Vidar P skrev:
Men si meg Roberten; når du hører på fiolinene, andrefiolinene, bratsjene, treblåsere, messing, cello osv... hva har du å si om lydkvaliteten i slike innspillinger? Bare nysgjerrig..
Det der er et spørsmål jeg har fundert mye på i det siste Vidar, og som åpner mange dører. Essensen må vel bli, selv så dumt det kanskje høres ut, at når musikk bedrives på et så fantastisk nivå klarer jeg ikke å legge merke til lydkvalitet. Jeg har forsøkt, tro du meg(jfr. post i dirigenten...) men jeg klarer ikke å unngå å bli forført, revet med og beveget på et så grunnleggende plan at jeg rett og slett ikke legger merke til lydkvaliteten. Jeg kan gjerne se at det ikke hadde gjort noe med en mer "korrekt," eller "bedre," lydkvalitet, men jeg klarer rett og slett ikke å merke det eller bry meg om det. Musikken snakker så sterkt til meg at lyd er det aller siste jeg tenker på.
Ta for eks Furtwänglers arbeid med Beethovens 9. Jeg har to innspillinger av denne som for meg går langt utenpå det Klemperer, Karajan, Fricsay og Jochum har levert. Nå mener jeg ikke å si at disse ikke har levert meget sterkt arbeid som gir meg stort utbytte, for det har de, og lydkvaliteten er nok objektivt sett mye bedre enn på de to versjonene jeg har dirigert av Furtwängler, men allikevel så er det en nerve og tilstedeværelse i innspillingene med Furtwängler som gjør at jeg ikke registrerer eventuelle "mangler," i lydkvaliteten.
Så, for å summere veldig kort, lydkvaliteten er helt uvesentlig for meg når det gjelder utbyttet jeg får av slike innspillinger. Det er mulig det er i utakt med den gjengse oppfatning her på HFS, og jeg ønsker ikke å si at det er nødt til å være slik for alle, men for meg blir det klarere og klarere at hifiparametre har forsvinnende lite å si for utbyttet jeg får av musikk.