Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Jøgga skrev:
    Riktig spillemann var han også, Heifetz, men Mozart har jeg ikke hørt ham spille.
    Ser at det er et altfor lite bilde i mitt innlegg, og dermed uleselig tekst; han spiller konsertene til Beethoven og Brahms på denne plata. Men Mozart var kanskje apropos Suk?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    patro skrev:
    Jøgga skrev:
    Riktig spillemann var han også, Heifetz, men Mozart har jeg ikke hørt ham spille.
    Ser at det er et altfor lite bilde i mitt innlegg, og dermed uleselig tekst; han spiller konsertene til Beethoven og Brahms på denne plata. Men Mozart var kanskje apropos Suk?
    Ja, jeg var litt rask og antok at dette var Mozart-konsertene med Heifetz, synes å huske at noen har skrytt av hans versjon av disse. De to jeg nevnte finnes billig på amazon, ser jeg nå, og har et annet coverbilde ja.

Sitter med fingeren på avtrekkeren igjen.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg startet dagen med Wagners Siegfried Idyll, framført av Wienerfilharmonikerne som kammerorkester og Georg Solti. En råbukk løp over jordet midt i. How very apt! Det er ikke mange måneder siden dette stykket var det eneste jeg hadde av Wagner. Det slår meg: Jeg driver med hifi for å oppleve musikk, ikke omvendt. Det er ikke alle på HFS som har den tilnærmingen.

Schubert 9 på den platen er et must i samlingen.

-

Nå en av awes anbefalinger: Murray Perahia og Radu Lupu i Mozarts pianokonsert nr. 7 KV 242. Den er skrevet for to eller toogethalvt piano, i det den tredje pianostemmen er så enkel at jeg kanskje hadde klart å spille den.
    Dette er en kanonplate, intet mindre.

Min kopi har Sony-label.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.473
    Mozart: Così Fan Tutte / BÖHM, Schwarzkopf, Ludwig..

Valentino skrev:
    Det slår meg: Jeg driver med hifi for å oppleve musikk, ikke omvendt. Det er ikke alle på HFS som har den tilnærmingen.
    Hva er omvendt; å drive med med musikk for å oppleve hifi? Noen som gjør det?

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På ett vis tror jeg nok. Jeg må jo ha musikk for å få hørt på anlegget mitt.

Den Cosìen er herlig. Farvel-trioen (Soave sia il vento (sic)) gir meg gåsehud.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Apropos: Prokofiev: Peter og Ulven. Concertgebouw/Haitink. Trond Viggo Torgersen forteller.

Gutta har jentebesøk fra Hovedstaden, og jeg ser og føler at vi pappaene kom langt ned i Calvadosflasken i går.

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.076
    Sted
    Trondheim
    Julia Fisher, Yefim Bronfman, SF Symphony under Michael Tilson-Thomas i Alban Bergs konsert for fiolin, klaver og 13 blåsere. Live må vite. I Davies symphony hal i San Francisco. Etter pause - Schuberts 9. symfoni:

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.076
    Sted
    Trondheim
    Bør vel skrive litt om lyden også. Jeg satt såpass langt unna at fiolinen til Julia ble litt veik. Skal muligens dit igjen i dag for å høre henne spille en fiolinsonate (Schubert) og ørretkvintetten. Da skal jeg sitte i parkett tror jeg (men da koster billetten over 100$).
    Blåserne ble veldig distinkte og hørtes svært godt - det var lett å høre detaljene i det de spilte (og det er bra i Alban Berg - rimelig komplekst stykke musikk). Som vanlig la jeg merke til at på livekonserter er det klangen i instrumentene som høres, ikke plasseringen, slik at det som ofte kalles "holografi" og perspektiv i hifi-diskusjoner egentlig ikke er et tema - det er et element i hifi, ikke i naturlig livemusikk.
    I Schubert var orkesterklangen svært homogen og detaljene kom godt fram. Der reagerte jeg ikke på at jeg satt langt unna, og kunne leve godt med plasseringen (der var billettprisen også litt mer spiselig - $46).

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.473
    Schuberts's nr.9 i Boult sin 1972 versjon med LPO.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.312
    Sted
    Sunnmøre
    Ikkje nett no (for no høyrer eg på Gran Partita, K361), men i går var det konsert i nabolaget, barokksalen på Linderud Gård. Christiane og Caroline Eriksten Dahl på fiolin og blokkfløyte, og Vegard Lund på barokkgitar. Spansk og italiensk 1600-tals barokk på programmet.

Lurer på kvifor eg har litt problem med å få tak på denne typen barokkmusikk. Eg trur ikkje det var noko gale med framføringa, på ingen måte. Men samanlikna med yngre musikk får eg kjensla av noko, æh, "uferdig"; nesten som om musikken manglar vilje og retning. Bortsett frå det som er meir i retning folkemusikk, då.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Netter i spanske hager av Manuel de Falla, med Barenboim som solist. Fra søndagens Hovedscenen fra sommerkonserten i Wien. Der skulle'n vært.

Ellers kommer det mange repriser nå utover sommeren fra Hovedscenen.

http://www.nrk.no/programmer/sider/hovedscenen/

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Woglinde, Wellgunde og Flosshilde tøyser med Arberich. Enn så lenge.

V

vredensgnag

Gjest
    Valentino skrev:
    Woglinde, Wellgunde og Flosshilde tøyser med Arberich. Enn så lenge.

Er det Amazon som har levert? Hvordan vil du sammenligne lydkvaliteten på denne med settet du lyttet til først? (Mener å huske at det var den opprinnelige utgivelsen, før de-hissing).

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er fremdeles bibliotekets '84-utgave som går. Jeg skal gjøre en skikkelig nerdesammenlikning når '97-boksen har migrert til harddisk her.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Schuberts 9. symfoni får mye velfortjent oppmersomhet. Mine favoritter er fremdeles Rattles forholdsvis ferske med BPO på EMI og Jochums gode, gamle med BRSO på DG Originals.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er en framifrå symfoni. Til og med Mazda skjønte (i det minste noe av) det og brukte annentemaet fra finalen i en reklame for noen år siden.

---

Jeg er i Bayreuth i 1967. Kark Böhm dirigerer prologen til Wagners Götterdämmerung. Her skal det gå ad helvete til, ja.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.473
    Brahms Sonate nr 1 fur Klavier und Bratsche, Op.120

En BIS innspilling med Elisabeth Westenholz og Nils-Erik Sparf, vinyl fra 1983.
    God lyd.
    Har bare den innspillingen, så framføring relativt andre vet jeg ingenting om.
    Men komposisjonen er så bra at det kanskje ikke betyr så mye?

mvh

Og nå, Elgar Symfoni nr.2, Boult og LPO på EMI, 1976. Vinyl.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Som så ofte tyr jeg til Beethovens klaversonater; nå Kempff i stereo ( tidligere 15, 19 osv; nå 23, 24, 25, 26 og 27).

Blir liksom aldri lei denne musikken.

Bernt K

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er kommet en remaster av den der som visstnok skal låte aldeles halleluja.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nåh; dengang jeg kjøpte dem var det en stor nok investering..., ja det tror jeg så gjerne. Den boksen jeg har er god nok for meg. Det er jo musikken som teller, mann, og ikke lydkvaliteten ;)

B

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Wagner: Tannhäuser. Sinopoli.

Hadde ikke satt meg inn i synopsis tidligere. Etter et vakkert forspill begynner handlingen på Venusberget.

Det skal jeg nevne for fruen i aften.

Jeg har Kempffs stereosyklus på LP, fra DGGs 1970 Beethoven Edition. Et incentiv til å bruke SOTAen det.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Akk, nok en stakkar faller for germansk svulstighet og Sprechgesang. Får håpe du har nok overskudd til å opp og vake etter annet enn Richard'en nå og da. 8)

B

V

vredensgnag

Gjest
    Nå overdoser du! Orgien på Venusberget har voldt mange operadirektører bry. Hvor langt skal regissøren få gå? Isadora Duncan tok ansvar for iscenesettelsen av orgien i Bayreuth i 1904. Etter hva man kan lese fra samtidige rapporter ble det øvd flittig i hennes villa.

@B - man må gjennom Wagner. Mahler mente Tristan&Isolde og Parsifal begge var fullendte verk.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Nå overdoser du! Orgien på Venusberget har voldt mange operadirektører bry. Hvor langt skal regissøren få gå? Isadora Duncan tok ansvar for iscenesettelsen av orgien i Bayreuth i 1904. Etter hva man kan lese fra samtidige rapporter ble det øvd flittig i hennes villa.

@B - man må gjennom Wagner. Mahler mente Tristan&Isolde og Parsifal begge var fullendte verk.
    Selvsagt må man gjennom det, men som du sier; nå er det Wagner-OD på gang for Val. Fra Weialaleia til Venusberg på et døgn; det kan man få varige skader av! ;)

B

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Folk som flytter frivillig til Hedmarken har hard hud, og evner å flyte med og glise av det hele.

For meg er Wagner nytt og kult. Jeg skal snart gå i D887-elven for purifikasjon ved Veronika og Gutta. Lenge siden kirurgene ryddet i hodet nå.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Jeg skal snart gå i D887-elven for purifikasjon ved Veronika og Gutta. Lenge siden kirurgene ryddet i hodet nå.
    Godt forslag! Tatt til følge umiddelbart.

B

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, jeg har visst havnet i det høyromantiske hjørnet. Sehr Breit må det være for tiden.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg syns Wagner er herlig, og får ofte kick. Selv må jeg se hva som foregår på scenen samtidig med musikken. Parsifal/Levine avnytes i etapper for tiden.

Satt og kikket i en biografi forleden, og skjønte av den at Wagner selv kjørte seg fast midtveis i Ringen. Det var Kong Ludwig II (den "gale") som presset Wagner til å fullføre. 12 års komposisjonspause ble løsnet av et skikkelig finanspådrag. Vanskelig å si nei, så lenge Ludwig betalte for hele moroa.

Men Wagner skal man ikke kimse av. Inn i sjuke helvete så talentfull han må ha vært, som fikk alle disse elementene til å gå ihop. Mahlers reaksjon etter premieren på Parsifal:

The testimony of the overwhelming impression Parsifal made upon Mahler is contained in a few words extracted from one of his letters written immediately after. This has become a significant quotation in the annals of modern music, because while still under the confessed spell of the sacred music-drama Mahler actually conceived and planned his great Resurrection Symphony.

"As I emerged from the Festspielhaus," he wrote, "too moved to utter a word I knew that the loftiest and most agonizing of revelations had just come to me and that it would remain with me throughout my life."

Filled with artistic dreams and longings higher than ever before he entered upon his duties at the theatre in Kassel. As before at Olmuetz, the hopes he had placed in the qualities of the institution immediately proved unfounded. The marvels of stage achievement he had witnessed at Bayreuth rendered him more dissatisfied than ever with the faulty accomplishment of a provincial theatre.

Forøvrig - til alle som mener at Wagner og Nazismen var hånd i hanske: statistisk falt antallet oppføringer av Wagner på tyske scener i perioden 1933-1944. Italienske operaer hadde de tre første plassene i 1939, for eksempel. Skikkelig fall - halvering av antallet oppførsler frem til '39.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Men så:

Schubert: Strykekvartett i G-dur D887. Hagen Quartett.

---

Hurra for Ludwig II, forresten!

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    "If one is not capable of ecstacy, one should never conduct Tristan und Isolde", sa Bruno Walter. How apt! Det er lidenskap som transcenderer de timelige kår: I "Tristan.." gjennom erotikken, i "Parsifal" gjennom fullbyrdelsen av "das heil'ge Amt". "Ringen" er mer episk og mytologisk anlagt, men også der finner vi de samme, gjennomgående temaene. Mahler er tydelig opptatt av det samme "gjennombruddspunktet" i sine symfonier, og som ham må vi som er tilbøyelige til slike ting innrømme at når vi har vært der, glemmer vi det ikke.

I det siste har jeg hatt mye glede av Barenboims siste versjon på DVD (DG), ikke minst på grunn av Waltraud Meier. Jeg kan i grunnen ikke tenke meg en bedre Isolde, og det etter å ha hørt på en hel del av dem.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Før i dag: Hagenkvartetten i Haydn op. 76/2 "Kvintene". Liveopptak fra mai 2008. ******

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Messiaens Quartet for the End of Time med Chamber Music Northwest.

Great transaction. AAAA++++++, would listen again!!!!

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Før i dag: Hagenkvartetten i Haydn op. 76/2 "Kvintene". Liveopptak fra mai 2008. ******
    Din skurk, hvor har du fått tak i den? How cool is that! Ikke si at den dessverre er utilgjengelig for oss andre og samtidig det beste du har hørt i op. 76 nr. 2.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Må bruke bilen litt i jobb idag, hva er bedre enn Beethovens fiolinkonsert med Fransescatti/Concertgebouw? Denne er en høydare jeg stadig vender tilbake til, makan. Tror jeg må få kjøpt flere av disse nydelig, historiske boksene.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.167
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Siden Andante har bukket under finnes det vel bare rester her og der tilgjengelig. Prøv amazon og kryss fingrene.

V

vredensgnag

Gjest
    Il Divino Boemo - Concerto Köln - Josef Myslivecek Symphonies

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Kjøpte her om dagen ny cd-spiller Meridian G08.2. Etter et par døgns innspilling skal den nå få bryne seg på nyinnkjøpt cd-boks fra EMI Classics med Herbert von Karajan The Great Recordings.
    Åtte cd-er med bl.a. Beethoven: Triple Concerto in C, Wagner: Den flygende hollender – Overture, Tannãuser, Tristan og Isolde, Brahms: Symphony No 2 in D, Bruckner: Symphony No.7 in E, Sibelius: Symphony No. 4 og 5, Lemminkainene Suite, Karelia Suite og Finlandia og noen flere, bl.a. Debussy og Ravel.
    Noen ganger kan det være greit med gråvær, selv om man helst hadde ønsket sommer og sol.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn