Kjelleren til Rudi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Ait Tight'en er tilbake etter et besøk hos Morten alias Lagga i Særp....... og er nå på plass der den er tiltenkt fremover, skal bli spennende og lytte litt til den igjen....... men spørs om den låter noe da....... jeg har jo begynt og bli vant til lyden i fra MySonicLab Signature Gold til 3 ganger prisen av Air Tight Pc-7....... men øss får skjå.... og høyra ;)


    IMG_9157.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Ellers har en splatt ny EAR 324 kommet i hus igjen....... endelig, skjønner ikke hva jeg tenkte på når jeg solgte den første. ALLE med interesse for vinyl avspilling skulle hatt en sådan........ den er så god :cool:
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Ellers har jeg heldighvis ikke solgt Trilogy 907 riaa'en enda, den spiller bare sååå jædrans bra i hodetelefon anlegget eller natt-anlegget mitt som jeg selv kaller det. Mine moddede Denon 5000 hodetelefoner og SOHA II hodetelefonforsterker avslører det meste av gruffs og er et veldig fint kontrollverktøy........ og ikke minst fint og bruke langt ut i de små timer etter at resten av huset har inntatt horisontalen. Trilogy som merke håper jeg flere får øynene opp for her hjemme, for det er meget bra produkter synes jeg, virker som at de leverer superb kvalitet for pengene........ kan ikke si jeg har hørt bedre riaa'er til prisen i allfall........ og det er da noe ;)
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Kom over denne tråden via 'torget' her på hfs (da jeg av ren nyskjerrighet uten noen som helst mulighet til å handle) tittet på annonsen din med Rockport'ne.

    Endte da opp med å lese tråden fra start til slutt, og la meg bare få si; for er herlig tråd. Med masse 'feelgood' følelse. Bare det å lese om og å se bilder fra dette hjemmet (som være et lyd nirvana av et hjem), har vært utrolig artig. Man kan jo bare tenke seg til og drømme om hvor herlig det må være å faktisk kunne bedrive koselyttning på høyt plan der.

    Her er det bare å trykke på 'Abonnér-knappen' for videre lese-nytelse.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Takk for hyggelig tilbakemelding........ ikke mange av de.

    Går litt i rykk og napp med oppdateringer av tråden........ lenge stille før stormen noen ganger ;)......... men så skjer det masse over en kort periode........ og det er rett og slett fordi jeg tilbringer mer tid i lytterommet enn foran tastaturet på pc'n.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil bare slutte meg til dem som følger tråden din og synes den er veldig bra. Som du selv sier; det går i rykk og napp, men min oppfordring er : keep up the good work!
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Et "problem" er at når jeg tester så er jeg veldig opptatt av at testene skal være så korrekte som mulig og jeg legger således ganske så mye jobb ned i krysstesting........ og siden jeg er en av få som har mulighet for og gjøre slikt (ved at jeg er heldig og har mye forskjellig utstyr forhånden til en hver tid) ..... så durer jeg i vei slik at testene skal være så presise som overhodet mulig. Jeg bryr meg kanskje ikke så mye om hva andre sier eller mener, men jeg er en ganske skarp kritiker av eget arbeide og på grunnlag av det tester jeg nok ting vesentlig grundigere enn mange andre........ petimeter kalles det visst. Medkombantant Arve på Audiophile kaller jo kjelleren min for "testbenken" fordi det til enhver tid er minst en 4-5 platespillere oppkoblet der med tilhørende riaa'er. Men "ting" tar tid og med ganske så aktive yngre medlemmer i familien, litt bil hobby, altfor stor hage som trenger egentlig MYE mer stell enn hva jeg gir den og et gammelt sommerhus som krever sitt, så blir det ikke alltid nok tid til overs....... så da blir det mye rykk og napp.
    Men nå er det snart Horten messa og så er det noen dager ferie, så ut i midten av Oktober så tenker jeg det blir mye "during" i kjelleren igjen........ det vil si hvis det ikke blir hus bytte da....... driver og ser meg om etter et hus med større lytterom og mindre hage ;)
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Ikke noe galt i å være nøye, bedre med kvalitet enn bare kvantitet. Og jeg er helt enig i at det er mye mer artig å sitte foran anlegget enn å sitte foran tastaturet. Hifi skal være morro, og en vesentlig faktor for at det skal være morro er at man koser seg med det. Jeg setter stor pris på at folk tar seg tid til å teste og skrive, både på nett og i fysisk format, så vi andre får noe kose oss med når vi tar en aldri så liten lytte pause;)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    IMG_9589.jpg



    Hegel H20 har overtatt i store anlegget inntil videre og gjør en utmerket jobb der synes jeg sammen med B&W 802D.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    IMG_9592.jpg



    Mono blokkene har fått en pause inntil videre, har satt de på et rack med hjul på fordi de er så tunge og drive og bære på. Måtte legge dobble rackhyller/MDF plater under de fordi med bare en MDF plate under så begynte MDF'en og gi etter litt.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Dagens gjøremål har gått ut på og montere denne........ og NUH begynner det og hjelpe på selv om SME armen trenger litt justering, men Jelcoen spiller fint som bare det.


    Vis vedlegget 401255
    Flott, og veldig interessant spiller! Gratulerer!



    Den er her i utgangspunktet bare til test selv om det er jeg som har bestilt den......... har spillt på den i går og i dag....... og jeg kan love dere at dette er lovende ;) ............... men så er det meg igjen da med "mye vil ha mer..... og fanden vil ha fler"........ Dr Feickert har jo en modell som heter Firebird også......:cool:



    Ps..... har planlagt og taue med meg denne til Horten slik at folket kan beskue skjønnheten.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    IMG_9586.jpg



    Ellers har jeg spillt litt på disse i det siste (Audio Note AN/E kit 03 BG)...... og det er GØY......... veldig annerledes enn hva jeg er vant med.
    Gør-digert lydbilde som får lytterommet mitt til og høres ut som om det er 15 meter bredt og i allfall 10 meter dypt...... i tillegg til og være veldig lett drevne så spiller de dypbass så det plystrer etter også, går faktisk så dypt at de nesten må kalles for en full-range høytaler. Som sagt...... veldig morsomme høytalere som spiller VESENTLIG bedre enn det anonyme utseende kan gi utrykk for.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Den med det korte navnet ;)...... Ortofon Spu Silver Meister GM MKII....... en av de beste pickuper Ortofon har laget etter min mening og og dermed også den beste Spu'en.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Må si jeg er blitt veldig glad i denne comboen lydmessig med Trilogy riaa, min gamle mega moddede Qed Vector Reference preamp og Usher R 1.5....... spiller virkelig godt sammen med Graham høytalerne. Sammen med dette anlegget har jeg stort sett brukt Ortofon Spu Silver Meister MKII, en pickup som jeg mener er den beste Ortofon'en av alle Ortofoner jeg har prøvd og eid i mitt liv...... og det er mange ;)



    IMG_9599.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Litt spennende nytt er at en entusiast har tilbudt meg og prøve hans Bergmann spiller med Ortofon MC Anna, jeg har jo ikke prøvd noen av delene, så det skal bli spennende..... får bare håpe vi får det til og klaffe. Ortofon MC Anna eller Ortofon generelt har jo blitt helt umulig og få lånt til test, så da er det klart at jeg bukker og takker når noe slikt tilbys.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den med det korte navnet ;)...... Ortofon Spu Silver Meister GM MKII....... en av de beste pickuper Ortofon har laget etter min mening og og dermed også den beste Spu'en.
    Hvordan justerer du geometrien med en sånn SPU? Blir alt riktig helt av seg selv når du monterer den i headshell-fatningen, eller må du "jukse" med monteringsavstanden, eller hvordan fungerer det egentlig?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Litt avhengig av arm du monterer en SPU i og hvilken geometri du ønsker å følge, så må det noen ganger småjusteringer til. Men i Jelco og med Feickert spiller er det enkelt og småjustere f.eks etter Baerwald sin geometri, det er og flytte den noen få mm bakover i armbasen, så sitter den der.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så da må du bare prøve deg frem med monteringsavstanden til nullpunktene stemmer? Det er jo litt mer omstedlig, men absolutt gjennomførbart med både Feickert og min Nottingham. ;)

    Takk. :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Har man f.eks SME med fast head-shell er jo dette noe man alltid må gjøre.... altså og justere armen litt frem og tilbake inntil man "treffer" riktig, blir akkurat det samme når man bruker SPU pickupene. Min erfaring/mening er at så lenge man er innenfor Baerwald, Stevenson eller Løfgren's geometrier, så er det ikke så viktig hvor man havner bare pickupen ellers er riktig montert..... jeg tenker da på ting som azimuth, stift trykk, VTA. Alle tre geometrier innehar feil, så man må bare velge den man føler selv passer best. Jeg bruker ofte Baerwald av en eller annen grunn.... ikke spør hvorfor ;)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Så har det blitt tid til litt during i kjelleren igjen. Horten messen er overstått og påfølgende ferie er overstått, så nå er det bare og rulle opp ermene og stupe ned i kjelleren......... og der har jeg gått i gang med litt testing og ikke minst jeg har koblet opp IMF'ene jeg kjøpte tidligere i år. Spenningen var stor....... var alt i orden ?..... spiller alle elementene ?....... heldigvis..... alt er ok...... og ikke minst... hildrande du hvor bra de kan spille. Orgel plater er en selvfølge med IMF høytalere, jeg husker godt TLS80 MKII og Mark IV monitorne jeg hadde og hvordan de spillte i rommet mitt, men faktisk blir de begge slått med klar margin av disse...... har sikkert noe med bedre delefiltre og at de er litt nyere og gjøre. Men faktisk klarer de og få frem stå-pelsen noen ganger når de drar til helt nede i de aller dypeste oktaver, det er fylde og det er endeløst dyp. Virgil Fox sine tolkninger/versjoner av ymse verk er ikke alltid "my cup of thea", da jeg synes det virker som om han spiller i gjennom verkene for og bli fortest mulig ferdig, jeg liker en noe mer tilbakelent versjon når jeg skal høre Toccatta og Fuge....... men ned i kjelleren går det........ og det så det plystrer etter.... og som sagt med påfølgende stå-pels....... bare deilig.
    Jeg hadde avertert IMF'ene, men heldigvis har ingen "nappet", men nå som jeg har hørt de.... selges de ikke. Det er det som er problemet hjemme hos meg........ får jeg noe til og spille bra blir utstyret værende lenge her i huset.
    Usher R 1,5 forsterkeren trives mega bra med IMF'ene og jeg kan ikke si at jeg har hørt noen annen forsterker drive IMF'er bedre...... så den var jeg heldig med.



    IMG_9617.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Har et par pickup tester på beddingen og ikke minst et par platespiller tester, hvorav den ene er påbegynt. Så blir det noen flere arm-kabel tester..... gir ikke opp før Nirvana er oppnådd ;)
    Skal også gyve løs på litt strømrense utstyr og se om det gjør noen underværker hjemme hos meg.
    Så det er nok og pusle med frem til jul, kanskje dukker det opp noe annet spennende også, man vet aldri....... så stay tuned som de sier over i Unaiten.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Vi er glade for at IMF'ene har havnet hos noen som virkelig setter pris på de. De har overrasket gang på gang. "Alder er ingen hindring".



    Jeg har faktisk drasset med meg hjem 4 sett IMF'er oppgjennom årene fra utlandet, men har solgt alle sammen.
    De jeg har nå er de beste frem til nå, men også de skal selges på et tidspunkt........ men først skal jeg ha litt gøy med de ;)
    Kanskje blir det et nytt hus på vårs med flere og større rom og da kan det bli et fett vintage rom med IMF i hovedrollen...... det hadde vøri noe.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg irriterer meg grønn over at jeg ikke har plass til IMF. Riktignok har jeg en kjellerstue, men der er det lavt under taket, og vanskelig å få til den lyden jeg vil ha. Pdas når jeg nå ser bilder fra kjelleren til Rudi, ser det ut til at takhøyden er noen lunde den samme. Så kanskje er jeg for kritisk.....

    Hvor høyt er det under taket hos deg, Rudi? :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Jeg irriterer meg grønn over at jeg ikke har plass til IMF. Riktignok har jeg en kjellerstue, men der er det lavt under taket, og vanskelig å få til den lyden jeg vil ha. Pdas når jeg nå ser bilder fra kjelleren til Rudi, ser det ut til at takhøyden er noen lunde den samme. Så kanskje er jeg for kritisk.....

    Hvor høyt er det under taket hos deg, Rudi? :)



    2.05....... ingen problem med IMF'ene.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Eg hadde også IMF TLS 80 i ungdomen. Men eg fann ikkje forsterkar til å drive dei skikkeleg. Googla den Usheren din, og det ser ut til å vere ein Treshold-klon. I så fall burde det vere hestekrefter nok, ja.


    Treshold S-400, bare med bedre komponenter........ spiller veldig bra uansett høytaler vil jeg påstå.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg irriterer meg grønn over at jeg ikke har plass til IMF. Riktignok har jeg en kjellerstue, men der er det lavt under taket, og vanskelig å få til den lyden jeg vil ha. Pdas når jeg nå ser bilder fra kjelleren til Rudi, ser det ut til at takhøyden er noen lunde den samme. Så kanskje er jeg for kritisk.....

    Hvor høyt er det under taket hos deg, Rudi? :)



    2.05....... ingen problem med IMF'ene.
    2,08 her. Grmph. Må nok ta en alvorsprat med kona. :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Vedr koner....... mange som skulle gjort som meg........ første gangen min nåværende kona ble med meg hjem...... og hun entret stua utbrøt hun....... det var store høytalere det (Martin Logan CLS m subbere).......... hvorpå jeg kjappt kontret med: Dette er ikke noe i mot de jeg planlegger og kjøpe...... DE ER STORE DE........ har faktisk aldri hatt problem med kona etter det vedr størrelse på stereo...... selv ikke når jeg ville ha JBL Paragon i stua ;).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vedr koner.......
    Ikke helt sammenfallende, men...
    Når jeg byttet til de forrige ht jeg hadde, så var ikke den bedre halvdel overveldet av begeistring over hverken størrelsen eller designet.

    Tilfeldighetene ville det slik at hun et par dager etter skulle ha et venninne-party. Når den første ankom hadde ikke jeg rukket å dra ut enda, og når hun entret stua var første kommentar: Oi, så kule høyttalere. De ht var intet tema i etterkant:cool:.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Fasit her i heimen:
    Monitor Audio er "greie"
    Focal Utopia-serien fikk tommelen ned.
    Anthony Gallo fikk skryt.
    Spendor SP 100 ble vraket.
    Sonus faber Amati er "OK".
    Størrelsen som teller?
    Vil tro det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn