Jeg har jo hørt alle tre oppsett og i egne øre har jeg en relativt god teft for kvaliteter og dette innlegget blir for meg helt uforståelig.
Hva med å være litt spesifikk, hvilke enkeltting gjør ditt bedre enn toskens?
Når det kommer til The shy sitt oppsett og at det utfordrer det meste vi vet om god lyd fra et vitenskapelig ståsted fikk jeg meg en god latter… Er det den jevne og kort etterklang, frekvensresponsen eller den lave forvrenging og omtrent perfekt impulsrespons som står for utfordringen?
Nå er vel også DSP bruken meget moderat i forhold til din og veldig mange andre sin så så dårlig kan nok ikke høyttalerne være.
Mine høyttalere, S360A og 8351A, har ulike egenskaper, men begge kjennetegnes av at lyden er klar. Før
@MakkinTosken la til Trinnov i kjeden, var dette en egenskap hvor de to høyttalerne var bedre enn Toskens. Etter Trinnov var det som om Dynaudioene ble mer likee Genelec. Lydbildet ble fastere med Trinnov, noen vil kanskje si at lydbildet etter Trinnov ble mindre utflytende og mindre livlig - men i mitt hode ble det ryddigere selv om det var som om størrelsen på lydbildet gikk ned et hakk. Trinnov gjorde at høyttalerne oppleves som mer koherente og det føles som om transienter sitter bedre. Disse egenskapene finnes i Genelecs høyttalere rett ut av boksen. Da Trinnov kom inn hos
@MakkinTosken , gjør det overlegent bedre rommet hans at forskjellene i lydkvalitet øker. Selv om Dynaudioene med Trinnov høres mer ut som Genelec (jeg tror de to ganske enkelt høres ut som korrekte høyttalere), er det likevel forskjeller som sammen med rommet gjør at signaturen i de to oppsettene blir annerledes - med det til følge at @MakkinToskens oppsett er bedre på det meste. Klarheten hos Genelec er det imidlertid vanskelig å matche helt.
Det er enkelte ting ved S360A som er besnærende, som f.eks. punch-lyden på låta Control av Röyksopp (#6 på Profound Mysteries II). Når jeg setter på den for høyt, skvetter jeg instinktivt. S360A har også en uhyre effektiv kompresjonsdriver som i mine ører gjør noe med lyden. Det er kanskje lyden av høy effektivitet og høyt headroom? Som du vet, har Genelec brukt kompresjonsdriver også i sin point source-toppmodell 8381A.
Når det gjelder bemerkningene til
@the Shys høyttaler, se svaret mitt ovenfor (#1476). Romklangen hos Shy ligger under anbefalingen i ulike standarder for kritisk lytting. Det standardene implisitt forteller oss, er at man skal ha kontroll på refleksjoner og etterklang, men å dempe i hjel rommet er likevel ikke anbefalt; det blir for mye av det gode.
Jeg tror
@The Shy selv ser at det er noe spesielt med sitt eget oppsett. Han har vel sagt selv at lyden hans er annerledes enn noe annet sted? Jeg leser det som en indikasjon på at anlegget (både høyttalere og rom) ikke er nøytralt, men har egenskaper som gjør at all annen lyd høres annerledes ut. Jeg er ikke så sikker på om alle andre oppsett er dårlige eller mangelfulle - og man kan lure på om
@the Shys dom over andre oppsett skyldes en tilvenning til egen lyd som ikke følger læreboken i verken høyttaler- eller romdesign, og er kalibrert for en mørkere signatur enn den man finner i profesjonelles kontrollrom.