Hehe, du er ikke den første hvor denne tanken har streifetkii's nye micro monitorer "Jordan" Hmm.... lurer på hvor Kii har nasket designet fra...
Vis vedlegget 438716
Hehe, du er ikke den første hvor denne tanken har streifetkii's nye micro monitorer "Jordan" Hmm.... lurer på hvor Kii har nasket designet fra...
Vis vedlegget 438716
Denne vil du få i retur...ved passende anledning!Tok noen kjappe med mobilen igår, ikke noe fancy greier
Vis vedlegget 403635 Vis vedlegget 403636 Vis vedlegget 403637
kii's nye micro monitorer "Jordan" Hmm.... lurer på hvor Kii har nasket designet fra...
Vis vedlegget 438716
Mye bedre allerede, tar nok neppe mange dagene før jeg er i vater igjenVeldig kul idé! Jeg er med! Men vi bør kanskje vente til trommehinnene dine er i orden igjen?Vi kan byttelåne høyttalere Olav2, så finner vi ut hvor fordelene/ulempene med monitorer + sub og alt-i-ett med Kii ligger- og ikke minst hvor relevant eventuell teori er i forhold til praktisk bruk i vanlige leiligheter![]()
![]()
Det er vel ti ganger så mye trykk i 90 db enn 80 db, selv om vi bare oppfatter det som rundt dobbel lydstyrke. Jeg tolket det til rundt 90 db hvor det ble merkbart basert på følgende setning;Fyren du snakker om (han på Gearslutz) snakker om at Kii allerede ved 80 dB må gi tapt i et race mot hans Amphion:
"Yes below 80 dB(C) the Kii's deliver what my ear hears as an equal sub octave to the bigger Amphion setup. Impressive."
Kilde: https://www.gearslutz.com/board/12597462-post806.html
Det er nesten fire ganger så mye trøkk i 90 dB som i 80, og 80 er ikke ekstremt. Eksempelvis Trentemøller trenger rundt 90 før det tar av. Som hjemmekinosystem er 80 dB ikke spesielt spenstig.
Før Kii kom var det Devialets Phantom som var det store. Nå er det ingen som snakker om den. Selv synes jeg Phantom er bra, men vi ser jo at entusiasme knyttet til nyheter går i bølger.
Jeg ønsker å teste Kii på nytt, så jeg snakker sånn sett med et åpent sinn. Kanskje bytter jeg 8351a ut mot Kii hvis jeg oppfatter at Kii i mitt rom er et sprang oppover. Jeg bytter på et blunk hvis det er noe som er som natt og dag i forhold til 8351a. Og jeg er imponert over alle de gode omtalene Kii får på steder som Gearslutz. Tolk meg som en skeptiker som har sett et par "kjøpsanbefalinger" før.
Når det gjelder basstårnet fra Amphion, kunne noe sånt med enkelhet erstattet Kii-stativet som er tom utnyttelse av plassen (og jeg irriterer meg over slikt, dvs. tom plass og middelmådige ingeniørløsninger). Selv Dynaudios M5P Evidence er jo diskant og mellomtone i en sandwich-konstruksjon med 4 ganger 7" basselementer nederst og øverst. Så idéen om å fylle på med bass ett eller annet sted i høydeaksen i konstruksjonen er ikke ny. Kii kunne gjort dette i en modulær løsning. Audiolense muliggjør det kanskje ved bruk av eksterne subber, men da får man ikke en elegant sandwich-konstruksjon.
En ting til man bør ha i tankene: Kii er nesten dobbelt så dyre som Genelecs 8351a. Jeg tipper en del av denne merprisen går til å insentivere salgsleddet (i større grad enn for andre bokser i pro-segmentet).
Trenger ikke!Denne vil du få i retur...ved passende anledning!
Følger med på denne tråden og er nysgjerrig på Kii 3, et spennende konsept som jeg dessverre ikke har fått hørt. ... Jeg så også du hadde Kii 3 med til test hos DUET i Bergen. Jeg får ta en tur til Bergen når disse er på plass i butikken. ( jeg bor mellom Stavanger og Bergen og har vært innom Duet i Bergen. Bra lytterom.)Tenker du på Hd20 (dac) direkte i Kii vs Hd20 -> P20 -> Kii?Har du kommet noe lengere med Hegel samenligningen Coolio?
Her konkluderte jeg veldig kjapt at det var bedre med p20 i kjeden - så lenge den får stå på en stund. P20 er veldig avhengig av å være gjennomvarm for å låte på sitt beste. Med Hd20 direkte blir lyden litt.. muffled, i mangel på et bedre ord, i forhold til P20. Man får mer snert og attack i det meste med P20.
Eneste jeg har å syte på er at volumkontrollen med P20 er litt humørsyk av seg![]()
Jeg venter fremdeles på Control, så jeg kan ikke gi noen svar angående eventuelle forskjeller i lydkvalitet. Tilbakemeldinger fra andre tyder på at digitalt inn til Kii, uavhengig av om signalet kommer fra Control eller andre kilder, lyder hakket bedre enn analog inn. Fordelen med Control er at du bruker den innebygde lossless volumkontrollen i Kii samt at du får veldig mange flere justeringsmuligheter. Angående støtte sier Kii Audio følgende;Følger med på denne tråden og er nysgjerrig på Kii 3, et spennende konsept som jeg dessverre ikke har fått hørt. ... Jeg så også du hadde Kii 3 med til test hos DUET i Bergen. Jeg får ta en tur til Bergen når disse er på plass i butikken. ( jeg bor mellom Stavanger og Bergen og har vært innom Duet i Bergen. Bra lytterom.)
Bruker du Control enheten fra Kii til oppkobling ? Har du testet den eventuelle lyd-gevinsten med dette kontra kjøre et analogt signal til hver høyttaler fra en god dac/preamp ? Ser også at det ligger et par pent brukte Kii 3 til salgs i Stavangerområdet her på sentralen og dette frister jo litt.... Jeg er jo litt "konservativ" når det gjelder stereo oppsettet i stua men kunne tenkt meg å hatt mulighetene DSP gir bla i forhold til plassering.
Når det er sagt har jeg også et lite hjemmestudio der jeg har gjort noen innspillinger (Dynaudio høyttalere) men bruker alltid stue anlegget som en siste referanse på det jeg har gjort.
Jeg var for et år siden innom et studio i København der jeg bla. fikk en demo på noen fantastiske ATC aktive studiomonitorer..Fikk hakeslepp når jeg testet ut noen av favorittene fra spillelista mi på disse.
Jeg er altså rimelig usikker på hva jeg bør satse på i et ev nytt oppsett i stua med Kii 3, hva jeg trenger av dac/preamp om om Control enheten til Kii Audio er "god nok" for å behandle bla. HD lyd i diverse formater.? Bruker i dag 4 kilder; Auralic Aries femto clock- usb ut som 1. prioritet, analog fra riaa trinn platespiller som 2. prioritet, optisk lyd fra tv som 3.prioritet og coax digital fra cd/DVD drivverk som 4. prioritet.
Hørte også rykter om en ny større Control enhet er på trappene fra Kii Audio? noen som kan bekrefte dette.?
Hei Olav,Blir nysgjerrig: Husker du hvilke ATC-monitorer det var, Atletico?
Slik jeg forstår dette kan jeg i utgangspunktet greie meg med Kii Control som preamp for mine tre digitale kilder og ev bruke analog xlr inn til begge høyttaler fra riaa trinnet mitt. Det som ikke er videre brukervennlig etter min mening er selve kontrollen som en da ikke kan ha med seg i lytteposisjon med tre digitale kabler "på slep" fra komponentene som står i stereobenken mellom høyttalerene. Kii Control blir da også en komponent som må stå permanent i stereobenken i sammen med de andre lydkildene. Denne ligger også flatt så en kan ikke se panelet på denne fra lytteposisjon selv om en bruker en ekstra fjernkontroll i tillegg.Jeg venter fremdeles på Control, så jeg kan ikke gi noen svar angående eventuelle forskjeller i lydkvalitet. Tilbakemeldinger fra andre tyder på at digitalt inn til Kii, uavhengig av om signalet kommer fra Control eller andre kilder, lyder hakket bedre enn analog inn. Fordelen med Control er at du bruker den innebygde lossless volumkontrollen i Kii samt at du får veldig mange flere justeringsmuligheter. Angående støtte sier Kii Audio følgende;Følger med på denne tråden og er nysgjerrig på Kii 3, et spennende konsept som jeg dessverre ikke har fått hørt. ... Jeg så også du hadde Kii 3 med til test hos DUET i Bergen. Jeg får ta en tur til Bergen når disse er på plass i butikken. ( jeg bor mellom Stavanger og Bergen og har vært innom Duet i Bergen. Bra lytterom.)
Bruker du Control enheten fra Kii til oppkobling ? Har du testet den eventuelle lyd-gevinsten med dette kontra kjøre et analogt signal til hver høyttaler fra en god dac/preamp ? Ser også at det ligger et par pent brukte Kii 3 til salgs i Stavangerområdet her på sentralen og dette frister jo litt.... Jeg er jo litt "konservativ" når det gjelder stereo oppsettet i stua men kunne tenkt meg å hatt mulighetene DSP gir bla i forhold til plassering.
Når det er sagt har jeg også et lite hjemmestudio der jeg har gjort noen innspillinger (Dynaudio høyttalere) men bruker alltid stue anlegget som en siste referanse på det jeg har gjort.
Jeg var for et år siden innom et studio i København der jeg bla. fikk en demo på noen fantastiske ATC aktive studiomonitorer..Fikk hakeslepp når jeg testet ut noen av favorittene fra spillelista mi på disse.
Jeg er altså rimelig usikker på hva jeg bør satse på i et ev nytt oppsett i stua med Kii 3, hva jeg trenger av dac/preamp om om Control enheten til Kii Audio er "god nok" for å behandle bla. HD lyd i diverse formater.? Bruker i dag 4 kilder; Auralic Aries femto clock- usb ut som 1. prioritet, analog fra riaa trinn platespiller som 2. prioritet, optisk lyd fra tv som 3.prioritet og coax digital fra cd/DVD drivverk som 4. prioritet.
Hørte også rykter om en ny større Control enhet er på trappene fra Kii Audio? noen som kan bekrefte dette.?
"The Kii CONTROL offers three additional digital inputs for the Kii THREE:
Coax SPDIF, Optical TOSLINK and USB (up to PCM 24/384kHz and DSD64/DSD128 on USB)."
Jeg ville anbefalt Kii Control grunnet funksjonene som følger med, blant annet muligheten til å justere både klangbalanse og veksle mellom analog og digital inngang fra sofaen, men digitalt ut fra enhver kilde med lossless volumkontroll skal i prinsippet låte identisk.
En Parasound P5 kan i prinsippet oppfylle alle dine behov uten bruk av Control da den har riaa-trinn for både mm og mc, innganger til de andre prioriteringene dine og balansert ut. Den har dog ikke digitalt ut, men som en billig hub til å få i gang alt du trenger til å bruke Kii til dine formål er den perfekt.
Vis vedlegget 438781
Takk! Verken hørt om dem eller hørt dem før, men de ser solide ut, ja.Hei Olav,Blir nysgjerrig: Husker du hvilke ATC-monitorer det var, Atletico?
Litt of-topic dette men jeg var først og fremst innom dette studio for å spille noe gitar på en låt men jeg er temmelig sikker på at det var SCM100ASL Pro jeg hørte på. Disse aktive studiomonitorene låt som sagt meget bra over hele registeret i lytterommet bak miksepulten...
atletico
Jeg har nå fått testet Kii Three nå på en god del forskjellig musikk, pop, rock, jazz og litt klassisk og dette låter fortsatt meget bra kan jeg trygt si..Hvordan går dette, atletico?
Har prøvd litt forsiktig med å endre på både Boundary og Contour og jeg kan høre små nyanser/forskjeller ja men foreløpig er jeg meget fornøyd med å ha begge disse i Flat og vil ikke gjøre noen forandringer før et endelig oppsett på signalbehandling til Kii Three er bestemt. Dvs et oppsett hvor de digitale kildene går digitalt via Kii Control og bare vinyl/riaa går analogt direkte til XLR bak på hver høyttaler kontra slik jeg kjører disse nå med Mark Levinson No585 som kontrollsenter/dac og preamp...Kjenner til problemetDen største forskjellen hos meg med Kii kontra annet er at jeg i langt større grad hører hele sanger og spillelister uten å bytte. Større variasjon i hva jeg lytter til uten at jeg bruker særlig tid på analysering av innspilling og opptak- selv om jeg hører stor forskjell på innspillinger er det sjeldent en innspilling er plagsom å høre på.
Jeg har større vinkling, kan såvidt se innsiden av høyttalerne fra lytteposisjon. Dette har med nærhet til sidevegg å gjøre, den ene står inntil et hjørne. Ved for liten vinkling i mitt tilfelle flytter sentrum av lyden seg litt mot høyre høyttaler grunnet refleksjoner fra høyre side.
Dersom du har en frue som klager på at høyttalerne står utpå gulvet kan det være kjekt å vite at Kii kan plasseres 8 cm fra veggen målt fra baken uten å ødelegge kardiodespredningen.
Har du prøvd å tukle litt med innstillingene for klangbalanse bak på høyttalerne?
Fordi det finnes like mange forskjellige idioter som det finnes av lydfreaker. Og lydfreaker elsker å ratte rundt.Hvordan går det med folket, blir det noe musikk? Jeg venter i spenning på Control som skal være like om hjørnet, kjenner jeg er veldig klar for å kvitte meg med hegel-settet som driver Kii nå. Spiller helt kanon, men Hd20 + P20 opptar plass visuelt sett som jeg egentlig ikke ønsker.
De siste ukene har naboen yppet seg med stadig høyere og høyere musikk, så jeg har fått spille ganske så høyt med god samvittighet
Tipper musikk står på i stuen min i snitt ca 4-5 timer om dagen, noe som er ganske utrolig for en kar som ikke spilte musikk i det hele tatt for bare 3 år siden. Sammenligner man med tiden jeg hadde Devialet og Monitor Audio Pl 200 vil jeg si at jeg spiller ca dobbelt så mye musikk nå. Spiller tilsvarende halvparten så mye playstation/ser på netflix...
Hvis vi gjør et anslag på moderate 3 timer dagen i snitt (ca tre-gangen i helgene) så har vel mine Kii blitt brukt ca 420 timer til musikk siden jeg fikk dem levert i slutten av januar. Ikke dårlig. Har enda til gode å tenke at jeg skulle ønsket jeg hadde noe annet- en ny opplevelse for min del
Forøvrig sett litt på Audiolense (romkorreksjon) i det siste og prøvd å kåle litt med filtre i demo-versjonen som bare tillater 90 sek sangdemo etter korreksjon. Jeg har knapt noen gang vært borti makan til kundefiendtlig brukersnitt. Dæven steikje hvor jeg hater å måtte gjette meg frem, lese og studere hvorfor ting går åt skogen! Hvorfor ting ikke har en "fiks en kjapp løsning for idioter" knapp er uforståelig for meg.
Kort oppsummering, Audiolense virket lovende rent lydmessig, men jeg er ganske sikker på at det er mindre arbeid å lage studiokvalitet av stuen min enn å lære seg det programmet på en god nok måte. I kid you not.
Som et apropos til kompleksitet og enkelhet coolio...Hehe, du sier noe! Jeg skjønner at enkelte vil forelske seg i slik kompleksitet. Jeg er enkel, vil bare få best mulig lyd enklest mulig. Audiolense er ikke svaret for meg![]()
Coolio sine trenger ikke oppdatering. Disse har en nyere SW enn dine.Som et apropos til kompleksitet og enkelhet coolio...![]()
.du har fått med deg at software i Kii Three høyttalerene må oppdateres når vi tar i bruk Kii Control ?
Jeg har allerede en avtale om dette med Kii Audio Tyskland etter jeg registrerte høyttalerene i deres database for Kii Three eiere og hadde noen spørsmål ang mine Kii Three. Ble imponert over kjappe svar og flott kundebehandling, helt i stil med hva jeg også har opplevd fra den norske importøren Audiodistribution.
TeamViewer er bare et program som gjør at eksterne brukere kan overta styringen av din pc/mac. ( bla. Microsoft telefonsvindlere bruker dette..)Hoi, det var nyheter for meg!
Det er forsåvidt ok med en oppdatering i forbindelse med et produkt som ikke eksisterte tidligere, men må man laste ned noe teamviewer-app for å få dette til?
Var spørsmålene du stilte noe som vi andre kan ha glede av å vite?
edit; I knew my speakers were special!![]()
Coolio,Nå har jeg sovet på saken, konklusjonen er at jeg ikke er forberedt på å bruke mer tid på uvesentlig tøys i forbindelse med lyd/musikk. Kii var i seg selv min exit-strategi fra hifi-nevroser- konstant utskifting av komponenter, analysering av lyd, tvangstanker om matching osv.
Derfor finner jeg det lurt å ikke bevege meg baklengs inn i fremtiden, så vinyl er herfra erklært for leker til gretne gamle gubber med altfor mye tid til overs
Får lete meg opp noen hode vinylrip slik at jeg får hørt noen gode opptak/miksinger innimellom.
Den tråden jeg startet om forskjeller på streamere tok effektivt livet av mine streamer-nevroser også, så det begynner vel å bli på tide å finne seg noen brukte og billige Auralic-greier tenker jeg. Fornøyd med din?