fare. Fetter Anton finner det han vil ha oppe i midten av landet, han. Men vi passer jo litt på hverandre her, da..I alle kompassets retninger.
    Tror ikke han finner noe særlig med ny tape i barteland selv med en avatar som tilsier noe annet:)

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Ikke på denne årstiden nei..
    Det er en grunn til at jeg har bestilt ifra Tapeline for en liten uke siden.. Selv om jeg har mye Aurex og BASF igjen..

Egentlig så har jeg mer enn hva jeg trenger..

Apropos den 810`n så lurte jeg på den selv. Den dukka opp som lagret søk idet den ble lagt ut..
    Men jeg er generelt lite giret på annet enn lokale kjøp, så jeg lot den gå..

Frog79

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Ikke direkte kassettrelatert men..

Når man kjøper gammel hifi.. Kassettspillere, forsterkere osv.. Så kan det være en god ide og ta en titt på loddingene hvis noe ikke funker som det skal..

Fikk en liten vekker når jeg åpnet lokket på et nyinnkjøp her ikveld.. Det er ille nok å være gnien på loddetinnet når man reparerer ting men man kan nå i det minste BRUKE loddetinn da!:rolleyes:

DSCF7638.jpg

Ingen dum ide og sette ALLE pinnene på plass i loddepunktene sine heller..

Frog79

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Det var da pokker til gnien distribusjon, da... Fix It!! Og vis hva det er for et apparat..

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Frog: Det var da pokker til gnien distribusjon, da... Fix It!! Og vis hva det er for et apparat..
    Yamaha CA-810 ifra 79. Rimelig strøken utseende. Ymse feil.. Mangler lys i VU metre, velger for phono selector, god del rengjøring og sikkert nok en haug med kondensatorer.. Men spiller som en gud. Har fremdeles noe "reklamasjonsrett" igjen på denne, men såfremt jeg ikke finner noe totalt fubar så er den min..

Frog79

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Harald HM: Har du fortsatt kassettspiller?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Svinbillig 3 hoder Sony med Dolby S i oslo området

Finn kode: 101604543

Frog79
    Supertilbud! Hadde jeg vært i Oslo hadde det vært hos meg i løpet av kvelden. Men jeg orker ikke avtale noe med henting og betaling over nett i dag, så det løpet kjøres sikkert øyeblikkelig.

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Jepp. Selger man alt det andre som følger med så ender man opp med gratis Sony. I beste fall tjener man noen kroner i slengen og.

Frog79

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Svinbillig 3 hoder Sony med Dolby S i oslo området

Finn kode: 101604543

Frog79
    Supertilbud! Hadde jeg vært i Oslo hadde det vært hos meg i løpet av kvelden. Men jeg orker ikke avtale noe med henting og betaling over nett i dag, så det løpet kjøres sikkert øyeblikkelig.
    Litt vanskelig å se hva det er, men jeg tipper det er en TC-K511S eller noe der omkring, tidlig nittitall. En enklere spiller enn ES selvfølgelig. På alle måter, men 3 hoder og Dolby S. Mye for pengene det her. Tipper det er arvet fra noen gamlinger i slekta.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    VM: Godt sikra, du.. Bare å begynne å leite etter nye bånd:cool: Hovedsaklig Sony, om jeg får tipse..Noe verre å komme på hvilke bånd Sansui kalibrerte til..
    Ingen fare for at jeg kommer til å gå dere nerdene i gjerninga, det er vinyl som er mitt format:D
    Men nå har'n jaggu meg levert Sonyen til en service, kanskje vi får besøk av vinyl-mannen i tråden etterhvert, hadde vært moro:)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: VM har da vist seg her allerede...Det ser ut til at du får konkurranse på Sony der..

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    VM: Det har jeg allerede. I massevis. Og mer fra samme merke er på vei, dersom alt slår inn. Vil jeg ha Sony skaffer jeg Sony selv, takk.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Jeg er ingen pushover, selv om jeg er lettere enn de fleste på badevekta..hehe..My ears tell me where to go..Those are but two of the absolute best..Har du sett de aktive Focal Alpha 50ene som ligger ute? Det er vel noe for deg? Focal studio monitor, trenger kun ES pre, den..

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Focal er supert:), sikkert verdt hvert øre, men ikke har jeg lydstudio og jeg har jo Focaler fra før.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Med de der vil du ikke bare få et mer korrekt lydbilde, du kan rydde i antall bokser også. Og få plass til etpar tapedecks til istedet. Forsterkeren er innebygget. Og signal går inn via XLR..

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Med de der vil du ikke bare få et mer korrekt lydbilde, du kan rydde i antall bokser også. Og få plass til etpar tapedecks til istedet. Forsterkeren er innebygget. Og signal går inn via XLR..
    Tror du jeg kom med 14.10 toget :confused: Om det blir et mer korrekt lydbilde i forhold til 1008be kan ingen si på forhånd, det må prøves ut i min stue med mine ører. Og jeg vet selvfølgelig at de er aktive og har mulighet for XLR hvis ønskelig. Men du har rett i en ting, det ville frigjort plass til en kassettspiller til.... Men jeg melder pass. Jeg trives godt med det jeg har.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Monitorer til studio ER bestandig mer presise enn konsumentbokser- uansett str.. Ellers har de ingenting i den kategorien å gjøre..

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Monitorer til studio ER bestandig mer presise enn konsumentbokser- uansett str.. Ellers har de ingenting i den kategorien å gjøre..
    Ja, men vi må like lyden også. Alle på sentralen har ikke Monitorer.
    Og for å legge til. Hva er presis lyd ?
    Broren til umulig å svare på.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men nå er jeg ferdig med å diskutere høyttalere, det kan diskuteres i andre tråder.
    Her kan vi jo pynte opp med et bilde som viser hvor langt TDK var villig til å gå for å få max ut av kassetten. Øverst ser vi MA-R fra ca. 1980. Under ser vi hva utviklingen førte til noen få år senere, nemlig den fabelaktige MA-XG
    20170807_135046.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et par interessante multikassettspillere fra Pioneer på Finn for en tusenlapp stykket. Kan sikkert prutes litt på, hvem vet? FINN-kode: 101558214.

cltujouuyubxpb1ucnn7.jpg

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Så de der ja..

Kunne tenkt meg å skrudd av lokket på en av de og sett hvordan leamikken fungerer.. Får nøye meg med service manualen tror jeg.

Frog79

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest

Njaaa..ikke si det. Hvis man har de to beste ørene som er å oppdrive og kombinerer disse med et selvbilde på størrelse med Stillehavet så har man svaret.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Njaaa..ikke si det. Hvis man har de to beste ørene som er å oppdrive og kombinerer disse med et selvbilde på størrelse med Stillehavet så har man svaret.
    Ikke har jeg gullører og Stillehavet er jævlig stort:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn