Jeg vet at denne kommentaren ikke var til meg, men jeg er litt sjokkert over at du tilsynelatende ikke har fått med deg i løpet av tråden her at det finnes langt viktigere parametre for å bedømme en god musikkgjengivelse i lytteposisjonen enn flat frekvensrespons i et ekkofritt kammerFikk du ikke med deg målingene av de 7 utvalgte millionanleggene i innlegg #75? Ikke en eneste av dem har jevn og flat frekvensrespons. Dette er toppen av høyttalere i forbukermarkedet, ifølge Stereoplay.
Både Toole, jeg, Amir og pave Frans - uten sammenlikning for øvrig - er enige om at flat frekvensrespons er veien til himmelen Avvik fra dette er synd og dermed en defekt
Tror ikke alle er enig med deg der. Riktignok er det mange parametre som utgjør en høyttaler, men frekvensresponsen er nok det som er det dominerendeJeg trodde du hadde fått med deg i løpet av tråden her at det finnes langt viktigere parametere for å bedømme en god musikkgjengivelse i lytteposisjonen enn flat frekvensrespons i et ekkofritt kammer
Men det er vel heller ikke målet med å bedømme en ht i et kammer? Spredningskarakteristikken utgjør jo en faktor i å forutse dens oppførsel i et vanlig rom og er en integrert del av responsen. Det er nesten det første du får servert i alle målebrev. Som du vet innholdsdeklarasjonen starter med den dominerende ingrediensen...Frekvensrespons er så klart viktig for tonaliteten. Poenget mitt er jo at frekvensresponsen ikke lenger vil være flat I lytteposisjonen etter at rommet er ferdig med å herje med den.
Det ikke er min jobb. Men igjen, hva med det du leser av tester med målinger, får deg til å påstå at det finnes en konsensus for at ekkofri respons kommer langt ned på lista? Jeg mener fase, impulsrespons, så og si alle parametere vil være offer for et tilfeldig lytterom. Det er også verdt å føye inn at feks impulsresponsen kan hentes ut av nøyaktig samme måling, men avleses ved å gjøre noen matematiske grep, basisdata forblir uendret. Ikke skjønner jeg heller at man ikke kan ha en relativt flat frekvensrespons og en akseptabel impulsrespons samtidig. Er det en motsetning mener du? Uavhengige av hverandre er de ikke.Som du nok vet er det svært utfordrende å predikere en høyttalers oppførsel i et refleksdominert rom da effekten fra ulike rom på frekvensresponsen i lytteposisjonen er høyst forskjellig og kan variere med mange desibel fra frekvens til frekvens for samme høyttaler.
Den iboende frekvensresponsen i et element er like like lite romavhengig, men impulsresponsen og frekvensresponsen som ikke er to uavhengige verdier er romavhengige ved mikrofonposisjonen. Så være seg om det måles i et ekkofritt kammer eller vanlig rom vil begge være et resultat av av totalen. Dine personlige tonale preferanser er irrelevante og jeg kan fortsatt ikke se at å ofre en god frekvenrespons eller spredningskarakteristikk til fordel for en god impulsrespons er nødvendigDen iboende hurtigheten (IR) til høyttalerelementene brukt i en konstruksjon vil ikke være romavhengig.
Neida, det er kun på lave frekvenser det er bingo. Fra 700-900 hz er det ikke så vanskelig gitt spinorama målinger. Fra 29:10 min i videoen går Toole inn på akkurat dette. Jeg er for dum til å få videoen til å starte der jeg vil.Som du nok vet er det svært utfordrende å predikere en høyttalers oppførsel i et refleksdominert rom da effekten fra ulike rom på frekvensresponsen i lytteposisjonen er høyst forskjellig og kan variere med mange desibel fra frekvens til frekvens for samme høyttaler. Og ikke bare for ulike rom, men også for ulike plasseringer i samme rom.
Jeg er naturligvis kjent med Schröderfrekvensen, men praktisk arbeid over mange år i eget (show)rom viser til all tydelighet at det også må jobbes betydelig med høyttalerplassering/-vinkling også for frekvensområdet over Schröderfrekvensen.Neida, det er kun på lave frekvenser det er bingo. Fra 700-900 hz er det ikke så vanskelig gitt spinorama målinger. Fra 29:10 min i videoen går Toole inn på akkurat dette. Jeg er for dum til å få videoen til å starte der jeg vil.
Det jeg lurer på er hvordan de med denne korreksjonen får mine ht til å gå fra nedre grense på 28Hz til 17Hz alt dette mens de lover at maks mebranbevegelse er begrenset til 5mm? Vi snakker om 4X7" per ht. Er det realistisk? Anyone?! @Snickers-is ?Men om målingene til Devialet er korrekte
Du mistolker veldig det jeg sier, men greit. Jeg har hatt boken til Toole i noen år nå og det er en verdifull bok. Jeg undervurder ikke på noen måte verdien av flat respons i et ekkofritt kammer. Men det er ikke den eneste parameteren en høyttalers kvalitet kan måles på. Det er en rekke andre viktige parametre som avgjør hvor bra en høyttaler låter og noen er ikke uten videre målbare, i alle fall ikke med det måleutstyret vi har tilgjengelig.Så da sier du at Toole sin forskning som sier at god anekoisk oppførsel er et krav for at en høyttaler skal score høyt i blinde subjektive tester er tull uten noen overførings verdi? Enten fabrikert, eller uten overføringsverdi utenfor Harman sitt lytterom?
Og i tilegg at det rent objektive, målingene som er utført i en rekke rom i og viser at man med ganske god presisjon predikere FR i lytteposisjon ut fra anekoiske målinger når vi kommer et stykke over Schroeder er tull?
Edit: beklager retorikken her, hvor jeg fremsetter påstander om hva du sier. Jeg mener bare at du bør forklare posisjonen din her, da det fremstår mildt sagt veldig ulogisk og basert på "erfaring" og manglende forståelse for hvordan høyttalere fungerer i rommet.
Her er det jo flere forhold som spiller inn. For det første hender det at noen har bestemt seg for at dette skal vi oppgi ved for eksempel -6dB ekkofritt. Det har ganske lite relevans for gjengivelsen i et vanlig rom da alt under 30Hz bør ligge under -6dB uansett. Men dette er vel en portet høyttaler? Den var i hvertfall det i ca år 2000. Den ble da testet og målt av Stereophile der det svært tydelig fremgår at de er tunet til 28-29Hz. En høyttaler som er tunet slik vil i de fleste rom ha plenty med respons når de påtrykkes for eksempel 25Hz, men 17, da er det ikke mye igjen. Jeg vil si at dette høres noe urealistisk ut, spesielt med tanke på at en bassrefleks med så lav Q at den kunne gjort dette mulig ville knapt hatt annen impedanskurve enn en lukket kasse, men når man ser på impedansmålingen er det definitivt ikke slik.Det jeg lurer på er hvordan de med denne korreksjonen får mine ht til å gå fra nedre grense på 28Hz til 17Hz alt dette mens de lover at maks mebranbevegelse er begrenset til 5mm? Vi snakker om 4X7" per ht. Er det realistisk? Anyone?! @Snickers-is ?
Det har jeg også stusset meget over, men After grafene til Devialet er jeg i grunnen ikke interessert i da disse er etter DSP-korreksjon. Jeg er mere opptatt av kurvene før DSP-korreksjonDet jeg lurer på er hvordan de med denne korreksjonen får mine ht til å gå fra nedre grense på 28Hz til 17Hz alt dette mens de lover at maks mebranbevegelse er begrenset til 5mm? Vi snakker om 4X7" per ht. Er det realistisk? Anyone?! @Snickers-is ?
Devialet
www.devialet.com
Jeg har inntrykk av at en viktig del av SAM er en forsøksvis feed forward korreksjon av BL(x)-kurven.Og hvorfor fungerer SAM i dete hele tatt? Hvis anekoiske målinger ikke har noe verdi?
Målingene SAM er basert på er vell en målt respons som ikke tar hensyn til rommet den skal plaseres i? Jeg er ikke så kjent med SAM, men har skjønt at de har målt en hel masse høyttalere og laget DSP profiler som korrigerer fasegang og extender bassen litt.
Eller foretaes det målinger i rommet med SAM?
Det er i nærfelt, muligens i anekoisk kammer for alt jeg vet.Og hvorfor fungerer SAM i dete hele tatt? Hvis anekoiske målinger ikke har noe verdi?
Målingene SAM er basert på er vell en målt respons som ikke tar hensyn til rommet den skal plaseres i? Jeg er ikke så kjent med SAM, men har skjønt at de har målt en hel masse høyttalere og laget DSP profiler som korrigerer fasegang og extender bassen litt.
Eller foretaes det målinger i rommet med SAM?
De gjør en klippelmåling så vidt jeg har forstått.Det er i nærfelt, muligens i anekoisk kammer for alt jeg vet.
Beklager misstolkningen, jeg syntes du moderer deg veldig nå. Det er bra. Enig i at det er flere viktige parametere, og når høyttalere kommer opp på et høyt nivå slik at frekvensgang både on og off-axis er flat og sammenliknbar, vil det være flere ting som skiller dem. Dette var vel designeren fra Revel som ble sitert tidligere er inne på; de vet at høyttalere som måler dårlig scorer dårlig, men de vet også at de subjektive resultatene spriker litt for ganske likeverdige høyttalere. De fleste høyttalere på markedet er dog ganske langt unna å score veldig bra her og pris har veldig lite med den saken å gjøre.Du mistolker veldig det jeg sier, men greit. Jeg har hatt boken til Toole i noen år nå og det er en verdifull bok. Jeg undervurder ikke på noen måte verdien av flat respons i et ekkofritt kammer. Men det er ikke den eneste parameteren en høyttalers kvalitet kan måles på. Det er en rekke andre viktige parametre som avgjør hvor bra en høyttaler låter og noen er ikke uten videre målbare, i alle fall ikke med det måleutstyret vi har tilgjengelig.
Jeg benytter REW til alle målinger i vårt showroom (https://www.x3mhc.no/tjenester/romanalyse.html). Jeg registrerer at målingene endrer seg i hele frekvensområdet når plassering eller gjenstander i rommet endrer seg. At man kan predikere en grov FR utfra anekoisk oppførsel over Schröderfrekvensen er kanskje mulig, men bare innenfor en viss usikkerhet.
La meg snu på spørsmålet: Mener du at alle høyttalere som måler dønn flatt i et anekoisk kammer låter likt?
Dette har ganske åpenbare forklaringer tror jeg. Den ene er at du måler med et tidsvindu og glatting som ikke representerer slik øret fungerer og den andre er at høyttalerne måler ujevnt off-axis. En tredje er jo at om det er objekter som mennesker og møbler tett på mikrofonen som flyttes rundt påvirker dette selvsagt og dette er både hørbart og målbart, men det har lite med høyttalerdesign å gjøre. At du måler forskjeller ved forskjellig plasering og møbler er ikke et bevis på at anekoisk oppførsel ikke er svært viktig for lyden man opplever i rommet.Jeg benytter REW til alle målinger i vårt showroom (https://www.x3mhc.no/tjenester/romanalyse.html). Jeg registrerer at målingene endrer seg i hele frekvensområdet når plassering eller gjenstander i rommet endrer seg. At man kan predikere en grov FR utfra anekoisk oppførsel over Schröderfrekvensen er kanskje mulig, men bare innenfor en viss usikkerhet.
La meg snu på spørsmålet: Mener du at alle høyttalere som måler dønn flatt i et anekoisk kammer låter likt?
Flatt både on og off-axis?Gjallarhorn Audio skrev:La meg snu på spørsmålet: Mener du at alle høyttalere som måler dønn flatt i et anekoisk kammer låter likt?
Ok, så de har laget en modell over hvordan hver høyttaler forvrenger som følge av påtrykt signal og så justerer de signalet ut fra dette. Det er jo en interessant approach. Men det underbygger ikke akuratt det Gjallarhorn sier, siden det ikke tar høyde for rommet på noen måte, det er parametere som måles i et anekoisk miljø, eventuell direkte elektriske målinger på driverne.Jeg har inntrykk av at en viktig del av SAM er en forsøksvis feed forward korreksjon av BL(x)-kurven.
Nettopp. Du måler antakeligvis med instillinger som ikke er særlig relevante. Du har sikkert sett ERB smoothing i REW so mer et forsøk på fremstille FR mer likt det øret oppfatter (ingen fasit dog) og så kan du jo forsøke å justere tidsvinduet på måligen og se hva som skjer.
Ja. I bassen kan det være fornuftig og også se på det samlet også for å få et bilde av hva man stort sett oppfatter. (Meste av bass er mono og øret er ikke istand til å skille høyre og venstre for det under 80Hz når begge spiller samtidig)Om man måler fullfrekvent i lytteposisjonen er det naturligvis viktig å måle kun en kanal om gangen.
Ut fra det jeg leser tror jeg ikke du har utført tester som lar deg svare på dette.Jeg opplever at forskjellige høyttalerteknologier har forskjellig hurtighet (start/stopp kvalitet) på transienter. En slik forskjell ser for meg ikke ut til å la seg fange opp ved frekvensmålinger?
Jeg opplever fasekorrigering, eller mer riktig fasekorrekte høyttalere å gi større forskjell (til det positive) enn hva korrigering av frekvensresponsen gjør. Klart den betyr noe den også, og er viktig.Det finnes nok ingen konsensus for at ekkofri respons kommer langt ned på listen. Jeg har heller ikke sagt at det kommer langt ned på min liste, bare ikke øverst
Den iboende hurtigheten (IR) til høyttalerelementene brukt i en konstruksjon vil ikke være romavhengig. Noen høyttalere låter som om de står og spiller i sirup, spesielt i forhold til horn. Andre høyttalere kommer mye tettere på hurtigheten til horn uten at det går på bekostning av det tonale. Understreker at dette er mine observasjoner.
Men det er opp til enhver å finne frem til sitt lydnirvana. Det er nytteløst å diskutere slikt i et forsøk på å oppnå konsensus. Det vil aldri kunne skje.