KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Morsom rekapitulering du har gjort over årene du har vært i hifi-dvale, Kjoenik.
    Ser jo lett at du har hatt nok å bestyre og glede deg over. Og aktivitetene trigger nok hormonproduksjonen så det holder! 😁

    Mvh
    Proffen
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Morsom rekapitulering du har gjort over årene du har vært i hifi-dvale, Kjoenik.
    Ser jo lett at du har hatt nok å bestyre og glede deg over. Og aktivitetene trigger nok hormonproduksjonen så det holder! 😁

    Mvh
    Proffen
    Litt usikker på hvilke hormoner du sikter til, men det meste av den slags er vel på nedadgående...😋. Skal oppdatere litt mer mot helgen. Har hatt endel forsterkere innom de siste månedene...
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Litt usikker på hvilke hormoner du sikter til, men det meste av den slags er vel på nedadgående...😋. Skal oppdatere litt mer mot helgen. Har hatt endel forsterkere innom de siste månedene...
    Var nå helst adrenalinet jeg hadde i tankene da............ :ROFLMAO:

    mvh
    Proffen
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Hobbysnekring på hytta. Fornøyd med resultatet. Mangler bare litt beis.

    IMG_6835.jpeg


    Hjemme på verkstedet står et prosjekt som skal bli hyttespiller. Har gått litt tregt men nå når reolen er klar må jeg vel komme i gang igjen. Skal opp på vegghylle. Har en SME 3009 S2 som skal på denne spilleren. Tror det blir bra.

    IMG_4846 2.jpeg
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Ellers, hyggelige tilbakemeldinger folkens!! Jeg skal prøve å bidra litt mer fremover🙂
    Og frem for alt gleder jeg meg til noen hifi-besøk når viruståken letter om ikke alt for lenge.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Velkommen tilbake kjoenik, artig du fortsatt nyter hobbyen selv etter 10 år med fornuftig prioritering av familielivets gleder, som uansett er priceless både nå og i fremtiden. :cool:
    Har hørt litt på WHT PR4 som spiller særdeles bra med skikkelig sub oppsett, uten blir det for bass fattige. Savner jo selv mine gamle AG Trio, men har funnet en ny godsak som ikke koster skjorta og er en drøm å tweake og justeres etter ønske. Tenker selvfølgelig på PAP Horn1(Pure Audio Project). Modulær dipol konstruksjon, låter som en herlig miks mellom horn og elektrostater med skikkelig bass trøkk. Om de er ukjent, ta en titt, kan leveres i forskjellige størrelser både med båndiskant og fulltone og som både aktive og passive oppsett.

    Trio15-Horn1-IMG_2606-1030x773.jpg
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tips TAS, skal lese meg opp!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Hei Sense, har fortsatt stor glede av no non-sense(!) filteret du bygget til meg! Kos deg på småbruket ditt, ser fryktelig idyllisk ut!
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så kjekt å se deg tilbake Kjønik, og takk for en glimrende oppdatering på det siste tiåret.
    Her er stadig din gamle SME på plass og gjør en god jobb. 😊

    I mellomtiden har det også kommet hund i hus her og, han er fire år og tre mnd nå,
    fantastisk kamerat som er et overskuddshorn av glede og selskap.

    Jeg kan levende forestille meg sorgen da du (dere) mistet din... 🥺

    - men så vakkert å se at det har kommet en Lykke ❤

    /Morten
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Takk for det Morten!
    Hadde glemt at det var du som kjøpte armen.
    Ja SME og andre kvalitetsarmer kommer nok til å fortsette å gjøre en god jobb lenge etter at vi har gått i graven...😜

    Fantastisk mye godt selskap i en hund ja🐶👌
    IMG_0244.jpeg
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Føler det er på sin plass at den godeste fyller på med litt oppdaterte fotos av utviklingen i kjellerstuen, spesielt mht hvilke høyttalere og hvilket forsterkeri som samler støv...... ;)

    mvh
    Proffen
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    WHT IQM er nå solgt. Det var et fasinerende bekjentskap. Veldig forskjellig respons på forskjellig forsterkeri. Et av oppsettene som fungerte best var en vintage Marantz pre og noen gamle hjemmelagde klasse A forsterkere som jeg lånte av tkr.


    IMG_5889.jpeg


    IMG_5909.jpeg


    Hvor kult er det ikke med en glødepære i steden for en gørrkjedelig diode

    IMG_5908.jpeg
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Testet også med tkr sin Conrad Johnson hybrid effekt forsterker.

    IMG_5896.jpeg


    IMG_5894.jpeg


    Det låt stort men ble veldig tamt i bassen. Tror ikke det var forsterkerens skyld, bare dårlig match med høytalere. Og forforsterkeren stod vel kanskje ikke helt i stil. Har jo ikke Messenger lenger (silly me...).

    Samme skjedde også med en Naim Supernait 3 som jeg kjøpte. Ble veldig tam i bassen, som om forsterkeren ikke fikk tak i elementene. Merkelige greier, for den gamle Vector Research forsterkeren sparket virkelig liv i høytalerne.

    IMG_5819.jpeg


    Men ingen virkning uten bivirkning. Vector Research ble for slitsom i toppen. Jeg er allergisk, eller i det minste høysensitiv, til skarphet eller ubehageligheter i de øvre frekvenser.

    Supernait, som jeg er sikker på at ville fungert ypperlig på en haug med andre høytalere, gikk i innbytte for en god dac/streamer. Noe jeg i mange år har tenkt at jeg burde skaffe meg. Spotify er tross alt stedet hvor mye ny musikk oppdages.

    IMG_5919.jpeg


    Auralic Altair G1. Fungerer utmerket.
     
    Sist redigert:

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Burde nok ha prøvd en god klasse A eller en god SET forsterker på WHT. Tror det kunne ha fungert bedre enn det jeg prøvde på dem. Men nå er det videre til nye høytalere. Og den avgjørelsen er ikke tatt enda.
    De to heteste kandidatene er Odeon 32/2, oppgradert til NO.33, og på den andre siden JBL 4365. Rød tråd...nei det har vi visst sluttet med. Her spriker det i alle retninger...
    Jeg kan bygge videre med McIntosh MA252, eller jeg kan finne passende høytalere for Shindo Apetite. Eller begge deler. Kjellerstua har jo flere vegger.
    Mens man funderer på slikt er det helt ok å høre på musikk fra stueanlegget. Snell J3 og Vector Research VRX-7100 trives godt sammen. De er vel jevnaldrende.

    IMG_6981.jpeg


    Vector Research receiveren imponerer igjen og igjen. Da min far giftet seg på nytt på 90-tallet kom denne forsterkeren i hus, sammen med et sett med Gamma Monitor, en CEC direktedrevet platespiller, og et damemenneske. Hans nye kone, som slett ikke er noen musikkelsker, tok med seg seg disse komponentene i skilsmisseoppgjøret med hennes ex-mann. Jeg antar at det var som et slags spark under beltestedet😂

    vintagetræf7.jpg


    Dette kom i hus mens jeg studerte i utlandet. Første gang jeg kom hjem på sommerferie og hørte det spille fikk jeg hakeslepp. Dette var i en helt annen liga enn SANYO-racket med tilhørende SANYO høytalere som jeg hadde vokst opp med. Ordentlig trøkk, bouncy bass, rett og slett moro-lyd!
    Høytalerne ble på et tidspunkt dessverre kastet. Bånddiskantene var ødelagt. Dette var et vanlig problem på disse høytalerene siden diskanten var delt litt lavere enn det elementene hadde godt av. Men jeg fikk for endel år siden overtatt forsterkeren og platespilleren som fortsatt fungerer utmerket den dag i dag.
    Alle komponentene ble i sin tid kjøpt på Audioscan. Vil tro at det er endel (gamle) folk her inne som husker Audioscan og som har hørt disse komponentene.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Tør jeg anbefale et par LS3/5A til herren...? Rødfarget tråd er jo så kjedelig.
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Bare å slå til på 4365 først som sist. Så slipper jeg... Disse står jo klare rett i nabolaget ditt. Kanskje priset 10-15k for høyt?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Er på 10‘ende året med 4365. En fantastisk høyttaler gitt de rette betingelser.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Bare å slå til på 4365 først som sist. Så slipper jeg... Disse står jo klare rett i nabolaget ditt. Kanskje priset 10-15k for høyt?
    I nabolaget ja! Har kontakt med selger. Jeg har også antydet at prisen han ønsker nok er for høy. Får håpe han kommer meg i møte.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hva skal til for å lykkes?
    Vet ikke om du har hørt jbl, men 4365 trøkker skikkelig i mellombassen når ampen er kraftig nok, i tillegg er mellomtonen oppløst så det holder. Etter å ha testet ut mange anerkjente amper landet jeg på Mc 1.2kw. En kamerat som også har 4365 bruker Mc 601. Begge disse er en veldig bra match. Første tiden jeg hadde 4365, brukte jeg to stk Mc 275, og syntes dette var veldig bra. En tilfeldighet gjorde at det bød seg en mulighet til å låne ett par EC-AW 400 monoblokker. Steike for ett sjokk !
    Nå våkna 4365 for alvor med ett helt annet fundament nedover og ikke minst punch.

    Ellers er de kresne på resten av utstyret, de feier ingenting under teppet. For hver endring jeg har gjort ellers i kjeden, har dette vært enkelt å høre. Mellomtonen er den samme som sitter i K2 9900

    Mange av mine tidligere høyttalere har hatt en tendens til å påvirke hvilken type musikk som skulle spilles, og helst gode opptak. Dette er ikke tema lenger, men dårlige og komprimerte opptak låter shit anyway.

    For min egen del har det vært en del jobbing med bassen i rommet mitt som er 25kvm. Rosinen i pøla ble til slutt en stor Helmholtz resonator bak lyttesofaen. Den fjerna noe rusk i 25-50hz området.

    Til slutt vil jeg si at en skal ha flaks hvis det klaffer på første forsøk med 4365, var godt fornøyd selv, men det var før jeg var klar over hvor stort potensialet var. Tenker da på bassområdet, det blir fort for mye av det gode. Vi er tre stykker som har denne høyttaleren og to av oss har fått det til, mens tredjemann ikke er helt i mål.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Vet ikke om du har hørt jbl, men 4365 trøkker skikkelig i mellombassen når ampen er kraftig nok, i tillegg er mellomtonen oppløst så det holder. Etter å ha testet ut mange anerkjente amper landet jeg på Mc 1.2kw. En kamerat som også har 4365 bruker Mc 601. Begge disse er en veldig bra match. Første tiden jeg hadde 4365, brukte jeg to stk Mc 275, og syntes dette var veldig bra. En tilfeldighet gjorde at det bød seg en mulighet til å låne ett par EC-AW 400 monoblokker. Steike for ett sjokk !
    Nå våkna 4365 for alvor med ett helt annet fundament nedover og ikke minst punch.

    Ellers er de kresne på resten av utstyret, de feier ingenting under teppet. For hver endring jeg har gjort ellers i kjeden, har dette vært enkelt å høre. Mellomtonen er den samme som sitter i K2 9900

    Mange av mine tidligere høyttalere har hatt en tendens til å påvirke hvilken type musikk som skulle spilles, og helst gode opptak. Dette er ikke tema lenger, men dårlige og komprimerte opptak låter shit anyway.

    For min egen del har det vært en del jobbing med bassen i rommet mitt som er 25kvm. Rosinen i pøla ble til slutt en stor Helmholtz resonator bak lyttesofaen. Den fjerna noe rusk i 25-50hz området.

    Til slutt vil jeg si at en skal ha flaks hvis det klaffer på første forsøk med 4365, var godt fornøyd selv, men det var før jeg var klar over hvor stort potensialet var. Tenker da på bassområdet, det blir fort for mye av det gode. Vi er tre stykker som har denne høyttaleren og to av oss har fått det til, mens tredjemann ikke er helt i mål.
    Kun hørt noen mindre gulvstående JBL for mange år siden. Er ikke bekymret for bassen i rommet mitt, den skal jeg nok få til. Jeg har to Svanå V6 og to V4. Men jeg har en følelse av at MA252 kan bli en anelse for spak. Forsterker kan byttes ut ved behov.
    Vi får se om selger av 4365 har mørnet litt etter påskeferien...
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Sigurd i Bergen Lydlaug har noen digre JBLer. Du burde kanskje ta kontakt med ham for en lytt.

    Mvh
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Angående bassen jbl 4365 så går den ikke særlig dypt i følge manualen? Normalt er ikke avrulling så høyt noe problem?

    1616950421313.png
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Egentlig rart at så store høytalere ikke spiller lavere. Antar at det er ønsket fra produsentens side. Uansett, ikke så mye spennende musikalsk sett under 30 hz imo. Fordelen er at det blir lettere å få til bassen i lytterommet. Måtte jobbe mye med bassen fra Duo Mezzo før den satt. Samt nevnt over her, to helmholtzer, Svanå V6 og to V4. Rommålinger, justering av porter på helmholtzer, nye målinger, flytting av høytalere, osv. Holdt på i et par år før jeg var helt fornøyd. Deretter flyttet jeg ikke på høytalerne de neste 8 årene...Sitter det så sitter det!
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Er ikke så uvanlig for slike monitorer å ikke gå dypt. Selv må jeg ha høyttalere som går under 30Hz +-3db, helst 25Hz. Har prøvd med alt fra stativhøyttaler og nedover, men for å få fullt utbytte av musikken og rett tonalitet var det ingen annen vei for min del. Hører det samme i alle andre annlegg jeg har hørt også. Ruller bassen av tidlig kan dette medføre lys klang karakter da bassen gir tyngde hele veien, etter min smak selvfølgelig. Men mange som klarer seg uten dypbass også...
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    4365 er tett på 20 hz i mitt rom. Savner ikke noe dypere bass. Viktigere at den er tight.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fikk beskjed om at de ble stående hvis han ikke fikk 75K... ;)
    Et par 4365 ble solgt på sentralen for 75000,- i 2013. Og det har siden kommet en ny modell 4367.
    Til den prisen blir de nok stående i Etne...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn