KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    Kom over en tegning i kveld som var veldig likt den nye kjellestua slik jeg forestiller meg at det skal bli. Øker man bredden på tegningen blir det ganske likt bortsett fra at jeg har et ekstra vindu på høyre side (som man muligens kunne gjemt bak en stor platefyldt reol for symmetriens skyld...).

Platespillerne skal naturligvis på vegghyller.

Har en Lenco L-78 på vei fra København og det kommer muligens en til Lenco derfra.

Misset en L-75 men selger kunne muligens skaffe en L-78. Venter i spenning. Velge den beste og bruke den andre til reservedeler. Tenker å bygge et nytt plinth til spilleren.
    Har virkelig fått sansen for driven i Lenco´en til Karlinn (L-75). Den spiller utrolig bra uten at det er gjort noe som helst med den (enda) bortsett fra å sette på en RB300 arm.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Det der blir garantert fett, K!

Når tar du over? Jeg har bare en dags ventetid igjen ;D

Hvor mange vinylrigger blir det totalt?

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    Overtagelse 1.mai.
    Blir to vinylrigger. En beltedrevet og en med mellomhjul. Da er man godt dekket inn ;)

Har ikke fått med meg at du flytter...
    Større lytterom i sikte eller større stue?

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Ny tråd i dette fora at the moment:)

Kult med Lenco, har hatt lyst til å høre slike en stund. Hva må man gi for slikt i grei tilstand?

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    1100 danske, tilstanden kan jeg ikke si noe om før den er i hus. Iflg selger er det meget bra (før transport).
    Har gitt MEGET detaljerte opplysninger om hvordan tallerken skal demonteres og pakkes under plinth, transportskruer strammes osv. Men man vet aldri hvordan folk pakker...

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med god gammel mellomhjulsspiller Nils. Du har noe godt i vente.
    Jeg spiller (også) på en Thorens 124 mk II med FR64S og Ortofon SPU Gold.

O fryd......

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    674
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    kjoenik skrev:
    Har en Lenco L-78 på vei fra København og det kommer muligens en til Lenco derfra.
    Tenker å bygge et nytt plinth til spilleren.
    Utroligt at hifi verdenen vendte ryggen til disse gode memmemhjulsspillere paa ottitallet.
    Jeg mangler ogsaa at lave plint til min, men den er stadigvæk bedre end min gamle Linn, selvom L75 er i original plint med Rega RB250 og Denon DL103 :)
    mvh
    Kjartan

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    kjoenik skrev:

Misset en L-75 men selger kunne muligens skaffe en L-78. Venter i spenning. Velge den beste og bruke den andre til reservedeler. Tenker å bygge et nytt plinth til spilleren.
    Har virkelig fått sansen for driven i Lenco´en til Karlinn (L-75). Den spiller utrolig bra uten at det er gjort noe som helst med den (enda) bortsett fra å sette på en RB300 arm.
    til lykke med den.
    der er en Kuzma Stogi på min isted for RB300 :)

men de er virkelig gøy disse mellomhjulspillere, lyder som musikken gjør i virkiligheden synes jeg :)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    Stogi var det ja...my bad.
    Fikk mail fra selger sent i går kveld. Han får ikke løs tallerken og hevder at han derfor heller ikke kan stramme transportskruene. Det virker som han begynner å få kalde føtter mtp transport og har ymtet frempå om han kanskje kan returnere pengene...
    Jeg får snakke med ham og så får vi se.
    Et av sentralenens medlemmer bor i Kbh og et alternativ kan være å be selger sette spilleren i baksetet på en taxi og sende den avgårde til ham.
    Jaja, blir fort endel styr med kjøp fra utlandet ::)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    Ordnet seg heldigvis med spilleren. Tallerken er løs og transportskruer strammet ++. Har troen på at den skal komme seg helskinnet gjennom transporten.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    Lenco nummer to på vei fra Køben! Denne gangen en L-75 :D

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    596
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nye spillere!....høytalere!.....Men hvor skal dette ende tro? :D Verden venter i åndeløs spenning............

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    kjoenik skrev:
    Fælt som dere gutta hyper Lenco. Hmm, faderen har en gammel L75 som står og samler stør. Rett før jeg må blåse støvet av den, montere inn en grom pu og teste! Må bare få en riaa i hus først, så tror jeg jammen at jeg skal teste!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    gut_man skrev:
    kjoenik skrev:
    Fælt som dere gutta hyper Lenco. Hmm, faderen har en gammel L75 som står og samler stør. Rett før jeg må blåse støvet av den, montere inn en grom pu og teste! Må bare få en riaa i hus først, så tror jeg jammen at jeg skal teste!
    Det ville jeg helt klart gjort!

olllie skrev:
    Gratulerer med nye spillere!....høytalere!.....Men hvor skal dette ende tro? :D Verden venter i åndeløs spenning............
    Det skal jo helst ikke ende...det ville jo være veldig kjedelig ;)

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    kjoenik skrev:
    Blir to vinylrigger. En beltedrevet og en med mellomhjul. Da er man godt dekket inn ;)
    Hei Nils, mangler ikke du en direktedrevet spiller da?.... ;)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    ivarlo skrev:
    kjoenik skrev:
    Hei Nils, mangler ikke du en direktedrevet spiller da?.... ;)
    Eh, jo jeg gjør vel det...
    Men jeg tror jo at mellomhjulsspillerne innehar mange av de gode egenskapene til en direktedrevet spiller.
    Hvilke gode direktedrevne spillere finnes bortsett fra SP10?
    EMT har vel noen direktedrevne spillere?
    Prisene på disse gode gamle spillerene har jo røket rett til værs.
    Det er vel omtrent bare mellomhjulsspillerne til Lenco som gir enormt mye for pengene nå om dagen!??

For de som er interessert finnes det mange bilder av Lenco-prosjekter på dette forumet

www.lencoheaven.net

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Enig i at Lenco-prosjekter er svært spennende. Har du sett hva Salvatore skriver om Lenco ombygd av Jean Nantais (mannen som startet Lenco-feberen): http://www.high-endaudio.com/RC-Lenco.html

Det finnes masse flotte direktedrevne spillere, bla EMT og mange japanske monstre fra 80-tallet.

Du har forresten PM, kanskje napper det litt.... ;)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Du verden, det var litt av en attest fra Salvatore. Hvor omfattende er en slik ombygging da? Skjønner jo at mange fingernemme audiofile gjør dette selv, men nå har jeg litt for mange tommeltotter for å gyve på et plinthbygging/rive platespillerenideler prosjekt.. H.R holder visst på med et prosjekt der han får bygget plinth i stein, samt en ny topp-plate til verket. Ikke meningen å kuppe tråden din kjoenik, men jeg ble fryktelig nyskjerrig nå.. Kommer forøvrig til Bergen 29-31. Kanskje jeg skulle be om audiens hos Karlinn og få demonstrert vidunderet hans.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    gut_man skrev:
    Du verden, det var litt av en attest fra Salvatore. Hvor omfattende er en slik ombygging da? Skjønner jo at mange fingernemme audiofile gjør dette selv, men nå har jeg litt for mange tommeltotter for å gyve på et plinthbygging/rive platespillerenideler prosjekt.. H.R holder visst på med et prosjekt der han får bygget plinth i stein, samt en ny topp-plate til verket. Ikke meningen å kuppe tråden din kjoenik, men jeg ble fryktelig nyskjerrig nå.. Kommer forøvrig til Bergen 29-31. Kanskje jeg skulle be om audiens hos Karlinn og få demonstrert vidunderet hans.
    Ja du får høre med Karlinn.
    Jeg har endel tommeltotter selv, men dette regner jeg med at jeg skal klare. www.lencoheaven.net er et forum hvor du finner absolutt alle opplysninger du trenger. Mye detaljerte bilder av spillerens anatomi og byggebeskrivelser med bilder.
    Det er mulig jeg må få hjelp til å skjære ut plinthet. Og jeg kommer muligens til å la en billakkerer ta seg av topplate og tallerken.
    Hvilken arm jeg skal bruke har jeg ikke bestemt meg for. Kikker på forskjellige alternativer, nytt og brukt.

Denne armen synes jeg er lekker, 12" fra Thomas Schick. Spilleren er en lenco-variant.

http://www.thomas-schick.com/arm01.htm

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    Da er Lenco L-78 overhalt. Motor og lager har fått full gjennomgang.

Den syltynne finerbunnplaten er byttet ut med noe mer solid.

Selve plinthet er pusset ned og oljet og tallerken har fått en omgang med Autosol.

Det spiller utrolig flott og engasjerende. Jeg er mektig imponert over hva denne spilleren presterer med slarkete arm og shure pu. Lenge siden det har vært så morro med hifi!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Den ble knallfin Kjoenik! Lekkert treverk.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.079
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vi ser ikke mye til de der tommeltottene dine, kjoenik. Den spilleren ser jo kjempeflott ut.
    Har du bestemt deg for hva slags arm du skal sette på til slutt? Eller beholder du originalen?

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Spennende dette her kjoenik. Godt jobba. Ser frem til å høre denne...

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    ottone skrev:
    Vi ser ikke mye til de der tommeltottene dine, kjoenik. Den spilleren ser jo kjempeflott ut.
    Har du bestemt deg for hva slags arm du skal sette på til slutt? Eller beholder du originalen?
    Jeg er overrasket selv (etter å ha tatt livet av en Dual 1209 og en Garrard AP75). Jeg er vel en DIY-knopp som er i ferd med å blomstre... ;D

Orginalarmen på L-75`en er tightere i lagrene så jeg tror nok at jeg flytter denne over på L-78. Som sagt kommer nok denne spilleren til å brukes til mono og 78 så jeg kommer ikke til å prioritere arm til denne med det første.
    L-75 derimot skal få en skikkelig omgang og det er vel bare drivverket på denne som kommer til å være orginalt. Mulig jeg flytter Audio Origami PU7 over på denne og nøyer meg med én arm på Raven Two.

Platesamlingen er pakket ned og står i kjellerstuen til min far sammen med resten av hovedanlegget. Men en liten samling med nytt og brukt har da kommet inn her den siste tiden.

Vil igjen oppfordre til å sjekke ut PJ Harvey sin siste. Også selv om man ikke nødvendigvis har vært noen stor fan tidligere. Hun forandrer konstant uttrykket sitt. Den siste platen hennes er knallbra!
    West Coast Seattle Boy (8LP boks) med Jimmy Hendrix er et scoop. Spennende materiale og veldig bra pressinger.
    Jimi Hendrix: Blues er en super plate og anbefales også!

SOA skrev:
    Spennende dette her kjoenik. Godt jobba. Ser frem til å høre denne...
    Jepp, men først skal jeg inspisere de nye kablene dine!

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    ottone skrev:
    Vi ser ikke mye til de der tommeltottene dine, kjoenik.
    kjoenik skrev:
    Jeg er overrasket selv

Hmmmm...kan de ha byttet beite:

kjoenik skrev:
    West Coast Seattle Boy (8LP boks) med Jimmy Hendrix er et scoop. Spennende materiale og veldig bra pressinger.
    ...eller ER dette to artister? ;D

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.968
    Torget vurderinger
    27
    Imponerende kjoenik, ser utrolig lekker ut den spilleren.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    Takker og bukker gutter!

HSobstad skrev:
    ottone skrev:
    Vi ser ikke mye til de der tommeltottene dine, kjoenik.
    kjoenik skrev:
    Jeg er overrasket selv

Hmmmm...kan de ha byttet beite:

kjoenik skrev:
    ...eller ER dette to artister? ;D
    Klart det er to artister. Jimmy Hendrix er en Jimi Hendrix-wannabe fra Fjellsiden som går på gitarkurs og samler på gamle gitarer... ;D

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    kjoenik skrev:

Det spiller utrolig flott og engasjerende. Jeg er mektig imponert over hva denne spilleren presterer med slarkete arm og shure pu. Lenge siden det har vært så morro med hifi!

Velkommen inn i sekten! Skal ikke legge skjul på at jeg aldri har tatt Lenco helt alvorlig, men med slike resultater er det bare å gi seg og forkynne høyt og tydelig: Jedermann sein eigener Reibradantrieber!
    Men la den for Guds skyld få en annen PU – det fortjener den tydeligvis.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    Om ikke annen pu (helt med det første) så i hvertfall et par andre stifter. SAS Jico har gode stifter til denne pu´en. Gleder meg veldig til å sjekke ut den lille 78-samlingen min som jeg aldri har hørt tidligere. Mange godbiter der!
    Reibantrieber, da har jeg lært en tysk glose i dag også!
    Tror denne sekten kommer til å blir større fremover...

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    Da er flyttingen overstått!

I kjellerstua ble det trangt etterhvert...

Fikk flyttet høytalerne inn i huset med hjelp fra Karlinn og to ikke-audiophile (lett hoderystende) kompiser. Gikk greit med bæreseler men nå skal de ikke flyttes mer!
    For å være helt sikker på det har jeg smadret trekassene og de blir ved til vinteren.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4

Koblet først opp med Audio Inovation S-300 i påvente av 10 meter interconnects slik at jeg kunne koble opp Audion Golden Dream med Messenger på sideveggen et par skritt fra lyttestolen. Låt ok med AI, men de siste dagene er det blokkene som har vært koblet opp og nå spiller det helt supert. Enn så lenge kun med CD som kilde. Må få skrudd opp endel platespillerhyller på veggen og har ikke helt bestemt meg for den mest fornuftige plasseringen av komponentene.

Fantastisk med egen bolig og eget lytterom

:)

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.299
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fy, du er heldig KJOENIK. Her bør du kunne trives jækla godt. Gratulerer med alt!!!!!

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Nydelig det siste bildet der...- Grattis med ny bolig og vidunderlig utstyr...

For å være helt sikker på det har jeg smadret trekassene og de blir ved til vinteren.
    ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn