Kjøpte meg nytt Nikon Objektiv i dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    coolbiz skrev:
    Det kunne vært interesant å vite hvor nær det går an å komme i kvalitet for en rimeligere penge, for oss glade amatører som gjerne vil ha tilnærmet samme funksjonalitet, men som ikke trenger den samme utrolige holdbarheten.
    Men det er jo faktisk ikke spesielt dyrt, spesielt om du ser forbi de norske forhandlerne og kjøper f.eks. fra B&H (www.bhphotovideo.com). Mitt Nikonkamera koster mer enn et Gitzostativ og kommer til å være utdatert om tre-fire år, mens stativet er still going strong. Spørsmålet er jo bare om stativ er noe man kommer til å bruke rimelig mye, eller bare en sjelden gang. Man kan selvsagt heller kjøpe et aluminiumsstativ, som er like robust, men mye billigere, og samtidig tyngre.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.124
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk noe særdeles spennende til jul:

Skikkelige saker, ikke noe tull!

Nikon, selvfølgelig..!

Nåh...

Nå er jeg blitt skikkelig geek..! ;D

NB. Jeg har ikke tatt bildene.

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.124
    Torget vurderinger
    1
    Sånn i forbifarten så vil den forveksles lett med den originale AF-S 24-70mm f/2.8G ED. Ikke så rent lite heller. Det er ikke før man begynner å se nærmere etter at den gule ringen virker et ørlite grann matt, samt at vinduet ike er et vindu, men gjennomsiktig klistremerke der det er trykk under, og ikke mekanikken som vises. ;D

Denne her skal jeg provosere mange jeg kjenner med..!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.124
    Torget vurderinger
    1
    I kjølvannet av dagens lansering av Nikon D4 som erstatter D3s dukket det opp en annen spennende nyhet; AF-S NIKKOR 85mm f/1.8G som ikke skal koster mer enn ca. 4200,- ifølge Akam.no. Ser veeeldig interessant ut...

Nikon D4 er har allerede blitt nærmere gransket av dpreview.com -jeg har allerede sett meg ut den nye 85mm f/1.8G AF-S som mitt nye objektiv.

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.124
    Torget vurderinger
    1
    Har kanskje ikke så mye å si men det dukket opp et nytt stativ her om dagen... bilder kommer.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    309
    bjornh skrev:
    Har kanskje ikke så mye å si men det dukket opp et nytt stativ her om dagen... bilder kommer.
    Er spent på hva dette blir???

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.124
    Torget vurderinger
    1
    Har tatt noen få bilder. Må overføre dem først. Kommer i løpet av kvelden.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut til at Tamron er den ledende aktøren på Nikon-optikk. Nå lanserer de en 24-70mm f/2.8 for FX med stabilisering. Det har ikke Nikon klart å lage. (innser at jeg høres litt ut som Rockwell nå).

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.124
    Torget vurderinger
    1
    ;D ja det har jeg!

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    Bach_Man skrev:
    coolbiz skrev:
    Det kunne vært interesant å vite hvor nær det går an å komme i kvalitet for en rimeligere penge, for oss glade amatører som gjerne vil ha tilnærmet samme funksjonalitet, men som ikke trenger den samme utrolige holdbarheten.
    Men det er jo faktisk ikke spesielt dyrt, spesielt om du ser forbi de norske forhandlerne og kjøper f.eks. fra B&H (www.bhphotovideo.com). Mitt Nikonkamera koster mer enn et Gitzostativ og kommer til å være utdatert om tre-fire år, mens stativet er still going strong. Spørsmålet er jo bare om stativ er noe man kommer til å bruke rimelig mye, eller bare en sjelden gang. Man kan selvsagt heller kjøpe et aluminiumsstativ, som er like robust, men mye billigere, og samtidig tyngre.
    Aluminiumsstativene er nok robuste, men de er ikke på langt nær så stabile/vibrasjonsdempende som karbonstativene fra Gitzo.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.124
    Torget vurderinger
    1
    Pakke hentet på posten i dag...

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    309
    Har du noen bilder å legge ut,tatt med 60/2 macroen?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.456
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jan_I skrev:
    Har du noen bilder å legge ut,tatt med 60/2 macroen?
    Ikke noe å vise fram, bare et par tekniske tester. Frihånd i dårlig lys, og dybdeskarpheten er en utfordring.
    Det må nok på stativ, for innendørs motiv i hvert fall.
    Jeg driver (av og til) med fluebinding, og hadde et morsomt Sanyo Xacti kamera som var greit til denslags, men det har tatt kvelden. Ellers er nærbilder av hifi og plater alltid gøy, men da må det være noe spennende å se på.
    Insekter er også interessant, der er jeg helt i startgropa og venter på mer lys og liv.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer, ottone!

OBS!
    Komplett.no har 35mm f/1,8 DX på timestilbud til kr. 1090,- de neste 22 minuttene..

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.456
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Med Nikkor AF-S 50mm f/1.4 er jeg vel rimelig godt forsynt tror jeg.
    Men baggen blir for liten.

