Kjelleren til Rudi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Sommerferien nærmer seg og min gamle Kenwood KR9600 som har gjort tjeneste i sommerhuset skal få seg en tur hjem til Norge for overhaling, i mellomtiden skal denne få utenlandstjeneste noen år men først må alt sjekkes...... og soo far.....soo good.


    20220529_130317.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Ellers har jeg testet Primare riaa'en litt denne uken foreløpig bare sammen Spu pickup.....og man kan trygt si at denne riaa'en holder høy kvalitet og avslører nådeløst.


    20220529_132809.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Det negative med denne riaa'en er at Primare har gjemt impedanse settings bak to metall lokk på baksiden.......makan til klotpung plassering. Ellers er riaa'en full size og tung, det gjør at det blir ekstra pes og justere den. Men de fleste justerer kanskje bare en gang og da er det jo ikke noe problem.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Nå begynner forresten Tandbergen og bli varm...... ække så gæli lyden den presterer......bedre enn forventet. Stor mellomtone, har hørt mer oppløst topp......og bedre kontroll i bassen, men i sommerhuset går det på radio 95% av tiden med et sett Interaudio 3000 høyttalere......lurer på om jeg skal ta med et sett B&W CM9 som står her og sammler støv, må sjekke om de fungerer sammen først.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Etter noen timer spilling på den gamle Tandbergen har bassen blitt mer volumiøs og mellomtonen mer nøytral...... sånn omtrent akkurat motsatt av hva jeg forventet.......diskanten derimot er som før, altså ikke voldsomt oppløst eller gnistrende. Skal tro hva som er en god match høyttaler messig til denne reciveten ? .......må teste mer
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Det skulle vise seg at både reciveren og ikke minst Doxa høytalerne trenger tilspilling...... kanskje ikke noen overraskelse når det gjelder høytalerne da de fikk nye elementer tidligere i våres men etter nesten 24t med XLO burn-in terror så lyder det klart mer avslepent i kantene. Kanskje den gamle Tandbergen ikke er så halvgæli alikevel.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.335
    Antall liker
    2.567
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Rudi en kamerat har en Denon DP 59 jeg kan kjøpe for 4k , skal jeg slå til? Ps den er strøken.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Rudi en kamerat har en Denon DP 59 jeg kan kjøpe for 4k , skal jeg slå til? Ps den er strøken.

    Jeg ga 8 for min og jeg lette lenge før jeg fant den.
    Det finnes jo en del slike spilllere i Norge, men det er kun et fåtall av de som er strøkne..... jeg vet, for jeg har lett.
    4k for en strøken DP59 er "a bargain" fordi prisene på strøkne sådane ligger i dag 10k ++...... ikke pga lyden, men pga det gedigne utseendet........ lydmessig er disse hva jeg vil kalle veldig midt på treet og armen er ikke bedre enn at den bør ha en medium compliance pickup og absolutt ikke en veldig stiv en da dempe egenskapene i disse aremene er nærmest ikke eksisterende. Men utseende er konge og selv når jeg sammenligner med anniversery modellen så synes jeg DP59'en er flere hakk over......... lydmessig er det stikk motsatt.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Hjemme igjen etter ferien med sårt trengte deler......og selvfølgelig med noen nye pickuper i bagasjen men aller viktigste var en ny armbase fra DrFeikert........ fikk med en ekstern strømforsyning til spilleren også som skal utprøves også. De siste timene har gått med til og få det hele på plass, men nå sitter armen der den skal. En av 3 pickuper som ble med hjem er en Benz SLR Gullwing som jeg tenkte skulle få æren i DaVinci armen........om det blir en god match får tiden vise.


    20220814_153159.jpg
    20220814_153151.jpg
    20220814_153215.jpg
    20220814_153308.jpg
    20220814_153151.jpg
    20220814_153159.jpg
    20220814_153215.jpg
    20220814_153308.jpg
     

    -KP-

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2016
    Innlegg
    236
    Antall liker
    478
    Sted
    Danmark
    Fine sager Rudi, det er jo lige før man savner dine pickup test :giggle:
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg ser det ble dobbel posting av bildene, ække helt up to date når det gjelder og legge bilder rett fra telefonen
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vi tåler å se de bildene flere ganger. 😄 He he, leste posten din litt for fort første gang, og så det stod Benz Gullwing - lurte et lite sekund på om du hadde kjøpt deg en bil til… 😅
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Skal se om jeg kan få fikset på bildene når jeg kommer hjem igjen........er ute og maskinerer en annen armbase mangler bare og gjenge og finne passende skruer. Så i løpet av kommende uke så er det sjanse for at begge spillerne med 2 armer er oppe og går samtidig.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Fine sager Rudi, det er jo lige før man savner dine pickup test :giggle:

    Mnja det med pickup tester blir det ikke mye av for tiden og de få jeg tester er mer for og kurere egen nysjerrighet........ har dog et par tre tester som kan skrives, men om det er bortkastet tid pga interesse for/fra leserne eller ikke skal jeg ikke mene eller utrykke noe om.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Prøvde gullwing for nokre år sidan. Kjempebra pickup som ikkje var vanskeleg med armen min heller.

    Jeg vurderte en Ruby med det nye tre-huset, men pga at den foreløpig bare leveres i mid output utgave så gikk jeg for en Gull-wing i stedet....... den sistenvnte skal jo minne mer om en Lp i lyden enn en Ruby, så i karbon armen til DaVinci innbiller jeg meg at det kan bli en grei match....... men det gjenstår som sagt og høre.

    På den andre 12" Jelco armen vurderer jeg og sette en Sounsmith Carmen eller en Zyx R50 Bloom...... mest sannsynlig den sitnevnte og så sette Soundsmith Carmen på min gamle Denon DP59....... som jo igjen trenger en pickup ala Carmen for og spille greit...... man må jo forsøke og tilpasse armer og pickuper best mulig for og optimalisere arbeidsforholdene og således få ut mest mulig vellyd av det hele.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Vi tåler å se de bildene flere ganger. 😄 He he, leste posten din litt for fort første gang, og så det stod Benz Gullwing - lurte et lite sekund på om du hadde kjøpt deg en bil til… 😅


    Er klar som et egg for en Gull-wing i 1 - 1 skala........ men lommeboka er laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt i fra like klar......... dog står en SL eller en E klasse cab på short listen....... men da må nok noe annet selges først.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Vedr meg og tester........... det blir kanskje en test etterhvert av den nye DrFeikert preampen, nå som jeg har fått DR. FEICKERT LINEAR POWER SUPPLY i hus så er det jo bare rett og riktig at jeg tester det hele sammen med den nye preampen,....... det er faktisk så spennende at jeg er villig til og gå inn i en testperiode igjen........ jeg sier det slik, fordi når jeg tester så skal det gjøres ordentlig....... hvis ikke skal det ikke gjøres......... jeg hører ikke til testere som skriver for betlaing pr ord de skriver, ei heller skriver jeg for og tekke importører/forhandlere........ jeg er nok litt sær i så måte, men det er eneste måten og gjøre ting på for min egen del..... det jeg skriver skal jeg kunne stå for....... ALLTID, hvis ikke lar jeg være.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Ta-da.......... da var 12 tommer no2 på plass på Montegiro spilleren, litt maskinering og noen nye hull og litt gjenging, så nå sitter den som støpt.
    Nå er det "bare" 5 pickuper som skal monteres, men det får jeg begynne på når roen kommer over meg akkurat nå er jeg altfor opphisset over at alt det vanskelige er på plass.

    20220815_181750.jpg
    20220815_181807.jpg
    20220815_181758.jpg
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Har forsøkt og små polere litt på aluminiumet og Acrylen....... og det viser seg at en vanlig poleringsklut uten noe som helst polish fungerer best, jeg har en skopusse maskin som jeg bruker på smådelene av aluminium som fungerer bra....... en såpass dyr spiller må jo fremtre best mulig..... eller hva ?
    Hvis dere ser på bilde no2 her over, så ser dere at basen med SME V-12 armen ennå ikke har fått behandling, mens den med motoren og Jelco armen har blitt polert litt........ blir jo ganske fin da når det skinner litt.

    Det neste etter at pickup kabalen er på plass blir plassering av riaa'er kontra hvor spillerne står...... det hadde jo vært kult om flest mulig spillere var oppkoblet slik at det bare er og svitche på en bryter eller to. EAR riaa'en kan jo ta 2 spillere, mens DrDeikert riaa/preampen tror jeg kan ta 3 spillere, DP og Primare riaa'ene har jo bare en inngang hver....... det hele er en kabal....... skjønt veldig farlig er det jo ikke..... får jo ikke hørt på mer enn en spiller omgangen alikevel......... kanskje hva man kaller et luksusproblem ?...... et deilig luksusproblem..... ha ha.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    En liten liste over spiller/arm/pickup comboene slik det ser ut til og bli nå:

    Montegiro Luzzo Dupplo
    SME V-12 med MSL Signature Platinum
    Jelco SA750L 12" Zyx R50 Bloom

    DrFeikert Blackbird
    DaVinci Nobile 10,5" med Benz SLR Gullwing
    Jelco SA-950L 12" med Ortofon SPU Silver Meister GM MKII

    Pioneer PLC 590
    SME M2-9 med Lyra Helikon SL

    Denon DP59
    med Soundsmith Carmen

    Denon Dp 100
    Denon 103 Anniversiery

    Simply Black
    SME serie V
    DaVinci Grandezza Signature

    Harman Kardon Rabco ST-7 ? Ren vintage spiller som skal kobles med Haffler preamp og EC 25 watter effekt og kanskje ESL57 ala Kjell Winther oppsett.
    Pickering et eller annet....... må oppgraderes etterhvert

    Kenwood KD 500
    Jelco SA750 9"
    Har flere pickuper som passer til den, bla Ortofon MC20 Supreme, Garrott "the new P77" og en håndfull eldre Pickering, ADC og Ortofon pickuper som skal utprøves etterhvert.

    Har en mega gammel Ortofon M20FL Super som jeg kjøpte for +/- 40 år siden med ny new old stock stift som jeg må prøvd litt også, den var topp modellen til Ortofon i ca 1978 over MM pickuper........ den må utprøves med e litt ålreit riaa del etterhvert også for og høre om det er noe liv i slik en gamal avtaster...... jeg husker at jeg kjøpte en ny FL stift til den fra Svalander for en del år tilbake også..... så i teorien skal den spille greit.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Distraksjoner hele tiden.......får ikke gjort det jeg egentlig skulle. Den gamle Kenwooden har blitt med hjem igjen fra sommerhuset og kom på at jeg ikke har spillt lp'er via den på 3-4 ti år og siden jeg har en tidsriktig Kenwood KD500 stående så måtte det seff prøves ut.......og det verste er at det spiller såpass bra via hodetelefoner at det må lyttes til mer.


    20220820_143232.jpg




    ..
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Har vært hjemme en uke etter ferien, men har ikke fått pakket ut alt en gang........som sagt for mange distraksjoner, men fikk nå vasket bilen skikkelig etter ferien i går. Har forsøkt meg 3 ganger på og lytte til vintage anlegget, men dupper av hver gang......alderen som banker på døra muligens.......


    20220820_144346.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Planen for Marantz 'en er st den skal overta plassen til en Nad preamp i mellom anlegget, skjønt Nad'en låter bra med vinyl avtaster, så vi får se. Marantz 'en er veldig fleksibel, så den skal få prøve seg i store anlegget etterhvert også. Erfaringsmessig lyder Marantz litt snillt, så det kan bli en utfordring i store anlegget.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Distraksjonene fortsetter....... ren vintage, har ett sett Bose 301 stående, måtte jo kobles opp med Kenwood 'ene......... spiller med stor mellomtone og mye midbass.......men Kenwood KR9600 har 3 tonekontroller.......så nå justerer jeg nedover i bassen.......og tro det ei tiltross for håpløs høyttaler plassering så låter det helt greit og faktisk godt over hva jeg forventet.
    20220821_181207.jpg



    ..
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    GULLWING SLR montert og justert........men hvor lenge var Adam i paradis ? Den nedre delen av armbasen er ca 15mm for tykk, så pr nå er det konstant positiv VTA.........så den må ned på en eller annen måte......søndags "bummer"
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg som skulle "blære" litt med karbon arm OG karbon plugger.......men nå gikk luften litt ut av ballongen for det..........men det hele løser seg, det bare koster mer tid og penger......... hørt det før ???...... ha ha.


    20220821_194940.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Går det an å snu hele festet opp ned? Er jo en mulighet hvis festehullene til armen er gjennomgående og det hele ikke kommer i konflikt med hullet i plinthet.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Problem solved, en telefon til Kim hos Exotic audio......og noe bilde sending og det viste seg at den nye armbasen DrFeikert laget til spilleren skulle monteres med POM, men uten nedre mellomring, så NUH er alt på plass slik det egentlig var tenkt.....det er viktig og ha riktige kontakter og å selv forstå hva som er problemet......... det må være et mareritt for folk flest når slikt oppstår og man ikke helt hva og hvor man skal få hjelp. Men "bummer" søndag ble med ett til happy søndag :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
    .
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn