KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Noen mobilsnapshots fra i går

Dette blir neste stoppested

Jobber kontinuerlig med mental innredning av rommet ;)

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    kjoenik skrev:
    Hå hå.. Så fett! :D Gratulerer igjen med noen av de absolutt heftigste høyttalere jeg vet om!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nydelig.

imponert over at dere klarte å slepe basskassene opp og ned trapper. :eek:

jeg måtte leie folk med pianostropper fra flyttebyrå til den slags.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Vi er staute karer (men det blir pianostropper og/eller sekkehjul neste gang ::))

ceroxol skrev:
    kjoenik skrev:
    Hå hå.. Så fett! :D Gratulerer igjen med noen av de absolutt heftigste høyttalere jeg vet om!
    Heftig ja, både lydmessig og utseendemessig :)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Kona til Karlinn har tatt et par bilder i dag :D

Jeg tror hun liker dem ;D

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Hehe... Dette er veldig underholdende...men ikke overraskende ;D

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Spennende! Men 60 rørwatt må være rimelig heftig på disse HT?! 8)

Angående QS ser jeg en KT88 versjon også med nye lytter? De sorte påmonterte der har jeg ikke sett før.. :D

mvh
    lassemann

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Hehe, det her gjekk mæ hus forbi...rett og slett vakkert. :'(

Sånn blir det når man tråkker seg opp fra standard til klikk pedaler..æ rettelse -----> Elite nivå….gratulere så mye med valg av super høn 8)

mvh,
    TAS

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, ja nå er det klikk pedaler som gjelder, selv i de mest hårete partiene. Og jammen ser det ut som jeg skal bli et hornhue også!
    Det er vel en naturlig konsekvens av at man eldes, og blir klokere. "Synet mitt blir svakere, men jeg har aldri sett klarere"...osv ;)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Takker Gismo, men det er nok kjellerstua de skal stå i, heldigvis :)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har du kjøpt høyttalere for å matche koreaplatene på veggene? :eek: :D :D

Gromme høyttalere, I know! Grattis!!

R

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:

Gromme høyttalere, I know! Grattis!!

R
    Takk, du får komme over og ta noen ordentlige bilder av dem!

?? Koreaplater, det har jeg aldri hørt om. Hva er det, og hva er historien bak navnet.
    Bildene ovenfor er av høytalerne der de nå står hos Karlinn. Gled fint inn i interiøret der.
    I kjellerstua hvor de skal inn er det vel palisander på veggene. Er usikker på hvordan dette vil matche valnøtt-finishen på mezzo. Bekymrer meg egentlig ikke så mye for det. Funderer mer på innredning, høytalerplassering, platehyller, cd-skuffer, akustikktiltak osv.

Kunne godt tenke meg å plassere pre og kilder på langvegg istedenfor mellom høytalerne og heller kjøre et langt strekk med interconnects. 50ohm utgangsimpedans på pre tillater det.

Og så har jeg akkurat bestilt Hendrix-boksen vi hørte på hos Karlinn, samt Jimi Hendrix Blues. Mat for mezzo :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    kjoenik skrev:
    RoDa skrev:
    ....
    ?? Koreaplater, det har jeg aldri hørt om. Hva er det, og hva er historien bak navnet.
    .......
    Koreaplater, også kalt fattigmannspanel, var tynne plater (3-4mm) med imitert trepanel som kunne limes direkte på eksisterende vegg. Rask og billig oppussing, populært på 70-tallet. Syns ikke ditt veggpanel ser ut som sånne, der er det vel heltre eller laminert.

Nydelige høyttalere forresten, gratulerer!
    Og det der nye huset ser lekkert ut, man kan bli misunnelig av mindre.
    Kjekt strøk er det og ;)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ottone skrev:
    kjoenik skrev:
    RoDa skrev:
    ....
    .......
    Koreaplater, også kalt fattigmannspanel, var tynne plater (3-4mm) med imitert trepanel som kunne limes direkte på eksisterende vegg. Rask og billig oppussing, populært på 70-tallet. Syns ikke ditt veggpanel ser ut som sånne, der er det vel heltre eller laminert.
    ;D
    Synes også det ser ut som det er vel dype fuger i platene hos Kjoenik til å være koreaplater... :)

R

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    ottone skrev:
    kjoenik skrev:
    RoDa skrev:
    ....
    .......

Nydelige høyttalere forresten, gratulerer!
    Og det der nye huset ser lekkert ut, man kan bli misunnelig av mindre.
    Kjekt strøk er det og ;)
    Fattigmannspanel er nok det som vil kle meg best når banken begynner å kreve inn renter og avdrag ;D
    Huset er fra 1980, Moelven hus, bygget av eierne av nettopp, Moelven hus.

Ottone, kjenner du strøket?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ikke til forkleinelse for huset slik det ser ut idag, men jeg har en mistanke om at kjoenik kommer til å pusse opp noe grassalt.

har man først kjøpt seg mezzo, så er man troendes til det meste.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Canales skrev:
    ikke til forkleinelse for huset slik det ser ut idag, men jeg har en mistanke om at kjoenik kommer til å pusse opp noe grassalt.

Resten av huset er pusset opp siste året. Der er det intet å pusse opp!
    Kjellerstua er vel det eneste som ikke er 2010-style.

Men det må innrømmes at jeg ikke synes den hvite murveggen med bølgemønster er noe særlig, og taket kunne vært finere.

1.pri ved innflytting: IKKE prioritere å få anlegget på plass først. Da er jeg ille ute ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.129
    Torget vurderinger
    23
    Slike høyttalere fortjener matchende interiør!

Grattis Kjoenik, vet omtrent hvordan du har det nå, som det heter på idiotjournalistspråk. Jeg hadde akkurat kjøpt og renovert ny penthouse-leilighet den gang jeg kjøpte Trio. Nesten religiøst å bære de inn mens maling og gulvolje knapt var tørr!

Du kommer nok ikke til å angre på noen av delene. Det er jo bare penger....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.129
    Torget vurderinger
    23
    lassemann skrev:
    Spennende! Men 60 rørwatt må være rimelig heftig på disse HT?! 8)

Angående QS ser jeg en KT88 versjon også med nye lytter? De sorte påmonterte der har jeg ikke sett før.. :D

mvh
    lassemann
    Alminnelig misoppfatning. Jeg bruker bl.a. 150W kl. A på Trio og TAD, ingen problemer med å bruke opp effekten.

Noen vil ha BøgPatrol, andre vil ha transer.. ;D ;D

Så lenge kvaliteten er knall så funker det uansett.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    pengesluk skrev:
    Slike høyttalere fortjener matchende interiør!

Grattis Kjoenik, vet omtrent hvordan du har det nå, som det heter på idiotjournalistspråk. Jeg hadde akkurat kjøpt og renovert ny penthouse-leilighet den gang jeg kjøpte Trio. Nesten religiøst å bære de inn mens maling og gulvolje knapt var tørr!

Du kommer nok ikke til å angre på noen av delene. Det er jo bare penger....
    Takker pengesluk!
    Var rimelig andektig der jeg satt oppe hos Karlinn og innså at oppgraderingen var en innertier. Skal få laget meg et fint alter i kjellerstua. Blir nok en heftig opplevelse å koble opp første gangen ja, nye høytalere, nytt hus, til og med ny unge. Må være et slags livsklimaks dette her. Hva kunne toppet dette...ny kone? :-* ;D
    Hadde visning her i kveld. Første bud avgitt på visning, svarende til prisantydning. Det er vi forsåvidt fornøyd med. Skjønner ikke helt taktikken til budgiver. Jeg ville heller ventet til fem på tolv i morgen og lagt inn budet med 10 min frist. Jaja, nå får de 8 andre på listen god tid til å venne seg til prisen. Spennende dette her! Skuldrene er i hverfall senket. Fruen er på klubb med minsta. De andre sover, og jeg nyter en jævlig velfortjent GT og har fått koblet opp igjen Carlsson og NAD. Spotify sørger for utvalget :D Ahh... :)

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    Gratulerer med ny bolig og nye ht. Så huset på finn.no for en tid tilbake - virkelig et flott hus på en flott plass, og med potensiale for supert lytterom - Blir spennende å følge med på forvandlingen fra 1980- til 2011-style :)

iSaint

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    iSaint skrev:
    Gratulerer med ny bolig og nye ht. Så huset på finn.no for en tid tilbake - virkelig et flott hus på en flott plass, og med potensiale for supert lytterom - Blir spennende å følge med på forvandlingen fra 1980- til 2011-style :)

iSaint
    Takker!
    Føler oppussingspresset her nå... ;D

Kom gjerne med tips, alle sammen, til hva jeg kan gjøre med murveggen! Isolasjon mot resten av huset er vel et ikke-tema, men hva bør jeg i såfall gjøre som er utseendemessig og lydmessig bra. Er det nok med tynne 2"x4" stendere, en dæsj med steinull, og gipsplater utenpå? Tar jeg først veggen veggen så blir det nok gipsplater og sparkling i taket også.
    Første ht-plassering som prøves vil nok være foran de to vinduene, med komponenter på siden til venstre eller høyre.
    Evt. bygge en kjempereol som dekker hele veggen, for plater, komponenter, høyverdig litteratur osv. og flatsparkle området omkring ovnen?

Tar også mot tips til teppe i betalbar prisklasse som kunne passe inn her, omkring 5-10k, om noen sitter inne med teppekompetanse. Trenger nok 3x4 meter, og ikke knæsje farger og yppige mønstre, men gjerne med tilsynelatende god absorberingsevne (lyd og støv).

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med flotte høyttalere og velkommen i klubben :)
    Angående rommet så tror jeg ikke det vil være noen lydmessig ulempe å "lure inn" endel gardiner.
    Vinduer er i seg selv "pyton" for lyden og du bør ihvertfall ha mulighet til å kunne tildekke dem ved kritisk lytting.
    I beste mening :)
    Torfinn

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Jens skrev:
    Gratulerer med flotte høyttalere og velkommen i klubben :)
    Angående rommet så tror jeg ikke det vil være noen lydmessig ulempe å "lure inn" endel gardiner.
    Vinduer er i seg selv "pyton" for lyden og du bør ihvertfall ha mulighet til å kunne tildekke dem ved kritisk lytting.
    I beste mening :)
    Torfinn
    Takker T.
    For all del, fyr løs! Jeg er overhodet ikke hårsår ;)
    Det er urovekkende mye vinduer i rommet, ingen tvil om det.
    Her trenger jeg forøvrig ikke å "lure inn" noe som helst. Jeg er ubestridt enehersker vedrørende dette rommets utforming (men vil muligens få litt problemer om jeg erstatter vinduene med vegg...). Rommet vil også være tilgjengelig for ungene, så jeg må ta noen grep der. Kommer nok til å bestille noen akrylbur for monoblokkene fra Kreativ Plast og et eller annet for å beskytte vinylriggen.
    Jeg er ikke sikker, men min erfaring med vinduer og lyd så langt er at lamellgardiner fungerer noenlunde mot refleksjoner av høye frekvenser. Om man har behov for å dempe energien i hele rommet vil kanskje tunge/tette gardiner ha bedre effekt?!
    Rullegardinene i de to vinduene som kommer bak tentativ ht-plassering blir værende når selgere flytter ut.
    Svanå miljø teknik har kommet med noen gjennomsiktige diffusorer som kanskje kunne være interessante, men finner ikke noen info på sidene deres enda.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kjoenik skrev:
    iSaint skrev:

iSaint
    Takker!
    Føler oppussingspresset her nå... ;D

Kom gjerne med tips, alle sammen, til hva jeg kan gjøre med murveggen! Isolasjon mot resten av huset er vel et ikke-tema, men hva bør jeg i såfall gjøre som er utseendemessig og lydmessig bra. Er det nok med tynne 2"x4" stendere, en dæsj med steinull, og gipsplater utenpå? Tar jeg først veggen veggen så blir det nok gipsplater og sparkling i taket også.
    Første ht-plassering som prøves vil nok være foran de to vinduene, med komponenter på siden til venstre eller høyre.
    Evt. bygge en kjempereol som dekker hele veggen, for plater, komponenter, høyverdig litteratur osv. og flatsparkle området omkring ovnen?

Tar også mot tips til teppe i betalbar prisklasse som kunne passe inn her, omkring 5-10k, om noen sitter inne med teppekompetanse. Trenger nok 3x4 meter, og ikke knæsje farger og yppige mønstre, men gjerne med tilsynelatende god absorberingsevne (lyd og støv).

og jeg gjentar:

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, fanden heller da, jeg hadde bare tenkt å flytte rett inn i lyttestolen ;D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Huset er solgt. Vi er særdeles fornøyde!
    Fruen har fått se bilder av høytalerne og synes de var fine...for en kjellerstue.

Ikke noe mer stress. Livet er godt :)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    godt å høre, kjoenik.
    ordner seg for greie gutter, vettu.

da er det bare å se fremover.
    gud som jeg gleder meg til bilder av NYOPPUSSET hus og alteret på plass.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer med salg også!

De høytalere hadde råflott finish! ;D ;D

Når det gjelder akustikkbehandling - så er det jo litt - jo mer jo bedre! det ligger noen tråder i akustikkavdelingen med produkter som faktisk ser bra ut! Jeg tror kanskje jeg helelr ville valgt å kle veggen med litt "diverse" av CD/Vinyl hyller, diffusorer, absorbenter osv enn å bruke penger på å kle den ut med gips - som i det store og hele betyr bveldig lite - samt at rommet blir mindre!

Mvh
    OMF

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Canales skrev:
    godt å høre, kjoenik.

Du får ta på deg snekkerbeltet og ta turen over fjellet da! ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kjoenik skrev:
    Canales skrev:
    godt å høre, kjoenik.

tro meg, du vil IKKE at jeg skal begynne å snekre på huset ditt. ;D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    OMF skrev:
    Gratulerer med salg også!

De høytalere hadde råflott finish! ;D ;D

Når det gjelder akustikkbehandling - så er det jo litt - jo mer jo bedre! det ligger noen tråder i akustikkavdelingen med produkter som faktisk ser bra ut! Jeg tror kanskje jeg helelr ville valgt å kle veggen med litt "diverse" av CD/Vinyl hyller, diffusorer, absorbenter osv enn å bruke penger på å kle den ut med gips - som i det store og hele betyr bveldig lite - samt at rommet blir mindre!

Mvh
    OMF
    Hehe, "dette så kjent ut" tenkte jeg da jeg så bassmodulene.

Tror nok jeg går for løsningen med å dekke veggen med reol fyldt til randen med plater. Trenger jeg mer demping er det bare å kjøpe flere plater...
    Har begynt å kikke litt rundt i akustikkavdelingen. Mange spennende produkter.
    På det ene bildet av kjellestua kan man skimte et innhukk for oppbevaring av ved. Ved behov kunne kanskje dette omgjøres til en bassabsorbent, f.eks helmholtz type!? Evt. bare stappe den full av akustikkplater og dekke med stofframme.
    Har jo 5-6 akustikkplater som kan testes forskjellige steder.
    Men vil for all del unngå et "dødt" rom, så heller diffusering enn absorbering.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Canales skrev:
    kjoenik skrev:
    Canales skrev:
    godt å høre, kjoenik.

tro meg, du vil IKKE at jeg skal begynne å snekre på huset ditt. ;D
    Tro meg, jeg vil IKKE at jeg heller skal begynne å snekre på huset mitt... ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn