Veldig kompleks greie, det der. At han selv var en svært godt dokumentert antisemitt er jo egentlig et anslag av vanlig omgangssyke på attenhundretallet. De holdningene fantes over hele det politiske spekteret. At hans svigersønn senere blir en støttespiller til Hitler lar meg heller ikke overbevise om Wagners (negative) innflydelse på Doffen.
Men noen sier at det å hate Wagner på grunn av Hitler, er som å hate vegetarianere, ikkerøykere og avholdsfolk av samme årsak. Det er først da jeg får problemer med logikken som fritar Wagner helt fra ansvar. Selvfølgelig har mangel på kjøtt, alkohol og nikotin i kosten til Hitler spilt inn på hans blodtørst. I en bok, jeg kan ikke huske hvilken lenger, står det at den som elsker dyr for høyt er i stand til å ta menneskeliv. Da utkrystalliserer det seg med en gang et åpenbart bilde av situasjonen. 0 kjøtt + 0 alkohol + 0 nikotin + overdreven kjærlighet til sitt kjæledyr = resepten på en massemorder av ypperste karat. Soundtracket til livet hans var Wagner. Her snakker vi om eksplosive saker.
En som lytter til Wagner må score 1 på minimum to av de alternative "lastene" for å være et sunt menneske. Jeg kan lett se for meg at en ikkerøykende svamp kan nyte Parsifal etter en stor biff med ypperlig resultat for sinnet. Og legges en sigar, pipe eller sigarett til en caffe avec er den mentale styrken mer enn god nok til å takle Wagner - uten den minste fare for omgivelsene.
Men Gud hjelpe oss alle hvis Moby lar seg inspirere av hans overturer, og distribuerer elektroniske versjoner til alle sin hardcore-fans. Eller hvis noen bruker Valkyrienes ritt til å varme opp publikum på en straight edge-konsert. DA ville en uhellig allianse med den mørke siden av oi plutselig være et faktum.
Konklusjonen kan ikke bli enklere å komme fram til, trenger ingen doktorgrad i historie eller psykologi for å komme fram til den:
Nyt din Wagner med velbehag, men sørg for å gjøre det i kombinasjon med et balansert kosthold - og en betryggende mengde laster. ;D
+ Wagner er en helt ufarlig kombinasjon. Et vakkert eksempel til etterfølgelse, som ofte matches av ekte HFS-ere.
+ Wagner... oj oj oj. Står denne personen foran deg i køen inn til operaen så går du ut på gaten igjen, og selger billettene på svartebørs. Siden dørene er ferd med å stenges må du regne med tap av penger, men det er ikke mulig å sette en prislapp på livet. Ut fra et humanistisk perspektiv bør du egentlig kaste billetten, men operaen er dyr...
Dr. baluba, Institutt for klinisk mupsykologi ved UiB.