Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.201
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    2 stk zxl1000??? bare og donere bort den ene til meg:D neida bare tuller men jeg vil se bilder!!

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    ......... Jeg viser frem boka med et par bilder slik at andre i tråden kan vurdere om de også skal bestille et eksemplar, og når det i tillegg er noen engelske setninger og spesifkasjoner så er det et pluss. Ikke for å få svar av typen; " synd det ikke kun var japansk tekst der da..... og for de som liker det"

Alle her i tråden burde like kassettspillere...

Av og til forstår jeg meg virkelig ikke på deg og dine spydige innlegg.
    Jeg liker ihvertfall kassettspillere og har en drøm om en Studer kassettspiller som matcher min Studer CD spiller.... da går kul faktoren over taket :cool:

Men skjønner man må gjøre bra med forarbeide på den type ting....

F4007320-BE46-4AC0-AC51-CDD84CE3CD67.jpg

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.219
    Torget vurderinger
    10
    Syns Sony matcher overraskende bra med Revox fargemessig i alle fall og kanskje enda bedre om du demonterer de rackfestene på Revox.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.552
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Glem alt jeg har skrevet om at ikke metal passet veldig bra på denne. Sony Metal XR 50 passer aldeles strålende. Tatt opp fra Tidal på Sony 970 ES... Hører ikke noe forskjell på original og tape. Og Malia Convergence er et skikkelig bra album også.
    15826263043462017057551943453066.jpg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Liker kassettspillere? Det gjør da pokker meg jeg også... Jeg ELSKER dem, faktisk! Ellers hadde jeg styrt klar av tråden. Men jeg har derimot en hel del andre bøker i hylla- mye spesialer m/musikalsk tilsnitt, feks..Nerding er mer enn OK, det. Men jeg har altså ikke kjøpt boka-enda- om et visst engelsk merke jeg er svært glad i. Fordi jeg kjenner historien der svært godt allerede.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Glem alt jeg har skrevet om at ikke metal passet veldig bra på denne. Sony Metal XR 50 passer aldeles strålende. Tatt opp fra Tidal på Sony 970 ES... Hører ikke noe forskjell på original og tape. Og Malia Convergence er et skikkelig bra album også.
    Vis vedlegget 572331
    WHAT THE F$%CK

Snakker du Tidal eller Tidal hifi?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.552
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.552
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fikk et problem med min Technics RS-B565 (fra 1990, Made in Japan), den stoppet avspilling av og til fordi den tydligvis tror at kassetten har kommet til slutten. Hmm. Her er det ikke noen reimer, kun drev i hele mekanikken. Kan det være en sensor som feiltolker noe eller er det noe som går tregt slik at sensoren tror at kassetten har kommet til slutten? Sjekket litt hos A.N.T. som har flere av disse og ganske riktig, feilen skyldes sannsynligvis dårlig kontakt i en "leaf switch" som fungerer som en sensor. Ok. Da er det bare å skride til verket. Bladswitchen midt på bildet skal ha kontakt når det trykkes på play og kassettmekanikken løftes opp. Renset denne med isopropanol, tok på litt Tamiya Cera Grease på alle drevene jeg kunne se, renset samtidig capstanrolleren skikkelig med Audio Techinca lurium 2000. Og nå fungerer den som bare det.:)
    Her et et par bilder av servicen. Blir veldig imponert over enkelheten og påliteligheten til denne mekanikken. Dette er vel en egenutviklet mekanikk fra Techincs?
    IMG_20200228_093737510.jpg

Nevnte leaf switch er midt på mekanikken, ser ut som kobber og har ikke plastbeskyttelse som de andre. De andre er sensorer for båndtype og om opptaksplastbeskyttelsen er fjernet på kassetten.
    IMG_20200228_095539357.jpg

Fungerer like herlig stående på høykant;)
    IMG_20200228_100219585.jpg

Ferdig.
    IMG_20200228_092229655.jpg

Sist redigert:

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Fikk et problem med min Technics RS-B565 (fra 1990, Made in Japan), den stoppet avspilling av og til fordi den tydligvis tror at kassetten har kommet til slutten. Hmm. Her er det ikke noen reimer, kun drev i hele mekanikken. Kan det være en sensor som feiltolker noe eller er det noe som går tregt slik at sensoren tror at kassetten har kommet til slutten? Sjekket litt hos A.N.T. som har flere av disse og ganske riktig, feilen skyldes sannsynligvis dårlig kontakt i en "leaf switch" som fungerer som en sensor. Ok. Da er det bare å skride til verket. Bladswitchen midt på bildet skal ha kontakt når det trykkes på play og kassettmekanikken løftes opp. Renset denne med isopropanol, tok på litt Tamiya Cera Grease på alle drevene jeg kunne se, renset samtidig capstanrolleren skikkelig med Audio Techinca lurium 2000. Og nå fungerer den som bare det.:)
    Her et et par bilder av servicen. Blir veldig imponert over enkelheten og påliteligheten til denne mekanikken. Dette er vel en egenutviklet mekanikk fra Techincs?
    Vis vedlegget 572656
    Nevnte leaf switch er midt på mekanikken, ser ut som kobber og har ikke plastbeskyttelse som de andre. De andre er sensorer for båndtype og om opptaksplastbeskyttelsen er fjernet på kassetten.
    Vis vedlegget 572658
    Fungerer like herlig stående på høykant;)
    Vis vedlegget 572659
    Ferdig.
    Vis vedlegget 572660
    Hmmm, høres it som om du har ”hands full”.... lykke til :)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.552
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Takk for det, den er bedre, men den må inn på kjøkkenbordet igjen:eek: Må nok laste ned servicemanualen og ta en kaffe eller to for å studere ting litt mer i detalj.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.552
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jippy, fant feilen. Feilen ligger i kontrollpanelet, kontaktpunktene oksyderer og blir møkkete, litt elektronikkrens og massasje av knappene så har den nå fungert prikkfritt i 2-3 timer. Limer inn denne infoen da dette gjelder ihvertfall RS-B555, B565, og sannsynligvis flere deck fra Technics.
    IMG_20200302_104045745.jpg

Googlet litt rundt og fant bl.a dette;
    Technics RS-B565 playback suddenly stopping?

http://www.tapeheads.net/showthread.php?t=52550

Velktron skriver;
    My RS-565B also does this randomly during any function, and I found it's related to a glitch with the control keys: often when I press FF it might go into PLAY or REW mode instead, or pressing Dolby B might randomly select B/C or toggle MPX. In the same way, spurious STOP signals might be sent to the deck.
    Vince666 skriver også;
    If i recall correctly this "malfunction" is caused by oxided/dirty switches (bad contact = higher contact resistance) as those function buttons are placed in serial. Pressing one of the buttons causes bridging over a resistor corresponding to that button so the total resistance "measured" by the micro controller changes and so the "right" button/function is being detected.
    if a switch is dirty it can not bypass the corresponding resistor fully and the micro controller "detect" wrongly, activating sometimes a different function.

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.201
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    selv fått fart i jvc kd a3 renset og smurt litt spiller nå som en drøm.. sayno d56 klarte jeg og kortslutte noe mens jeg holdt på med driverket.derfor kom det aldri bilder...:p så den trenger en tur til doktoren i fremtiden. men disse jvc spillerne med SA hode er gode altså. må si jeg liker de. eller's har luxman k351 litt trøbbel med transporten.. men lyder nå ok hvertfall. så har jeg fått en fostex x-15 4track recorder i hus fra australia i god stand.

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.016
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ca 10 teknikere i hele verden, som kan disse spillerne. Det er en egnen test enhet kun for disse. Jeg har ikke den og er heller ikke en av de som kan dem. Klarer en del annet, MEN!

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.016
    Torget vurderinger
    1
    IMG_6233.jpg

Så Ny.

Æh, nei, har hatt de fleste av disse ei stund. Har nettopp bestilt SONY CX20084, en notorisk feilkilde på DD Walkman modeller.
    Forøvrig fra bunn og opp: TC-K555ESJ, TC-K909ES, TC-K808ES, fra venstre til høyre: WM DDll, WM D6C, DD og en kombi Cassett/FM WM-FX101

Vedlegg

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.552
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har tatt en sjekk på Akai GX-R60EX i dag, denne har har autoreverse. AKAI kaller det BSP Mechanism. "Biderectional Symmetrical Precision"
    Artig, hodene sitter på en dreieskive som går rundt avhengig av hvilken vei tapen går.
    IMG_20200303_190430016.jpg

IMG_20200303_190445075.jpg

Denne mekanikken har en utrolig presisjon, men den trengte litt hjelp av denne;
    10131587.jpg

Da ble det bra.,den har surret og gått i noen timer nå, men det høres ut som om den muligens trenger et nytt belte, bestilte dette fra revox.de på eBay så får vi håpe at det passer. Men mekanikken virker veldig komplisert, vi får se om jeg greier å bytte dette senere, men nå fungerer den bra. Husker godt at jeg hadde storebroren til denne for 30 år siden, og autorevers er minst like behagelig nå som da:):)

Sist redigert:

FroBe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2014
    Antall liker
    181
    Sted
    Ryfylke
    Jeg antar at Sony-spilleren er solgt allerede.
    Sjekket akkurat Finn og Torget uten å finne noe, og fikk ikke noe varsel av Finn.

U

utgatt25555

Gjest
    Burde kanskje anskaffe meg en kassette spiller igjen...favoritt artisten..Steven Wilson...slipper ny skive i juni...også på kassette! :)

bitescassette-300x300.jpg

mvh

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.552
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I dag ble min 970ES syk, var jo på service hos Teletor i april 2018, og har fungert aldeles glimrende i snart 2 år, den har hatt en liten feil på telleverkets display hele tiden, noe flere andre 970 også har men det har vært greit. Ikke enkelt å finne en nytt feilfritt dispaly til en Sony 1991 modell.:p.
    Men i dag på fredag den 13. I disse virustider så har den fått flere feil på en gang. Merkelig. Merket først at det kom en ulyd i standby, mulig capstanmotoren er slitt? (Det har jeg hørt av og til i noen måneder) Spoling har av og til gått tregt, men fungerte bra i dag. men i dag ble det i tillegg umulig å justere bias, (renset hoder, pinch rollers og capstanhjul, demagnetiserte også) kjørte et opptak likevel og opptaket ble akseptabelt, men ikke bra nok. Er jo vant til at dette blir skikkelig bra og i tillegg ble det for lavt nivå i venstre kanal. Nå er den pakket bort og jeg bruker min KA3ES til alle mulige opptak. Det fungerer bra hvis man ikke kjører opptakene for hardt, + 4-6 db ser ut til å være nok. KA3ES skrøt forresten Teletor veldig av når han fikset den for et par år siden. Han synes den var fantastisk stabil i drift. Den har jeg også god tiltro til men så er den også fra slutten av nittitallet og ikke like gammel som 970ES.
    Hvis noen har tips eller er løsningsorienterte rundt denne problematikken så er det bare å fyre løs her i tråden ev. på PM.

Sist redigert:

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.219
    Torget vurderinger
    10
    Vis vedlegget 573200

Da er en av disse lagt til salgs. :rolleyes:
    Får håpe en eventuell kjøper er mer heldig med kjøpet enn jeg var med Tandberg'en jeg kjøpte av deg nylig, som nå er ute på sin andre reise for nødvendig reparasjon...
    ...og som ikke det er nok, garantien du ga på kjøpstidspunktet om å dekke eventuelle kostnader ved reparasjon av feil som ble avdekket innenfor 30 dager, løper du nå fra. Fra jeg mottok spilleren ble du gjort oppmerksom på støy fra capstanmotoren, noe jeg kan dokumentere med opptak på tape. Spilleren ble derfor sendt til din håndplukkede "fagmann" Tandbergeren, som utrolig nok fant ut at det ikke var noen grunn til å skifte ut motoren, stikk i strid med min opplevelse, og stikk i strid med vår avtale om motorbytte. Dette uten på noe tidspunkt å kontakte meg, slik jeg hadde bedt om, hvis det oppstod ting jeg burde bli informert om. Ikke et pip hørte jeg fra han, mens dere tydeligvis var i tett dialog med hverandre underveis. Avtalt garantiarbeid ble altså ikke utført, så det var bortkastede fraktutgifter å sende spilleren til han. I tillegg fikk jeg spilleren tilbake med en ny feil som ikke var der før.

For å få spilleren ok måtte den derfor sendes på en ny rundtur til en annen reparatør, som bekreftet at capstanmotoren både støyet og ble veldig varm etter en tid, pga. utslitt og tørt nedre lager. Det var med andre ord på høy tid at den ble byttet ut. Her fikk jeg altså både unødvendige reparasjonsutgifter og fraktutgifter og måtte i tillegg stå for byttemotoren selv. Har derfor prøvd å kontakte deg både på PM her inne og på SMS angående disse utgiftene, som jeg mener burde vært dekket av deg ut fra din gitte garanti. Dessverre velger du nå bare å ignorere mine henvendelser. Så meget var altså din garanti verdt... Slik burde det ikke være oss kassettspillervenner i mellom.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.434
    ^Litt annen lay-out enn veggen med Teac hos salige Busk i Porsgrunn. Baksiden var at artistene var Sputnik, Jannike, Gudny Dalen.....

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Ser humoren der, Biz..Men Corona betyr "krone", og den der er russisk, skulle jeg tro..

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A; Så den etter å ha skrevet forrige. Men den russiske logotypen til høyre tyder på at de der- produsert av BASF/AGFA - var ment for kommunist-eksport østover..til DDR, USSR, Cuba...Det var tross alt vanlig i de tidene der. Kanskje jeg skulle huka inn et parti til RFTen?? Hvilke spillere har du igjen?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.552
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A; Så den etter å ha skrevet forrige. Men den russiske logotypen til høyre tyder på at de der- produsert av BASF/AGFA - var ment for kommunist-eksport østover..til DDR, USSR, Cuba...Det var tross alt vanlig i de tidene der. Kanskje jeg skulle huka inn et parti til RFTen?? Hvilke spillere har du igjen?
    RFTen er jo en historisk greie som du må stelle pent med.:). Av hva jeg har koblet opp så er det jo bare å se under her i signaturen. I tillegg har jeg pakket bort 970ESen som trenger service. Men det haster ikke. Bruker A3ESen til opptak og spiller av på de andre. Alt brukes jevnlig, har funnet roen.:)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.084
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ser humoren der, Biz..Men Corona betyr "krone", og den der er russisk, skulle jeg tro..
    Der gikk du nok fem på, for dersom du ser nærmere etter, kan du se at det slett ikke står "corrona", men "contona". ;)

Forøvrig var vel BASF-fabrikken i Ludwigshafen den eneste produsenten av selve kromdioksydpigmentet, så alle ekte kromdioksydkassetter inneholdt enten BASF-bånd eller ble laget av andre produsenter som benyttet BASF-pigment i sine egne CrO2-bånd, bl.a. Agfa.

torstej

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Antall liker
    1.018
    Er det tilfeldig at dere kommer med denne contona-kassetten akkurat nå? Tony fra CC har nettopp hatt den med i den nyeste videoen sin :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Biz: Min feil...Men AGFA fikk lov til å produsere sine delvis med kromdioxbånd fra BASF i sin tid. SM-mekanismen disse kassettene oftest har er også lisensiert til Leverkusen fra Ludwigshafen. Agfa er egentlig et belgisk merke, men kassettene ble produsert i Leverkusen, BRD, fram til 1991..siste derfra er det absolutt fabelaktige HR-XS Goodbye Edition..De betaler jeg forresten godt for- i riktig tilstand-..hehe..Bare Denon er mer ettertraktet her.

Sist redigert:

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    Satte på en kassett i går for litt kos. Nesten glemt hvor bra denne greia er :) Blei dertil vinyl etterpå :-D

Vedlegg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Newton: Finn fram hele tapekassa, du...Rens maskinen din, så blir det enda bedre. Analogt antivirusprogram, det der..

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    Newton: Finn fram hele tapekassa, du...Rens maskinen din, så blir det enda bedre. Analogt antivirusprogram, det der..
    Kjøpte lillebroren ny - med minimal bruk. Denne er enda mindre brukt så må i så fall være noen inntørka-ett-eller-annet som trengs antivirus program LOL :) Skal se over sakene når alle tapene er kommet "til svarsj" !

Spørsmål : Hva gjør dere med gamle taper som dukker opp? Er det bare å gjøre reint det området på toppen eller er det fare for at innmat har tatt kveld - ala glide film eller noe ?

N

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn