Kjelleren til Rudi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.796
    Sted
    Sunndalsøra
    DCM Time window hadde vel Philips elementer og ble betraktet som et bløtkakestykke på høykant. Var en referanse høyttaler på 70 tallet. Har sikkert en høy samleverdi i dag.

Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    1.976
    Torget vurderinger
    1
    Følgene er til salgs på Finn.

Ortofon T-20 step-up transformator (SUT)

Ortofon ST 90

Men disse er kanskje ikke det du ser etter fra Ortofon.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Ute i skauen i Våler i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Følgene er til salgs på Finn.

Ortofon T-20 step-up transformator (SUT)

Ortofon ST 90

Men disse er kanskje ikke det du ser etter fra Ortofon.

Jeg følger med på finn....... men hopper ikke på 1000 kroners objekter priset til 3500 og lign, jeg kjøper bare når prisen er på bakkenivå ;)

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.796
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg har både ortofon T-20, MCA-76 og MC20 (Blå) Når jeg kjøpte denne combo'n den gang, sa forhandleren at jeg kunne kjøpt en brukt'' Boble'':) Det var Kjell Winter som hadde en god omtale om ortofon MC 20. Hadde mange fine stunder med den.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Jeg har som et av mine hifi mål i livet og gjenskape ref anlegget til Kjetil Winther fra 70 tallet, foreløpig har jeg platespilleren hans, men resten mangler.
    En av tingene som irriterer meg over meg selv er at når ting dukker opp som jeg har sagt jeg skal kjøoe.....så er jeg for treg.......et eksempel på det kom tidligere i år hvor det duket opp et sett Decca båndfiskanter på brukten.......de ble seff solgt før jeg fikk ut fingeren og de er ganske essensielle i ref anlegget. Men vi får se om jeg lever lenge nok til og forfyllt denne drømmen.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    I dag er det kosedag i kjelleren, litt fyr i vedovnen og vedlikeholds varme med M22'en etterpå 😆
    Pink Floyd på tallerkenen er bare riktig på en huttrig grå regnfull høstdag.....minsta skal lage pizza etterpå.....så noe og se frem til der også.
    Motlys bilde blir sjelden bra med mobil.
    20241012_132723.jpg

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    770
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg blir oppriktig glad og i godt humør av å lese slikt:

Kl 2126
    …Det var vel årets eneste pickup innkjøp tror jeg........ er i alfall ikke mer penger på pickup kontoen for i år.

Kl 2132, seks minutter senere

Jeg hadde egentlig tenkt at en av Grado pickupene skulle få gjøre tjeneste på min gamle Harman Kardon Rabco spiller, men så snakket jeg med Kjell Winther her forleden og han sa han brukte Ultimo movingcoil pickup på den på 70 tallet.......så da må jeg få tak på en slik også........ noen som kan hjelpe meg med det ?

Håper du får fatt i en, og at du kommer i mål. Lykke til👍

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    He he, jeg leste gjennom noe Kjell Winther skrev til meg og måtte da legge til at jeg kanskje må kjøpe en pickup til.

Petre her på HFS lurte akkurat på om jeg har pakket ut noen av ervervelsene i fra i går, men nope......de står og godgjør seg........må lage til en seremoni når de skal beskues, skal gå og titte på eskene i noen uker først......ha ha. Slikt er nok for meg.......bare gleden over og ha det i hus.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Spiller ass med Mobile Fidelity innspillinger i dag og akkurat nå er det Dark side of the moon som spiller........en plate jeg kjenner rimelig godt og godt nok til at vintage anlegget blir avslørt litt.
    Det lyder:
    Supert perspektiv og bredde og dybde, ganske bra oppløsning og det henter ut bra med detaljer, men dynamikk messig er det en del og gå på, det låter snillt og behagelig, mangler litt villskap og sprut, tror en del av det kan tilskrives pickupen. Bassen er som vanlig med Doxa 8.1 fyldig og dyp. Dette er jo for det meste vintage og selv de "moderne" høyttalerne er over 30 år gamle og forsterker settet nærmer seg 50 år , det samme med platespilleren, så egentlig må det sies og være veldig bra og anlegget byr stadig på overaskelser lydmessig. Det er faktisk utviklet seg til og bli et litt sånn du tror det ikke før du hører det selv anlegg.

toral1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Antall liker
    80
    Torget vurderinger
    14
    Time Window var utmerka høgtalarar i si tid, men det er lenge sidan eg har høyrt dei. Lurer på om eg veit om eit sett meir eller mindre defekte. Eg skal høyre litt, men det er eit kaldt spor eg må fylgje...
    Fikk tilbake mine orginale Time Window kjøpt ny på Hansen Radio (Molde) ca 77/78. skumplasten rundt de var selvfølgelig blitt til støv og alle 6 kantede Phillips bassene var svidd.
    Heldigvis finnes de i noen gamle B&O høytalere som jeg fikk tak i for en grei penge. Ny skumfront ble kjøpt fra kina. Samme som orginalt.
    Lydmessig har de den samme gode scenebeskrivelsen som før, men har dog ikke den samme bassen som IMF 80 MK2 som jeg har.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Min siste gjenværende bror kom innom med nystekte smultringer til desert etter pizzaen til minsta. Jeg sier det sånn fordi han andre brodern takket for seg i forrige uke, så vi druknet våre sorger i smultringer......den var ny.
    Men det jeg tenkte og fortelle at han som var innom her i kveld satt og lyttet litt på vintage anlegget og mente at det låt riktig, dette nymotens greiene var ikke noe mot detta.......jeg ble litt overrasket over hva han sa fordi jeg har aldri opplevd han som lyd interessert, men joggu hadde han en mening om lyd han også.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.723
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde egentlig tenkt at en av Grado pickupene skulle få gjøre tjeneste på min gamle Harman Kardon Rabco spiller, men så snakket jeg med Kjell Winther her forleden og han sa han brukte Ultimo movingcoil pickup på den på 70 tallet.......så da må jeg få tak på en slik også........ noen som kan hjelpe meg med det ?
    Bare sånn for ordens skyld, det er denne vi snakker om? Den ble lansert i 1978. Min første MC.
    Ultimo 10X .jpg

(Nei, jeg har den ikke lenger....)

Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.723
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har hørt mye på Time Window men det er 40'isj år siden, de spilte fint den gangen.
    Det irriterer meg ennå, det ble solgt et par pene og fungerende Time Window her i byen for en stund siden. (Solberg HiFi omsatte en del slike, flere av kompisene hadde, jeg gikk for Chartwell PM 401), og til en fornuftig pris - jeg var vel en halvtime for sent ute med å melde min interesse.... ☹

ovitzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har en Ultimo 20A liggende hvis den er interessant for herren.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Næra øgat, som det heter på svensk...... fikk det for meg at jeg skulle sjekke hva jeg kunne få inn av dab stasjoner i kjelleren.....la meg på baksiden av hyllen og koblet i vei, og det spillte i vei, men veldig svakt og litt skurrete i høyre kanal.....hmmmmm, snodige greier, dro på litt, med samme resultat, begynte og sjekke kabler hvorpå jeg kom borti kjøkeribben på høyre side på GAS'en og den var glovarm, faktisk var hele høyre side i meltdown modus, fikk slått den av faderli fort.......det viste seg at pluss og minus høyttaler kablene hadde blitt klemt sammen, så det som egentlig skjedde var kortslutning de lux, lot den stå noen minutter og kjøle seg ned, var rimelig spent når jeg slo den på igjen......men takk og pris så funker den som den pleier og gjøre. Spørs om ikke utgangstransistorerene fikk kjørt seg litt......men som sagt....det var næra øgat........en sjelden gang har man flaks i uflaksen.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.758
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Det irriterer meg ennå, det ble solgt et par pene og fungerende Time Window her i byen for en stund siden. (Solberg HiFi omsatte en del slike, flere av kompisene hadde, jeg gikk for Chartwell PM 401), og til en fornuftig pris - jeg var vel en halvtime for sent ute med å melde min interesse.... ☹
    Var det du som solgte et par TW 3 ?

Focal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    5.447
    Torget vurderinger
    1
    Skulle nok ikke sagt nei til en slik Denon nei 😁 . Heldig du.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Nå er det min Ortofon M20FL i fra 1978 som var Ortofons toppmodell blant mm pickuper den gangen som prøvespilles den fikk nos nål fra Svalander for sisådær 10 år siden som jeg aldri har fått rota meg til og spille ordentlig på.......men NUH.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Jøsses den gamle Signet"en spiller den, har bare grovjustert den til ca 1,2gr og Denon monterings mal........men er vel egentlig bare i ferd med og bevise hva jeg alltid selv har sagt........gode arbeidsforhold gjør mye.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.245
    Torget vurderinger
    1
    Når du tar i bruk en pick up etter mange år i skuffen, merker du da noen endring i lyden (tilspilling) den første tiden?

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Fant en Stanton 500 og en Philips 400 som jeg kanskje skal spandere en Nos nål på også, ellers ligger det en del Jvc, Grado, Coral Audio Technica, Pickering, Sonic, Acutex, Pioneer og flere andre men ser ut som rimelige modeller det neppe er værd og koste på

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    En bekjent som driver litt bransjen med Nos nåler til masser sv pickuper fortalte med tidligere I dag at Nos nåler til Signeten og Audio Technica AT24 koster over 5000 kroner........heldigvis spiller mine ex overraskende bra og Signeten ser for meg nærmest ubrukt ut da den ikke har avleiringer på diamant og heller ikke møkk eller støv oppover langs cantileveret, husker ikke helt hvorfor den havnet i roteskuffen........men på 80 tallet gikk det mye i Mc pickuper.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn