Klassisk; historisk idag!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Supertramp skrev:
    er det slike dere snakker om?

(This is the more expensive version of the no longer available AT33PTG.)

Er dette samme produsent som mine ATH-M50 hodetelefoner? Audio-techinca ...
    AT33EV som vist på bilde du referer til er en erstatter av PTG, AT33PTG er gått ut av produksjon.
    Det er samme produsent som dine hodetelefoner.
    Her er et bilde av en AT33PTG.

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
    Flott....

Og jeg som planlegger å børste støv av platespilleren og alle LP platene....
    Da må jeg vel bare ha en slik PU :) .................... en gang....

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Hører på Cd 1 Honegger Symphony No. 5 (Ansermet 1951)
    Dette er mitt første møte med Honegger, krevende..

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Honegger er en av mine "streifende favoritter" leon. Bare fortsett med lyttingen. Krevende som du skriver, og tror ikke du har funnet den letteste innspillingen å begynne med heller. Men kjør bare på.

Selv har jeg gått igjennom denne i ettermiddag:
    M9 - VPO - Walter i en "legendarisk" innspilling fra 1932.
    Her er det mye spenning i luften og Walter drar linjene ut i det uendelige i Adagio satsen. Ikke helt min greie, men absolutt hørverdig. Er sikker på at dette låt stort i salen.
    Fin innspilling å ha i samlingen.

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
    Etter dagens "kort og klassisk" tror jeg denne bare må kjøpes:

MEN............. jeg har ikke så veldig mye til overs for hans harselas rundt Wagner><Hitler. Det var ihvertfall ikke Wagners feil at diktatoren likte musikken hans, men men....

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Veldig kompleks greie, det der. At han selv var en svært godt dokumentert antisemitt er jo egentlig et anslag av vanlig omgangssyke på attenhundretallet. De holdningene fantes over hele det politiske spekteret. At hans svigersønn senere blir en støttespiller til Hitler lar meg heller ikke overbevise om Wagners (negative) innflydelse på Doffen.

Men noen sier at det å hate Wagner på grunn av Hitler, er som å hate vegetarianere, ikkerøykere og avholdsfolk av samme årsak. Det er først da jeg får problemer med logikken som fritar Wagner helt fra ansvar. Selvfølgelig har mangel på kjøtt, alkohol og nikotin i kosten til Hitler spilt inn på hans blodtørst. I en bok, jeg kan ikke huske hvilken lenger, står det at den som elsker dyr for høyt er i stand til å ta menneskeliv. Da utkrystalliserer det seg med en gang et åpenbart bilde av situasjonen. 0 kjøtt + 0 alkohol + 0 nikotin + overdreven kjærlighet til sitt kjæledyr = resepten på en massemorder av ypperste karat. Soundtracket til livet hans var Wagner. Her snakker vi om eksplosive saker.

En som lytter til Wagner må score 1 på minimum to av de alternative "lastene" for å være et sunt menneske. Jeg kan lett se for meg at en ikkerøykende svamp kan nyte Parsifal etter en stor biff med ypperlig resultat for sinnet. Og legges en sigar, pipe eller sigarett til en caffe avec er den mentale styrken mer enn god nok til å takle Wagner - uten den minste fare for omgivelsene.

Men Gud hjelpe oss alle hvis Moby lar seg inspirere av hans overturer, og distribuerer elektroniske versjoner til alle sin hardcore-fans. Eller hvis noen bruker Valkyrienes ritt til å varme opp publikum på en straight edge-konsert. DA ville en uhellig allianse med den mørke siden av oi plutselig være et faktum.

Konklusjonen kan ikke bli enklere å komme fram til, trenger ingen doktorgrad i historie eller psykologi for å komme fram til den:
    Nyt din Wagner med velbehag, men sørg for å gjøre det i kombinasjon med et balansert kosthold - og en betryggende mengde laster. ;D

+ Wagner er en helt ufarlig kombinasjon. Et vakkert eksempel til etterfølgelse, som ofte matches av ekte HFS-ere.

+ Wagner... oj oj oj. Står denne personen foran deg i køen inn til operaen så går du ut på gaten igjen, og selger billettene på svartebørs. Siden dørene er ferd med å stenges må du regne med tap av penger, men det er ikke mulig å sette en prislapp på livet. Ut fra et humanistisk perspektiv bør du egentlig kaste billetten, men operaen er dyr...

Dr. baluba, Institutt for klinisk mupsykologi ved UiB.

S

Supertramp

Gjest
    Interessant vinkling med kostholdet til Doffen du har der.
    Men jeg tror nok den reelle frykten for kommunisme og de generelle økonomiske elendighetstider i Tyskland var vel så viktige faktorer til å fostre opp en massemorder.....
    Men det er jo mye kjedeligere lesestoff enn kostholdsforklaringen :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Historisk kan være så mangt, men for meg er 50 år gamle mono-innspillinger historiske, spesielt på original vinyl.

Nyinnkjøpt spilles nå:
    Grieg: Peer Gynt suiter Op. 46 og 55 + Lyrisk suite Op.54
    Praha Symfoniorkester, dir. Vaclav Neumann
    Supraphon SUA 10374

Mono riktignok men likevel en av de fineste Peer Gynt jeg har hørt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis ikke 50 år gamle mono-innspillinger er historiske så lurer jeg på hva som er det. Pre WWII?
    Kan strikken trekkes ned til 40 år? Stereo bør ikke være en motsetning til det å være historisk, mener jeg.
    Spørsmålet er vel om det finnes en definisjon. Isåfall handler det om alder, og ikke teknologi.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    baluba skrev:
    Hvis ikke 50 år gamle mono-innspillinger er historiske så lurer jeg på hva som er det. Pre WWII?
    Kan strikken trekkes ned til 40 år? Stereo bør ikke være en motsetning til det å være historisk, mener jeg.
    Spørsmålet er vel om det finnes en definisjon. Isåfall handler det om alder, og ikke teknologi.
    Begrepet historisk oppfatter jeg som "historisk signifikant", ikke bare "litt gammelt". Og da kan vel grensene gå både her og der. 50 år er ikke veldig gammelt (i mitt hode) og det behøver ikke være historisk interessant bare på grunn av alder.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    baluba skrev:
    Begrepet historisk oppfatter jeg som "historisk signifikant", ikke bare "litt gammelt". Og da kan vel grensene gå både her og der. 50 år er ikke veldig gammelt (i mitt hode) og det behøver ikke være historisk interessant bare på grunn av alder.
    Selvfølglig ikke, men det svært objektive "interessant" er det vanskelig å bruke i en definisjon. Hva da med Gould Goldberg 1955? Der vil jo noen mene at det er like interessant som et spikerberg som raser ned en bakke, mens andre mener at det setter standard for lidenskap. Vi kan diskutere kvaliteten på innspillinger, og på den måten komme fram til en mengde plater som er historisk interessante. Men det blir vanskelig å avfeie de vi ikke finner interessante i mange tilfeller, derfor må vi vel ha en form for definisjon som gjelder både skitt og kanel?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vintageinnspilling spilt på forsterkere og høytalere knapt 30 år yngre:
    RVW; Symphony No.6 - LSO - Sir Adrian Boult fra 1949.
    Skulle gjerne hatt den på vinyl....

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Emotikon; er du av samme oppfatning som BigSwifty og meg at Dutton kjører opp med EQ på bassen og bruker en temmelig effektiv støyreduksjon?

Om man husker at remasterene gjerne er fra matriser eller 78, så er det endel forskjell på hva f.eks Mark Obert-Thorn gjør for Naxos Historical og hva Dutton gjør med slike kilder. Interessant sammenlikning det der forresten; det virker å være to solide motsetninger.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Emotikon; er du av samme oppfatning som BigSwifty og meg at Dutton kjører opp med EQ på bassen og bruker en temmelig effektiv støyreduksjon?
    Nå har jeg for liten peiling på det tekniske av hva de gjør og ikke gjør. ikke har jeg lest om emnet heller, men ja, effektivt er det. Synes det varierer mye fra utgivelse til utgivelse. Denne RVW No.6 synes jeg er nærmest sobert arbeidet med. Her er det "mye" luft og rike klanger over et stort register. Liker det jeg hører her.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har heller ikke lest om det, men det første som slo meg var en anelse struping i noen frekvenser i toppen, med dertil en anelse reduksjon av salens atmosfære og etterklang. Luft om du vil sikkert. I tillegg til en boostet bass da, som jeg godt kan tenke meg kunne vært reell on location, men som neppe var reell på de originale 78-platene.

Slik jeg ser det, og basert på kun noen få plater jeg har hatt i kort tid, så virker det som om Dutton "moderniserer" lyden ganske mye med EQ og støyfjerning, det er effektivt og vellydende, men går sannsynligvis på bekostning av den autentiske lyden i de originale platene.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det med at boosten i bassområdet kan hjelpe til med å få et mer realistisk lydbilde i forhold til lyden i en konsertsal, er jeg helt med på. Vi som beveger oss i ulike saler vet at kontrabasser og celloer i det dype register, fyller godt ut i rommet. Der er det også detaljer som foreks. lyder av buer som strykes på strengene. Denne filtreringen i remasterne går muligens en del på bekostning av nettopp dette. Men igjen, Dutton har på noen plater av de jeg har, klart å beholde en god del av dette synes jeg. Jeg opplever disse "ambiencelydene" som tydeligere på Imagic 2.0 med rørforsterkere enn på vintageoppsettet med Sansui/IMF RSPM mkIV.
    Vi er nok enige på hva vi hører Vidar P. Vi er vel også enige om at de kunne jobben sin med opptak den gangen også. Folk som Dutton gjør en fin jobb med remastere. Selv om ikke alt er etter alles smak og lyden fra de orginale innspillingene blir modernisert en smule, får vi bare nyte den musikken de gir ut for oss.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I denne RVW8 - Hallè Orchestra - Barbirolli synes jeg Dutton har gjort en aldeles strålende jobb med å få frem musikken slik vi antageligvis ville hørt den i en fin konsertsal fra 25. rad.
    Joda, litt av "luften/klangene" som vil være der på en livefremførelse mangler nok. Men jeg spør meg også om det var så mye av det før Dutton begynte arbeidet. Nå sammenligner jeg utifra innspillinger anno 2010.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke den der. Men det er morsomt å sammenlikne Dutton generelt med f.eks Naxos Historical, Andante og folk fra den "leiren". Helt klart at remasteringfolkene kan gjøre mye, men alltids på bekostning av noe annet. Jeg synes Mark Obert-Thorn et al er veldig flinke på Naxos, de får frem en atmosfære og et… tja, historisk sus, som jeg kanskje savner litt på Dutton-innspillingene. Dutton er sikkert nærmere konsertsalens lyd, og skal ha all ære for det. Men noen av de andre gir et større innblikk i den innspillingstekniske delen av historiske innspillinger siden de ikke fjerner mye, og gir en noe mer "historisk" høytidsstemning. Eja kunne man hatt i pose og sekk :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jo, de nærmest ubesudlede opptakene har unektelig noe ved seg. Og det hadde selvfølelig vært godt å kunne sagt amen til det siste du skriver. Men da måtte vi nok ha påstått å ha levd minst ett liv tidligere....

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Ward Marston, Mark Obert-Thorn og Seth Winner er kanskje flinkest i klassen på remastere. Plateselskapet Pearl har ofte de innspillingene som ligger nærest opp til 78-innspillingene (og det blir mere sus - av og til slitsomt i lengden). Naxos/Andante har valgt den perfekte middelvei hvor noe sus er fjernet uten å gjøre det livløst. Men for så vidt har de nevnte tre karene gjort jobber for både Naxos, Pearl, EMI og Andante. Så jeg går gjerne etter disse navnene :). De platene jeg har fra Dutton er absolutt gode (og er vel heller ikke utgitt på andre selskaper, tror jeg), men det er noe mer støyfjerning (kanskje det er verre på andre Dutton-plater). Synes også en del piano/kammer-musikk utgivelser på EMI GROC er ganske støyredusert i forhold til Naxos/Andante.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er disse Urania-remasterene så dårlige som sitt rykte? Eller er det nyanser i dette bildet av selskapet? Eller er det jeg som ikke har lest de rette artiklene og omtalene? Den så jo veldig forseggjort og flott ut sånn rent hardware-messig da. Og jeg husker jo igjen coverene fra LP-æraen. Hadde vært moro om de var skikkelig gode!

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Er disse Urania-remasterene så dårlige som sitt rykte? Eller er det nyanser i dette bildet av selskapet? Eller er det jeg som ikke har lest de rette artiklene og omtalene? Den så jo veldig forseggjort og flott ut sånn rent hardware-messig da. Og jeg husker jo igjen coverene fra LP-æraen. Hadde vært moro om de var skikkelig gode!
    Etter første gjennom lytting må jeg si at jeg er skeptisk, det kan virke som at en
    tilstedeværelse i lydbilde mangler, noe er galt.
    Jeg må høre den et par ganger til, min skeptisk i utgangspunktet kan ha farget
    lydbilde noe.
    Som du sier er yter og innercover virkelig flott, men hvilken mastring som er brukt
    , og hvilken justeringer som er gjort er jo vanskelig å si.
    Mastering engineer skal være Hirobumi Kawanishi, aldri hørt om.. Sier gjerne deg
    noe?
    Tenkte å sammenligne med DGG furtwangler aufnahmen recordings 1942-1944 vol.1
    boksen, cd 2 symphony 5-7 fra 1943
    Dette blir selvsagt ikke en lik sammeligning, 1943 kontra 1944, Vienna kontra Berliner,
    symphony 3 kontra 5-7
    Noe av lydbilde forskjellene kan vel komme frem.
    Uansett er jeg fornøyd med kjøpet, å kjøpe den på plate var uaktuelt.
    Det er noe magisk over denne innspillingen!

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Den du viser til på bilde her er HMV ALP 1060. Spilt inn
    26,27th Nov. 1952, Musikvereinssaal, Wien(studio) med Wiener Philharmoniker

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Har hørt litt på disse i det siste:

og noen til i Supraphons Talich edition. Det er noe eget med å høre dirigenter som Talich og Ancerl i tsjekkisk reportoar. Om de er så mye bedre enn andre vet jeg ikke, men det er en intensitet og drama som fasinerer meg. Spesielt å høre Czech P. O. under Talich i Dvorak innspilt i 1949, like etter den kommunistiske maktovertagelsen i Tsjekkoslovakia. Lydkvaliteten er også helt OK. En fin serie.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig i det hele Otare, jeg har ikke hørt de der remasterene, men tar det dithen at de er fullt på høyde med annet fra samtidige kilder? Var det båndopptak hos Supraphon på den tiden ('49 og deromkring)?

Som det pleide å stå i Donald Duck-bladene før i tiden; til glede for nye lesere;

http://www.audiophile.no/musikkartikler/item/204-stereo-ved-en-tilfeldighet

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
    leon skrev:
    Barbirolli Conducts English String Music - Elgar og Vaughan-Williams
    For de av oss (foreløpig) uten LP spiller og/eller PU, så er denne også svært flott på CD :)

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Gieseking spiller her Schuberts Impromptus (på Archipel). Synes dette er en fin versjon av disse stykkene som jeg liker svært godt. Selv om den ikke når helt opp til mine favoritter som for tiden er Edwin Fischer (Testament) og Brendel (Philips). Pianolyden er helt OK. Jeg har vært skeptisk til Archipel, men kan nå vurdere utgivelser derifra hvis de ikke finnes på et av mine favorittselskap for historiske utgivelser (Naxos, Pearl, Biddulph, Opus Kura).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Legg merke til nummeret på den der Emotikon! Den er interessant utover det at den inneholder feiende flott musikk med komponisten som dirigent (ofte en sikker vinner!) og utover at den er suverent innspilt. Om det er en UK original du har (se på labelen hvor den er presset, og sjekk at vinylen under labelen er hevet litt ift innerrilla) så er den faktisk verdifull.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Koser meg fælt med Edwin Fischer;

Får meg til å tenke på om jeg bør kjøpe Icon-boksen også… får scanne gjennom innholdet for å se hvor mye jeg har fra før av. Noen som har Icon-boksen? Noen kommentarer på remasteringene?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Legg merke til nummeret på den der Emotikon! Den er interessant utover det at den inneholder feiende flott musikk med komponisten som dirigent (ofte en sikker vinner!) og utover at den er suverent innspilt. Om det er en UK original du har (se på labelen hvor den er presset, og sjekk at vinylen under labelen er hevet litt ift innerrilla) så er den faktisk verdifull.
    Dette innlegget ditt har jeg gått glipp av Vidar P.
    Spennende.

Made in England står det på kanten av labelen og innercover har samme opplysning.
    Vinylen har en tydelig opphøyd kant inn mot labelen. Nummer på cover er, som du sikkert har sett- SXL6000
    Vet nok alt for lite om slikt og derfor hva som ellers kan finnes her i heimen.
    Den står allerede godt og sikkert plassert i en av hyllenen her.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    emotikon skrev:
    Vinylen har en tydelig opphøyd kant inn mot labelen. Nummer på cover er, som du sikkert har sett-  SXL6000
    SXL6000 ja, den første utgivelsen i den legendariske serien (SXL6000-serien) som fulgte SXL 2000-serien. Engelsk pressing attpåtil (forteller oss at det er engelske dvs originale mastere) så jeg synes du skal se på innerrillene hva som står preget der jeg. Decca hadde initialt en ala RCA markering av masterdisk- og pressingsrekkefølge. Kanskje sitter du på en langt mer verdifull LP enn du tror :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    emotikon skrev:
    Vinylen har en tydelig opphøyd kant inn mot labelen. Nummer på cover er, som du sikkert har sett- SXL6000
    SXL6000 ja, den første utgivelsen i den legendariske serien (SXL6000-serien) som fulgte SXL 2000-serien. Engelsk pressing attpåtil (forteller oss at det er engelske dvs originale mastere) så jeg synes du skal se på innerrillene hva som står preget der jeg. Decca hadde initialt en ala RCA markering av masterdisk- og pressingsrekkefølge. Kanskje sitter du på en langt mer verdifull LP enn du tror :)
    Det som står preget på vinylen rett før den opphøyde kanten er; ZAL-5510-6W/ ZAL-5511-5W samt noe som ser ut som S 1

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    6W/5W… går ut ifra at det er på hver sin side av plata. Det er masterdiskene som er brukt. Mao ikke en førstepressing, men en tidlig en all-the-same. Ta vare på den du Emotikon, det er en historisk innspilling og attpåtil et historisk objekt siden det er en tidlig pressing av den første utgivelsen i en legendarisk plateserie fra Decca!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn