Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    ErosLoveking skrev:
    Joda Roberten, fikk lov til å ligge på leeeenge igår, så søvn er ikke et tema lengre. Men man blir skikkelig tom innvending når det hele er over. Utlada rett og slett. ;)
    - Når nicket ditt atpåtil er ErosLoveking så kjenner skøyeren i meg et behov for å komme med en kommentar. Vært i Amsterdam kanskje? Neida, jeg skal slutte å tøyse.

Bra plate.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    friedman skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Joda Roberten, fikk lov til å ligge på leeeenge igår, så søvn er ikke et tema lengre. Men man blir skikkelig tom innvending når det hele er over. Utlada rett og slett. ;)
    - Når nicket ditt atpåtil er ErosLoveking så kjenner skøyeren i meg et behov for å komme med en kommentar. Vært i Amsterdam kanskje? Neida, jeg skal slutte å tøyse.

Bra plate.
    ;D

3 dager med garagerockfestival, forberedelser, organisering, platespilling, tilreisende gjester, minimalt med søvn, maksimalt med alkohol og nachspiel siste natt/morgen.
    Er ikke 26 lengre, så der merkes litt i kroppen ja. ::)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.537
    Godt at du fikk timene du trengte i går Eros. Det skulle jo også bare mangle at slikt krever sitt.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.167
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    Synes du skal være stolt av deg selv for at du i det hele tatt har stått opp i dag, Eros.

Spooky. Den der spilte jeg nettopp!
    Jeg tok en fridag idag, spiller musikk mens jeg pusser og sparkler og pusser. En rask tur på musikkhandelen unnagjort mens sparkelen tørker, med godt utbytte.

Mange kjente standardverk blir jeg aldri lei av å høre på, kommer tilbake til dem på nytt og på nytt, gjerne med års mellomrom.

Jørgen

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.537
    Se det ja, great minds think alike og alt det der vettu Jøgga :)

Hva pusses og sparkles og pusses ? Mozarts Requiem er rett og slett fantastisk.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Jøgga skrev:
    Roberten skrev:
    Synes du skal være stolt av deg selv for at du i det hele tatt har stått opp i dag, Eros.

Spooky. Den der spilte jeg nettopp!
    Jeg tok en fridag idag, spiller musikk mens jeg pusser og sparkler og pusser. En rask tur på musikkhandelen unnagjort mens sparkelen tørker, med godt utbytte.

Mange kjente standardverk blir jeg aldri lei av å høre på, kommer tilbake til dem på nytt og på nytt, gjerne med års mellomrom.

Jørgen
    Hart du noen oppfattniger om den versjonen av Mozart Requim Jøgga? er på jakt etter flere

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.167
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    65finger skrev:
    Jøgga skrev:
    .........

Jørgen
    Hart du noen oppfattniger om den versjonen av Mozart Requim Jøgga? er på jakt etter flere
    Litt tidlig. Kom akkurat i hus og har spilt i 10 minutter, men jeg har sett den anbefalt. Ensemblet er sterkt og koret blant de beste.
    Jeg har Schreier m/Staatskapelle fra før, den er god, men jeg fåren litt annen vri med tidsriktig koloritt i orkesteret her. Herreweghe sin versjon på HM er i bestilling, så kommer det seg etter hvert.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Klassisk er helt klart greia idag ja.

Nå ignag med en 4-LP boks på Decca.
    (ikke sølvbrikker som coveret under sier)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Den der har jeg trua på, Eros. Her går det i NRK Alltid Klassisk, nå "Jan Ladislav Dussek: Konsert for hammerkl., 2 oboer, 2 horn og str. Ess op. 26: Sats 1 (Allegro)" - Fania Chapiroania Chapiro er solist med Musica ad Rhenum under ledelse av Jed Wentz.

ErosLoveking skrev:
    Klassisk er helt klart greia idag ja.

Nå ignag med en 4-LP boks på Decca.
    (ikke sølvbrikker som coveret under sier)

U

Utgatt11378

Gjest
    Hei!

Har fått litt dilla på "Telemann", lettspiselig med god lyd!

vh

S

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Er det ikke alltid, erato?

Fornøydelig bilde :) Akkurat nå spiller jeg Beethovens sonater (nr. 25 - 29) med Kempff.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.537
    Ja ! Og tror du jammen ikke det er juleoratoriet som skal til pers.
    Harnoncourt/Concentus Musicus Wien på beautiful vinyl. O ja.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Roberten skrev:
    Så, for å summere veldig kort, lydkvaliteten er helt uvesentlig for meg når det gjelder utbyttet jeg får av slike innspillinger. Det er mulig det er i utakt med den gjengse oppfatning her på HFS, og jeg ønsker ikke å si at det er nødt til å være slik for alle, men for meg blir det klarere og klarere at hifiparametre har forsvinnende lite å si for utbyttet jeg får av musikk.
    Takker for kloke ord Roberten; vi ser ut til å ha mye sammenfallende syn på slikt; for meg er det tilstrebd en lydkvalitet som lar meg få mest mulig musikalsk informasjon og musikkglede ut av en hvilken som helst gitt fremførelse/innspilling; ikke finne en innspilling som gir mest mulig lyd ut av anlegget. Deltakelsen her har vist meg at vi mot dine formodninger heldigvis ikke er så mye på tvers med majoriteten av den del av forumet vi frekventerer; det foresvever meg at de fleste på f.eks disse sidene er overveiende musikkinteresserte, og har sine prioriteringer i så måte helt klare.

Her har ramlet en nyutgivelse i Original Masters-serien i postkassa idag, og denne er virkelig flott! Et gyldent samspill av musikere, og attpåtil spennende musikk.

Informasjon helt til venstre i serien her; http://www2.deutschegrammophon.com/webseries/?ID=originalmasters

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.607
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Påskemusikk fra den Gregorianske tid:

Jeg kan ikke for det; gregoriansk sang er fortreffelig!
    edit: Jeg tok én til:

Bernt K

Vedlegg

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Du milde himmel, det Beethoven gir oss i sine sene sonater er akkurat like fabelaktig fantastisk hver eneste gang.

En stor hilsen til alle forumdeltakere forresten, dere gjør det enda morsommere med klassisk musikk. Så tusen takk :)

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Denne morgenen er det Rubinstein som spiller Liszt konsert nr.1.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.537
    Vidar P skrev:
    Takker for kloke ord Roberten; vi ser ut til å ha mye sammenfallende syn på slikt; for meg er det tilstrebd en lydkvalitet som lar meg få mest mulig musikalsk informasjon og musikkglede ut av en hvilken som helst gitt fremførelse/innspilling; ikke finne en innspilling som gir mest mulig lyd ut av anlegget. Deltakelsen her har vist meg at vi mot dine formodninger heldigvis ikke er så mye på tvers med majoriteten av den del av forumet vi frekventerer; det foresvever meg at de fleste på f.eks disse sidene er overveiende musikkinteresserte, og har sine prioriteringer i så måte helt klare.
    Takk Vidar P, og ja, jeg har bitt meg merke i at vi ser ut til å være på bølgelengde på dette emnet. Jeg har tillatt meg å utheve noe av svaret ditt som jeg synes var veldig godt sagt og for meg kan sies å være essensen i det hele.
    Det har også gledet meg veldig å se, som du sier, at hos de som frekventerer Klassiskavdelingen ser musikkinteressen til å komme i første rekke. For meg som er ny og søkende er det betryggende å vite at musikkanbefalingene jeg får er basert på musikken, ikke nødvendigvis lyden.

Bach gjør meg glad, og nå er det denne som snurrer mens jeg pønsker på hvordan jeg skal angripe en uer.

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    LvB symfoni nr3 "Eroica"

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.167
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Historisk kanskje, eller anbefalt samling, i hvert fall spiller jeg Rostropovitch og Saint-Saëns cellokonsert.
    På boks fra Brilliant

En cellomosjonell opplevelse, og sammen med Barshai følger en herlig intens versjon av Haydn-konsertene.
    Live fra Moskva.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte den serien da den var på salg på MDT, har ikke hørt alt fra den, men nok til å skjønne at USSR satt på enorme musikalske skatter!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.607
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Geminianis "La Follia"; concerto grosso etter bl a Corelli; og mye mer:

Bernt K

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.167
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Kjøpte den serien da den var på salg på MDT, har ikke hørt alt fra den, men nok til å skjønne at USSR satt på enorme musikalske skatter!
    Det lille jeg har hørt fra denne boksen er intenst, og jeg foretrekker å dosere litt forsiktig. Klangen i celloen har temperatur som minner meg om Callas sin stemme, uttrykksviljen er voldsom, og hostingen i salen på vinter-opptakene gjør meg litt enstelig for tuberkulosesmitte. Lydkvaliteten glemmer jeg fort, den er fullt god nok.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Den boksen har jeg også Jøgga, et funn! Uttrykksvilje var et lurt ord – det skal jeg notere bak øret.

De hadde den for øvrig på Aktiv Klassisk til nesten ingen penger for ikke så lenge siden.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Schuberts Impromptus op 90 med Adrian Aeschbacher. Topp sak på Collection/DG.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Symfoni nr.4 fra denne boksen er nå fortært :)

Dette er noe for meg!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.194
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Startet dagen med de siste 10 minuttene av Siegfried akt 1, og det meste av akt to. Får se om jeg er klar for resten i ettermiddag.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.537
    Kjenner vi deg rett så er du jo det :)
    + lytter du til all musikken du hører på hjemme, eller kan den stå på mens du gjør andre ting ?
    Hvis lytting er det som bedrives, hva synes heimen om at mann og pappa låser seg fast i utsikten støtt og stadig ?

Mozart/Don Giovanni/Guilini. Har gitt bort kompaktplaten så har ikke libretto, takk og lov at vreden listet opp plottet twitter style.
    EDIT: og der gikk det opp for meg at det var Don Carlos det dreide seg om i twitterplotinnlegget, så da er jeg offisielt på gyngende grunn.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.607
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Don loves women, kills woman's father more or less by accident, said father's ghost takes Don to Hell, generally happy ending.

Bernt K

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    1. ”gutt møter jente, får ikke jente og dreper seg og/eller jenten”

2. ”gutt møter jente, får jente og gutt og/eller jente blir drept av svigerfamilie, tidligere elsker, eller et familiemedlem".

3. ”gutt møter jente, får jente og en av dem; helst jenten, blir syk og dør”.

Sånn. Der har vi oppsummert 80% av operarepertoaret mellom 1790 og 1910.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.194
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Don loves women, kills woman's father more or less by accident, said father's ghost takes Don to Hell, generally happy ending.

Bernt K
    Og Don Giovanni får seg ikke en eneste beta i hele operaen. 1003 forblir tallet.

--

Det er sjelden jeg lytter med andre i stuen, Roberten, men jeg har da portabel Wagner!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    DGG Originals-serien bringer rett som det er glede i hjemmet. Wagner på iMac24... noe uvanlig kanskje, men fint til arbeidet. Det verste av alt er at iMac'en slett ikke låter bortevekk med sine innebygde heller.

+

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.537
    berxter skrev:

Bernt K
    Bernt to the rescue !

og erato knallet til med 120 års operahistorie komprimert ned til 4 linjer. Opplysningsarbeide.

Valentino skrev:
    Det er sjelden jeg lytter med andre i stuen, Roberten, men jeg har da portabel Wagner!
    Det er jo klart du har portabel Wagner, Valentino ! Jeg kan ikke fatte at jeg var så skjødesløs at jeg ikke tenkte på det alternativet.

Jeg ser at de to foregående talerne er på Wagner, jeg lar meg inspirere og hører Furtwängler dirigere Stockholm Philarmoniker, Berliner Philarmoniker og Bayeruth Festival Orchestra gjennom:
    Parsifal: Prelude Akt 1 + Karfreitagszauber
    Tristan und Isolde: Vorspiel und Liebestod
    Lohengrin: Prelude Akt 1
    Götterdämmerung: Trauermarsch
    Meistersinger von Nürnberg: Prelude Akt 1

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.194
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det ble ikke Wagner, men samtaler med en spansk utvekslingsstudine. Hyggelig pike.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.167
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Joan Sutherland, den store Diva, synger Lucia di Lammermoor av Donizetti. Endelig.

En tenor ved navn Pavarotti har slengt seg på.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn