Og jeg, kjetterske sjel, har sittet og hørt på Glenn Gould i sen Beethoven. Uhm..
Vel.
Bernt K
Vel.
Bernt K
Vedlegg
-
6 KB Visninger: 211
|
DEN tror jeg kan være noe for meg å øve inn akkurat nå.....Valentino skrev:Tror jeg begynner med The Big Turtle Fanfare From the South China Sea. Overstått på trettisju sekunder. Håkan Hardenberger, trompet.
Jeg fant den på Amazon Mp for 150,- omtrent. Rene overflødighetshornet. Ligeti beveger seg fra det innsmigrende til det hårreisende (Strykekvartett nr. 2 f.eks med LaSalle) og tilbake igjen.patro skrev:Akk. Betyr dette at jeg må kjøpe den DGboksen også, Valentino? Jeg MÅ selvfølgelig høre Abaddo dirigere Ligeti. Og Hagenkvartetten har jeg hørt, det var jo også fabelaktig. Og jeg som trodde det var nok med Ligeti Project-boksen... Nei, det er ikke bra for økonomien å lese denne tråden, det er sikkert.
Dette var min favorittsyklus ved siden av Busch sine (enkeltstående) innspillinger i mange år, og er det kanskje fortsatt. Men jeg skulle gjerne hørt Vegh da.Valentino skrev:Å heisann!
Talichkvartetten åpner op. 74 aldeles fabelaktig. Finnes det ingen ende på hvor mange gode innspillinger disse tsjekkerne har gjort?
Det er det nok noen som gjør. Av en eller annen grunn har jeg ikke hørt hennes.Jøgga skrev:Ang. KV 581 og Meyer: er det ingen som liker Sabine lengre?
-innrømmer at jeg ikke har hørt på henne på lenge, på tide å sjekke igjen.
Talich gjør ikke scherzoen i op. 74 slik jeg liker den best. Der holder jeg en knapp på Takacs, mens jeg venter på at Veronika får med seg Gutta.erato skrev:Dette [Talichkvartettens] var min favorittsyklus ved siden av Busch sine (enkeltstående) innspillinger i mange år, og er det kanskje fortsatt. Men jeg skulle gjerne hørt Vegh da.
erato skrev:Så bladet er kommet i sjappenen nå? Er på jakt etter akkurat denne CDen.
awe skrev:Talich-kvartetten har et velfortjent godt ord på seg, ikke minst i Beethoven. Klangen er gjennomgående lys, og jeg tror det skyldes utøverne mer enn plateselskapet. Sammenlignet med de fleste høres det nesten ut som de spiller på 3/4-instrumenter. Bortsett fra det er dette meget vakkert og meget klart. Strukturer og linjer, særlig de harmoniske, er helt prima og ofte gripende. Disse vet til enhver tid hvor de har både seg selv og de tre andre. Og hva som kommer - like til endes. Dette gir lytteren trygghet; en følelese av å være i trygge hender og at det bare er å sette seg vel til rette.
Aktiv klassisk har solgt op. 18 for små penger, mens de senere kvartettene får mer normal pris. Uansett, Talich ville jeg ikke like å være foruten for tiden: De ryker stadig ned fra hyllene og sammenlignes med hvem som helst - til stor og stadig glede for denne lytterens intense møter med alle Beethovens strykekvartetter.
Korrekt, det er klart du må!Valentino skrev:Ai ai ai! Den må jo jeg ha.