KISS: Keep It Simple, Stupid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer med egen tråd s-v :) Dette var et stilrent oppsett som sikkert gir mye glede for hele familien. Har du testet med feks luft rundt HT, demping av førsterefleksjonene og bak hodet? Jeg har litt av den samme filosofien som deg med nærfeltsmonitorer fra Dynaudio, men har valgt å ha to modi: "daglig" og "hjemme alene" Det er jo en helt annen musikkopplevelse når monitorene får litt bedre arbeidsforhold og refleksjonene blir dempet. Du skriver at du har to oppsett, hvordan ser nr to ut?
    Takk :)

    Har tenkt på noe bak hodet, men er litt usikker på fyllmateriale. Det henger et maleri der, som setter begrensninger på tiltaket.

    Det er høyre høyttaler som har null luft. Venstre står fritt. Til gjengjeld er det 30 graders toe in på høyttalerne og høyttalerne har høy direktivitet. Kanskje jeg kunne forsøkt med enda mer toe-in, men ingen må få inntrykk av at jeg ikke har forsøkt ditt og datt. Jeg har hørt disse høyttalerne i to ulike rom her hjemme, på messer hvor det ene var en stor betongbunker i Telenor-hallen på Fornebu og det andre var et bøttekott av et hotellrom i Horten. Høyttalerens signatur kommer tydelig frem uavhengig av rom. Helst skulle jeg hatt hele Ekebergsletta for meg selv, for da hadde rommet blitt bra ;)

    Det andre oppsettet får jeg ta en annen gang :coffee:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er litt enig med @HCS Hvorfor kjøpe såpass kapabelt oppsett uten å prøve å få det meste ut av det? Vet du ikke har hatt det lenge, men vet også at du er grundig i din planlegging. Sitter kanskje igjen med følelsen av "perler for svin".
    Hvis man også har film i tankene for bruken av hifi-utstyr, er det åpenbart at dette anlegget ikke har for mye kapasitet. Det har akkurat nok.

    Ingenting er morsommere for min del enn å kunne se film på moderat lydnivå (si et snitt på 70 dB med A-vekting) og ha ekstra (12 dB) gain i bassen som gjør at det rører seg i de store, tunge, tyske seteputene av sadellær. Husk at film er mye mer dynamisk enn musikk. Et eksempel: På "1917" var lyden ok hele tiden uten fiksfakserier, men da de to soldatene var inne i den underjordiske bunkersen som raste sammen, skapte bassen en følelse og skremmende stemning som fikk adrenalinet til å slå ut. Da fikk filmskaperne endelig mulighet til å spille på lydregisteret uten å ødelegge for den mer dokumentariske formen for øvrig.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det med film er et godt poeng. Skal vurdere noen løsninger der når jeg blir stor. "1917", uff, en krigsfilm med chick vibes.. Har du sett "The Thin Red Line"? Lydsporet er temmelig spes, kan testes. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det med film er et godt poeng. Skal vurdere noen løsninger der når jeg blir stor. "1917", uff, en krigsfilm med chick vibes.. Har du sett "The Thin Red Line"? Lydsporet er temmelig spes, kan testes. :)
    Tror jeg så denne filmen for 20 år siden...

    Krigsfilm er ikke normalt det jeg ser på; vi har altfor mye av det (krig). Men «1917» var seendes.

    Er ikke sikker på hva du mener med «chick vibes», men eposiden med jenta var god. Filmen skal være basert på en unggutts oppfatning av 24-48 timer i 1917 og jeg tror meget vel at alle jenter man treffer i en sånn situasjon vil fremstå som den reneste kaotiske miks av jomfru Maria og Marilyn Monroe på én gang.

    PS: Ellers takk for filmtips, @HCS . Lyd på film er viktig for meg og tar gjerne mot tips. Det er stor forskjell på gammel og ny film hva angår lyd. «The thin red line» er fra 1998, omtrent da filmlyden ble standardisert (og bedre). Det er merkbart hvilke sprang filmlyden har gjort på 20-25 år, mens musikklyden ofte er under det nivå man bør forvente med dagens teknologi og innsikter.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Skulle likt å se Le Bureau på anlegget ditt. Serien bruker et bestemt musikkspor når det er fare på ferde. Går rimelig dypt og høres ut som et hjerte som slår (mer eller mindre). Får i gang adrenalinet så det holder :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvis man også har film i tankene for bruken av hifi-utstyr, er det åpenbart at dette anlegget ikke har for mye kapasitet. Det har akkurat nok
    Tenkte ikke så mye på kapasitet i form av spl.

    Men som du forsøker banke inn i hodet mitt gang på gang, dette er en fiks ferdig løsning. :) Ingen planer med det utover å se film og innimellom høre musikk fra Jul I Blåfjell og beundre det hvite landskapet fremfor deg. I så måte er du smart og har latt finnene sette punktum for det mange av oss ser som en morsom hobby med selvpåførte utfordringer. Da gjenstår det vel egentlig bare å gratulere!🥳
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Selv har jeg brukt deler av livet i reell krigssituasjoner. Og derfor mener jeg at krigsfilm skal være kvalmende og grusomt. Epos med vakker død, kjærlighet og soloppgang er helt misforstått, krig er helvete :).. Vi har blitt, altfor ofte, blitt forblindet av underholdning istedenfor å innse hvor inderlig godt vi har det her til lands.

    Siden du har sans for Finland, sisu og gode verdier, da er filmen under et must :)

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.962
    Takk :)

    «Senterhøyttaleren» er en subwoofer (https://www.genelec.com/7382a) med tre 15-tommere. Den måler flatt ned til 15 Hz i ekkofritt rom og har en kort kapasitet («peak») på mer enn 133 dB. I rom øker kapasiteten over dette.

    «Benken» er 62,5 cm høy og 140 cm bred, og egner seg fint som TV-stativ.

    En slik sub er en nobrainer hvis man finner plass. Du får «uendelig» med kapasitet og den måler fantastisk i mitt rom. Helt paddeflat respons etter kalibrering.

    Finishen på subben minner litt om Montana-modulene, og med bruk av slike hylle- og skapmoduler kunne 7382 tjent som en integrert underseksjon i en større bokreol, hylleseksjon eller liknende.
    Skjønte det var en sub, prøvde meg på litt humor. Fantastisk dings!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Selv har jeg brukt deler av livet i reell krigssituasjoner. Og derfor mener jeg at krigsfilm skal være kvalmende og grusomt. Epos med vakker død, kjærlighet og soloppgang er helt misforstått, krig er helvete :).. Vi har blitt, altfor ofte, blitt forblindet av underholdning istedenfor å innse hvor inderlig godt vi har det her til lands.

    Siden du har sans for Finland, sisu og gode verdier, da er filmen under et must :)

    Igjen litt uenig i din vurdering av «1917». Jeg synes filmen fikk frem mye jævlig, som å vasse i oppløste, råtne lik. At filmen også legger på vakre landskap, synes jeg er veldig bra: For kontrasten viser så klart hvordan mennesket forvalter Guds gave, og dermed det onde i ødeleggelsene våre. Og filmen skal være basert på en soldats erindringer. Jeg ville ikke være overrasket om en unggutts erfaringer i en gammel manns erindringer på ett eller annet vis klarer å ta med seg noe av det vakre i en ellers jævlig situasjon. At vi diskuterer filmen er også et tegn på at den ikke er helt bak mål?

    Ellers enig i at krig som ren popcorn-underholdning er ekkelt.

    Den finske filmen du lenket til minner meg om en av likhetene mellom Norge og Finland: To lillebrødre som forsøker å bygge sin egen stolte identitet. Finnene har kjempet meget hardt for den og begge nasjoner har ingenting å skamme seg for at de er så velfungerende som de er.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Neida, ikke helt ille ifht den under feks. Den finske filmen anbefaler jeg deg å se, intr også ifra et historisk perspektiv.


    Nok film, hvor står platespiller? Eller er du kun trådløst forankret? :giggle:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Neida, ikke helt ille ifht den under feks. Den finske filmen anbefaler jeg deg å se, intr også ifra et historisk perspektiv.


    Nok film, hvor står platespiller? Eller er du kun trådløst forankret? :giggle:
    Skulle gjerne hatt platespiller. En Technics, tenker jeg. Men har ikke plater. Gikk over til kassett da jeg var liten og hadde aldri plater liggende. Å begynne med plater i 2020 smaker veldig hipster. Og så er det den økonomiske siden, samt dette med innstillinger. Men tidligere nevnte jomfru Maria fikk jo barn uten å ha tenkt i de baner, så vi vet åpenbart lite om fremtiden. Kanskje blir det platespiller i himmelen?

    Jeg spiller fra Qobuz og Tidal gjennom Roon på en Mac Mini. I tillegg har jeg Blu-ray, DSD- og CD-spiller. Det er jo en slags platespiller det også?

    ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    QUIZ OM MÅLINGER

    Tyske Stereoplay/Audio har kjørt et enkelt sett med målinger i mange år. De enkle målingene fanger opp noe som logisk sett og basert på markedsundersøkelser av bl.a. Toole er viktig, nemlig frekvensrespons og fordreining.

    Nedenfor ser du målinger av tre høyttalere fra Genelec.

    De øverste målingene viser frekvensresponsen på tre målepunkter: Rett på aksen i sweetspot, 30 grader til side for sweetspot og 10 grader over sweetspot.

    De øverste linjene i de nederste figurene viser frekvensresponsen rett på aksen i sweetspot på hhv. 85, 90, 95 og 100 dB. De nederste linjene i de nederste figurene viser fordreining gitt lydvolum. Ikke overraskende er fordreiningen større på høyere lydvolum.

    Alle Genelec-høyttalerne finner du her: https://www.genelec.com/loudspeakers

    Så til spørsmålene:

    (1) Noen som aner hvilke målinger som hører til hvilke høyttalere?

    (2) Det første er et nesten umulig spørsmål å svare på, men basert på disse målingene, hvordan ville du anta at disse høyttalerne låter? Tror du de låter likt, eller ulikt?

    (3) Et enklere spørsmål er: Hvilken høyttaler synes du måler best og dårligst?


    Jeg vil vise hvordan disse høyttalerne ser ut etter hvert og lenke til øvrige spesikasjoner mv.

    Jeg vil også vise hvordan Stereoplays favoritthøyttalere måler, dvs. de høyttalerne som får alle høyest skår basert på redaksjonens ører og vurderinger. Høyttalerne jeg vil vise til, er Gauder Akustik Berlina RC11 (€160.000), Focal Grande Utopia EM (€130.000), Wilson Audio Alexia (€59.800), Magico Q3 (€59.900), Sonus Faber Aida (€90.000), KEF Muon Mk2 (€160.000) og Bowers & Wilkins 800 D3 (€30.000).

    Men først ser jeg frem til forsøk på å besvare spørsmål 1, 2 og 3 ovenfor :)

    NB! MERK AT ALLE MÅLINGENE ER GJORT I EKKOFRITT ROM UTEN REFLEKSJONER OG ROMBIDRAG!!!

    FC953C2F-BB1D-4DD2-936B-605ABB0F4849.jpeg


    BA741FD1-6AB2-442B-9533-C0C03F814BE0.jpeg


    (Lenke til svar på quiz: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/kiss-keep-it-simple-stupid.98832/page-3#post-3087045)
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    For meg blir det nr 3. Eneste jeg er litt skep til er forvrengningen rundt 5kHz
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    For meg blir det nr 3. Eneste jeg er litt skep til er forvrengningen rundt 5kHz
    Fordi jeg tror det blir morsommere når jeg vil vise hvilke høyttalere det dreier seg om; kan jeg spørre hvorfor du mener nr. 3 er best? Og drister du deg til å si hvilken du mener er dårligst?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kan jo ikke si at den er best, men det konstante fallet mot toppen, hevingen fra 200 og ned var det jeg bet meg merke i. Likte kurven, men usikker på topvrengen og kanskje den unaturlige knekken ved 30Hz. Samme gjelder nr 2 forøvrig.

    Når jeg ser engang til tror jeg jeg likte nr 1 best faktisk, selv om kurven ikke ser særlig fyldig og vellydende ut. Det kan kanskje lett fikses med ordentlig elektronikk og god gammeldags tonekontroll.;)

    Nr 2 tror jeg uler ved pådrag, så den er dårligst.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kan jo ikke si at den er best, men det konstante fallet mot toppen, hevingen fra 200 og ned var det jeg bet meg merke i. Likte kurven, men usikker på topvrengen og kanskje den unaturlige knekken ved 30Hz. Samme gjelder nr 2 forøvrig.

    Når jeg ser engang til tror jeg jeg likte nr 1 best faktisk, selv om kurven ikke ser særlig fyldig og vellydende ut. Det kan kanskje lett fikses med ordentlig elektronikk og god gammeldags tonekontroll.;)

    Nr 2 tror jeg uler ved pådrag, så den er dårligst.
    Husk at dette er ekkofrie målinger. Det vil si at idealet er en paddeflat kurve fra begynnelse til slutt. Ethvert avvik fra en vannrett, jevn linje er fy. Den målte kurven i rommet vil selvsagt bli helt annerledes, med heving i lavere frekvenser hvor rombidraget løfter lydenergien pga. refleksjoner.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er det jo ditt ansvar å opplyse om på forhånd. Men da var uansett mitt ombestemte valg i henhold til din fasit. Så gjenstår det bare om jeg plaserte riktig kurve på riktig boks.

    Hva er premien forresten?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med egen tråd svart-hvitt. Rent og stilfullt oppsett dette.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det er det jo ditt ansvar å opplyse om på forhånd. Men da var uansett mitt ombestemte valg i henhold til din fasit. Så gjenstår det bare om jeg plaserte riktig kurve på riktig boks.

    Hva er premien forresten?
    Det er ikke noe poeng å måle høyttalere i rommet for et blad som f.eks. Stereoplay. De, og alle andre som gir råd om høyttalere, ønsker jo å vise hvordan høyttalerne oppfører seg og ikke rommet. Så jeg antok dette var klart, men har gjort det klarer med store bokstaver i opprinnelig innlegg.

    Takk for bemerkningen👍🏻

    Vi vil etter hvert se at disse tre høyttalernes avvik fra det rette og jevne er så små at man ikke kan si at den ene høyttaleren låter sånn eller sånn. Kommer mer snart, men sen middag venter...

    Premie er ære, den edleste valuta 😉
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer med egen tråd svart-hvitt. Rent og stilfullt oppsett dette.
    Takk! :)

    Oppsettet er ideelt for film, som det primært brukes til. For enkelte typer musikk - for eksempel låter med enorm dynamikk eller spesialeffekter som i EDM - er det også nesten uten like. Men en del musikk har ikke så mye dynamikk... Håper du vil delta i diskusjonen jeg håper å dra i gang nå, om høyttalere som måler godt vs høyttalere som koster (enormt) mye👍🏻
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Takk :)

    Fint om det blir utveksling av spørsmål og forsøk på svar fra alle hold. Så nettopp at du har nye bokser i ditt eget hus, bokser som minner litt om mine S360 mht. bruksområde, design mv.
    Hvilke nye bokser sikter du til?
    Ja, skal forsøke å skrive hvis det dukker opp noe jeg kan bidra med. 😊
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hvilke nye bokser sikter du til?
    Ja, skal forsøke å skrive hvis det dukker opp noe jeg kan bidra med. 😊
    Tenkte på disse boksene:


    Ikke nøl med å skrive. Skarpe taklinger er lov. Eneste regel er å ta høyttalerne, ikke mannen ;)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Tenkte på disse boksene:


    Ikke nøl med å skrive. Skarpe taklinger er lov. Eneste regel er å ta høyttalerne, ikke mannen ;)
    Aha. For meg føles det som en god stund siden så jeg trodde du siktet til noe annet.
    Ja, Icon og S360 er kanskje mer like enn ulike? Det ligger nok en god del mer forskningskroner bak dine og sannsynligvis mer lyd pr krone.

    Skal mye til for å få skarpe taklinger herfra, men umulig er det ikke. 😃
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.207
    Sted
    Langesund
    Gratulerer med fin tråd, og et oppsett jeg ganske sikkert kunne slappet av etter. Lite fjas her.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Så jeg antok dette var klart, men har gjort det klarer med store bokstaver i opprinnelig innlegg.
    Beklager, bare ertet deg litt. Du har jo allerede sendt meg kurven på 360 og vi har jo allerede diskutert Stereoplays testprosedyre.😄

    Lover at fra nå av skal jeg ta alt med høyeste andakt! 😐
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ville gjettet det samme.

    Stilig oppsett svart-hvitt.

    Er hvit farge på subbene spesialbestilling? Ser dem bare i grå på hjemmesiden til Genelec.
    Takk :)

    Hvit er på bestilling. Veldig flott finish gitt at Genelec er orientert mot studioer hvor utilitarismen står sterkt.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    LØSNINGEN PÅ HØYTTALER-QUIZ

    (Lenke til opprinnelig quiz: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/kiss-keep-it-simple-stupid.98832/page-2#post-3086795)


    NR. 1: GENELEC 8361A
    NR. 2: GENELEC S360A
    NR. 3: GENELEC 8260A

    Se figur med riktig benevnelse nedenfor.

    Historien bak disse høyttalerne er at 8260A (målingene helt til høyre) var Genelecs første koaksialmodell som kom for ti år siden, i 2010. Diskant og mellomtone i koaksialanordning dannet én kilde (“punktkilde”), mens en 10 tommers woofer sto for de lave frekvensene. Økningen i fordreining i diskanten i 8260A skyldes målemetoden. Det er en såkalt langsiktig målemetode hvor dsp-beskyttelsen slår inn etter hvert for å verne systemet. Det er derfor frekvensresponsen faller litt i diskanten i i 100 dB-linjen i figuren. Ved dynamisk signalinput vil ikke denne beskyttelsen slå inn og derfor vil diskantfordreiningen i 8260A i praksis være på nivå med den vi ser hos 8361A og S360A.

    S360A (målingene i midten) kom høsten 2018. Den overrasket mange fordi det er den første toveishøyttaleren som skulle inn i Genelecs sortiment for mastering-høyttalere, dvs. høyttalere med kapasitet for større rom. Det er en kompresjonsdriver som står for diskant og frekvenser helt ned til 1,4 kHz, mens en 10 tommers woofer går ned til 30-40 Hz. S360A ble lansert sammen med subwooferen 7382A. Sammen utgjør de en kraftpakke av de sjeldne i en oppsiktsvekkende liten innpakning. Og målingene gir oss bakoversveis. Objektive data for S360A er bedre enn stort sett de fleste treveishøyttalere med “normal” diskant, og man kan lure på hvorfor denne høyttaleren ble markedsført primært mot film, EDM osv. og ikke mot det “klassiske” markedet for musikkproduksjon. For dem som kan tysk, eller kjenner til Googles oversettelse, anbefaler jeg (alltid) professor Anselm Goertz’ målinger og vurderinger i Sound & Recording (https://www.soundandrecording.de/equipment/genelec-s360a-high-spl-monitor-im-test/). Goertz’ målinger av S360A viser at høyttaleren er en mer presis høyttaler enn f.eks. JBLs M2, og i kombinasjon med 7382 er kapasiteten omtrent den samme. Merk at all målt støy i S360 sannsynligvis vil forsvinne når S360 kombineres med en subwoofer. De som studerer watt-kapasiteten i S360A, vil se at driverne ikke trekker så mye strøm. Vi snakker med andre ord om svært effektive drivere, som spiller over 100 dB på under én watt. De lærde strides om effektivitet betyr noe for lyden, men bl.a. lavere kompresjon er resultatet av høy effektivitet. Samtlige som har vurdert S360 i ulike tidsskrifter, har påpekt høyttalerens umiddelbare, resolutte respons og dynamikk. Jeg er normalt litt skeptisk til subjektive vurderinger i kulørte tidsskrifter, men når alle sier det samme - og jeg hører det også - tror jeg det ligger noe i dynamikkbeskrivelsene, i alle fall for S360As del.

    8361A kom høsten 2019. Dette er arvtageren etter 8260A som Genelecs koaksialflaggskip. Samtlige drivere er nå samlet rundt ett punkt og én baffel. Kapasiteten er økt betydelig i diskant og mellomtone.

    Poenget med å vise disse figurene er at målingene - sammenliknet med en del andre høyttalere - er omtrent like. Det vil si at de alle er omtrent like gode selv om teknologi og design er ganske forskjellig (en toveis med kompresjonsdriver, en koaksial med separat woofer og en «punktkilde» med diskant, mellomtone og woofer helintegrert i ett system). Jeg finner ikke andre målinger hos Stereoplay/Audio som måler bedre. Samtlige høyttalere må karakteriseres som nøytrale i frekvensresponsen og kapasiteten er upåklagelig gitt størrelsen på 30 kg og ca. 50 cm høy. I og med at 8260A fra 2010 og arvtageren 8361A fra 2019 måler omtrent likt mht. frekvensrespons og fordreining, trenger man andre målinger enn disse to enkle perspektivene for å skille klinten fra hveten og forstå hvor fremskrittet har funnet sted de siste 10 årene. Direktivitetsplottene nederst, som viser hhv. horisontal og vertikal direktivitet (det er om å gjøre at det grønne feltet er passe vidt, jevnt og går lengst mulig ned i frekvens), dokumenterer at 8361A skårer bedre enn forgjengeren 8260A på dette parametret.

    Et annet poeng med disse målingene er å vise at mange av de åpenbare utfordringene mht. reproduksjon av lyd er løst. Det er i dag enkelt å finne høyttalere som måler nesten perfekt i frekvensresponsen og har meget lav fordreining; disse to parametrene betyr mye for opplevd lydkvalitet ifølge markedsundersøkelser fra folk som Toole & Co. Sånn sett er det andre ting innovative og kompetente høyttalerdesignere bryr seg om i dag enn bare frekvensrespons og fordreining.

    Jeg vil snart vise at mange høyttalerprodusenter som skrytes opp i skyene, slett ikke har tenkt til å drive bransjen fremover gjennom innovasjon. Ofte er det åpenbar tukling med frekvensresponsen det fortsatt dreier seg om i høyttalergamet, selv om slik tukling verken kan forsvares ut fra logikk, teori eller preferansebaserte undersøkelser. Høyttalere med ujevn og.varierende frekvensrespons må anses som enten defekte eller bevisst farget i 2020 hvor produsenter som Genelec for lengst har løst frekvensrespons- og fordreiningsproblemet.



    A62202BB-B972-4CEA-B096-ACDBAAC18421.jpeg




    260E8AA4-9863-455B-9319-5B34B0BA68D7.jpeg
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Må innrømme at jeg ikke er så bevandret i disse tyske tidsskriftene, men har gjennomsøkt de bestenlistene jeg finner fra Stereoplay. Hvor er Genelec sine produkter?
    De rangeringslistene som Stereoplay utgir gratis, inneholder nå kun de passive høyttalerne. Ved å søke på Testberichte.de får du tilgang til alle testene. Stereoplay har også en egen app.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ok, takk!

    Jeg observerer jo basert på diverse testscorer at mange av dem blant annet 360 ikke når helt opp. Grunnet litt hullete tyskkunnskap og uten tilgang på annet en fazit, hva er ankepunktene som oftest blir nevnt?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    MÅLINGER AV HØYTTALERE PÅ TOPP AV RANGERINGSLISTEN: #1 og #2

    Først ut er nr. 1 og 2 på listen rett ovenfor. De to høyttalerne som skårer aller best hos anmelderne, koster hhv. 1,75 og nærmere 1,5 millioner. Det er store saker, på hhv. 152 og 260 kg. Men hva med målingene av det som ifølge teori og markedsundersøkelser betyr aller mest for opplevd lyd, nemlig flat, jevn frekvensrespons og fordreining?

    Vi ser at den anekoiske frekvensreponsen i ekkofritt rom er langt fra nøytral i de to høyttalerne. De er med andre ord defekte eller konstruert på et vis for å betone de lavere frekvensene. Husk at de lavere frekvensene uansett øker i energi når man tar en høyttaler ut av det ekkofrie rommet til et vanlig rom.

    Når det gjelder fordrening, ser det ok ut, men langt fra klasseledene, slik vi så hos Genelec i høyttalere som veier 30 kg. Focal Grande Utopia EM har et gulv av fordrening over hele frekvensregisterer. Er det hørbart? Er det slik anmelderne likte?

    Hvordan synes du disse figurene ser ut i forhold til de målingene som ble vist av Genelecs høyttalere (se lenke: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/kiss-keep-it-simple-stupid.98832/page-3#post-3087045)?


    AAFC8B89-CDEF-411D-B52E-D2489EF12585.jpeg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    MÅLINGER AV HØYTTALERE PÅ TOPP AV RANGERINGSLISTEN: #3 og #4

    Da er vi kommet til hhv. 3 og 4 på rangeringslisten (merk at jeg bare ser på én høyttaler fra hvert selskap, toppmodellen ifølge rangeringslisten). De to høyttalerne fra Wilson og Magico er en del mindre enn de to på gull- og sølvplass; de veier ”bare” 113 og 116 kg.

    Igjen, er det noe som imponerer i disse målingene?

    Wilson har klasseledende lav fordreining på høyt lydvolum. Men hva betyr lav fordreining når den anekoiske frekvensekurven ser ut som et bølgelandskap? Magico har et godt nivå på fordreiningen, men frekvenskurven ser ikke spesielt jevn ut og diskantens energi faller raskt utenfor sweetspot. Nesten 700.000 kroner må du ut med for disse, før elektronikk for øvrig.

    Hvordan synes du disse høyttalerne måler i forhold til Genelecs høyttalere på 30 kg (se lenke: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/kiss-keep-it-simple-stupid.98832/page-3#post-3087045)?

    402046F2-AA84-4AB9-9DDD-7E43601DFEFD.jpeg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    MÅLINGER AV HØYTTALERE PÅ TOPP AV RANGERINGSLISTEN: #5 og #6

    Da er vi kommet til nr. 5 og 6 på listen ovenfor. Begge er store høyttalere på hhv. 165 og 115 kg. Den billigste av dem koster en million, den dyreste 1,75 millioner.

    Målingene? Litt urolig frekvensrespons i Sonus Faber Aida, og med sterk fallende lydenergi til siden for sweetspot? Fordreiningen er heller ikke klasseledende, eller?

    KEFs Muon Mk2 er målemessig en defekt høyttaler. Her er både frekvensresponsen og fordreningen på et sånt nivå at det er vanskelig å skjønne hva designerens (se bildet nederst) mål har vært. Fra hjemmesiden til KEF kan vi lese bl.a. følgende:

    ”MUON is a truly remarkable feat of sound-engineering and cutting-edge design. Rarely does one find such a sublime marriage of form, function and manufacturing integrity in any field. Ineach loudspeaker comes with a certificate showing its unique frequency response curve, signed by the skilled craftsman who made it in KEF's Maidstone workshop”.

    Med andre ord er ikke frekvensresponsen er arbeidsulykke, men et resultat av ”individually crafted and carefully measured in KEF's highly accurate anechoic chambers”🤔

    Hva tenker du selv?

    Er det mulig å gjøre det bedre, til en lavere pris og med et mindre fotavtrykk?


    57AB9CC4-C75C-403B-B6B8-A087CD5A14F5.jpeg



    KEF MUON-designer Ross Lovegrove
    2047974A-7B54-4D20-AA29-5897CB16DE37.jpeg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    MÅLINGER AV HØYTTALERE PÅ TOPP AV RANGERINGSLISTEN: #7

    Alle gode ting er syv; sist og minst og aller “billigst” på topplisten er Bowers & Wilkins 800 D3.

    En litt urolig kurve? Litt pådrag av fordreining nedover i frekvens, men slett ikke dårlig.

    Da har jeg gått gjennom de 7 på topp (merk at jeg bare ser på én høyttaler pr. merke) fra Stereoplays rangeringsliste. Merk at rangeringene fra Stereoplay er subjektive og kan eller vil avvike fra de objektive målingene. Noen tanker du gjør deg?


    74BD24F9-CB1E-4450-98FE-BD31314FA817.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn