Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Beethoven sonater, nærmere bestemt nr.23 Appassionata. Denne gang med Claudio Arrau på en gammel LP-sak på Regal/Emi. Første satsen noe raskere og mer intens enn hva jeg er vant til, men en flott annen sats, virkelig. Mannen kan spille.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.836
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Haydnkvartettalert!

Hører på op. 50/3 nå. Nødvendig musikk, og Festitics er fullt på høyde med Mosaïques, som ikke har spilt inn opus 50. Festitics er også HIP, så de låter litt som Mosaïques også.
    Kanonkjøp for Haydnkvartettfans (og de som vil bli det) dette. Jeg tror, etter en kort lytt, at hele settet ville bli langt mer spilt enn komplettsettet til Kodaly på Naxos, som jeg (også i Haydn) finner litt for pent og noe karakterfattig.

Musicweb Internationals anmeldelse.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.836
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vanvittig bra. Op. 50/6 "Frosken" nå.

Bandbildet ser ut som styret i den lokale avdelingen av Jehovas Vitner eller Døveforeningen, men jeg får trøste meg med at Jeffrey Tate ser langt verre ut for EMI.

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Haydn kvartetter, ja, det brer om seg. Har vi op. 50 så klarer vi op.51 også.
    Her spilles 'Jesu syv siste ord på korset', eller rettere sagt
    Die Sieben Letzten Worte Unseres Erlosers Am Kreuze, Op.51
    Emerson-kvartetten

Sterkt og emosjonelt verk med en fascinerende historie.
    For et oppdrag: syv adagio-satser etter hverandre, hver på ti minutter!
    Her er det sterke Largo, Grave og Adagio-satser, men den gode Haydn klarte ikke holde seg helt til rammene og bryter ut i 'Presto e con tutta la forza' med jordskjelvet i siste sats.

Og snart er det Felicity Lott i konserthuset.

Jørgen

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Det der er en innspilling som smeller i ryggmargen, Jøgga. Synes Emerson spiller ekstremt kontant, man lurer ikke på om det spilles stakkato eller legato. Samtidig er balansen mellom de fire herrer silkemyk og konstant under utvikling. Herlig!

Setter like godt på den samme selv.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.836
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Respighis Romabilder blir jo rimelig luksuriøst presentert med denne gjengen. Jeg har ikke hørt andre innspillinger, så jeg vet ikke om det er slik jeg egentlig vil ha dem.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Trondheim
    Dvoraks første cellokonsert (i A-dur. Den som aldri ble noe av og som kun foreligger i originalmanuskript for cello og klaver:

U

utgatt60135

Gjest
    En av mine favorittplater;

Noe av det vakreste vokale jeg vet om. Til å grine av :D. Hvis noen ikke har denne så er det bare å løpe og kjøpe.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Brahms klaverkonsert nr.2, med Nikita Magaloff på klaveret. Utrolig fyldig og massiv klang han får ut av dette instrumentet, en mektig konsert. Med Orkest Den Haas/Willem van Otterloo, på Synchro.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.836
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har du raidet gamle vinylsamlinger, MaHa?
    Du hører innspillinger som er under min radar, og det er spennende. Like før vi må få deg til å ta bilder slik som emotikon og berxter driver med her. :)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Mye gammelt og støvete fra ymse lagre og bruktsjapper. Det er ikke gamle vaffeljern jeg leter etter på brukt & antikkmesser, for å si det slik ;)

Bilder ja. Synes det blir litt pes noen ganger å dra frem kameraet hver gang jeg snurrer en gammel en. Sliter ofte med å finne bildene på nettet. I tillegg har pc'en krasjet hjemme. Men, jeg skal prøve :)

Valentino skrev:
    Har du raidet gamle vinylsamlinger, MaHa?
    Du hører innspillinger som er under min radar, og det er spennende. Like før vi må få deg til å ta bilder slik som emotikon og berxter driver med her. :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.836
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Klemperer og Legge fikk det til her. Selv om Klemperer syntes at slik mastertapesammenskjøting var juks & fanteri.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Jeg liker de tidlige italienske barokkoperaene, primært eksemplifisert ved Monteverdi og Cavalli. Skrevet før operaen ble opera, uten alt "flash and thunder", disse operaene har noen vidunderlige sangbare melodier (ikke arier), et nakent og sårbart lydbilde og en nærmest naiv historiefortelling som ligger utrolig bra for stemmen og ikke ber sangerne gjøre noe som ikke faller naturlig (innrøm det, tradisjonell opera har like mye med sang å gjøre som Tour de France har med vår ungdoms sykkelturer å gjøre). Utrolig innsmigrende, vakkert og rett og slett sjarmerende. Denne plata er flott.

V

vredensgnag

Gjest
    Valentino skrev:
    ...bassrumling...

Oj. Jeg tror jeg er hekta.
    Wagnervirus. Livsfarlig.

Den rumlingen du begynte med er Rhinen som flyter avsted - i fire minutter, på E-dur!

Jeg ble hekta ved Alberichs forbannelse.
    Hvordan er lydkvaliteten på den du lytter til, har ikke hørt den. Er vel fra 1958?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.836
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. 42Hz.

'58, ja. Superb vintage Deccalyd. Culshaw hadde peil. Det er den første CD-utgivelsen jeg lytter til. Skulle ikke forundre meg om Originals-gjenutgivelsen låter enda bedre. No-brainer om du ikke har hørt den, jeg tror nok at Soltis måte (alltid litt spektakulær han Georg, ikke sant?) i Wagner passer det Valentinoske temperament. Slik høres det iallefall ut.

Hurra!

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Nå spilles operafilm (ikke filmet opera!), Franco Zeffirellis La Traviata. Dette kan man like.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Wright skrev:
    Nå spilles operafilm (ikke filmet opera!), Franco Zeffirellis La Traviata. Dette kan man like.
    Den der har jeg tro på, kunne passe inn ii hyllene her.
    Domingo er fin, men hvem synger Traviata?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Måtte bare sette på denne Beethoveninnspillingen, uten å vite hva jeg fikk....
    Beethoven Klaverkonsert nr2 op19 - Robert Goldsand - Frankfurt Opera Orch. - Bamberger
    Og hva fikk jeg?
    Jo, ett middelmådig orkester som komper en pianist som muligens er en del undervurdert. Hans innspillinger er også vanskelige å få ta i på CD, eller nærmest umulig- da bare noen få er utgitt på dette formatet.
    Han spiller denne førstesatsen med en nydelig artikulasjon og ellers en veldig klarhet mellom de forskjellige temaene. Kanskje litt mekanisk helhetlig. Men egentlig en befrielse også, da noen pianister har en tendens til å spille denne musikken "way over the top"
    Innspillingen er lydmessig en mikroskopisk fjert i historien....

Vedlegg

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Jøgga skrev:
    Teresa Stratas synger Violetta, og hun kan synge.

(Dette er ikke sånt jeg ser på fryktelig ofte, så om du vil låne den en stund er det bare å sende en adresse på PM; jeg skal reise bort en stund uansett, da får jeg i alle fall ikke bruk for den. Eller så skal den være ganske kurant å spore opp i butikker også.)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Wright skrev:
    Jøgga skrev:
    Teresa Stratas synger Violetta, og hun kan synge.

(Dette er ikke sånt jeg ser på fryktelig ofte, så om du vil låne den en stund er det bare å sende en adresse på PM; jeg skal reise bort en stund uansett, da får jeg i alle fall ikke bruk for den. Eller så skal den være ganske kurant å spore opp i butikker også.)
    Takk ;D

Og i farten avslutter vi her siste del av J-P Rameau: Les Indes Galantes på DVD.
    Den er bare helt utrolig, og må anbefales.

Jørgen

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.836
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    John Culshaw klarte å ta det visuelle og legge det i to audiokanaler han. Hvordan han fikk lurt Tjukke Slekta* til Wien vet ikke jeg, men den 63 år gamle Kirsten Flagstad som Fricka er ren magi. Jepp, jeg må ha et skudd i dag også:

Wagner: Das Rheingold. Solti, Wienerfilharmonikerne og Deccas beste menn (med knek i håndleddet), 1958.
    Begynner på Scene 2 i dag, med Flagstads første arie. Det skal voksen dame til Wotan/Odin.

http://www.deccaclassics.com/artists/solti/solti_wagner.pdf

*Sterkt overdrevet. Men yngstemann her fyller The Met med lyd han også, garantert.

S

Steinar O

Gjest
    Hører denne for øyeblikket. Har spilt første cd flere ganger nå og kommer ikke videre.
    Helt i min smak, vakkert, dramatisk...harmonisk. Topp.

http://www.amazon.co.uk/Prokofiev-Symphonies-Nos-Lieutenant-Kij%C3%A9/dp/B00004SA89/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1243762463&sr=1-1

Denne hørte jeg på i bilen ved forrige tur sørover. Dette falt ikke helt i smak.
    Sleit med ballettene og det skal sies at det bedret seg med symfoniene.

Det virker på meg som om Stravinsky har en tonal eller harmonisk grunntone i musikken, men den forstyrres av det atonale eller lite harmoniske om det er bedre bruk av uttrykkene.

Lune og fine dialoger forøvrig :)

Skal gjøre nye forsøk.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Trondheim
    Er det noen som ikke spiller Haydn idag? Idag er det 200 år siden Papa Haydn døde. Det må markeres. Blir mye Haydn på meg utover kvelden. Akkurat nå:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.836
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Godt at du følger med, otare, men spiller du hele boksen i dag?

Haydn. Strykekvartett op 76/3 i C-dur; Poco Adagio Cantabile, eller tema og variasjoner over Keiserhymnen, i dag best kjent som Tysklands nasjonalsang. Quatuor Mosaïques spiller utsøkt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Trondheim
    Har rippet boksen, og spiller på 10* hastighet (med tonehøydejustering). Rekker en del før midnatt da... :D

Men Haydn må minnes. Den største av dem alle? Vanskelig å rangere, men han må da være svært nær toppen. Mengder av verker i alle genrer og det aller meste er i superklassen. Det er vel ingen som har vært i nærheten av å holde en så jevn høy kvalitet.

S

Steinar O

Gjest
    Fikk med meg Haydn hyllest på NRK klassisk ikveld...mens jeg beiset platten :)

Må høre mest mulig på denne kanalen på FM båndet, nå som den fases ut...eller overføres til DAB og kabel.
    Feiret med gravøl, "Bernard Lager".

V

vredensgnag

Gjest
    Har vært en del Haydn på Mezzo i dag. Fint.

Nå går Cello-konserten på Hovedscenen, mens det er sangfremføring av en sjelden opera på Mezzo. Valgets kval.

Haydn er simpelthen fantastisk, og må innrømme at etter å ha vært runden med Mozart, Beethoven, Schubert, Brahms, osv -- så er jeg blitt dypt overrasket over hvor rik Haydn er. Og merker jeg lytter mer til ham enn andre ... Kanskje går det over! ;D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Etter en fantastisk dag med himmel og hav må det bli Haydn-feiring med Skapelsen.
    McCreesh, noen satser, Rene Jacobs kan få kjøre helt ut med Årstidene. Skulle hatt ht i hagen.

PS: Oh lala! Karajan kommer ramlende inn i feiringen seint på natt med Janowitz på slep, og overtar hele partyet. Det er Skapelsen sin det!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.836
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har fått en time Rhingull inn på morgenkvisten. Igjen Solti. The junkie needs his fix.

Det er en plate fra bibioteket. Jeg lånte Siegfried også med Solti. Jeg får dra innom og bytte til Valkyrien med Böhm og komme tilbake til Siegfrierd igjen etter det. Götterdämmerungen deres er Karajans. Jeg elsker det norske bibliotekvesen.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Folkelig transportmidler var ikke noe for Karajan, så den skulle jeg klart å avsløre selv. ;D

(To knapper på ermet åpne! Galskap!)

[Forresten, om man har hatt gleden av å fly ikkerutefly til Salzburg blir man tatt imot på Herbert von Karajan-terminalen. Topp stemning.]

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Huuuh!
    Adagios XI...
    Nuvel, her hører jeg på Sibeliuksen symfonian kaksin ja seitsemänin (eller hva i huleste det nå blir på finsk (kahteen? seitsemään?), altså 2 og 7) i Segerstams utgave på BiS.

Bernt K

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn