KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Takk for en kjempehyggelig kveld i lyttehula di kjoenik! Har gått i ett siden jeg la hodet på puta etter besøket, derfor har jeg ikke skrevet noe før. Nå er jeg tilbake i hula mi og har latt helgeroen synke inn, sammen med lytteinntrykkene fra besøket. For det første, grattis med et fantastisk kult lytterom i flott hus. For det andre, vi snakket om toe in på horna dine. Du har mer toe in enn jeg er vant med, og min erfaring er at AG hønna er kilne på toe in. Klangsignaturen fra hønna forandrer seg ganske radikalt med forskjellig toe in. Verdt å leke mer med hvis du er nyskjerrig. Så til anlegget forøvrig;

Vinylriggene er dritlekre, og det var interessant å høre en direkte sammenligning mellom Lenco bastarden og Garrarden din. Gleder meg til å høre hva du kan få ut av Garrarden etterhvert, for den hadde skikkelig punch i bunnen. Ellers kjente jeg jo igjen mye av lyden fra Lenco med Kuzma. Den har et kanonkult driv og leverer oppløst og presis lyd over hele frekvensspekteret. Garrarden låt litt mindre oppløst, litt råere, men med enda bedre punch i bassen, men da spilte du jo på forskjellig arm, pu og riaa trinn. Det var mitt første møte med Garrard, og det var interessant nok til å glede seg til mer!
    Mezzo; presterer som forventet. Jeg har jo hørt denne høyttaleren i to andre habile oppsett før, med ganske forskjellig klangbalanse. Jeg opplever Mezzo som en veldig fleksibel høyttaler. Som de fleste AG høyttalere er det svært gode muligheter for å tune lyden til ens egne preferanser enten det er progrock, metal, jazz eller klassisk som står på den musikalske menyen. Jeg ble invitert til å ratte litt bak på Mezzoene, og justerte litt på delefrekvensen for å få litt mer "kjøtt på beinet" i mellomtonen. Dette resulterte også imo at mellombassen trøkket litt mer. Litt mer som jeg liker det, men her handler det om svært subjektive preferanser. Ellers var bassen svært tight, velbalansert og påfallende lineær. De digre absorbentene dine funker tydeligvis etter hensikten! Når jeg fikk rattet inn til mine preferanser var tilfredsstilt ble dette en knall opplevelse! Blir spennende å se hva du ender opp med å foretrekke kjoenik. Justeringsmuligheter kan gi grobunn for alvorlige nevroser, men jeg regner med at du vet råd mot sånt ;D Det finnes jo mye god psykofarmaka på markedet :)

Hva likte jeg bedre hos deg, enn hos meg selv? Definitivt overgangen mellomtone/bass! Mezzo bassene er totalt overlegne 225 subene og gir en mye finere og mer naturlig overgang mellom hornsystemet og bass systemet. Ellers er både mellomtone og diskant svært likt det jeg kjenner fra mine egne Duo Omega. Jeg synes kanskje at jeg har litt mer finkornet og oppløst diskant enn hva jeg hørte hos deg. Og ser interessant nok at Hsobstad har bemerket det samme. Jeg har tatt bort bugscreen på mine diskanter, dette kan være en faktor! Men også triwiring av systemet kan virke inn. Du bruker jumpere etter hva jeg kan erindre? Det er billig å eksperimentere med triwiring hvis du bruker flatsølv i bomull.

Jeg hadde en knallkjekk kveld, med god musikk god selskap og god lyd. Det var hyggelig at ivarlo tok turen. Å få være sammen med to andre vinylgeeks en hel aften er herlig. Veldig lærerikt å utveksle erfaringer! Jeg trivdes i rommet ditt, du har fått integrert anlegg med mange kilder og bokser på en imponerende estetisk og kul måte. Mezzoene spiller like bra som jeg har hørt dem før, og rangerer høyt oppe på lista over høyttalere jeg liker. Og de er kanskje øverst når det gjelder estetikk kombinert med prestasjon. Tusen takk for en hyggelig kveld, håper jeg får komme igjen neste gang jeg skal til Bergen. Regner med det blir mer jobb på meg der oppe :)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.907
    Torget vurderinger
    4
    Takk for besøk, veldig hyggelig!

Er på ingen måte ferdig med utprøving av toe-in eller plassering av høytalere generelt. Men foretrekker å ta det langsomt da jeg synes det er lettere å få et ordentlig inntrykk av resultatet på den måten.
    Gitteret foran diskanten blir nok værende i noen år til minstejenta har fått litt mer vett i hue ;)
    Det er mulig at 10 meter interconnect tar litt av toppen?? Slik komponentene er plassert nå kan jeg nok korte ned til omkring 6 meter.
    Kunne vært spennende å prøve litt sølv her og der som du nevner. Trenger ikke å bli dyrt.

Ellers er det igjen morsomt å konstatere at preferensene er forskjellige.
    Og det var spennende å høre om planene dine. Tror det kan bli veldig veldig bra! Tøft var det også.

Stikk innom neste gang du er i byen!!

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Takk for en hyggelig kveld i det nye huset ditt Nils. Det er jammen et misunnelsesverdig lytterom du har fått deg der!

Her er det mye flott utstyr som også låter godt. Ser at det er en prosess med å optimalisere høyttalerplassering og deling, så jeg regner med at når du er helt i boks med det så låter det enda bedre :)

Jeg må innrømme at jeg nok er mer interessert i platespillere enn delefrekvenser, så for meg var det mest spennende å se og høre den nye Lencorian med 4point-arm og Lyra Titan. Jeg kjenner igjen signaturen fra mitt eget Lenco-prosjekt, dette herlige drivet disse spillerne klarer å formidle. Garrarden hadde nesten mer av dette drivet, men med en mindre raffinert fremførelse. Nå er jo hele kjeden fra nålespiss på 401 til inn i preamp ikke i samme klasse som Lencorian, så jeg vet ikke om det endelige resultatet skyldes dette eller at Garrarden i seg selv er tøffere og råere.

Alt i alt en flott kveld i hyggelig selskap :)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.907
    Torget vurderinger
    4
    Ja Ivar, det blir veldig spennende å få garrarden montert i Loricraft inspirert plinth.
    Den skal også få seg en generell service av motor og lager.
    Forøvrig enig i at det er gøyere med platespillere enn delefrekvenser 8)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.704
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    MEN
    om delefrekvensene ikke stemmer, hører du ikke forskjell på en Lenco og en Garrard, uansett hvordan du hotrodder de ::)
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.428
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    MEN
    om delefrekvensene ikke stemmer, hører du ikke forskjell på en Lenco og en Garrard, uansett hvordan du hotrodder de ::)
    mvh
    Leif
    Med de steinknuserne der hører du ingen ting uansett ;D ;D

Delefrekvenser derimot, DER ligger Nirvana gjemt.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.907
    Torget vurderinger
    4
    Jo helt klart. Delefrekvensen er helt avgjørende. Har rattet mye de siste ukene. Begynner å bli kjent med hvordan lyden påvirkes.

Garrard...steinknuser, HAH.
    De eneste steinene som knuses er hjerter av stein 8)
    På tide å ta en tur og ta en tur til Bergen for en mellomhjulsdrevet vinylgjenoppliving Sluket...? ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.428
    Torget vurderinger
    23
    I'm game if you are... har et ærend i Bergen i November.. burde egentlig kombinere med HA-underavdelingsinspeksjon..

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.704
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    he-he
    blir vel bøtelagt av Sluket hele gjengen?... :eek:
    for halvhjertet innsats ;D
    mvh
    Leif

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.907
    Torget vurderinger
    4
    pengesluk skrev:
    I'm game if you are... har et ærend i Bergen i November.. burde egentlig kombinere med HA-underavdelingsinspeksjon..
    Den er god, du er hjertelig velkommen! Send dato når du vet så finner jeg frem 78-samlingen.

LMC skrev:
    he-he
    blir vel bøtelagt av Sluket hele gjengen?... :eek:
    for halvhjertet innsats ;D
    mvh
    Leif
    Er vel fare for det ja...
    Men bare en en liten bot vil jo være en stor anerkjennelse!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.704
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    trøsten er jo og at han er alt annet enn "untouchable" ;D
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.428
    Torget vurderinger
    23
    Såså karer, er vel ingen gjeng som er mer om seg og aktive enn Hornalliansen oppi alt dette! Så det er nok ingen grunn til bot for unnfallenhet heldigvis. Forøvrig er det jo slik at etter bot kommer bedring, så dette er uansett vinn-vinn!

Et morsomt apropos er jo det at en overveldende andel HA-folk er involvert i DIY, og det på et ganske så avansert plan faktisk. Kan jo komme godt med om ikke så mange år, når vi er klar for å modde Ferrari-gåstolene våre, snittalderen i HA synes meg noe i overkant av fjortisnivå, om jeg tør bruke et slikt uttrykk..

Har ikke eksakt dato enda, ich melde mich zurück. Fiskebryggen venter!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jaggu stille fra doktorn i det siste.

du får komme over på leiv vidars i påska, kjoenik.
    spiser du like mye som janr, så tjener du glatt inn flybillettene.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    mesut skrev:

/jan

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.994
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ser da at det er liv i Kjoenik. Litt bevegelse på brukten i det minste.
    Regner med at han kommer sterkt tilbake når mulighet og behov er til stede igjen :)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.907
    Torget vurderinger
    4
    J.J skrev:
    Han kunne jo sagt god jul - i det minste ;D
    God jul og godt nyttår alle sammen ;D

Har ikke vært så aktiv på hifi-fronten siste månedene. Som JanR antyder er jeg relativt fornøyd med tingenes tilstand selv om jeg ikke føler at jeg har fått ut i nærheten av hele potensialet i oppsettet enda. Trenger hjelp til måling av rommet. Tenkte å invitere en av laugsmedlemmene her i Bergen på besøk med måleutstyr.
    Er sugen på noen wing-diffusorer fra Svanå, spesielt for plassering bak lytteposisjon. Snuser også litt på en tysk riia med tre innganger og gode innstillingsmuligheter. Og så må jeg fingern ut og få installert separat kurs.
    Skal snart gå i gang med plinth til Garrard 401. Har kjøpt inn materialer. Audio Origami armen skal på den. Derfor selger jeg SME-armen.

Men det største fokuset i vinter har vært på randoturer, alpint, og hytteliv på Tyin med familien. Blir Tyin i påsken også så treffet til hornalliansen må utgå.

Truls og Helge, jeg vil gjerne komme på besøk snart. Alt for lenge siden sist!

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.440
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    mesut skrev:

Ekte Hi Fi folk spiser mye ;D

God jul og godt nytt år tilbake! :D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.907
    Torget vurderinger
    4
    Da er det på tide med en sitrep fra kjellerstua!

Men først noen bilder for dem som ikke er lei av ski enda (jeg er ikke lei).

Tur til Geiteryggshytta et par uker før påske.

Skarveheimen er flott!

Påskeferie på Tyin

Fra Suletind, 1780 moh

12-timers tur til Uranostind, 2157 moh.

Hurrungane i bakgrunnen

De siste 50 meterne på eggen ut til varden er luftige.

Svært luftige!

Fikk også med meg Slingsbytind, 2026 moh, på samme turen.
    Fornøyd med to 2000 meters topper på samme dagen. Spesielt siden det var mine to første (men ikke siste) 2000-metere :D

Med en tupptur på randoné siste dagen, fornøyd kone og fornøyde unger, var påsken fullkommen for min del!

Og dagen etter at vi kom hjem ble denne levert på døra.

Mer om det en annen dag. Nå må jeg sove ;)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.081
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Wow, for en natur vi har!

Flotte bilder Kjoenik, de ute på ryggen fikk meg til å minnes "The Munro Show" (særlig siden du lister Moh også),
    fabelaktige saker. (Både serien og bildene dine)

Vennlig hilsen

Morten

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Der var den kommet. Gleder meg til å høre hvordan Monk'en låter.. Fortell fortell

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.907
    Torget vurderinger
    4
    Monk Audio phono preamplifier, godt pakket inn.

Produsert i Tyskland. Bruksanvisning på nær plettfri engelsk :)

Tre innganger, jord, utgang, og egen strøminngang for valgfri batteridrevet PSU fra Red Wine Audio. Jeg bruker foreløpig standard veggvorte.

Tre innganger og masse fleksibilitet ift innstilinger. Herlig!

Prisen er 1900 euro.

Kvalitetsinntrykket på forsterkeren er veldig bra, virker godt skrudd sammen. Frontplate i glass høyner det visuelle inntrykket.

Foran finner man inngangsvelger, innstllinger for kapasitans og impedans, normal eller høy gain, mm/mc, stereo/mono, og ikke minst (rosinen i pølsa) innstillinger for forskjellige "riia"-kurver. Det er naturligvis den vanlige riia. I tillegg er det kurver for ffrr/Decca, NAB (bl.a DGG), Columbia, og EMI.

Jeg har testet den med mc-pickup´er i vidt forskjellige prisklasser, Lyra Titan i , Fidelity Research MC201, og Denon 110.
    Forsterkeren fungerer svært godt med alle sammen.
    Frem til nå har jeg hatt Titan i koblet til riia-trinnet i forforsterkeren. Nå har jeg testet et par uker med denne koblet til Monk og deretter tilbake i forforsterkeren. Jeg kommer nok til å fortsett med å bruke forforsterkerens glimrende riia.
    Grunnen til dette er at den rørbaserte riia´en i Messenger pre´en gir en ekstra glød, harmonisk rikdom, eller hva det nå er, som Monk ikke helt kan matche. Og denne ekstra gløden kler Titan i godt.
    Når det er sagt produserer Monk et lydbilde med sort, sort bakgrunn, svært veloppløst, med en deilig dyp og passelig stram og spretten (les:musikalsk) bass. Holografien som produseres er svært god og separasjon og pinpointing er nok et par hakk bedre er Messengers innebyggede pre. Det er nok smak og behag (dagsform?) som avgjør hva man foretrekker.

Jeg testet endel med lytting til historiske plater og bruk av de forskjellige kurvene. Det er veldig morsomt for her er det virkelige ikke snakk om subtile forskjeller. Kjør en gammel Decca på riia og skift deretter over til riktig kurve, wow, veldig morsomt. Ikke noe man bør prøve om man ikke har denne muligheten selv. Det er nok ikke fullt så morsomt å høre på disse gamle innspillingene hvis man vet hvor mye det er mulig å få ut av dem.
    Forskjellene er tydeligvis ikke de samme. Har ikke gjort systematiske tester på dette men synes allerede å ha merket meg noen tendenser. F.eks er det en gjenganger at Columbia-innspillinger låter ullent og innelukket via riia og åpner seg opp med riktig kurve. På Decca innspillinger endrer frekvensgangen seg tydelig til det bedre og på DGG får bassområdet et boost og hele fundamentet blir kraftigere og lydbildet åpner seg opp og brettes ut.

Tok en sjans på denne forsterkeren, kun basert på anmeldelse i Tone Audio og det faktum at den har tre innganger og masse fleksibilitet. Føler at jeg har truffet innertier, spesielt tatt i betraktning prisen på 1900 euro.
    Produsenten trekker fra tysk mva når han selger til Norge og prisen er omtrent den du ser + frakt. Husker ikke helt hva jeg betalte i frakt (370kr?!?). Anbefales for dem som har mer enn en arm på spilleren eller liker å skifte mellom forskjellige pickups (og det begynner vel å bli endel av oss ;D)!

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    10
    Gratulerer med flott riaa! Fikk nylig erfare at ulike riaa-kurver har mye å si da jeg fikk lyttet til sikleobjekt nummer 1 for den analogfrelste; EMT's JPA-66.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.994
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer!

Slik skal en riia se ut - med alle innstillinger lett tilgjengelig i front. Knall.
    Høres spennende ut med disse "klassiske riia-innstillingene"

Fikk mer enn godt er- lysst på en slik. Men er såre fornøyd med den jeg har- om jeg er fornuftig å tenker meg om....

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har du hytte på Tyin?
    Ikke langt ned til Årdal og noen bra oppsett der nede.
    Ikke var du langt unna mi hytte heller, var en tur oppe å kikka på Austabotntinden i påsken.

Håvard

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.215
    Torget vurderinger
    1
    Så rå ut den riia'en. Nesten for mye tweake muligheter kanskje..? ;D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.907
    Torget vurderinger
    4
    Haavard skrev:
    Har du hytte på Tyin?
    Ikke var du langt unna mi hytte heller, var en tur oppe å kikka på Austabotntinden i påsken.

Håvard
    Faren min har hytte rett nedenfor Filefjellstuene. Fantastisk natur der oppe. Vi trives veldig godt!
    Er litt bitt av 2000 metersbasillen nå ;) Blir flere bestigninger i sommer!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.907
    Torget vurderinger
    4
    bjornh skrev:
    Så rå ut den riia'en. Nesten for mye tweake muligheter kanskje..? ;D
    Kan aldri bli for mye når det kommer til plateavspilling ;)

tkr skrev:
    Heftige saker, grattis!

mvh
    Takker!
    Får snart samle lauget.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.907
    Torget vurderinger
    4
    Nido skrev:
    Gratulerer med flott riaa! Fikk nylig erfare at ulike riaa-kurver har mye å si da jeg fikk lyttet til sikleobjekt nummer 1 for den analogfrelste; EMT's JPA-66.
    Skulle gjerne hatt den ja, og JSD 5!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.215
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vel gitt opp LP for mange år siden, og drukner meg nå i digitale muligheter... ;D

-men helt klart, vinyl har fortsatt veldig mye for seg.

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med spennende riaa. Fint med justeringsmuligheter og ulike kurver :)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    kjoenik skrev:
    Haavard skrev:
    Har du hytte på Tyin?

Håvard
    Faren min har hytte rett nedenfor Filefjellstuene. Fantastisk natur der oppe. Vi trives veldig godt!
    Har hytte på vei fra Årdal til Turtagrø.
    Er fra Årdal, bor på Toten.

Håvard

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.907
    Torget vurderinger
    4
    Haavard skrev:
    kjoenik skrev:
    Haavard skrev:
    Har du hytte på Tyin?

Håvard
    Har hytte på vei fra Årdal til Turtagrø.
    Er fra Årdal, bor på Toten.

Håvard
    Utforsking av området omkring Turtagrø er høyt oppe på turønskelisten!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.907
    Torget vurderinger
    4
    Har testet strømfilter også siste tiden. Isotek minisub GII.

Det har definitivt noe for seg i kjellerstua. En hel del større effekt enn i min forrige bolig som var et nybygg med separat kurs til anlegget.
    Så liten tvil var det at et filter umiddelbart ble satt i bestilling :)
    Tror ikke det inneholder så mye unobtanium så det burde være klart om ikke så lenge :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn