Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Huff, ja. Male huset er feil type sommeraktivitet. Nå litt Mahler før man forbereder litt middag.


     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    11.505
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Richter spiller Beethovens 3. klaverkonsert med Wiener Symphoniker og Kurt Sanderling på LP fra DG.

    Disse deilige innspilingene av velkjente standardverk på vinyl, så kjente og kjære at jeg nesten aldri spiller dem lengre. Dette bør jeg gjøre oftere.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    11.505
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    :D :D
    Intet nytt under solen.
    "Høh, berre ein reisegrammafon!", hadde de gamle sagt.
    "Spel litt Karl Jularbo, gut!"

    PS : Minner meg forresten om en lystig barnebok av Sven Nordquist, der Gubben og Katten spiller Jussi Björling på reisegrammofon for den olme oksen. Det var sterk kost som måtte til på det avsindige dyret:
    Tror det var August Körlings 'Till Havs'

    og den skal jeg jammen høre nå!
    (takk for tips ;D )

    Og se der var den jo:
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.250
    Antall liker
    24.793
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Registrato dal vivo effettuata il 29 giugnio 1955
    presso del l'Auditorium di Roma
    della Radiotelevisione Italia




    Nesten 54 år siden. Jøje meg så heldige vi er.
     

    Vedlegg

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.848
    Antall liker
    4.156
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg satte på Bernstein; Concerto for Orchestra Jubilee Games og Dybbuk-suiten fra denne (uomgjengelig nødvendige) boksen:

    Bernt K
     

    Vedlegg

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Herlig innspilling, Valentino! Har samme selv på CD, om jeg ikke husker feil er det Brilliant som har gitt den ut, så den koster en slikk og ingenting.

    Har hørt Brittens War Requiem fra Rattle/Britten-boksen fra EMI på vei hjem fra Oslo i dag – en av mange innkjøp fra Bøyum i går.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    11.505
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mer Mozart på vinyl:

    Mutter spiller K 216 med Karajan/Berlin, DG 1978


    Dette var platedubuten på Deutche Grammophon, tror jeg.
    Hun spilte vidunderlig, og jammen så hun sånn ut også.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Uten bilder av pvc'n som ligger på toppen av vinylriggen, kan jeg rapportere at det er Salvatore Accardo (med hjelp av Orchestra Da Camera Italiana) som sammen med sin violin serverer noterekker skrevet av Niccolò Paganini. Var litt skeptisk til å spandere 450 kroner for totalt 27 minutter musikk på 2 stk sort gull som snurrer i 45 hastighet, men mener etter å ha hørt musikk og lyd at jeg vel har gjort en bedre investering enn det som kan gjøres på en god dag på Oslo Børs ;D
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.250
    Antall liker
    24.793
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I glorious 16/44.1 fra harddisk:



    Prologen og 1.akt et lagt i spillelisten, så får vi se hvor langt vi kommer.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.250
    Antall liker
    24.793
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Rhindøtrene har forsøkt å få Siegfried til å gi dem ringen tilbake uten hell, Hagen har stukket ned Siegfried, og alle er himmelfalne over udåden. Og sånn går no dagan.

    Wagner/Götterdämmerung/Solti
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.232
    Antall liker
    10.233
    Sted
    Trondheim
    Skal til Praha til helgen og skal fylle opp med tsjekkisk musikk (det er nok å ta av). Akkurat nå gårf det på Argerich:



    Har spilt de 3 siste CDene i boksen i kveld - Chopin, Bach og Schumann. Strålende.

    Før i kveld har jeg spilt et av de beste CD-kjøpene jeg noen gang har gjort: Walcha i Bach. 99 kr på en eller annen platesjappe i Trondheim mens det enda fantes slike:



    Det er vel den første Bach-boksen til Walcha - opptak fra 1947 til 1952. Lyden er helt strålende - ingen (og da mener jeg ingen) vil tro at dette er fra denne perioden. Ingen sus, dyp og fyldig bass, klar og fin diskant. Det er nesten så jeg tror at datoene som oppgis er feil.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    11.505
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Midtsommer er svensk høytid, og Hugo Alfven er perfekt

    Bergakungen spesielt, jeg blir aldri lei av Valflickans Dans. Ser henne for meg i sommernatten......
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.250
    Antall liker
    24.793
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    MorgenHaydn.

    Først
    Sommeren fra Jacobs' innspilling av Årstidene
    , og nå
    Festetics-kvartettens innspilling av op. 50/6 "Frosken". Festlig kvekkende strykekvartett dette ja.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    11.505
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Haydn er med meg over alt.
    Jeg kjøper billige Naxos CDer til å ha i bilen, og Haydn er perfekt på veien.

    Idag repeterte jeg Op.33


    De aller fineste innspillingene står hjemme i hylla, men denne har jeg bare hørt i bilen og den låter fint på motorveien. Jeg blir oftere forbikjørt når jeg spiller Haydn, ser jeg, og det er flott. Verre var det forrige uke da jeg spilte Tsjaikovskijs fjerde så høyt at jeg ikke hørte brannbilen bak meg. Det gikk bra men det ble noe gestikulering og sinte blikk..... :-[
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.250
    Antall liker
    24.793
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Wagner/Götterdämmerung/Böhm.

    Finnes (sammen med resten av Böhms Ring og annet Wagnersnadder) i denne hysterisk lavt prisede boksen her:



    Her får man Bayreuthlyden på kjøpet, og den er ikke dum til Wagner.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er forskjellen på Keilberth og Solti innspillingene for meg - Bayreuth-lyden. Jeg foretrekker Solti fordi den er renere, siden jeg må konsentrere meg om lyden, uten å kunne se handlingen. Men det er noen utrolig vakre modulasjoner på Keilberth, i enkelte partier - spesielt blås og stemmer kommer frem med vidunderlig klang, og det er akustikken. (Har sett en del DVDer fra Bayreuth, så jeg har litt å sammenligne med.)

    Men i dag lytter jeg selvsagt til denne, som kom i posten som beskrevet i Richard Wagner tråden.

    Har sittet og sammenlignet med Dolby OFF, og med Dolby B og C - mot 1997-remasteren på CD. Og hva liker jeg best? Det skal jeg vente med å avgjøre, til jeg har kunnet lytte konsentrert. Det er forskjell.

    Det føles nesten som en forbrytelse å bryte seglet på de kassettholderne.

     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Her spiller Jacqueline du Pré Bachs 1. cellosuite, fra EMI-boksen. I åpningen synes jeg hun virker litt tilbakelent. Jacquline på sitt beste er full steam ahead med et angrep av de sjeldne, og her er hun nok mer forsiktig enn Rostropovich.

    Men det gir uttelling i Sarabanden! Følelsene syder ut av instrumentet. Og dette hadde ikke fungert sammen med en brå åpning.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.848
    Antall liker
    4.156
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Arthur Sullivan (og Gilbert, of course); The Gondoliers, i en.... vel historisk innspilling med d'Oyly Carte. :


    Bernt K
     

    Vedlegg

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.250
    Antall liker
    24.793
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Inspirert av et nick jeg så i tråden akkurat nå. ;)

    Tone Wik og Barrokkanerne: Vivaldi, Bellezza Crudel-skiva. Glorious 24/96 fra 2L. Det låter ypperlig og musiseres likedan.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    berxter skrev:
    Arthur Sullivan (og Gilbert, of course); The Gondoliers, i en.... vel historisk innspilling med d'Oyly Carte. :



    Bernt K
    Umulig å lytte til dette uten å bli i merkelig godt humør!
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.848
    Antall liker
    4.156
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    berxter skrev:
    Arthur Sullivan (og Gilbert, of course); The Gondoliers, i en.... vel historisk innspilling med d'Oyly Carte. :

    Bernt K
    Umulig å lytte til dette uten å bli i merkelig godt humør!
    Du har så evig rett!

    B
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.724
    Torget vurderinger
    4
    Hører på denne



    Marche, op37 no1 er ubegripelig mektig, kraftfullt, vill, blablabla, og absolutt noe dere burde høre.

    Ronald Smith, som sammen med Hamelin var blant de få som hadde dreisen på Alkan, spiller her så teknisk imponerende at man bare måper!
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Dvoraks cellokonsert i h-moll akkurat nå, med vår kjære, sykemeldte. Han har jo spilt denne mye, og det høres.
     

    Vedlegg

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.250
    Antall liker
    24.793
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Tone Wik og Barrokkanerne: Vivaldi, Bellezza Crudel-skiva. Glorious 24/96 fra 2L. Det låter ypperlig og musiseres likedan.
    Samme skiva, spesifikt Fagottkonserten RV 484.
    Her må jeg klage litt: Ingen tag som forteller hvem som spiller fagott i FLAC-filen, 2L! Dette bør dere forbedre.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    11.505
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Valentino skrev:
    Tone Wik og Barrokkanerne: Vivaldi, Bellezza Crudel-skiva. Glorious 24/96 fra 2L. Det låter ypperlig og musiseres likedan.
    Samme skiva, spesifikt Fagottkonserten RV 484.
    Her må jeg klage litt: Ingen tag som forteller hvem som spiller fagott i FLAC-filen, 2L! Dette bør dere forbedre.
    Per Hannisdal spiller fagott her, men det vet du jo selvfølgelig.
    Noen fordeler skal vel vi gamle treiginger ha, som drar av gårde kjøper de tungvinte svære skivene med papirhefter og all slags skrot som fyller i hyllene. ;)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.250
    Antall liker
    24.793
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, all infoen står jo i medfølgende PDF, men jeg mener allikevel at ordentlig tagging bør være del av produktet som tilbys for nedlasting.
    Anyways: Plata går videre her, og den er meget god. Spenstig, uten å ta den helt ut i barokkboogieland.

     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Alle dere som bruker Elektronisk DataBehandling og denslags nymotens saker; kjører dere regelmessig backup slik at all denne kostbare musikken er tilgjengelig etter en pc-krasj, eller er det tilbake til start hvis det skjer?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.250
    Antall liker
    24.793
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en filserver (NAS) med to harddisker i. Serveren sørger for at innholdet på de to diskene er splunk likt. I tillegg har jeg en USB-disk som innholdet på de to kopieres til med jevne mellomrom. Den er vanligvis lagret på en annen adresse.
    Så om huset brenner ned og alle mine CDer og LPer blir ødelagt har jeg fremdeles musikken.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.232
    Antall liker
    10.233
    Sted
    Trondheim
    PC-krasj, hva er det?
    Seriøst - jeg har jobbet med IT siden 1986 og har aldri mistet data grunnet diskkrasj/maskinkrasj. Og det er ikke fordi jeg er veldig flink med backup. Så bruker jeg ikke PC heller, da ;)
    Men musikken har jeg 2 (eller 3) kopier av.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.250
    Antall liker
    24.793
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du er inne på noe der, ja.

    Mer Vivaldi.



    Det der Drottningholmensemblet fanget BIS bra! Mange kjenner jo Sparfs 4 årstider. Denne har faktisk bedre balanse mellom feler og basser. Mer skyv her.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er jeg som har sendt Valentino barokkboogie. Teatro d'Amore. Det finnes mye belegg for at denslags ble spilt med stor lisens, som man sa i glade Italia - dog på italiensk. Facit har også røtter dit!
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jobbet med IT noen år. Som vi pleide å si på vår serverfarm; tøffe gutter tar ikke backup, men de gråter ofte ;D

    Sorry for OT.

    otare skrev:
    PC-krasj, hva er det?
    Seriøst - jeg har jobbet med IT siden 1986 og har aldri mistet data grunnet diskkrasj/maskinkrasj. Og det er ikke fordi jeg er veldig flink med backup. Så bruker jeg ikke PC heller, da ;)
    Men musikken har jeg 2 (eller 3) kopier av.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.232
    Antall liker
    10.233
    Sted
    Trondheim
    Det er nok ofte sånn, MaHa. Jeg har nok vært heldig. Men jeg har backup av det viktigste (som musikken). Nå bruker jeg TimeMachine, og det funker veldig bra.

    TIlbake på sporet - er det andre som har hørt på Walcha i den billige Documents-innspillingen jeg nevnte tidligere? Den kostet som sagt 99 kr her i Trondheim for et par år siden, og jeg ser at de har den på Amazon i England for ca 20£. Det er vel den første Bach-syklusen fra Walcha som i sin tid var tilgjengelig på LP? Opptak 1947-1952. Veldig bra innspilling i mine ører.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Min datters laptop hadde harddisk-crash (kræsj) i forrige uke. Fullstendig kollaps - kan sikkert graves ut om man bruker noen tusen. Så det hender. Ellers er det første gang (bank i bordet) for meg.

    Mine harddisks i musikkserveren har nå kjørt i 12.000 timer.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.250
    Antall liker
    24.793
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vivaldi fremdeles. De 4 årstider, Biondis andre innspilling, den for Virgin.



    Boogie.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    11.505
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg spiser middag i bare shorts mens jeg hører på
    Two Aquarels av Frederick Delius
    Gaily, but not quick!
    -ikke akkurat Wagner, men... :)

    Deretter skal jeg til himmels og male mønet på huset.
    Da blir det andre boller: Bruckner 3 på iPoden, tenker jeg, vil forsterke den fine utsikten over byen.
    Kanskje jeg ser en sandvolley-kamp eller to derfra hvis jeg er heldig?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn