Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Jeg er veldig begeistret for hva Thomas Dausgaard har gjort med Dvorak her. Så nå ble den 6. lagt på.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Åh, så jeg koser meg i solveggen med Jochum og Bruckners 3. på øret
    27 grader i skyggen, må være 110 her oppe!

Snart må jeg vel begynne å høre litt Wagner jeg og, og etter pausen her oppe blir det
    Den Flygende Hollender med Concertgebouw og Edo de Waart.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Haydns strykekvartetter op 50 og 55, Buchbinder-kvartetten fra den digre Brilliantboksen. Helt OK.

Bernt K

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Jøgga skrev:
    Åh, så jeg koser meg i solveggen med Jochum og Bruckners 3. på øret
    27 grader i skyggen, må være 110 her oppe!

Snart må jeg vel begynne å høre litt Wagner jeg og, og etter pausen her oppe blir det
    Den Flygende Hollender med Concertgebouw og Edo de Waart.

Hollenderen hos deg også ;D
    Koser meg med Soltis versjon, med CSO & kor (sammen med en Aas bayer).

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Solti og CSO er en favorittekvipasje hos meg (Mahler o.a.). Ikke i Wagner, for det mangler jeg, men jeg er likevel fascinert av dette med Solti og Wagner. Spesielt med Georg Solti sin historie. Han het egentlig Gyorgy Stern, ungarsk, skiftet navn for å unngå den stygge antisemmitismen, og måtte flykte fra Ungarn før krigen. At han skulle gjøre så mye godt ut av Wagner etter krigen syns jeg vitner om både klarsyn og storsinn.

Er det jeg som roter, eller var det Solti (Stern) som hadde et opphold ved Operaen i Oslo tidlig i karrieren?

Jørgen

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fortsatt Haydn fra Brilliantboksen her, nå nokså uvanlig musikk for lutt og strykere. Lisensiert fra BiS:

Bernt K

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Gud så bra den sendingen fra Risør var!

Shostakovich 2. klavertrio - i en innihelsikebra fremføring.

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.806
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker Bjørg. 8)

Den Normaen jeg begynte på for noen innlegg siden kom jeg bare halvveis i før plikter kalte. Men nå, til en Gambrinus, fortsetter Serafin, Callas og Del Monaco.

Glorious instantaneously digitalized RAI LP, en gang en gave til min far fra en italiensk forretningsforbindelse, som jeg tilbød meg å "passe på" etter at han kvittet seg med slik gammelmodig avspillingsteknologi, og fikk lov.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Händels orgelkonserter er fint til sommerfrokost i varmen.
    På med kaffen, opp med alle dører og vinduer, og opp med volumet.

Innspillingen fra Archiv låter nydelig, rett og slett.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.806
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bruckner 7, Scherzo. Dansk Radios SO og Sanderling. Skyvedøren åpen, frokost på sidebordet.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Bruckner 7, Scherzo. Dansk Radios SO og Sanderling. Skyvedøren åpen, frokost på sidebordet.
    Ett Bruckner-scherzo gjør alltid godt. Alltid.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.806
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Til bunns igjen. Avslutningen av Das Rheingold (Solti), partiet hvor Culshaw fortalte verden at vertikalitet går an i tokanalstereo og den audiofile verden bet på.

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    597
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er akkurat ferdig med Andrea Bocelli`s tolkninger av Verdi. Med den verdensberømte stjernen Zubin Mehta (som også er et stjernetegn på himmelen, ifølge FZ). Slå DEN dere!!!! Mouahaaaaaa!!!!

Olllie

V

vredensgnag

Gjest
    Var innom Klar en klassiker i bilen, etter lufting av hund. Hva var operaen som ble spilt som stykke nr. 2. Fikk smak for den røversyngingen.
    Send gjerne PM, lover å ikke delta i konkurransen!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg hører på en sviskesamling av jose cura akkurat nå.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Var innom Klar en klassiker i bilen, etter lufting av hund. Hva var operaen som ble spilt som stykke nr. 2. Fikk smak for den røversyngingen.
    Det va'kke noen opera.... derimot "bayerske sanger"

B

V

vredensgnag

Gjest
    berxter skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det va'kke noen opera.... derimot "bayerske sanger"

B
    Ja, jeg vet ikke hva det var, men har sansen for musikalsk Spaßmacherei med fullt orkester, så det kunne jeg tenke meg å høre mer av. Send meg gjerne hva det var i PM.

(Takker for tilsendt info. Et stykke jeg har unngått i alle år, pga et fantastisk utdrag fra det som er blitt spilt så mye at det er blitt klisjé - nå skjønner jeg at jeg har noe å glede meg til.!

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjenhør med fantastiske Gruberova på NRK2-Hovedscenen.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    En super versjon av Tschaikovskys nr 6, fin balanse mellom mørkt og mindre mørkt, for å si det slik. Eugene Ormandy dirigerer

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.806
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fikser ikke Ormandy. Han har gjort verdens verste innspilling av Mozarts vidunderlige Laudate Dominum KV339 (Med Mormonertabernaklets kor. Grøt.).

---

Keilberth i Bayreuth i 1955, derimot!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Fikser ikke Ormandy. Han har gjort verdens verste innspilling av Mozarts vidunderlige Laudate Dominum KV339 (Med Mormonertabernaklets kor. Grøt.).
    ..............
    Huff, da er jeg så glad for at jeg eier denne med Jochum

Kanskje Ormandy produserte litt for mye?
    Thomas Frost, the producer of many of Ormandy's Columbia recordings, called Ormandy "...the easiest conductor I've ever worked with--he has less of an ego problem than any of them... Everything was controlled, professional, organized. We recorded more music per hour than any other orchestra ever has
    (Wikipedia)
    Det lille jeg har hørt av Philadelphia Orchestra låt vel så bra under Ricardo Muti som med Ormandy.

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Thomas Frost er et navn som går igjen på utrolig mye. Han har hatt en finger med i spillet på mange av mine (gode)plater, og da spesielt CBS-produksjoner.

Synes ikke Ormandy går seg helt bort på Pathetique, men jeg skal sammenligne litt med andre jeg har for moro skyld. Såpass lenge siden at jeg ikke er skråsikker på hvilken jeg foretrekker.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Egentlig har jeg stor tro på Ormandy, og skal sjekke ut hans Tsjaikovskij og Sibelius.
    Han var et stort navn som solgte godt, og da ble det nok produsert 'raske' ting som hadde salgstall som hovedmål. Ikke uvanlig fenomen, Karajan f.eks. leverte heller ikke bedre kvalitet når salgstallene steg.

Da må jeg vel spille en Ormandy-vinyl, og setter motvillig på Rachmaninoffs 3. pianokonsert med Vladimir Horowitz. To gamle menn, live i Carnegie Hall 1978.

Mest historisk interesse kanskje?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.167
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Gud så bra den sendingen fra Risør var!

Shostakovich 2. klavertrio - i en innihelsikebra fremføring.
    Du hørte nok ett og annet host fra meg på den konserten. Fikk med meg 6 konserter på 3 dager. Høydepunktene for meg var B Suchova i et orkesterarrangement av div Schubert og Schumann sanger i arrangement av Reinbert de Leeuw, samt septettversjonen av Strauss' Metamorphsen, men denne trioen var også flott, og Oslo Strykekvartett i Beethoven op 130 satte også spor!

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Fortsatt fin denne, men nå på vinyl samme symfoni, fra 1956 på Heliodor/DG med Yevgeny Mravinsky og Leningrad SO. Dette er helt andre saker. Det er sagt til det kjedsommelige, men disse historiske innspillingene har en helt annen dramatikk i seg.

MaHa skrev:
    En super versjon av Tschaikovskys nr 6, fin balanse mellom mørkt og mindre mørkt, for å si det slik. Eugene Ormandy dirigerer

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.806
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mravinsky, ja. Mbare har sagt at det er han som må til. Jeg fikser ikke Piotr Ilyitsj, men det er jo ikke lenge siden at jeg ikke fikset Wagner heller.

--

Hører på Lord Herbert of Cherburys Lute Book, fra HM50-boksen. Paul O'Dette spiller. Lutt, altså.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Mravinsky ja, det ble sagt at Leningrad-orkesteret reiste seg i giv akt hver gang han kom inn på podiet, også på øvelse. Onde tunger påstod at de som stod aller strakest og strammest kunne knuse eikenøtter mellom skinkene...men at lyden ville gjort Mravinsky rasende.
    Sier kanskje litt om disiplinen i orkestre den gangen.

Men nå on-topic.

Her spilles Bach Cello suiter med Paolo Pandolfo på Viola da gamba, på Glossa labelet. Han bringer med seg klangidealet sitt fra tidligmusikk-innspillinger, og det gjør denne tolkningen til noe spesiellt i mine ører. Helt på den andre banehalvdelen i forhold til hva min andre favoritt Starker gjør.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Mravinsky er formidabel i 4., 5. og 6., en av de aller beste i denne litteraturen. Bernstein på DG er ekstrem, særlig i den sjette, men vet hva det handler om og har NYPO i toppform til disposisjon. Jeg er likevel svak for Pletnev. Av hans to versjoner setter Gramophone den første (med Philharmonia på Virgin) på topp, mens jeg liker den siste (med RNO på DG) enda bedre. Så konsentrert, edel og intens, og intensiteten er mer inderlig enn utvendig.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.806
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I sommervarmen passer Vegh-kvartettens stereoinnspilling av LvB op. 18/6 utmerket. Yngstemann, som har fått en lei magesjau, hviler til i lyttestolen.

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Nå skal jeg la NRK Klassisk stå på. Fra og med i morgen er det slutt med FM-sendinger, og min gamle Marantz fm-tuner blir også min siste. Når jeg får SONOS med sin nettradio på plass kan det vel bli et gjenhør. Men da er det samtidig så mange andre valgmuligheter på klassisk at NRK nok kan få konkurranse.

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.806
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Imaginær stinkbombe er sendt til Trond Giske, kulturbøgeren.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.167
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Så enig, så enig. Hva NRK oppnår med dette ut over å skyte seg selv i foten er vanskelig å forstå.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Valentino skrev:
    Så enig, så enig. Hva NRK oppnår med dette ut over å skyte seg selv i foten er vanskelig å forstå.
    Så pokker, det er nå de slukker, ja. Undrer på hva jeg skal høre på i bilen heretter. Blir vel mye cd.
    Vel, som trøst innvilger jeg meg selv Veronika & co i både op 95 og op 130 (Ludwig van, selvsagt).

Bernt K

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Rakk (på nettopp Nrk Klassisk) tredje sats av Griegs klaverkonsert før jeg fortsatte med litt sang, nærmere bestemt Missa solemnis. Nydelig til litt kruttsterk Kenya Ruera Estate

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn