Forsterkere Klasse A/B vs Klasse D

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    MIT råd er New Class D. En mellemting midt mellem D og AB. Tror forskellen delvis er anvendelse af non SMPS.
    "En mellemting midt mellem D og AB"? Det er vel slik mytar oppstår. Det er eit dansk føretak som heiter "NewClassD"; er det dei du siktar til?
    Du har ret - det er selvfølgelig noget vrøvl. Men man opnår mere "analog" lyd uden Switch Mode forsyning.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.721
    Antall liker
    21.575
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Høh. I anlegget mitt finnes det ikke en eneste lineær strømforsyning. Låter ikke spesielt digitalt lar jeg meg fortelle.

    8 kanaler klasse D er det også. Pussig at det låter.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    MIT råd er New Class D. En mellemting midt mellem D og AB. Tror forskellen delvis er anvendelse af non SMPS.
    "En mellemting midt mellem D og AB"? Det er vel slik mytar oppstår. Det er eit dansk føretak som heiter "NewClassD"; er det dei du siktar til?
    Du har ret - det er selvfølgelig noget vrøvl. Men man opnår mere "analog" lyd uden Switch Mode forsyning.
    Please Drossel... Kan vi ikke la mytene ligge? Hva er "analog" lyd? Hvilken lyd får man fra SMPS? Digital?
    Riktig implementert SMPS fungerer like godt som Lineær PS.
    Joda, det går fint an å lage en SMPS som fungerer skikkelig dårlig. Det er flere ting som må være riktige for at en SMPS ikke skal lage problemer enn på et lineær PS.
    Men så var det fordelene da...
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Men man opnår mere "analog" lyd uden Switch Mode forsyning.
    Veit ikkje kva du meiner med "analog lyd", men ein enkel likerettar med glattekondensatorar er slett ikkje betre enn ei svitsjmodeforsyning. Det er vel heller tvert i mot. Tradisjonelle likerettarar har ein rippelfrekvens på 100 Hz, medan svitsja forsyningar plasserer rippelfrekvensen på nokre hundre kHz, langt over det hørbare området. Med svitsja forsyning kan ein halda forsyningsspenninga konstant, uavhengig av kor stor straum lasten trekkjer. Med uregulert forsyningar fell gjennomsnittsverdien til forsyningsspenninga, og rippelspenninga aukar, når lasten trekkjer stor straum. Men det er meir krevjande å laga ei god svitsja forsyning. Det er kanskje grunnen til at det enda ikkje er så utbreidd. Er det ikkje slik at Benchmark har svitsja forsyning i effektforsterkarane sine?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Den første Tripath havde vi i klubben. Voldsom strømforsyning på 0.5 F og høj spænding og selvkonstrueret udgangsfilter. Nok den forstærker jeg har hørt nogensinde med den bedste bas.
    Er jo nettopp de de sier - de som har hørt gode klasse D amper - at bassen er så mye bedre enn tradisjonelle AB/A.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.189
    Antall liker
    2.661
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg irriterer meg mest over den luftbårne ‘syngelyden’ som kommer fra enkelte SMPS.
    Det gjør i hvertfall ikke coldamp sine eller connex eletronic sine , Hverken mekanisk eller eletrisk støy kunne observeres analog vs smpsene , høytaler følsom het ca 103dB
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Jeg irriterer meg mest over den luftbårne ‘syngelyden’ som kommer fra enkelte SMPS.
    Ja, den kan være plagsom. Igjen så handler dette om hvor bra dette er laget, og det samme gjelder jo like herlig for lineære PS. Senest i går reparerte jeg en forforsterker til 90k som hadde en liten lineær trafo som summet som bare det. Fullstendig meningsløst dårlig i et såpass dyrt produkt. Her har de altså spart en femtilapp på en billig trafo som bråker såpass mye at det er hørbart to meter unna.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.189
    Antall liker
    2.661
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Den første Tripath havde vi i klubben. Voldsom strømforsyning på 0.5 F og høj spænding og selvkonstrueret udgangsfilter. Nok den forstærker jeg har hørt nogensinde med den bedste bas.
    Er jo nettopp de de sier - de som har hørt gode klasse D amper - at bassen er så mye bedre enn tradisjonelle AB/A.
    Selv om jeg og trodde det selv så må svaret bli nei , jeg har en klA med 1300wa trafo og min mono tripath switsh mode på 2kw , Det går på definisjon ikke nivået , men det er marginalt men nok IMO
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Den første Tripath havde vi i klubben. Voldsom strømforsyning på 0.5 F og høj spænding og selvkonstrueret udgangsfilter. Nok den forstærker jeg har hørt nogensinde med den bedste bas.
    Er jo nettopp de de sier - de som har hørt gode klasse D amper - at bassen er så mye bedre enn tradisjonelle AB/A.
    Det kommer an på hvordan AB er dimensioneret. Mine 1200 w i 4 ohm Holton med balanceret udgangstrin kan spille suveræn bas. 16 stk Exicon Dual og 105 VDC. Det er vigtigt at dimensionere fortrin et ordentligt.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Jeg irriterer meg mest over den luftbårne ‘syngelyden’ som kommer fra enkelte SMPS.
    Det er ein resonans, som det går an å bli kvitt. men ikkje alle svitsjmodeforsyningar er av like god kvalitet. Det krev ein viss kompetanse for å konstruera gode svitsjmodeforsyningar, men det krev òg at produsentane brukar kvalitetskomponentar. Har fleire gongar vore ute for at svitsjmodeforsyningar i stasjonære datamaskinar sluttar å fungera etter to-tre år. Da er ofte grunnen at det er nytta billige kondensatorar. Ikkje eit heilt ukjend problem forresten [1].

    Referansar
    [1]*D. Katzmaier, Samsung power defect causes some TVs to fail, and a class-action suit follows, cnet.com, 14/2-2012.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.478
    Antall liker
    35.331
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har i dag en eldre NAD S200 som er klasse a/b, forøvrig godt fornøyd med den, men lurer på oppgradering til klasse d.
    Hvordan er klasse D (spesielt hypex-moduler og ice-moduler) i forhold til klasse a/b generelt?
    MIT råd er New Class D. En mellemting midt mellem D og AB. Tror forskellen delvis er anvendelse af non SMPS.
    Mitt råd er å styre godt klar av NewClassD. Oppgitt effekt 350 W i 8 ohm og 700 W i 7 (???) ohm. 0,0005 % THD+N (-106 dB) ved 1W, men allerede ved 40 W har den økt til 0,01 % (-80 dB). Det er kanskje en grunn til at produsenten ikke viser en graf over THD+N vs utgangseffekt slik som stort sett alle andre gjør. Den sies også å være uvanlig bredbåndet med slakke utgangsfiltre, men det er risikosport med en klasse D-forsterker siden det slipper gjennom mye av switchefrekvensen til diskantelementet. Du kan ikke høre den, men den utvikler varme i diskantmotoren. Det er folk her inne som forteller at dyre diskantelementer rett og slett brant opp etter å ha blitt koblet til en sånn forsterker. Jeg har ikke forsøkt den selv, og jeg har heller ikke tenkt å forsøke den.
    https://www.newclassd.com/index.php?page=171&hv=1

    En «mellomting midt imellom klasse D og AB» finnes ikke. Det måtte i så fall være en klasse AB som har gått i selvsving og oscillerer rail til rail, og det anses ikke som en god ting for en klasse AB.

    Derimot har jeg mye erfaring med Hypex UcD og NCore, og litt med B&O ICEPower. Anbefales varmt. Det man legger merke til med UcD og NCore er en renhet i lyden som jeg tilskriver fraværet av crossover-forvrengning som lett skaper en hørbar karakter i klasse AB med «moderat» bruk av NFB. Forskjellen mellom UcD og NCore er hovedsakelig vesentlig lavere støygulv i NCore. Disse har flat forvrengning med frekvens og bryr seg ikke så mye om hvilken lastimpedans som er tilkoblet. ICEPower låter også bra, men tidlige versjoner hadde en litt lastavhengig frekvensgang øverst i diskanten. Purifi’s Eigentakt 1ET400A er enda bedre enn NCore, og kan best forstås som en forbedret NCore med lavere varmeutvikling på tomgang og enda lavere støy og forvrengning.

    Jeg ville rangert dem med Eigentakt på topp, så NCore på andreplass, UcD på tredje og ICEPower på fjerde. Et sted inni der kommer også Anaview (som jeg ikke har testet) og integrerte kretser fra IR og TI. Jeg ville satt New Class D på ca førtisjuendeplass i dette selskapet.
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg læste for noget tid siden en artikel om Klasse D og lydstudie . Her brugte man ikke andet end Klasse D lige fra start til slut

    Så nogle af de optagelser vi sidder og lytter op er optaget med klasse D og igennem miksningen til optagelsen ligger på Lp/Cd/Streaming


    Andre der kan bekræfte det ? :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har i dag to moduler med Anaview AMS1000-2600, begge brokoblet. Liker ikke lyden av de like godt som klasse A/B, men det er uten tvil mye for pengene. :) Naden står fortsatt trygt hos meg. :)
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    Argon SA1 spiller så høyt med Magnepan ,7 at det er nesten ikke til å tro.Tror den liker lasten til Magnepan bra.Lyden er også veldig bra.Punchy og sødmefull.
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    Fikk svar fra Argon
    The output stage is our own custom design based on a Texas Instruments chip. It shares some similarities in the same way as Hypex as it is a analog/digital hybrid. The whole output stage is fully balanced from the output of the pre-amp. J
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.648
    RJ Elektronikk i Bodø har en Mark Levinson forsterker på service-benken.

    Tidene endrer seg, også for Mark Levinson ;)
    Lurer på hva dette koster? Få komponenter i et spinkelt kabinett.
    Hva klasse snakker vi her?

    Skjermbilde 2020-02-03 kl. 13.52.49.jpg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Næppe klasse D. Den køleplade er forholdsvis stor.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    RJ Elektronikk i Bodø har en Mark Levinson forsterker på service-benken.

    Tidene endrer seg, også for Mark Levinson ;)
    Lurer på hva dette koster? Få komponenter i et spinkelt kabinett.
    Hva klasse snakker vi her?

    Vis vedlegget 569588
    Begynt å kopiere Doxa og MI? Siden det er minst mulig inni der?
    Bra det da.. minst mulig som ødelegger lyden :)

    Var spinkle greier den trafoen mot mine 2 store, i effekten min. :p
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Hvorfor ikke bare gå rett til produsent selv og lese om den?

    https://argonaudio.com/products/sa1
    - 2 x 40 Watt Class D amplifier in a custom design, can drive even the most demanding speakers
    2 x 40 Watt kan drive "the most demanding speakers"?? I your dreams! :)
    Det har du helt rett i. Skal det trøkke skikkelig må det mer til. Middbassene mine med 105 db følsomhet trenger alle de dynamiske wattene dp'en min gir ved 3 ohm - en bit over 1000 watt;)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det aller meste bør stå under produktinfo til produsent/salgsledd.
    Les på linken du la ut, og det står at det er klasse D.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.478
    Antall liker
    35.331
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken teknologi er dette? Er innenfor min prisklasse... Vurderer den sammen med Hegel Røst, som jeg da kan bruke som forforsterker.
    https://www.hifiklubben.no/stereo/forsterkere/lyngdorf-sda-2400-effektforsterker/
    Ser ut som en proprietær klasse D-teknologi, også kalt Equibit. Vår favorittpanter er ikke veldig imponert over den teknologien.
    https://www.audiosciencereview.com/...nts-of-lyngdorf-tdai-3400-amp-eq-part-1.6738/
    The pedigree of the company and very nice industrial design got me in a very positive mood for this review. The initial DAC measurements brought my excitement level down a notch but I still held on hope for a positive outcome.

    Then came the power amplifier and all of that went out the window. Tons of ultrasonic noise makes a mockery of trying to play any high-resolution content with levels of noise that would dwarf anything real music would have. Frequency response variations as early as 20 Hz show very high speaker load dependency. There is a reason every engineer designing a switching amplifier tries to get the frequency up as much as they can. We have designs from a few hundred kilohertz to even a megahertz or two.
    Yes, from pure audibility point of view, the huge amount of power will be a more audible benefit than ultrasonic noise takes away. Here though, we like to see excellence in design and I don't see that in Equibit amplifier technology. It may have been fine decades back when Lyngdorf first designed it but it simply is not competitive today. You can't have an amplifier that has so much noise that it can't properly be even measured with industry standard analyzer!
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.478
    Antall liker
    35.331
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    RJ Elektronikk i Bodø har en Mark Levinson forsterker på service-benken.

    Tidene endrer seg, også for Mark Levinson ;)
    Lurer på hva dette koster? Få komponenter i et spinkelt kabinett.
    Hva klasse snakker vi her?
    Klasse AB, åpenbart. Klasse A ville behøvd enda mye større kjøleflenser, og klasse D kunne greid seg med langt mindre.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Det aller meste bør stå under produktinfo til produsent/salgsledd.
    Les på linken du la ut, og det står at det er klasse D.
    Beklager, men tråden handler i hovedsak om ulike typer klasse D forsterkere. Da trodde jeg ikke jeg ville fremstå som en idiot når jeg spurte om hvilken teknologi det sitter i forsterkeren. Mente selvsagt hvilken Klasse D-teknologi.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.402
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    https://www.newclassd.com/

    Er jo samme mannen som står for LC audio.
    Var jo tidlig ute med D forsterkere han.
    Har 2 moduler lignende fra den tiden + en Predator som kjører motfasebassene mine.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ei stund siden Lars Claussen ga seg i LC-Audio.

    Mvh
    KJ
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Hvilken teknologi er dette? Er innenfor min prisklasse... Vurderer den sammen med Hegel Røst, som jeg da kan bruke som forforsterker.
    https://www.hifiklubben.no/stereo/forsterkere/lyngdorf-sda-2400-effektforsterker/
    Ser ut som en proprietær klasse D-teknologi, også kalt Equibit. Vår favorittpanter er ikke veldig imponert over den teknologien.
    https://www.audiosciencereview.com/...nts-of-lyngdorf-tdai-3400-amp-eq-part-1.6738/
    The pedigree of the company and very nice industrial design got me in a very positive mood for this review. The initial DAC measurements brought my excitement level down a notch but I still held on hope for a positive outcome.

    Then came the power amplifier and all of that went out the window. Tons of ultrasonic noise makes a mockery of trying to play any high-resolution content with levels of noise that would dwarf anything real music would have. Frequency response variations as early as 20 Hz show very high speaker load dependency. There is a reason every engineer designing a switching amplifier tries to get the frequency up as much as they can. We have designs from a few hundred kilohertz to even a megahertz or two.
    Yes, from pure audibility point of view, the huge amount of power will be a more audible benefit than ultrasonic noise takes away. Here though, we like to see excellence in design and I don't see that in Equibit amplifier technology. It may have been fine decades back when Lyngdorf first designed it but it simply is not competitive today. You can't have an amplifier that has so much noise that it can't properly be even measured with industry standard analyzer!
    Jeg har ikke lest hele testen til Amir, men det virker som han ikke har fakta helt på plass her.

    Equibit er så vidt jeg vet en PCM til PWM konverteringsteknologi. Hvordan det virker, og om det tar en omvei via dac vet jeg ikke. Dette ble utviklet av noen dansker bl.a Peter Lyngdorf, og ble brukt i de opprinnelige Tact forsterkerne. Teknologien ble etter hvert solgt til Texas Instruments, men brukes fortsatt av bl.a Lyngdorf Audio. Selve forsterkeren er vel et annet kort fra TI. Om dette er noe som opprinnelig ble utviklet av danskene vet jeg heller ikke, men det kan virke som om tiden har løpt fra denne teknologien.

    https://lyngdorf.com/our-history/
    https://e2e.ti.com/support/audio/f/6/t/50555?What-is-Equibit-
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.402
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Han er igang med en ny serie meget kraftige klasse D.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn