Klassisk; historisk idag!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.135
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva har fått deg inn på den tanken? At bildene er i fokus? ;D

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Samme mann, samme kamera.. Har satt meg litt bedre inn i funksjonene på kameraet, litt altså :)
    Jeg lover bedre bilder i framtiden! Føler jeg har funnet en løsning på cd`er. Bildene av platene må jeg jobbe litt til med. Det er håp! Så ikke gi meg helt opp ennå ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, vi øyner håp Leon!

Her har Dutton med gammel Barbirolli ('57-66) tatt over, for tiden virtuelt i Wien med sitt Hallé. Og jeg gleder meg til Schlubbert #9… den sies å være særs bra. Det ser ut som om dette er innspillinger fra EMI "Studio2Stereo"-serien, og høres slik ut også.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må bare si at jeg nettopp har åpent denne Dutton-cd'en, og inntrykket om at disse Dutton-remasterene er mye mindre velklang enn originalen står seg. Dette er som å høre en Dolby B-kodet MP3-versjon av originalen. Og jeg har faktisk noen av originalene her på LP, og kjenner de.

Dutton har sikkert mye fine ting, men det er ikke et selskap som er veldig fokusert på å bevare den originale klangen i innspillingene, det er bra sikkert. Og for meg så er det et ikke rent lite tap. Andre har kanskje andre meninger om de?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Schlubbert #9 er fin den i Barbirolli/Hallé-versjon. Veldig transparent, slik jeg liker det. Men Dutton-lyden skuffer med å røve innspillingen for nesten enhver "ambiance". Man hører alle lyder som er høye, men de som er lave i nivå synes å bli kuttet. Minner meg om ungdommens tider og datidens Dolby B. Kan umulig være rett.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.135
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Syke satan! Står det 107 cd-er? Bra dokumentert historisk artist dette her.
    Er det ikke bra jeg passer på? 160 E på jpc, ca en 10er pr CD.

Labelen er nok så som så - men det er da en DVD Rom der, så noe materiale er med.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    erato skrev:
    baluba skrev:
    Syke satan! Står det 107 cd-er? Bra dokumentert historisk artist dette her.
    Er det ikke bra jeg passer på? 160 E på jpc, ca en 10er pr CD.

Labelen er nok så som så - men det er da en DVD Rom der, så noe materiale er med.
    Var enda billigere hos F&K så jeg, men vet ikke fraktprisene der.

http://www.froelichundkaufmann.de/M...ler-Das-Vermaechtnis-The-Legacy-Grossbox.html
    Den finner vel veien hjem til deg? Det blir nok litt for esoterisk for meg dette her, men jeg synes det er kult. Du skal forresten ha litt ære for at jeg har interesse for såpass gamle innspillinger som dette her, men siden historisk også omfatter innspillinger fra stereo-æraen så har du strengt tatt strukket grensene mine for interesse med ytterligere tiår.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.135
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Også en bunch med interessante EMI ICONS på februarslippet; søk på mdt sin liste ove Feb prereleases.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Og de er billige. Ca. 11£ for 10 CDer med Elisabeth Schcwartzkopf, Herman Prey og Elisabeth Schumann.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.135
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Og de er billige. Ca. 11£ for 10 CDer med Elisabeth Schcwartzkopf, Herman Prey og Elisabeth Schumann.
    Og en med Melosensemblet som jeg synes så interessant ut. Samt Arrau. Men det var veldig ymse prising i forhold til boksstørrelse, så jeg stusser på om det er nioe feilprising ute og går. Melos og Elisabeth Schumann er vel høyest på lista mi.

Vi venter vel og ser hva som skjer med Furtwanglerboksen på amazon.de?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Melos-boksen synes jeg også så interessant ut; men venter for å se om den kommer seg under mva-grensa.

Nytt Andante-sett i hus, jeg hører på "Mozart; Last Three Symphonies" som settet heter, og det er de sedvanlige sammenlikningene av samme verker med forskjellige artister. Svært moro!!

Her er mange gamle helter (se bildene, evt klikk de opp for detaljer).

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Driver med sammenlikninger av symfoni #40 fra det nye settet over, og bidragsyterne er ingen ringere enn Beecham/LPO (1937), R Strauss/Berlin (1927) og Furtwängler/VPO (1949). Jøje meg, Andante-settene er strålende gøy!!!

Og dette var jo i særklasse moro. Sjekk de dirigentene da gitt! Skaff dette settet på cduniverse mens de ennå har noen der til under MVA-grensa!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Her er faksimilen av det ekstraordinært sjeldne originalcoveret til De Sabatas Schumann 4.-symfoni med Berlin fra DGG2-boksen, musikken er innspillt noen år før Furtwänglers "ultimate" versjon. Denne er som coveret helt riktig sier preget av en usedvanlig musikalsk flyt og entusiasme.

Ikke så to-the-point innsiktsfull som Furtwängler selvsagt, den er jo helt ekstraordinær på den måten, men allikevel med stor sammenheng og et svært bredt sveip av fargepaletter. Kan også anbefale å søke opp Karajans innøving av denne symfonien på YouTube; stykket er jo rene skjære introduksjonen til de store symfoniene… et mesterverk uten like imo.

Merk også at på dette tidspunktet hvor denne ble utgitt med dette coveret, dvs i Tyskland 1939, så ble ikke dirigentens navn nevnt på coveret. Klikk opp bildene for detaljer (vassen faksimile dog).

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Melos-boksen synes jeg også så interessant ut; men venter for å se om den kommer seg under mva-grensa.
    Den koster 27€ på Amazon.de
    Trekk fra mva, så havner du vel på ca 23€, og med €-kurs på under 8 NOK så ligger den godt under mva-grensa.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Driver med sammenlikninger av symfoni #40 fra det nye settet over, og bidragsyterne er ingen ringere enn Beecham/LPO (1937), R Strauss/Berlin (1927) og Furtwängler/VPO (1949). Jøje meg, Andante-settene er strålende gøy!!!

Og dette var jo i særklasse moro. Sjekk de dirigentene da gitt! Skaff dette settet på cduniverse mens de ennå har noen der til under MVA-grensa!
    Fikk denne i posten i dag, høydepunktene for meg var Furtwängler (40) og ikke minst Toscanini (41/Overtyren fra Tryllefløyten).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jo jeg ser den, men jeg er allikevel mer fascinert av forskjellene mellom fremførelsene enn å kåre noen vinner selv da, og synes det er litt av poengene med Andante-settene dette med å høre et mangfold av tolkninger.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Er jo ikke noen konkurranse, men disse to syntes jeg utmerket seg spesielt.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fra morgenens økt:
    Slik kan det også gjøres- denne utgivelsen viser med tydelighet hvorfor noen av oss liker denne vinylgreia- og nok en versjon av denne nydelige konserten:
    Dvo?ák; Cello Concerto - Casals - CPO - Szell
    Heftet som følger med er superb.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ser det står noe om "state of the art" remastering og at det er under krigen; er det med berlinerne? Og er dette innspillinger som man finner igjen i DGG-boksene og hps Melodiya? I så fall, har du mulighet til å sammenlikne hvor state-of-the-art remasteringene egentlig er?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Ser det står noe om "state of the art" remastering og at det er under krigen; er det med berlinerne? Og er dette innspillinger som man finner igjen i DGG-boksene og hps Melodiya? I så fall, har du mulighet til å sammenlikne hvor state-of-the-art remasteringene egentlig er?
    Kan være nr.7 er samme som vol.1 fra DGG. Oct 31/November 3 (43), DGG sier bare 3/11. Trodde jeg hadde flere av disse men fant bare vol.1 og
    "anniversary" fra DGG. Skal se om jeg får tatt en sjekk senere.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Virker som om DGG har fjernet mye bakgrunnsstøy, men samtidig tatt bort litt "liv" i innspillingen. Det er ganske mye mer støy på denne
    og hostingen høres mye bedre, men den er mye friskere i lyden en DGG. Jeg foretrekker denne helt klart fremfor DGG.
    (NB! Dette på første gjennomlytting av nr.7)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Litt samme inntrykk har jeg av Melodiya vs DGG også; DGG er gode, men de er litt flatere enn Melodiya.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da kastet jeg meg også ut i Beethoven under Furtwängler`s kyndige og bestemte ledelse;
    Beethoven; Symf. nr.5 op.67 og nr.6 op. 68 - BPO - Furtwängler
    Nr.5 innspillt 1937 og nr.6 i mars 1944

Jeg liker tempoet han setter i første sats. Noen dirigenter synes jeg høvler enten alt for fort avgårde eller er overtydelige og dertil alt for tunge på labben.
    Jeg ville bare hatt litt mer tyngde i opptaktene underveis, foreks. ca 0:21 ut i satsen.
    Det andre temaet som starter med horns åttendedelstriol ca 0:48 ut i satsen synses jeg fungerer kjempebra. Her blir det påfølgende strykepartiet med åttendedeler ofte romantisert ihel. Så ikke her.
    Synes å huske at jeg har hørt ett opptak med Furtwängler fra 1954 der den samme mannen tar dette heeeeelt ut i det ekstreme med rit. på disse åttendedels triolene
    Og slik kunne jeg fortsette- men gjør det ikke.... ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Denne (og de andre med samme gutta) er jo storveies stas. Fint å kose seg med en søndag formiddag.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Nå har de Jascha Heifetz 103 CD boks på amazon.co.uk til 125£ (når mva er trukket fra). Gratis frakt til Norge. Med pundet på ca 9 kr er vel det et bra kjøp?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En drøy tusenlapp for 103 cd'er Heifeitz må vel være rimelig! Rundt tieren pr cd det, blir ikke stort billigere om man tjuvkopierer det. Her har Yves Nat just ramlet i postkassa fra Canada.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Flott side, oppdaget den i forrige uke jeg og.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Naxos gir jo ut mye historiske utgivelser der rettighetene (copyrigt) er utløpt. Gjelder det samme for deling (nedlasting) av musikk og? Dvs kan man lovlig dele og laste ned musikk der rettighetene er utløpt? Se f.eks http://laureateconductor.blogspot.com/

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Legger merke til at de glitrende gode remasteringene som utgis på labelen "Naxos Historical" synes dyrere enn sist jeg browset gjennom de; er det slik at de er på vei OOP? Eller er det en annen forklaring? Tilfeldig?

http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb...sical&field-keywords=naxos+historical&x=0&y=0

Best å følge med når noen av de store aktørene har Naxos-salg skjønner jeg, så man får fylt hullene i samlingen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn