Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Slikt pianospill gjør meg veldig lysten på å høre mer av både komponist (kjenner mye av hans orkestermusikk) og utøver :)

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Veldig fine de på Bantockboksen.

Mozart Pianokonsert nr. 13 i C-dur KV415. Michelangeli/SdNR/Garben, fra DG-boksen.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    Hva med litt nederlandsk musikk?
    De Meij er morsom, jeg kunne ikke unngå å få med meg det han gjorde med Tsjaikovskij's Andante Cantabile i 'Extreme Makeover' for brassband!
    Temaet ble raskt identifisert, strykekvartett op. 11, finnes også for cello m/orkester.
    -Så lang ok, men her kommer avsporingen:Det samme temaet har gitt oss hodebry i familien, for noen her er overbevist om at Tsjaikovskij har lagt det inn i en av symfoniene sine. Det kan vel ikke stemme, mener jeg. Hva er det de har hørt?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.587
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her går det på Savall og vennene hans; just nu:

Aldeles strålende.
    Hvis noen har tips til tidligmusikk som i høyeste grad er verdslig og rå, med krummhorn, skalmeier, sekkepiper, trommer osv, tar jeg dem i mot med åpne armer. Det blir liksom nok av polyfon kirkemusikk etterhvert....

Bernt K

Vedlegg

KH

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2003
    Antall liker
    0
    Savall med venner er generelt bra. Hvis du kommer over tilbud er det faktisk bare å kjøpe - apropos visse andre tråder - en investering på CD?

For de som vil ha en introduksjon til Savalls kvaliteter og fransk barokk spesielt bør man sjekke ut denne (mannen er selv catalaner):

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//AV9807.htm

Denne er som nevnt for intro å nevne; han var tidligere på Astree, og det er noen fete inspillinger rundt 90-tallet
    også. Noen av disse er fortsatt blant mine referanser både musikkmessig og lydmessig. Noen er gjenutgitt, men andre er nok ute av katalogen dessverre.

Knut

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.587
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Masse fint fra ham; synes som jeg er inne i en stim:
    får avslutte kvelden.

Bernt K

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Fra Hovedscenen sist søndag: Mendelssohns fiolinkonsert med Mutter. Får ikke taket på henne. Suverent teknisk god, men treffer liksom ikke føylelsane på ratte staden, som de sier. Mulig jeg er på bærtur. Det artige var vel at dirigenten virket stormende forelsket i henne :D

Søndag 24/5 derimot, er det J. Fischer som skal spille Grieg. Mener denne har gått før, hvor hun viser at hun behersker strengeleik og.

http://www.nrk.no/programmer/sider/hovedscenen/

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    KH skrev:
    Savall ... var tidligere på Astree, og det er noen fete inspillinger rundt 90-tallet
    også. Noen av disse er fortsatt blant mine referanser både musikkmessig og lydmessig. Noen er gjenutgitt, men andre er nok ute av katalogen dessverre.

Knut
    Hans formidable LvB 3 skal visstnok gjenutgis. Bankers.

Fortsetter fra i går kveld:

Fin bakgrunnsmusikk, disse operasviskene.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Radu Lupu spiller Brahms til arbeidet

og han gjør det så fint, så fint.

Da blir det vel en fin dag likevel, på tross av regn og motvind i trynet...

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.102
    Sted
    Trondheim
    Back on track:

Prøver meg på noen enaktere av Martinu. Har alltid hatt litt problemer med å komme under huden på denne komponisten, men det betyr ikke at jeg avskriver ham:

Dette er ihvertfall diverterende og morsomt.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Imponerende lydkvalitet Naxos har klart å finne i dette. Ikke noe å lure på, man glemmer lyden og hører på artisteriet. Schnabel var fantastisk.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.204
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Lars Erik Larssons strykekvartetter mens jeg med et halvt øye følger med på at VIF banker Moille og venter på at mitt kjære RBK skal gjøre det samme med Skiklubben Lyn. ;)

Den som lever får se.....

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    God morgen! Frisk start med Ligeti: Kammerkonsert for 13. Ensemble InterContemporain, Pierre Boulez.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg fikk noen nydelige CDer i går, og nå surrer det og går i Debussy sin kammermusikk

The Chamber Music of Claude Debussy, med The Chamber Music Society of Lincoln Center

Sonaten for fløyte, fiolin og harpe masserer ørene mine nå
    Skjønn liten boks med 3 CDer, anbefales varmt!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.204
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er det Delos (synes jeg ser en liten Delos-logo nede til venstre)?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Alfred Brendel, Wienerfilharmonikerne under et annet navn (contracts...neckties...Done Dirt Cheap!) og Paul Angerer i Mozarts vidunderlig vakre KV595, dvs. pianokonsert nr. 27 i B-dur. Kom mai du skjønne milde, her regner det og blåser!

Jeg må få tak i hele Vox-serien til Brendel, jeg har bare denne og nr.17/KV453. Mozartmusique blir ikke bedre enn dette.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Végh-kvartetten spiller Beethovens op. 18/5 i A-dur.

Joa. Musikalsk gjeng, dette. Siden jeg også har Endellion, Italiano, Prazak og Tákacs skal jeg ikke kjøpe en annen innspilling før Veronika og Gutta gjør den.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah!

Scherzoen er det ingen andre som har teknikk til å gjøre slik. Sjekk del to, akselerasjonen fra 2:00.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den skal være svært god leste jeg et sted. Tro om det var Lebrecht som har den på sin 100 great recordings-liste?

Vegh-kvartetten igjen her. Fremdeles i Beethoven. Op. 131 i ciss-moll.
    Kuriosa: Denne kvartetten spilles uten pause mellom satsene, og Naïve har like godt gjort den som ett enkelt sport på et par og førti minutter.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.587
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Grumiaux spiller Mendelssohn og Bruch på en Fretex-plate....

Denne var joggu god! Har jo mye med Grumiaux fra før, men ikke akkurat denne.

Bernt K

Vedlegg

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11

Den 5. Har også fått hørt meg gjennom 7., 8. og 9. Jeg liker dette. Storslagent, voksent, mektig, veldig, veldig flott. Lyden er toppers i tillegg, for de som måtte bry seg om sånt. :)

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Har hørt Beethoven med Filharmonien i Bergen i dag – i Håkonshallen, til en forandring. Kanskje ikke optimal akustikk, men det er litt moro når det dundrer i tregulvet når paukene herjer som verst. På plakaten var ouverturen fra Prometheus, en fiolinkonsert og Eroica. Fiolinkonserten startet litt slapt (solofiolinisten var erstatter), ble ikke helt overbevist om at dette var noe solist eller orkester synes det var morsomt å spille.

Eroica ble spilt slik Eroica skal spilles; dirigent uten partitur, men med enormt engasjement – og et orkester som var mer enn villig til å holde følge. Dette var det sving over!

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Tror aldri noen av de gode, gamle Supraphon-platene har sviktet. I hvertfall ikke meg. Nå Eroica med Czech SO og Paul Kletzki. Helt topp, det er som å komme hjem hver gang første sats på denne starter.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Den skal være svært god leste jeg et sted. Tro om det var Lebrecht som har den på sin 100 great recordings-liste?
    Jeg går i hvert fall god for den. Og om Norman Lebrecht gjør det samme, så fint for ham ;D
    Noen som kan hjelpe meg med å hoste opp denne "berømte" listen hans, samt listen over de "verste" innspillingene? (har søkt på nett)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mer Brahms, i dag Michelangeli

Ballader opus 10 er stor kunst, og Michelangeli skusler det ikke til akkurat

J.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    MaHa skrev:
    Tror aldri noen av de gode, gamle Supraphon-platene har sviktet. I hvertfall ikke meg.
    Ikke meg heller :)
    Har etterhvert en liten bunke fra det selskapet.
    Bla. denne lille perlen her jeg satte på tidligere i morges:
    Shizuka Ishikawa, Josef Hàla -verker av bla. Paganini, Wieniawaski, Rachmaninov, Novàcek
    Flink liten dame dette. Hun viser bra teknisk spill og samtidig bevarer hun musikken i det hele. Av en eller annen grunn synes jeg hun spiller veldig "østeuropeisk" i forhold til de asiatiske fiolinistene jeg har hørt før.
    EDIT:
    Kanskje ikke så rart egentlig, når jeg nå leser om henne på nett. Hun har i det meste av sitt voksne liv, fra studietiden i Praha, tilbrakt mye tid der.

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Valentino skrev:
    Jeg går i hvert fall god for den. Og om Norman Lebrecht gjør det samme, så fint for ham ;D
    Noen som kan hjelpe meg med å hoste opp denne "berømte" listen hans, samt listen over de "verste" innspillingene? (har søkt på nett)
    Den er iallefall med i boka hans "Maestros, Masterpieces and Madness", som jeg akkurat har lest (ja, Reiners Mahler 4 er med), og kan anbefale på det varmeste. Proppfull av anekdoter, som da Karajans vakre enke natten etter den svært hastige begravelsen forsøkte å bearbeide sorgen ved graven og merket at det var noen andre der, og en stemme sa: "-Det er meg, Carlos Kleiber. Jeg måtte komme. Han betydde så mye for meg."

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    emotikon skrev:
    Valentino skrev:
    Den er iallefall med i boka hans "Maestros, Masterpieces and Madness", som jeg akkurat har lest (ja, Reiners Mahler 4 er med), og kan anbefale på det varmeste. Proppfull av anekdoter, som da Karajans vakre enke natten etter den svært hastige begravelsen forsøkte å bearbeide sorgen ved graven og merket at det var noen andre der, og en stemme sa: "-Det er meg, Carlos Kleiber. Jeg måtte komme. Han betydde så mye for meg."
    ;D
    Takker Valentino :)
    Spørs om jeg må krype til korset og kjøpe den boka da.......

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ser denne ligger som nr.50 på omtalte liste:
    Brahms - pianokonsert no1 d-moll - Artur Rubinstein - Chicago SO - Reiner - 1954

Steike, har hørt den i mange varianter nå, men jeg sitter nå her med et stort smil om munnen av hele samspillet.
    Nice!

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn