Kate Bush

jonesiq

Medlem
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
0
Kjøpte Cden på platekompaniet på mandag til 169 og skrev flg rå tirsdag til en kompis:

Kanskje jeg trenger mer tid på å vurdere det; hadde likevel en høyttidsstund i går. Damen har modnet, stemmen er ikke så ekstrem, tekstene kanskje hverdagsligere og musikken uten den ekstreme eksperimentering som preger enkelte spor på The Dreaming, Hounds of Love og The Sensual World; men de store landskapene er der, de spennende lydmaleriene er der, gleden over å utforske klangen, den karakteristiske og helt unike bruken av fretless bassene til Del Palmer og Eberhard Weber er der, catchy tunes og det uventede, men det hele i en mer intim og kanskje moden setting enn tidligere

Og ufattelig bra lyd.

Katta vår satte seg foran høyttalerne ved flere anledninger, mye spenstig bruk av fuglelyder som tittelen Aerial kanskje kan sladre om.

Hørte CDen riktignok på nr 2 anlegget - den ene elektrostaten min pakket sammen og mine nye MS5 blir levert i morgen :). Nærmere lytting skjer i helgen på Wadia/CJ MT2500 komboen - gleder meg
Er helt enig...syns denne plata er nydelig ....vil få masse spilletid i heimen!!
Jone

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hørte noen kutt på radioen; ikke så utradisjonelt oppbygd som tidligere sedvanlig fra Bush; dette baserte seg mer på vers-vers-refreng-vers-osv... men likte måten hun utnytter durharmonier i moll-tonearter, stemningsskapende. Veldig bra komp virker det som..

Noen som vet om det er planlagt utgitt på vinyl?

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
OK da var Aerial forhåndsbestilt på vinyl. Dobbelt LP for £18 inkl frakt er ikke verst...

Mvh Vidar P

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
0
Har aldri egentlig engasjert meg i pupper fra 70-tallet, men noe sier meg at det må være en lite håndgripelig interesse...  :D
Kate Bush var første dama jeg ble virkelig betatt av. Da var jeg vel midt i det ikke-puppefikserte stadiet ;D

np Dream Theater: Endless Sacrifice.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Cd'en låter suverent. Høytidsstund på Nesodden i kveld.
Tekster, musikk, arrangemenet musikere, fuglekvitter, alt sitter. Oh hellige fryd!!
P.S. Litt volum skader ikke her.

S

stikken

Gjest
Ja, det begynner og synke inn. ::)
Ingen tvil om at dette er et meget bra album!! ;)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Endelig har jeg også fått tid til å lytte til denne skiva!
Selv om det er tidlig må jeg si det lyder meget lovende, tilbake til de sterke melodiene fra tiden før The Dreaming(som jeg fortsatt mener er den beste)- men med mer komplekse arrangementer uten at det oppleves som "forced" på noen måte. Blir nok noen timer med den!

Skjønner ikke helt kommentarene om dårlig lyd...dette låter meget bra i mine ører og flyter lett og ledig ut i rommet. Delikat lyd.

Gledelig rett og slett, med tanke på hvor jævlig den forrige var ;)

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja, hvor? ;D

Jeg må ha drømt det - for jeg finner det ikke heller...så det var feil rett og slett.

Uansett, det låter fint...og jeg syntes ikke hun er spesielt moderne nei, det er vel snarere slik at hun nå driver med sitt, som hun stort sett har gjort siden debuten.

O.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
skjønner ikke at denne cd,en har så bra lyd , synes at lyden var meget lav og direkte kjedelig , mulig at det er lenge siden sist men angrer på at jeg kjøpte denne , den havner med 99 % sikkerhet hos bruttern :'( .

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Antall liker
44
Heisann!
Endelig har dama kommet med ny CD. Fått hørt den et par ganger og det høres virkelig lovende ut. Ble litt skuffet over Red shoes plata, men det er 2-3 fantastiske låter der også.
The Dreaming er jo min store favoritt.
Jeg lurer litt på om det er noen som har fått tak i noe av den korgruppa til Kate Bush? Trio Bulgarca. Utrolig bra koring på flere av hennes plater. Bulgarsk korsang/folkemusikk er bare helt utrolig bra. Takker for tips her.
mag

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
skjønner ikke at denne cd,en har så bra lyd , synes at lyden var meget lav og direkte kjedelig , mulig at det er lenge siden sist men angrer på at jeg kjøpte denne , den havner med 99 % sikkerhet hos bruttern  :'( .
Litt av en heldiggris han broren din ;D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Lav og kjedelig...jaja. Da har den vel ikke blitt mastret som dagens drittskiver da :D(ref andre diskusjoner om dagens lyd-idealer med loudness som en global pandemi)

Den har masse findynamikk og interessante musikalske detaljer i mine ører, men det er Kate Bush på sitt mer kontemplative, det er klart. Får håpe broren din kan verdsette det.

O.
skjønner ikke at denne cd,en har så bra lyd , synes at lyden var meget lav og direkte kjedelig , mulig at det er lenge siden sist men angrer på at jeg kjøpte denne , den havner med 99 % sikkerhet hos bruttern  :'( .

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
skjønner ikke at denne cd,en har så bra lyd , synes at lyden var meget lav og direkte kjedelig , mulig at det er lenge siden sist men angrer på at jeg kjøpte denne , den havner med 99 % sikkerhet hos bruttern :'( .
Her er du på bærtur, ikkeno mer å si om den saken.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Ok da , skal lytte på den ett par ganger til , det er mulig at det er noe mere i dybden der , kanskje to gangers lytting er noe i minste laget :-/ .

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.460
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har du lyttet igjen? Etter 5 innspillinger synes jeg dette er en av de beste Kate Bush innspillinger lydmessig (min favoritt så langt har vært Lionheart, tror jeg)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Hørt på skiva 5 ganger til og synes CD 2 blir bedre og bedre , men CD 1 er tung fordøyelig ::) .
Brutter,n får kjøpe den selv .

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.460
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Liker også CD 2 best, i motsetning til enkelte anmeldere som anså den som fyllmasse......vel; min respekt for 98% av alle musikkanmeldere har aldri vært særlig stor uansett...men synes PI på CD 1 er vakker; dog er det vel bare Kate Bush som kan lage en melodi som ramser opp de første hundre desimalene i PI og fortsatt kan få det til å høres spennende ut....

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
613
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Svarttrosten hun bruker som lydspor, den høres ikke ut helt som de her hjemme; har den engelsk aksent? Noen ornitologer her?

O

om.s

Gjest
Overraskende sterkt gjenhør med dama ja, spes "A sky of honey", denne kommer til å få spilletid utover vinteren....

mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Svarttrosten hun bruker som lydspor, den høres ikke ut helt som de her hjemme; har den engelsk aksent? Noen ornitologer her?
Fuglen på dette opptaket er en skotsk gråtrost, grappaeris hibiarnian tulis.
Dette er en nær slektning til den ungarske svarttrosten, trasitella ungaris tulis. Den igjen er i rett nedadstigende linje i familie med den norske svarttrosten, rattus norvegicus tulis, som vi kjenner den fra li og eng.

Språkmessig er det liten forskjell på disse artene, men den skotske synes ha en noe mer fremoverlent og holografisk øvre mellomtone. Ellers er sybillantene mer fremtredende hos den ungarske, som rimelig kan være.

Hos alle tre er det et særtrekk at delefiltrene fungerer dårlig i temperaturer under 13,4%, grunnet den nye viltloven.
Det er generell konsensus om at disse kan samtale og forstå hverandre uten problemer.

Håper dette var til hjelp.  

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
1
Heisann, vil bare takke for denne tråden :). Utrolig mange bra anbefallinger, selv handla jeg :
Kate Bush: Never for ever, Kick inside og Aerial. Og jeg må si denne dama har spessiel stemme :D. Konge musikk i mine ører iallefall.. Ikke hørt siste plata enda da men, de 2 første var iallefall bra.

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Antall liker
1
Jeg har hørt den noen ganger nå og jeg liker den godt, særlig den andre CDen. Den gir et helhetlig inntrykk og har mye godt å lytte til. Fra den første er jeg enig i at PI er bra.

I det hele tatt bærer albumet preg av en profesjonalitet som ikke er vanlig og jeg synes det er meget gjennomført. Et fint tilskudd til samlingen ...

T

theStig

Gjest
Jeg har hørt den, og inntrykket er svært positivt. Lyden er god, i kraftig kontrast den over overkomprimerte grøten vi fores med for tiden. Musikken virker noe anonym ved første gangs gjennomlytting, noe som normalt er et pluss synes jeg.

Jeg synes det var drifttøft med en wave-form av en trost på coveret! Noen andre som skjønte hva det var like fort som meg?

Apropos fugler: Jeg har vært delaktig (som lydtekniker) i produksjonen av en ny CD med 48 forskjellige fuglearter! For de spesielt interesserte vil jeg tro... de fugleinteresserte vet helt sikkert hvilken CD det er snakk om vil jeg tro.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
31.185
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Handlet Aerial forrige helg, men var da på tur til Danmark og kom ikke hjem før i to-tiden i natt.

Så jeg har bare fått kjørt albumet en tre - fire ganger i bilen. Gleder meg veldig til å høre det gjennom lyd-alteret hjemme.... ;)

Får bare si meg enig med min lokale platepusher, som nektet meg å kjøpe noe annet før Aerial lå på disken:

"Kate Bush er viktig!"

Jepp, og dette albumet er helt riktig! ;D

Erato's beskrivelse av albumet og musikken er IMO meget bra. Selv i bilen hørte jeg at dette er godlyd - og sånn ei kjekk jente da! ;)

Mvh

Lagga

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Hmmm. Jeg kicket ikke maksimalt på denne skiva må jeg medgi, men er enig i at rent kvalitetsmessig er lyden svært bra.

Godt å høre en skive fra 2005 som faktisk inneholder dynamikk.

Kan ha noe med å gjøre at selveste Doug Sax har mastret skiva....

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.460
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Siste Mojo er et must for Kate Bush fans!

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
1
Aerial plata traff ikke akuratt spikern på hode for min del heller... Men Never for ever og The kick inside er meget bra syns jeg.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.460
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Måtte bare vekke opp denne tråden igjen - hører CDen for sikkert tiende gang nå; særlig Sky of Honey skiva er framifrå og lydmessig av referansekvalitet, og med referanse til dypbasstråden; FOR en flott bassgjengivelse, the Painters Link og Somewhere in Between; fast og varm, presis og dyp på samme gang. De siste 20 års viktigste og mest nyskapende popmusiker (ordet pop blir for dumt....men vet ikke helt hvor hun skal plasseres ellers). Og der slo Aerial inn, herlig bass der og.....og gode, tankevekkende tekster (men der er vel kanskje Never for Ever det beste albumet?).

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
613
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Språkmessig er det liten forskjell på disse artene, men den skotske synes ha en noe mer fremoverlent og holografisk øvre mellomtone. Ellers er sybillantene mer fremtredende hos den ungarske, som rimelig kan være.

Hos alle tre er det et særtrekk at delefiltrene fungerer dårlig i temperaturer under 13,4%, grunnet den nye viltloven.
Det er generell konsensus om at disse kan samtale og forstå hverandre uten problemer.
Sitter bassporten bak? ;D

Når er denne cd'en med fuglelyder i butikken? Forsent til å bli julegave?

Velocette

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.12.2003
Antall liker
7
Sted
A.Agder
The Kick Inside ligger nå på QXL for 30.- spenn, og det skal være et bra eksemplar. Første mann til mølla.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Var noe sær denne plata......
The Kick Inside...? Det er jo en superklassiker, absolutt pensum i pophistorien, er det ikke?
Det er jo bl.a hennes særhet som gjør henne til hva hun er/var.. måten vers/refreng bygges opp på, de virkemidler som tas i bruk tonalt og på annen måte, harmonier som møter sine kontra annet sted i bandet osv. Dette er imho noe av det mest spennende som har vært laget i pophistorien..

Mvh Vidar P

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
The Kick Inside...? Det er jo en superklassiker, absolutt pensum i pophistorien, er det ikke?
Det er jo bl.a hennes særhet som gjør henne til hva hun er/var.. måten vers/refreng bygges opp på, de virkemidler som tas i bruk tonalt og på annen måte, harmonier som møter sine kontra annet sted i bandet osv. Dette er imho noe av det mest spennende som har vært laget i pophistorien..

Mvh Vidar P

Tenkte på plata Aerial..... ;)

O

om.s

Gjest
Apropos fugler: Jeg har vært delaktig (som lydtekniker) i produksjonen av en ny CD med 48 forskjellige fuglearter! For de spesielt interesserte vil jeg tro...
Apropo sært, årets underdrivelse, om man får si det slik ;D ;D

mvh

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.417
Sted
Nøtterøy
Hos meg låter Aerial middelmådig både musikkalsk og lydmessig. Eller for å si det på en annen måte: jævli kjedelig. Blir nok fyllmasse i cd hylla ganske fort.

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
1
Aerial gir meg også veldig lite.. Men men, kommer seg kanskje etter verdt. Men Kick inside og never.... er KONGE! :D.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Meget underlig! Syntes lyden på Aerial er noe av det bedre jeg har hørt på lenge...

O.
Hos meg låter Aerial middelmådig både musikkalsk og lydmessig. Eller for å si det på en annen måte: jævli kjedelig. Blir nok fyllmasse i cd hylla ganske fort.

T

theStig

Gjest
Jeg synes Aerial-plata er veldig bra musikalsk! :) Ved første gangs gjennomlytting hørtes den litt anonym ut, men den vokser og vokser for hver gjennomlytting. Etter å ha hørt den 10 ganger vil jeg si at det er et par virkelige perler der. Lyden er helt grei - ikke direkte dårlig, og ikke noe spesielt bra heller.

Topp Bunn