På f/1.4 er det vel bare såvidt jeg får en og annen nesetipp i fokus, men det er jo kjekt å ha.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Du bør nok benytte spot-fokuseringen på din D80 dersom du skal ta bilder på f/1,4

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.456
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    coolbiz skrev:
    Du bør nok benytte spot-fokuseringen på din D80 dersom du skal ta bilder på f/1,4
    Ja. Jeg må rett og slett begynne å øve, ser det ut til. Kanskje til og med lese bruksanvisning. ;)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.456
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ottone skrev:
    coolbiz skrev:
    Ja. Jeg må rett og slett begynne å øve, ser det ut til. Kanskje til og med lese bruksanvisning. ;)
    Fikk objektivet idag. Fin sak, men bagen er sprengt.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.124
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje på tide å bytte ut min Nikon AF Nikkor 24-85mm f/2.8-4D IF med den nye med VR, kanskje?

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.367
    Kanskje på tide å bytte ut min Nikon AF Nikkor 24-85mm f/2.8-4D IF med den nye med VR, kanskje?
    Det er alltid fristende med noe nytt, men du burde tenke deg godt om før du kvitter deg med den nåværende zoomen din. Den skiller seg fra standardtingene. Den har høy lysstyrke. Virker rett og slett litt proff. Solid bygget? God bildekvalitet? - Det sistnevnte har sikkert den nye også, i tillegg til forventede gode motlysegenskaper.
    En annen ting er at mange av de nyere amatørobjektivene til Nikon virker tregere i fokusen enn de gamle med "skruautofokus". Mange av dem virker temmelig skranglete og plastik fantastic i forhold til litt påkostede eldre objektiver.
    Har du ekornegenskaper risikerer du at du ender opp som eier av to nokså like objektiver...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det eneste som tiltaler meg med den nye normalzoomen i DX-sammenheng er at den er liten og relativt lett, ellers har 16-85 DX omtrent samme størrelse, større og nyttigere zoomområde, noenlunde samme lysstyrke, ypperlig billedkvalitet og 67mm filterstørrelse som matcher naturlige stallkamerater som Nikkor 70-300mm VR, 85mm 1.8G og 28 1.8G. Dette siste kan være viktig om man f.eks. eier kostbare pola-filtre fra Nikon eller Zeiss.

Til det kommende prisgunstige FX-kameraet kan den være et ok kitobjektiv av middels kvalitet, men ikke noe man bytter ut et tilsvarende objektiv for. Min filosofi er at alle utskiftninger bør være klare oppgraderinger.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Oslo
    Mulig O.T. Men Har et nytt Nikon D 3100. Alt m. standard tilbehør. Spørsmålet mitt er: Jeg har en 20 år gammel Vivitar el. blitz. Den passer i blitz-skoen på nikonen. Ekspeditøren på Expert sa at jeg ikke måtte finne på å bruke den på digitalt kamera. Er dette korrekt, evt ødelegges noe hvis jeg prøver. Vivitaren er mye kraftigere enn den innebygde blitzen på nikonen. Tør/bør jeg prøve?

mvh

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Jeg har kjøpt et brukt Nikkor 24mm f/2.8D. Det er på vei i posten. Jeg er spent :)

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.367
    Oct: Nikon sier at uorginale blitzer kan skade kameraets kretser, og tar ikke garantiansvar dersom du gjør det. Jeg tror det sjelden blir noen skader, men det er ikke mange situasjoner hvor du vil ha nytte av en slik blitz heller. Kanskje i noen tilfeller et "blaff" opp i taket kan lette opp lyset i et mørkt rom, men kameraet klarer ikke å tilpasse eksponeringen til gamle blitzer. Jeg har en haug gamle Nikon-blitzer, men selv ikke min fine arbeidshest fra Audio-tiden, SB25, eksponerer korrekt med de moderne digitalkameraene. Kjøpte meg en 900. Den er utrolig kraftig, hurtig og (oftest for) avansert. Litt svær og dyr, men det fins haugevis av 400, 800 etc å få kjøpt rimelig på bruktmarkedet. Mitt råd er å velge en Nikon-modell som kan rettes mot taket.
    OAlex kan glede seg til flott og anvendbart objektiv. Hurtig å jobbe med, rimelig skarpt og godt i motlys. Et pålitelig og kompakt redskap som har en tendens til å sitte på både DX- og FXhuset mitt mye av tiden enda det ikke alltid evner å gi tilstrekkelig god oppløsning og smell i bildene med sistnevnte.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Oslo
    Oct: Nikon sier at uorginale blitzer kan skade kameraets kretser, og tar ikke garantiansvar dersom du gjør det. Jeg tror det sjelden blir noen skader, men det er ikke mange situasjoner hvor du vil ha nytte av en slik blitz heller. Kanskje i noen tilfeller et "blaff" opp i taket kan lette opp lyset i et mørkt rom, men kameraet klarer ikke å tilpasse eksponeringen til gamle blitzer. Jeg har en haug gamle Nikon-blitzer, men selv ikke min fine arbeidshest fra Audio-tiden, SB25, eksponerer korrekt med de moderne digitalkameraene. Kjøpte meg en 900. Den er utrolig kraftig, hurtig og (oftest for) avansert. Litt svær og dyr, men det fins haugevis av 400, 800 etc å få kjøpt rimelig på bruktmarkedet. Mitt råd er å velge en Nikon-modell som kan rettes mot taket.
    OAlex kan glede seg til flott og anvendbart objektiv. Hurtig å jobbe med, rimelig skarpt og godt i motlys. Et pålitelig og kompakt redskap som har en tendens til å sitte på både DX- og FXhuset mitt mye av tiden enda det ikke alltid evner å gi tilstrekkelig god oppløsning og smell i bildene med sistnevnte.
    Takker for svar. Da legger jeg Vivitar-blitzen tilbake i skapet:).

mvh

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Oct: ...
    Hvilket objektiv med tilsvarende brennvidde ville du anbefale hvis man ønsker å komme et nivå opp i forhold til 24mm f/2.8D? Dvs, hvilken linse bør jeg kjøpe hvis jeg blir skuffet over denne?

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.367
    Bedre enn Nikkor 24 f. 2.8?

Tja, det driver meg til de store filosofiske dyp. Eller kanskje ikke så ille - kun til de økonomisk merkbare utlegg. 24 er god nok til det aller meste. Kommer an på kamerahuset ditt. Har du DX eller FX? Jeg synes 24 gjør en god jobb på begge formatene, men det blir jo kun en "36" på DX, da. Har man f.eks. D700, D3 eller D3S trenger man heller ikke mer når det kommer til oppløsning. Disse kameraene har lav pixeltetthet, målt etter dagens standarder. Ikke misforstå, det er uhyre flotte kameraer. Kjør på fra blender 5.6 til omlag 10, og alt er fryd og gammen.
    Har du en D7000, D3200 eller D800, eller planer om å anskaffe noe slikt er det mer å gå på for den ultimate oppløsning. Jeg har investert i D800E, og er stort sett fornøyd med 24, men når jeg forstørrer skikkelig merker jeg at den mangler den bitende skarpheten jeg for eksempel får fra min nye 50 1.8G.
    Sylskarpe supervidvinkler er det ikke mange av. Nikon har 14-24, som nok er verdens beste ultra vidvinkelzoom, men jeg synes det blir en fæl, svær klump. Har også mer bruk for omfanget man kan få fra 16-35, men den er tydeligvis ujevn i prestandaene og fryktelig lang/diger. En annen mulighet er 24 1.4, men huff for en pris. Eller Zeiss 21 eller 18. Ikke billige de heller, og de er ikke så egnet for reportasjofotografering som 16-35. Det kommer kanskje en 16-30. Den blir mindre og billigere enn 16-35, men får dårlig lysstyrke.
    Bruker mye mer tid til å jakte på fotoutstyr for tiden enn hi-fi. 16-35 har vibrasjonsdempning. Det er kjekt for håndholdt landskapsfotografering i dårlig lys, og det blir det en del av for min del. Får se om jeg kommer over et pent brukt, høytytende eksemplar.
    Hva synes dere andre? Artig å få innspill.

lowlevel

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    5
    24/2.8 er et helt greit objektiv. Jeg har det alltid med meg når jeg er på ferie osv fordi det er så lite og lett, og kvaliteten er helt ok for "feriebilder" fra f5.6. Skal du ha noe som henger med en 800E blir det både stort og dyrt. Hvis det er 24 mm du skal ha er 24/1.4 helt klart førstevalget. Trenger du noe rundt 20 mm så er det Zeiss 21/2.8 Distagon som er best (hvis du orker manuell fokus).

Gidder du å drasse med deg en zoom er det ingenting som slår Nikon 14-24, i hvertfall ikke i den korte enden. Nikon 16-35 får mye skryt men har største blender f4, men får selvfølgelig hjelp av VR. Andre alternativer er 17-35/2.8 og 20-35/2.8. Dette er eldre objektiver som er gått ut av produksjon, men som optisk er svært bra. I tillegg har du jo Tokina 16-28/2.8 som skal være svært så bra ifølge dem som har prøvd det.

Hvis det var opp til meg og jeg skulle bedrive landskapsfotografering med vidvinkel ville jeg helt klart ha valgt 14-24/2.8. Jeg tror dette er den eneste zoomen som har hjørneskarphet nok for dette bruket.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Filosofiske dyp kan man like :) Det skal monteres på en D700. Tenker å bruke det til gatefoto og liknende. Jeg setter pris på smidighet og lav vekt. Lånte en 16-35mm av en kollega, og monterte det på mitt gamle D40. Det føltes veldig digert og ubalansert, men bildene ble bra. Den ville nok vært i bedre balanse på D700.

Det ser ut til at 24mm 2.8D er et fornuftig kjøp sett i forhold til de alternativene dere lister opp, som er enten kostbare eller tunge (eller begge deler).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn