Todani
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 20.05.2009
- Antall liker
- 2.431
Jo, takk for gode innlegg. Her er det gode argumenter for at man trenger forskjellige objektiver med de samme brennviddene. Store zoomer med lysstyrke og kompakte faste brennvider. Det har jeg i dag hele veien fra 35 og oppover. OAlex, du burde kjøpe 24. Den koster vel ikke mer enn hva de troende her betaler for et par RCA-plugger. Pene eksemplarer dukker stadig opp på brukten. Til gatefoto og andre raske skudd er den perfekt. Mye viktigere å fange øyeblikket enn å streve etter den teoretiske perfekte skarphet. En annen viktig egenskap for en gatefotograf er at den er liten og uanseelig. Montert på et 700-hus uten batteripakke føler man seg nesten som en Leica M-fotograf. En kollega av meg har kjøpt 14-24 og D3S. Min erfaring er at mange snur seg vekk når man begynner å peke mot dem en slik rigg. Jeg er ikke veldig imponert av bildene har tar på 14 mm heller. Blir for ekstremt, med Mikke Mus-bakgrunn og mye reflekser fra sola. Bort sett fra akkurat det, setter Lowlevel nøyaktige ord på hva jeg lurer på om dagen. Som deg verdsetter jeg 24 for dens lettvinthet, men som du sier må jeg gå for noe tungt og dyrt i tillegg. Fristes mest av 16-35 og 17-35 som du foreslår. Ingen av disse får utelukkende topptester for oppløsning, men på en annen side har jeg aldri prøvd et proffobjektiv fra Nikon som skuffer. De er ikke alltid perfekte, men med disse får man alltid gjort jobben på en tilfredstillende måte med god nok kvalitet på bildene.