Kjeller'n- superkort byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.778
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Fortell da hvordan dette ble, er noe inn i helvetes spent nå:)
    Tror vel egentlig Lars sitter med et fårete flir som ikke er lett å tørke vekk.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.740
    Torget vurderinger
    23
    Ikke forstyrr! De sitter nok der, svette og fornøyde med siggen i kjeften :D

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.778
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    JEG VILL HA SVAR.
    Om de er såre her og der spiller ingen rolle.
    Fikk noen stygge bilder i hode for en kort tid tilbake:)

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    JEG VILL HA SVAR.
    Om de er såre her og der spiller ingen rolle.
    Fikk noen stygge bilder i hode for en kort tid tilbake:)
    Joa, ble jo lyd til slutt:cool:
    Må fortsatt litt jobb igjen imo. Mangler bl.a litt attack i.mellombassen, og muligens litt snilt oppover. Ellers ligner det forøvrig en del på lyden hos deg osten :)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sjekket du fasen på alle driverne?
    BB

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Hallo godtfolk.
    Nå har jeg sittet i hula et par timer på morgenen og hørt i gjennom et knippe av favorittlåter.
    Jeg var litt 'usikker' når jeg slo av anlegget i går kveld. Følte at anlegget hadde mistet litt 'sting oppover.
    Når Thomas gjorde målingene i går, forklarte han at Seas Exotic elementet stakk av litt i øvre mellomtone området, så han flatet ut frekvensen i det området. Så jeg tenker, det er rart hva vi venner oss til når det kommer til lyd.
    Og jeg må jo si at det egentlig høres mer riktig ut nå. Mer lyttevennlig. Og jeg er litt usikker på om jeg egentlig vil ha mer smekk i bassen, som Thomas snakker om litt tidligere her:)
    Nå er jo egentlig ikke mine ører den beste referansen når lyd skal beskrives.
    Så jeg får satse på at noen av dere som leser her i tråden, kan spandere litt tid, ta dere en tur hit, og komme med synspunkter på hvordan det låter.
    Og jeg er tilhenger av konstruktiv kritikk. Det er eneste måten å prøve å nærme seg 'Nirvana';D

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Lars;
    Enormt flott rom av en ihuga GDS'er - jeg kommer plutselig - det er nå det blir moro.
    Fete saker innafor de veggene, må si.
    BB

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det kan jeg skrive under på, Aurora. Det var i hovedsak samme årsak at jeg ga opp å produsere flere platevaskere. En håpløs utvikling for menigmann. :mad:
    Det er slikt som er så inn i helvetes leit:(
    Blir helt umulig å starte en liten bedrift for entusiaster.
    Trist men sant, man må kjempe seg igjennom hos leverandører av ting.
    ja jeg fikk til slutt tak i rampa men måtte bestille 1000 stk, eneste grunn er at jeg har konto der på jobben.
    Da var de behjelpelige med privatkjøp.
    Starter du en liten bedrift forsvinner jo hele problemet.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hallo godtfolk.
    Nå har jeg sittet i hula et par timer på morgenen og hørt i gjennom et knippe av favorittlåter.
    Jeg var litt 'usikker' når jeg slo av anlegget i går kveld. Følte at anlegget hadde mistet litt 'sting oppover.
    Når Thomas gjorde målingene i går, forklarte han at Seas Exotic elementet stakk av litt i øvre mellomtone området, så han flatet ut frekvensen i det området. Så jeg tenker, det er rart hva vi venner oss til når det kommer til lyd.
    Og jeg må jo si at det egentlig høres mer riktig ut nå. Mer lyttevennlig. Og jeg er litt usikker på om jeg egentlig vil ha mer smekk i bassen, som Thomas snakker om litt tidligere her:)
    Så jeg får satse på at noen av dere som leser her i tråden, kan spandere litt tid, ta dere en tur hit, og komme med synspunkter på hvordan det låter.
    Og jeg er tilhenger av konstruktiv kritikk. Det er eneste måten å prøve å nærme seg 'Nirvana';D
    tar gjerne en tur til uka.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Hallo godtfolk.
    Når passer det…….

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare for dere som kunne tenke seg ta dere en tur, å sende meg en PM.
    Det passer stort sett for meg, bare det ikke blir alt for sent på kvelden.
    Akkurat for øyeblikket har jeg influensa, så det er kanskje lurt å vente til neste uke? Jeg tåler at det kommer folk, men jeg tenker på dere.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ok, kan du sende meg mailadr og tlfnr?
    trenger å diskutere en ting med deg.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.778
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette gir et upresist målebilde, da meterstokken ikke ligger jevnt med R.
    Det er også noe lugg med E som er litt upresis i tegningen.
    W har fått en skakk avslutning som gjør att dette ruller av alt for tidlig:)
    Herlig Lars.

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får sende en liten oppfordring til Thohaug om å ta seg tid til å legge ut et bilde av REW her. Det er han som sitter med data'ene :)

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    En helvete's uke dette. Jævla influensa-skit! Jeg håper den Japan pilla blir godkjent, for det er vel neppe siste gangen man blir nødt til å gå i gjennom denne dritten.

Vel, over til noe langt mer hyggelig:)

I og med at jeg har vært hjemme fra jobb, så har det blitt noen timer nede i "hula" i løpet av uka. Og jeg må jo innrømme at det har blitt en helt annen musikk verden her nå. Trodde aldri at det å få inn noen basser skulle forandre musikk opplevelsen til de grader. Jeg hadde jo en 15" som gjorde jobben rimelig bra, trodde jeg, men så feil kan man ta.
    Til og med samboeren ble sittende her nede alene et par timer forrige kvelden og koste seg med favorittmusikken sin. Det trodde jeg ikke jeg skulle få oppleve.
    Jeg spurte henne om hun kunne bli med ned en tur og høre på forandringen som hadde skjedd, men hun var som alltid skeptisk, rullet med øynene og sa "jeg hører ikke forskjell uansett", men ble ned fordi jeg ikke ga meg:)
    Hu hørte forskjell ja;)

Nå mangler jeg bare sorte skruer til å få byttet ut på elementene, så er de helt ferdige.

Og etter det gjenstår egentlig bare å få platespilleren opp å gå, så kan denne tråden avsluttes.

20180215_113747_zpsngy1wpem.jpg

20180215_113825_zps0f5nwqvd.jpg

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Det gjør jeg mer enn gjerne, Lars! :) En vakker dag får du nok en PM....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.740
    Torget vurderinger
    23
    Jeg spurte henne om hun kunne bli med ned en tur og høre på forandringen som hadde skjedd, men hun var som alltid skeptisk, rullet med øynene og sa "jeg hører ikke forskjell uansett", men ble ned fordi jeg ikke ga meg
    Hu hørte forskjell ja
    Men KJENNER hun forskjell?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Se her ja, da var det meste på plass :cool:

Har du tid til et lite søndagsbesøk?

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Her er målingene som ble etterspurt. En del rusk i området 100-300hz, men det er egentlig ikke så veldig hørbart.
    Synes det er låter bra her nå. er noe trafostøy på vannfallet på 50hz. EQ messig er det egentlig kun gjort tonal justering og elementkorreksjon her for det meste. Måtte bruke litt EQ for å temme fulltonene oppover da de hadde litt store utstikkende områder noe steder. Ellers er det bare laget en tonal kurve, som kan eksperimenteres med ved en senere anledning om det skulle ønskes. La med en T30 måling for de spesielt interesserte.

Frekvensrespons Lars tonal balanse.jpg

lars ETC begge.jpg

waterfall lars 20hz-20khz.jpg

t30 lars.jpg

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Hadde behov for noen hyller til LP platene mine, og vi hadde en del kapp i finert mdf fra en jobb vi hadde, så tenkte jeg kunne lage meg noen.
    Jeg lager 3 stk 700 x 1200 x 280 med 6 stk hyller, og det skulle romme en del plater.
    her er noen bilder av prosessen:

20180224_094919_zpsdkqt6fhp.jpg

20180224_125213_zps3enid9sh.jpg

20180224_125222_zpsvbn3posq.jpg

1 stk ferdig, 2 to go

20180224_140543_zpsjoff5rko.jpg

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.795
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Takk som byr! Blir bare sur hver gang jeg ser den maskinen der.....:mad: .......;) - men når jeg tenker nøye etter, så har jeg vel noen andre fordeler av egen jobb, som feks et hav av måleinstrumenter, egen kretskortlab osv... :)

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Takk som byr! Blir bare sur hver gang jeg ser den maskinen der.....:mad: .......;) - men når jeg tenker nøye etter, så har jeg vel noen andre fordeler av egen jobb, som feks et hav av måleinstrumenter, egen kretskortlab osv... :)
    Hehe, man får benytte de mulighetene man har vettu;)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.987
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har vært på loftet lengre opp på varden tidligere, nå også i kjelleren lengre ned.
    Ord kommer plutselig, opplevelsen må bare synke litt inn først. ;) Selve rommet er vakkert og gjennomført, men det må finne seg i å komme i andre rekke. Musikken er stjerna.
    Takk for lytten - og bæreposene 8)

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelig besøk Rolf! Blir spennende og lese om hva du fikk ut av lyden her etter at det har sunket inn :) Regner med at du tenker at lyden var litt bedre her enn der jeg bodde før, når du besøkte meg sist?
    Og du, hvis du trenger flere bæreposer, så stikker jeg bare bort på Kiwi og skaffer det. Kjenner folka der godt ;)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.987
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Når det har sunket inn, så var det vel egentlig ikke annet enn jævli bra.
    Det var såpass stort (spesielt bredt) lydbilde at det var uvant i starten og for meg, med Mikke Mus lydbilde hjemme, krevde litt tilvenning.
    Likte veldig godt at lydbildet var sammenhengende og ikke en pling her og en plong der borte.
    Store reserver og tror ikke vi var i nærheten av å tømme anlegget for krefter selv om vi spilte høyt.
    Litt på den snille siden generelt, men det er også fint for veldig mange innspillinger.
    Jeg har alltid likt lyden av Seasene i alle rommene du har hatt dem, og det er kult å høre hvor mye et godt rom forbedrer på allerede god lyd.

Noe jeg savner? Ja, samme lyden hjemme 8)

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Når det har sunket inn, så var det vel egentlig ikke annet enn jævli bra.
    Det var såpass stort (spesielt bredt) lydbilde at det var uvant i starten og for meg, med Mikke Mus lydbilde hjemme, krevde litt tilvenning.
    Likte veldig godt at lydbildet var sammenhengende og ikke en pling her og en plong der borte.
    Store reserver og tror ikke vi var i nærheten av å tømme anlegget for krefter selv om vi spilte høyt.
    Litt på den snille siden generelt, men det er også fint for veldig mange innspillinger.
    Jeg har alltid likt lyden av Seasene i alle rommene du har hatt dem, og det er kult å høre hvor mye et godt rom forbedrer på allerede god lyd.

Noe jeg savner? Ja, samme lyden hjemme 8)
    Godt å få en bekreftelse på det jeg mistenkte 😀.
    Må jo innrømme at jeg aldri har hatt lyd i nærheten av dette før. Kan ikke annet enn å rette en stor takk til Thohaug for å lede meg inn på denne veien til lydnirvana som vi alle hungrer etter.
    Jeg føler at jeg har kommet veldig nærme.
    I og med at jeg sliter med tinnitus, er jeg veldig glad for at Thohaug tunet lyden til å låte varm og lyttevennlig. Har egentlig aldri vært en fan av den 'superoppløste' hi-end lyden jeg vet mange strever etter.
    Takk for skryt Rolf. Og du er selvfølgelig alltid velkommen innom hvis du skulle befinne deg på disse kanter.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn