Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest

    Dei brukte gode mikrofonar! Noe humoristisk hvor "sterke" disse valkyriene er, likene formelig lempes unna fjærlett.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.250
    Antall liker
    24.793
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ser riktig bra ut. Nuh må jeg nok overtale fruen. 5.1 til vår kommende voksen-TV i stuen muss sein.

    Nå:

    Rheingold/Karajan.

    Hekta, jeg?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Haydns symfoni nr 22, "Filosofen". Med BBC Philharmonic/Nicholas Kraemer, fra siste BBC MM.
    Ikke bergtatt ennu, men det er jo tidlig på både morgenen og plata.

     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Nytt etternavn på gang, Val? K. Wagner? ;)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.250
    Antall liker
    24.793
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ;D

    Det kan jo være at dilla går over. En gang. Ser ikke bort fra at jeg ikke kommer stort lenger enn Ringen heller. Men det er jo 14-15 CDer eller 19 LPer også da. Mye god musikk i verden er det uansett. Det kan jo være at jeg plutselig fikser seriøs Tsjaikovskij også etter dette gjennombruddet.
    Man driver ikke med hifi for å høre ennå en master av Love over gold mener nå jeg.

    Holder den BBC-Haydnplata samme nivå som Beethovenkvartettskiva? Jeg vurderte å bli abonnement, men slo det fra meg igjen. Bias blir rett og slett for britisk for meg, og da jeg leste slaktet av Hagenkvartettens Haydn op. 20 på nettet var det definitivt no go.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Må få litt mer tid på meg til å svare på den, gitt. Det er ikke min favorittmusikk akkurat dette, derfor blir det litt vrient å si noe akkurat nå.

    Det er sabla mye god lese i dette bladet, synes jeg. Men, jeg er også fersk. I tillegg dukker det til stadighet opp gode cd'er som en bonus. Så det er en såkalt ingen-hjerne ( ;)) for min del.


    Valentino skrev:
    ;D

    Det kan jo være at dilla går over. En gang. Ser ikke bort fra at jeg ikke kommer stort lenger enn Ringen heller. Men det er jo 14-15 CDer eller 19 LPer også da. Mye musikk god musikk i verden er det uansett. Det kan jo være at jeg plutselig fikser seriøs Tsjaikovskij også etter dette gjennombruddet.
    Man driver ikke med hifi for å høre ennå en master av Love over gold mener nå jeg.

    Holder den BBC-Haydnplata samme nivå som Beethovenkvartettskiva? Jeg vurderte å bli abonnement, men slo det fra meg igjen. Bias blir rett og slett for britisk for meg, og da jeg leste slaktet av Hagenkvartettens Haydn op. 20 på nettet var det definitivt no go.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.250
    Antall liker
    24.793
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Se der, en pause fra Wagnerkjøret:

    R. Strauss: Metamorphosen. BPO/Karajan, den digitale. En innspilling som alltid låt grøtete på Sf Concerto Domus. Ikke nå lenger.



    Fantastisk musikk. Men han fikk ikke rett, gamle Richard. Heldigvis.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.250
    Antall liker
    24.793
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mmm, Talich. Fint band, også i Mendelssohn?

    Her jubler lerken, iallefall innendørs. Mozart KV242. Perahia, Lupu og English Chamber Orchestra. Sublim plate, også på grunn av stykkene uten orkester.

     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Valentino skrev:
    Mmm, Talich. Fint band, også i Mendelssohn?
    Bra band. Også i Mendelssohn. Priser har de også fått, disse platene. Talich spiller med en underliggende uro som passer godt til denne søkende musikken!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    11.505
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Mmm, Talich. Fint band, også i Mendelssohn?
    Her jubler lerken, iallefall innendørs. Mozart KV242. Perahia, Lupu og English Chamber Orchestra. Sublim plate, også på grunn av stykkene uten orkester.
    Ja, Lupu i Mozart virker fristende, nå som jeg har alt fra Moravec, Klien og Curzon.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.848
    Antall liker
    4.156
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her er det noen aldeles framifrå motetter av Bach med Jacobs og venner:

    Bernt K
     

    Vedlegg

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.250
    Antall liker
    24.793
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Å ja. Den er fin den der.

    Jeg hører på noen bagateller. Op. 119-settet.


    Liker Brendels Beethoven jeg.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.848
    Antall liker
    4.156
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så, da er jeg på Bach-kjøret igjen.
    "Plutselig" måtte jeg erkjenne at jeg ikke har hørt alle platene i den svææære Brilliant-boksen ( og ikke har jeg tenkt å høre gjennom alle heller; Leusinkkantatene holder det med smaksprøver av), så jeg kaster meg over de verdslige kantatene, der Schreier styrer styrkene: Begynner med BWV 200, så får vi se når jeg når metning. Velvel, jeg skal ikke mobbe andre for Wagner-avhengighet heretter.

    Bernt K
     

    Vedlegg

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.250
    Antall liker
    24.793
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man har da vært på Bachkjøret også. Seasonal Drugs er fine greier. Jeg la godt merke til hvor forfriskende Mozart var etter all mytologien. Men det var bare en hvilerett. Tilbake på kjøret



    Akt 1. Her skal det smis!
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Serkin gjør en nydelig Moonlight, altså. Produsert av Thomas Frost, han gjorde mye flott for Columbia på 60-tallet. Min er på original vinyl fra 1963 med et litt annet cover med noen trær og en måne. OG den trenger en vask, hører jeg ;)

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.232
    Antall liker
    10.233
    Sted
    Trondheim
    Tor Aulins fiolinkonsert:



    Enda en av en mengde romantiske fiolinkonserter som er lette å høre på. Den skiller seg vel ikke ut fra massen, men er lyrisk og vakker som en slik fiolinkonsert skal være. Et meget behagelig bekjentskap.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.844
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Tor Aulins fiolinkonsert:



    Enda en av en mengde romantiske fiolinkonserter som er lette å høre på. Den skiller seg vel ikke ut fra massen, men er lyrisk og vakker som en slik fiolinkonsert skal være. Et meget behagelig bekjentskap.
    Kan du si noe om Stenhammer her (er det romansen)? En vesentlig mer interessant komponist enn Aulin ville jeg tro. Er dette en ny utgivelse forresten?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.232
    Antall liker
    10.233
    Sted
    Trondheim
    CDen er fra 1997 (Naxos 8.554287S). Det er de to sentimentale romansene. Har ingen referanse, så det er vanskelig å si så mye, annet enn at det er vakkert og svært romantisk spilt. Det fikk meg ikke akkurat til å rette meg opp i stolen og utbryte at "dette var eksepsjonelt". Men vakkert var det.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    11.505
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dvorak symfoni nr.2 i B-dur Op.4
    med Neeme Järvi og Scottish National Orchestra
    Dvorak er fint til husarbeid.

     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Etter en usedvanlig fresk versjon av den Italienske, er jeg nå på en minst like fresk Symfony nr. 4 av Schumann. Tennstedt lar ikke disse utøverne sovne på krakken, akkurat.



    Noe helt annet: hvilket lim bør man bruke til å fikse litt slitne platecover? Begynner og bli noen.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.250
    Antall liker
    24.793
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Morgenrens: Bachs 5. engelske suite, i E-moll (BWV 810). Murray Perahia spiller den akkurat helt riktig for meg.

    Men nå er det avgårde til en rundkjøring i nærområdet for flaggvifting og fløyteblåsing. Det er Styrkeprøven i dag, og man må jo gjøre sitt til at det går sikkert for seg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.844
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rudolph Simonsens 1. symfoni.



    Interessant dansk musikk fra 1920 med klare Brucknerske referanser.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hørte i gjennom på vei til Oslo igår. Spenstig og frisk utførelse, og et uttrykk jeg antar er ganske moderne. Men, jeg har liksom ikke mange referansene her, så det kan jo være litt feil. Uansett, liker platen bedre, spesielt fremførelsen av No. 26 "Lamentatione". Men, du vet Valentino. Det går som regel dårlig å nilytte til en plata for å gjøre seg opp en mening. Man må sette den på med uforpliktende omstendigheter, så sitter den eller ei på ett vis. ;)

    Valentino skrev:
    Holder den BBC-Haydnplata samme nivå som Beethovenkvartettskiva? Jeg vurderte å bli abonnement, men slo det fra meg igjen. Bias blir rett og slett for britisk for meg, og da jeg leste slaktet av Hagenkvartettens Haydn op. 20 på nettet var det definitivt no go.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Rocken får kjørt seg litt idag. Man vet aldri med Karajan, men Brahms første med BPO fra 1978 på DG synes jeg han fikk til.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    He he, noe uggent skal man støte på i "til gjennomhøringsbunken" også. Slikt som dette er i mine øyne sånt som får enkelte til å ikke bli interessert i klassisk. Beklager hvis jeg tråkker på noen trær, men denne var for viderekomne :) Beklager dårlig bilde
     

    Vedlegg

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ja det skal du få meg til å tro. Ingen kan tømme en konsertsal som Arnold Schönberg. Ikke at det er dårlig av den grunn.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Strøken er den og ;D. Kan sikkert bytte i noe du ikke er så frelst i, f.eks.
    Nu åttende symfoni av Dvorak/Giulini, se det er musikk! Neste blir spanske toner fra Albeniz ol. Alt fra en samleserie som heter "The Seraphim Guide to the classics", del 7 er "The spirit of Nationalism".

    Edit: prøvde meg med volum 10 far samme serie, "New Music". Mer Boulez og Schoenberg. Nope ;)



    Valentino skrev:
    Kjøper den av deg jeg, MaHa. Boulez, jo!
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Haydns Stabat Mater med English Concert & Choir.

    Vakkert vakkert, og perfekt til en burgunder.

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    11.505
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Zukerman og Stern spiller Bach og Vivaldi dobbelkonserter på romantisk vis, deilig intenst med vibrato og full pakke.
    På vinyl, ny gjennomgang av platesamlingen utløst av ny PU. Denne har ikke blitt spilt på mange år.

    CBS 1982, Audiophile Pressing

    Innspillingen får nytt liv og deilig bredde med Denon DL304.
    Høydepunktet for meg er nok fremdeles BWV 1060 for obo og violin.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.250
    Antall liker
    24.793
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Haydns Stabat Mater med English Concert & Choir.

    Vakkert vakkert, og perfekt til en burgunder.

    Den har jeg med Harnoncourt, og så vidt jeg kan smake passer den ypperlig til banan og kaffe også på søndagsmorgenkvisten.



    (Eldstemann har sommerferie, ferdig med 1. klasse. Det er vel en selvølge at han spretter ut av senga klokken 0658 for å få med seg hele Sommermorgen på NRK Super?)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    11.505
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vinyl-sesong her nå:
    En mann ved navn Jochum, det bayerske kringkastings-bandet, Fischer-Dieskau og denslags folk
    Mozart: Kroningsmesse K317
    LP fra EMI, 1977

    (juksebilde med feil cover)

    En til Mozart på vinyl:
    Adagio & Fuge KV 546
    RSO Berlin & Ferenc Fricsay, DG 1960
    Nydelig sak. Det meste var på plass i 1960, egentlig.

    Og så skal jeg såvidt begynne å tenke på å male huset. Eller snakke om det. Hater å bruke ferien til husmaling. Synd jeg ikke kan spille vinyl oppe i en lift....
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn