Men det er jo faktisk ikke spesielt dyrt, spesielt om du ser forbi de norske forhandlerne og kjøper f.eks. fra B&H (www.bhphotovideo.com). Mitt Nikonkamera koster mer enn et Gitzostativ og kommer til å være utdatert om tre-fire år, mens stativet er still going strong. Spørsmålet er jo bare om stativ er noe man kommer til å bruke rimelig mye, eller bare en sjelden gang. Man kan selvsagt heller kjøpe et aluminiumsstativ, som er like robust, men mye billigere, og samtidig tyngre.coolbiz skrev:Det kunne vært interesant å vite hvor nær det går an å komme i kvalitet for en rimeligere penge, for oss glade amatører som gjerne vil ha tilnærmet samme funksjonalitet, men som ikke trenger den samme utrolige holdbarheten.
Jeg har sansen for Kai sine videoer.bjornh skrev:
Test.
Er spent på hva dette blir???bjornh skrev:Har kanskje ikke så mye å si men det dukket opp et nytt stativ her om dagen... bilder kommer.
Aluminiumsstativene er nok robuste, men de er ikke på langt nær så stabile/vibrasjonsdempende som karbonstativene fra Gitzo.Bach_Man skrev:Men det er jo faktisk ikke spesielt dyrt, spesielt om du ser forbi de norske forhandlerne og kjøper f.eks. fra B&H (www.bhphotovideo.com). Mitt Nikonkamera koster mer enn et Gitzostativ og kommer til å være utdatert om tre-fire år, mens stativet er still going strong. Spørsmålet er jo bare om stativ er noe man kommer til å bruke rimelig mye, eller bare en sjelden gang. Man kan selvsagt heller kjøpe et aluminiumsstativ, som er like robust, men mye billigere, og samtidig tyngre.coolbiz skrev:Det kunne vært interesant å vite hvor nær det går an å komme i kvalitet for en rimeligere penge, for oss glade amatører som gjerne vil ha tilnærmet samme funksjonalitet, men som ikke trenger den samme utrolige holdbarheten.
Ikke noe å vise fram, bare et par tekniske tester. Frihånd i dårlig lys, og dybdeskarpheten er en utfordring.Jan_I skrev:Har du noen bilder å legge ut,tatt med 60/2 macroen?
Ja. Jeg må rett og slett begynne å øve, ser det ut til. Kanskje til og med lese bruksanvisning.coolbiz skrev:Du bør nok benytte spot-fokuseringen på din D80 dersom du skal ta bilder på f/1,4
Fikk objektivet idag. Fin sak, men bagen er sprengt.ottone skrev:Ja. Jeg må rett og slett begynne å øve, ser det ut til. Kanskje til og med lese bruksanvisning.coolbiz skrev:Du bør nok benytte spot-fokuseringen på din D80 dersom du skal ta bilder på f/1,4
Det er alltid fristende med noe nytt, men du burde tenke deg godt om før du kvitter deg med den nåværende zoomen din. Den skiller seg fra standardtingene. Den har høy lysstyrke. Virker rett og slett litt proff. Solid bygget? God bildekvalitet? - Det sistnevnte har sikkert den nye også, i tillegg til forventede gode motlysegenskaper.Kanskje på tide å bytte ut min Nikon AF Nikkor 24-85mm f/2.8-4D IF med den nye med VR, kanskje?
Takker for svar. Da legger jeg Vivitar-blitzen tilbake i skapet.Oct: Nikon sier at uorginale blitzer kan skade kameraets kretser, og tar ikke garantiansvar dersom du gjør det. Jeg tror det sjelden blir noen skader, men det er ikke mange situasjoner hvor du vil ha nytte av en slik blitz heller. Kanskje i noen tilfeller et "blaff" opp i taket kan lette opp lyset i et mørkt rom, men kameraet klarer ikke å tilpasse eksponeringen til gamle blitzer. Jeg har en haug gamle Nikon-blitzer, men selv ikke min fine arbeidshest fra Audio-tiden, SB25, eksponerer korrekt med de moderne digitalkameraene. Kjøpte meg en 900. Den er utrolig kraftig, hurtig og (oftest for) avansert. Litt svær og dyr, men det fins haugevis av 400, 800 etc å få kjøpt rimelig på bruktmarkedet. Mitt råd er å velge en Nikon-modell som kan rettes mot taket.
OAlex kan glede seg til flott og anvendbart objektiv. Hurtig å jobbe med, rimelig skarpt og godt i motlys. Et pålitelig og kompakt redskap som har en tendens til å sitte på både DX- og FXhuset mitt mye av tiden enda det ikke alltid evner å gi tilstrekkelig god oppløsning og smell i bildene med sistnevnte.
Hvilket objektiv med tilsvarende brennvidde ville du anbefale hvis man ønsker å komme et nivå opp i forhold til 24mm f/2.8D? Dvs, hvilken linse bør jeg kjøpe hvis jeg blir skuffet over denne?Oct: ...
OAlex kan glede seg til flott og anvendbart objektiv. Hurtig å jobbe med, rimelig skarpt og godt i motlys. Et pålitelig og kompakt redskap som har en tendens til å sitte på både DX- og FXhuset mitt mye av tiden enda det ikke alltid evner å gi tilstrekkelig god oppløsning og smell i bildene med sistnevnte.