Klassisk; historisk idag!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    6W/5W… går ut ifra at det er på hver sin side av plata. Det er masterdiskene som er brukt. Mao ikke en førstepressing, men en tidlig en all-the-same. Ta vare på den du Emotikon, det er en historisk innspilling og attpåtil et historisk objekt siden det er en tidlig pressing av den første utgivelsen i en legendarisk plateserie fra Decca!
    Jo, det er på hver sin side av plata.

Takker Vidar P.
    Da kan jeg sove trygt :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    Artig liten sak med godt spill og komponisten dirigerer selv....
    Khachaturian; Spartacus , Gayaneh - Vienna Phil.Orch. - Khachaturian
    Er det mulig å ikke like disse musikkene da?
    Vet ikke hva det er vi guttene har gjort rett, men en sånn har faktisk jeg også. Ikke bare samme, men helt lik.
    Decca SXL6000, ZAL 5511-5W/5510-6W og alt det andre. Helt strøken.
    Og jeg kan ikke huske hvor og når jeg kjøpte den. :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette var en storselger i sin tid, og det var rikelig av de å få kjøpt da vinyl av denne standarden var lett tilgjengelig for en rimelig penge på antikvariater etc. Det gjør den ikke noe dårligere selvsagt, men det er en hel masse av disse rundtom. Og bra er det, for det er en glimrende skive!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne boksen fant jeg i en liten, men fin samling med bla. Verdi operaer.
    Om dere trykker på bildet vil dere kunne lese den øverste linjen på coveret.
    Jeg legger den derfor ut i denne tråden- mener burde passe inn her, selv om innspillingen er fra 1975.
    Og så er det en fin følelse å vite at jeg er den første som åpner akkurat denne boksen. Alt innvendig er urørt. Jomfru-vinyl og booklet.
    Lyden er virkelig førsteklasses, med et stort, åpent presist landskap av transienter og plassering i bredde, dybde og høyde
    Vinyl kan skape en virkelig godfølelse hos et musisk menneske.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var så utrolig mange flotte Philips-utgivelser fra denne tiden! Både artistisk og opptaksteknisk er de jo ofte helt øverst i øverste skikt. Og de hollandske pressingene deres i premium-seriene er jo et kapittel fro seg selv!
    Deres arkiver er jo store kulturskatter imo! Plenty første-/eneste innspillinger er det også der.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Noen som fikk med seg essensen i dette innslaget om Griegs innspillinger fra Paris 1903 på NRK Dagsrevyen nå nettopp? Fikk med meg bare at disse karene hadde lyttet mye til innspillingene og lagt ned plenty tid i prosjektet.

Hvilket prosjekt? Skal noe gis ut på plate? Hvem er artisten? Etc...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Virket som om det dreide seg om pianisten Sigurd Slåttebekk som hadde studert Griegs egne innspillnger i fem år, antagelig i forbindelse med at han selv skal spille inn musikk av Grieg og prøver å finne ut hvordan det kan gjøres mest mulig autentisk. Jeg håper grammofonen på Troldhaugen bare ble brukt i forbindelse med innslaget, og ikke til den faktiske lyttingen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Virket som om det dreide seg om pianisten Sigurd Slåttebekk som hadde studert Griegs egne innspillnger i fem år, antagelig i forbindelse med at han selv skal spille inn musikk av Grieg og prøver å finne ut hvordan det kan gjøres mest mulig autentisk. Jeg håper grammofonen på Troldhaugen bare ble brukt i forbindelse med innslaget, og ikke til den faktiske lyttingen.
    Takker for info, spennende! Det er en fryd å høre Grieg spille. Hørte han spilte i et sammenlikningsprogram på NRK P2 for en tid tilbake (vi var flere her som diskuterte det etterpå, husker ikke hvilket program det var) Der ble Grieg direkte sammenliknet med bl.a Knardahl og noen andre enda nyere, og jeg var aldri i tvil om at Grieg låt et hestehode eller to foran de "uautentiske".

Da er det bare å håpe at Slåttebekk har studert evig nok, og at han tilegner seg Griegs teknikk og tolkning (om man kan kalle hans innspillinger for tolkninger da), så vil det etter alt å dømme bli en skive med Slåttebekk i hyllene!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Interessant det Grieg-prosjektet, ser fram til å få høre hvordan dette låter fra Slåttebrekk.

Her spiller jeg historiske opptak fra en gul boks. Victor de Sabata dirigerer Berliner Philharmoniker i en intens og vakker tolkning av Brahms 4.symfoni, fra 1939.

Mastret fra 78-plater, men det glemmer jeg fort.

Neste historiske jeg plukket fra boksen var Furtwängler med Schubert symfoni nr.9, med samme orkester noen år senere. Denne fra serien Musik Sprache der Welt. Begge innspillingene er stor musikk.
    Gult er kult.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    baluba skrev:
    Og det våger du å skrive? På et forum der komprimerte filer er djevelens verk for mange... ;)
    Med gamle rør og elektrostater blir alt tilgitt ;)
    Neida, det er klart man hører hva slags master dette kommer fra, men det er forunderlig hvordan musikalsk nerve og intensitet likevel kan formidles gjennom knitring og smalt frekvensspektrum. På tross av begrensningene tjener slike innspillinger stort på å spilles på kvalitetsutstyr. Det kommer til liv og åpner seg på en egen måte. Jeg opplever det også viktig at sånne innspillinger spilles høyt nok, selv om det kan virke rart.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    baluba skrev:
    Og det våger du å skrive? På et forum der komprimerte filer er djevelens verk for mange... ;)
    Med gamle rør og elektrostater blir alt tilgitt ;)
    Neida, det er klart man hører hva slags master dette kommer fra, men det er forunderlig hvordan musikalsk nerve og intensitet likevel kan formidles gjennom knitring og smalt frekvensspektrum. På tross av begrensningene tjener slike innspillinger stort på å spilles på kvalitetsutstyr. Det kommer til liv og åpner seg på en egen måte. Jeg opplever det også viktig at sånne innspillinger spilles høyt nok, selv om det kan virke rart.
    Jeg er vel stort sett enig i det du skriver, og jeg hører på litt historiske innspillinger jeg også. Når det gjelder det med rør som tilgir alt, så er jeg bare delvis enig. For det er musikken som tilgir alt. Er det musikalske utbyttet stort, så betyr hverken filformat eller årgang så altfor mye. ;)

Men for å forklare fleipen min, så tror jeg noen HFS-ere ville fått sitt første epileptiske anfall hvis de hadde lyttet til flere innspillinger fra før 1950 i et strekk. ;) Furtwänglers fantastiske hånd over Beethoven ville ikke vært et godt nok argument for hifi-freaks av den "seriøse" sorten.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Vidar P skrev:
    Bach_Man skrev:
    Takker for info, spennende! Det er en fryd å høre Grieg spille. Hørte han spilte i et sammenlikningsprogram på NRK P2 for en tid tilbake (vi var flere her som diskuterte det etterpå, husker ikke hvilket program det var) Der ble Grieg direkte sammenliknet med bl.a Knardahl og noen andre enda nyere, og jeg var aldri i tvil om at Grieg låt et hestehode eller to foran de "uautentiske".

Da er det bare å håpe at Slåttebekk har studert evig nok, og at han tilegner seg Griegs teknikk og tolkning (om man kan kalle hans innspillinger for tolkninger da), så vil det etter alt å dømme bli en skive med Slåttebekk i hyllene!
    Det er en artikkel med anmeldelse av CD'n i Aftenposten idag, desverre ingenting i nettversjonen foreløpig.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gubra skrev:
    Vidar P skrev:
    Bach_Man skrev:

Det er en artikkel med anmeldelse av CD'n i Aftenposten idag, desverre ingenting i nettversjonen foreløpig.
    Smakebiter kan høres her.
    http://www.musikkonline.no/shop/displayAlbum.asp?id=40537
    Jeg syns det virker lovende.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Jeg lurer på hvorfor de tilbyr 320 kbps MP3 og ikke 320 kbps AAC?
    MP3 er jo lisensbelagt på låtnivå, mens AAC er lisensbelagt på spiller. Så når du kjøper en mp3-låt må selger betale lisens for hver sang, mens hvis du kjøper en AAC-låt så er lisensen allerede betalt av den som selger avspilleren. AAC er i tillegg et nyere format med bedre teknologi, og lydkvaliteten på samme komprimering er bedre enn MP3.

Så hvorfor selger man mp3, når aac både er bedre (for kjøper) og billigere (for selger).

Det kan jo være at lisensbetingelsene for mp3 er endret i det siste, men uansett er jo kvaliteten bedre på et AAC-spor. Husk at AAC er en ISO-standard (en del av MPEG-standarden) akkurat som mp3, og som mp3 er den produsentuavhengig.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    For oss, kanskje, men ikke for "mannen i gata". Eller for den jevne musikkelsker som ikke er HiFi-entusiast. Jeg begynner å definere meg mer og mer som det første og mindre som det andre. Jeg har sluttet å høre på anlegget for lenge siden, og hører nå bare på musikken.

S

Supertramp

Gjest
    otare skrev:
    Jeg lurer på hvorfor de tilbyr 320 kbps MP3 og ikke 320 kbps AAC?
    MP3 er jo lisensbelagt på låtnivå, mens AAC er lisensbelagt på spiller. Så når du kjøper en mp3-låt må selger betale lisens for hver sang, mens hvis du kjøper en AAC-låt så er lisensen allerede betalt av den som selger avspilleren. AAC er i tillegg et nyere format med bedre teknologi, og lydkvaliteten på samme komprimering er bedre enn MP3.
    Uten å gjøre denne flotte tråden til en teknisk debatt: er det påvist hørbare forskjeller på 320/mp3 og 320/aac? Og finnes det dokumentasjon på dette?
    Grunnen til at jeg spør er at jeg nå tester ut mye av musikksamlingen på iPhone og siden iTunes kun kan synkronisere filen "as is" eller konvertere til 128/aac, tester jeg ut sistnevnte på grunn av kapasitetshensyn på mobilen. Og jeg kan ikke si at lyden er direkte dårlig. Jo, dårligere enn Apple Lossless (originalfil), men bedre enn det jeg husker fra 128/mp3 da jeg hadde slike filer.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Det sies vel at AAC lyder ganske likt som mp3 på "hakket over" - altså 128 kbps AAC ? 192 kbps mp3. Så 320 kbps mp3 skal være omtrent som 256 kbps aac. Tror forskjellen er større ved stor komprimering. Slev bruker jeg 320 kbps aac, og det lyder forbløffende godt hjemme hos meg.

Ellers har jeg ikke så mye å melde om historisk dag, annet enn at jeg ofte blir litt skuffet over de litt "overhypede" kanonene fra tidligere tider. I det siste har jeg hørt mye Horowitz, Casals og Fischer, og teknisk sett har de virkelig ikke mye å stille opp mot dagens utøvere. I Horowitz' tilfelle er jeg i tillegg veldig skuffet over reportoaret - for det hadde han ikke mye av, i hvertfall ikke som er dokumentert på plate.
    Den historiske innspillingen som jeg har blitt imponert over i det siste er Guldas Mozartinnspillinger, og en del Samson François. François var en glimrende pianist som ville vært mye mer kjent om han ikke hadde vært fransk!
    En annen innspilling jeg har blitt skuffet av i det siste er Mutter/Karajan i Tchaikovskys fiolinkonsert i Salzburg-boksen. Maken til uinspirert siste-sats har jeg sjelden hørt. Trodde ikke den satsen kunne bli kjedelig, men det klarte Mutter og Karajan gitt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    For oss, kanskje, men ikke for "mannen i gata". Eller for den jevne musikkelsker som ikke er HiFi-entusiast. Jeg begynner å definere meg mer og mer som det første og mindre som det andre. Jeg har sluttet å høre på anlegget for lenge siden, og hører nå bare på musikken.
    Egentlig helt enig, sett bort fra at jeg i alle fall bruker flac. I noen tilfeller er det ikke noen vesentlig forskjell med komprimerte filer, andre tilfeller en klar forskjell. Men som dere har sett i andre tråder så har jeg stort utbytte av komprimerte filer også, fordi jeg som otare er mye mer opptatt av musikken enn lyden. Har jeg ikke tilgang til noe annet enn en anstendig mp3, så hører jeg gjerne på den. Og like ofte som jeg ville hørt på en cd med samme musikken. Eneste unntak er hvis bitraten er lavere enn 160 kbps Ogg Vorbis. 192 kbps går helt fint for musikkens del. 128 er å trekke strikken litt vel langt, og med 64 er diskanten byttet ut med plystring og kvitring. Først da ødelegges musikkgleden for meg.

Kanskje det er fordi jeg og otare er fra omtrent samme sted som gjør at vi er litt mindre kritiske, og mer opptatt av det musikalske enn det tekniske. ;D

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.572
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Schneiderhan og kumpaner spiller Brahms og Frank Martins fiolinkonserter fra denne:

Bernt K

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.135
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

21 CDer. Slippes i januar pussig nok, dette er vel typisk julegavemateriale.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det vel flere her inne som synes at julenisser urettferdig i år, som prioriterer andre gaveideer enn denne. For min del er det nok mer den nye DGG-boksen som passer best under treet, eventuelt den operaboksen som er så rimelig på Kompaniet. Eller kanskje noen kunne spore opp eksemplarer av både fransk og tysk Harmonia Mundi jubileumsboksen. Bokser med RCA Living Stereo eller Mercury Living Presence er også mer enn velkommen på julaften, kanskje spesielt RCA siden jeg har kopiert en god del Mercury, mens det er glissent med RCA.

Den røde boksen fikk jeg heldigvis rippe hos en venn, så derfor ble jeg glad for den linken som står et annet sted her. Å bruke internett er mye enklere enn å sitte med briller på nesen, og coveret i hånden. Hvis det er fakta man er interessert er det i alle fall slik. Derfor digger jeg wiki og google-funksjonene i Jriver. De som ikke har prøvd Jriver enda bør teste programmet bare for å prøve de funksjonene. For det er vel ikke noe alle programmer har? I alle fall ikke Foobar og iTunes. Det er faktisk overraskende praktisk når du ønsker å holde deg borte fra nettet for å fokusere på musikken. Da er det greit å ha tilgang til både Wikipedia, Google (med artistens navn allerede lagt inn) og YouTube direkte i playeren.

Nå ja, det var egentlig ikke årsaken til at jeg åpnet denne tråden å skrive dette, men jeg hadde faktisk en agenda. Og det er å medgi at dette er en av mine favoritt-tråder på sentralen. Det er faktisk denne tråden som ofte trigger kjøpetrangen mer, selv om jeg er restriktiv til å la meg influere av denslags følelser. Det er en virkelig konstruktiv og informativ tråd om stor musikk, og ikke lyd. Det er litt snodig at lyd virker langt mindre viktig i denne delen av forumet. Det mases i alle fall ikke så mye om det her.

Så jeg vil takke de som er så innvidde i historiske innspillinger at de faktisk tilfører meg kunnskap som jeg setter stor pris på.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takker for tips igjen, VidarP.
    Det ble nyttårshandel også. Og jammen var det mye annet fint også på salget hos europadisc.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.229
    Sted
    Sunnmøre
    ottone skrev:
    Det ble nyttårshandel også. Og jammen var det mye annet fint også på salget hos europadisc.
    Jommen vart det det. Eg tykkjer kanskje det har gått litt inflasjon i desse "salskampanjane" hjå nettbutikkane, men dette var trass alt snakk om avslag som mona.

Forresten fekk denne avslutta nyårsfeiringa i går, til stor fagnad (det skulle berre mangla):

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Liten gjennomgang av Naxos Historical-hyllene her nå. Med tanke på å fylle opp litt etter tips fra erato om salg, man takker. Falt for fristelsen med gammel Heifetz, så ting kan drøye ut..

Tenkte kanskje også tiden var inne for å snuse om det er tilkommet noe nytt (får bli "new old stock" da) fra Andante i hyllene hos amazon og andre, de er jo så fornøyelige disse settene derfra. Jeg har Fidelio med Furtwängler (1953) på spillelisten oppe på stua for idag;

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fort glemt, men allikevel aktuell; en nærmere snusing på cduniverse viser at de har endel Andante-titler som ellers ikke er tilgjengelig til en betalbar penge annet sted. Jeg bestilte nettopp Mozart Last Three Symphonies til $25.

http://www.cduniverse.com/classical.asp?label=Andante&exact=1

.. de har den også på amazon.com sammen med den geniale Edwin Fischer-boksen fra Andante (out-of-stock nå).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fikk lyst å legge ut bildene av de tre CD'ene i serien "Elgar Conducts Elgar" fra Mark Obert-Thorn i den (i mitt syn) suverene føljetongen med historiske innspillinger fra Naxos Historical.

I lys av Elgar-konserten på TV igår dukket Beatrice Harrison igjen opp i den erkjennende del av sinnet, og jeg måtte fiske frem hennes premiere-innspilling fra 1928… dvs det var ikke første gang verket ble spilt inn stykkevis og delt, men det var den første komplette innspillingen. Verket ble imidlertid ikke en stor publikumssuksess før Jacqueline Du Pré gjorde sin verdensberømte innspilling med LSO og Barbirolli for EMI i 1965, men da ble det til gjengjeld en klassisk bestselger og innspillingen selger bedre enn andre til den dag idag.

Som en liten fotnote så vil jeg bemerke at Barbirolli hadde en enestående rolle også, det er bare å legge merke til hvordan han får orkesteret til å låte sammenliknet med f.eks Barenboim.. det er en helt annen klasse imo, og en verdig arvtaker etter Elgar (som i mitt syn var en strålende dirigent, det jeg har hørt av ham iallefall).
    Sistnevnte insisterte forresten på at det var Beatrice Harrison og ingen andre som skulle være solist ved hver eneste anledning han fremførte verket som dirigent.

På det tidspunktet hun gjorde denne premiereinnspillingen med Elgar-konserten i 1928 hadde hun spilt verket, ofte under Elgar selv, i 7 år og turnert både Europa og USA med det. Så man kan trygt si at komponist og solist var drevne partnere i dette verket.

Uansett, her er bilder av de tre cd'ene med Elgar (kan klikkes opp);

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I fire år ferierte vi på Gotland. Som jeg har referert til noen ganger, så fant jeg en låve der "full" av klassiske LP'er det første året, som jeg fikk kjøpe for SEK 10,- pr plate, med solid samlerabatt etterkalkulert. Så jeg endte vel opp på noe rundt NOK 5,- pr plate. En stor andel av disse platene var av type "historiske innspillinger" og det var mye originaler fra kjente og mindre kjente labeler, og noen senere utgivelser av eldre innspillinger (type 70-talls reissues).

Hvor mange tusener plater det var på den låven vet jeg ikke, men hvert av de fire årene fylte jeg opp størstedelen av lagerplassen under U-salongen i campingvogna og tok med meg hjem. Det ble mange LP'er, og de er en stadig kilde til glede. Jeg fisker til stadighet opp noen fra audioteket, og i kveld nappet jeg med meg tre stk sånn rent tilfeldig under "B" for å avnyte denne vakre vinterkvelden. Så dette er egenimporterte Gotlands-plater.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    .. Tenkte kanskje også tiden var inne for å snuse om det er tilkommet noe nytt (får bli "new old stock" da) fra Andante i hyllene hos amazon og andre, de er jo så fornøyelige disse settene derfra…
    Joda, det ble noen flere sett. Noen fra amazon.com og noen fra cduniverse.com (super nettbutikk forresten). I kveld er det R Strauss under lupen. Fra Salzburg 1949 med Szell, samme festivalby som Karajan sin fra 1960 (i DGG Salzburg-boksen), men andre artister og annen innfallsvinkel, og kanskje også varmere og bedre klang.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn