Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.484
    Sted
    Sunnmøre
    No på føremiddagen spelar Angela Hewitt 6, 8 og 18 "Ordre" frå Pièces de Clavecin. På klaver. På Hyperion.

http://www.amazon.co.uk/François-Couperin-Keyboard-Music-Vol/dp/B00008IHWH/

Det er sikkert berre meg, og sikkert frykteleg u-HIPt, men det er altså veldig begrensa kor lenge eg orkar å høyra på cembalo om gongen. Eg har Brilliant-boksen med Michael Borgstede, men eg tykkjer at Hewitt og pianoet gjev uendeleg mykje meir meining. Dersom nokon vil insinuera at eg har småborgarleg smak, gjerne for meg.

Tarjei

LPA

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Antall liker
    5
    Det er så mange som nevner Spotify. Er dette noe å ofre kr. 99,- pr. mnd på for en som er interessert i klassisk musikk - med kammermusikk, lieder og opera som hovedinteresse?

LPA

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Det kommer an på hvor mye hundrelappen betyr for deg og hvor irriterende du finner reklame – men det er i alle fall verdt å prøve gratisalternativet først.

larsggu

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    vagstol skrev:
    No på føremiddagen spelar Angela Hewitt 6, 8 og 18 "Ordre" frå Pièces de Clavecin. På klaver. På Hyperion.

http://www.amazon.co.uk/François-Couperin-Keyboard-Music-Vol/dp/B00008IHWH/

Det er sikkert berre meg, og sikkert frykteleg u-HIPt, men det er altså veldig begrensa kor lenge eg orkar å høyra på cembalo om gongen. Eg har Brilliant-boksen med Michael Borgstede, men eg tykkjer at Hewitt og pianoet gjev uendeleg mykje meir meining. Dersom nokon vil insinuera at eg har småborgarleg smak, gjerne for meg.

Tarjei
    Er delvis enig med deg her, men for min egen del har det mest å si på inspillingen. Cembalo kan låte forferdelig skarpt og slitsomt på noen inspillinger men ikke på andre. De inspillingene jeg har med f.eks. Trevor Pinnock på Arkiv og Carole Cerasi på Metronome låter begge helt uanstrengt og luftig i forhold til f.eks. endel inspillinger med Ton Koopman på Philips (dessverre, for han er svært flink) og Bob Van Asperen (Virgin?).

Jeg foretrekker selv orginal-instrumentering, men det virker som det er et vanskelig instrument å få tatt opp på en god måte.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    buster skrev:
    Registrerer at Peter Larsen i BT var nokså positiv til gårsdagens konsert i Grieghallen. Spesielt til Mahlers 5. Jeg skal i kveld, så dette blir litt spennende...
    Akkurat. Musikkopplevelse er generelt subjektivt, og Mahler-tolkninger mer subjektivt enn det meste. Jeg satt og kikket (klikket) på Bernstein-Mahler-boksen på diverse nettsider, liker å lese tilbakemeldinger fra kunder, og der var det enorm spredning, hele skalaen var ibruk. Da blir jeg ikke mindre interessert.
    Budkapet er: man bør høre selv!

Jørgen

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.484
    Sted
    Sunnmøre
    larsggu skrev:
    Er delvis enig med deg her, men for min egen del har det mest å si på inspillingen. Cembalo kan låte forferdelig skarpt og slitsomt på noen inspillinger men ikke på andre. De inspillingene jeg har med f.eks. Trevor Pinnock på Arkiv og Carole Cerasi på Metronome låter begge helt uanstrengt og luftig i forhold til f.eks. endel inspillinger med Ton Koopman på Philips (dessverre, for han er svært flink) og Bob Van Asperen (Virgin?).
    Det er godt mogleg du har rett. Eg har innspelingar der lyden rett og slett er vond (ei islandsk innspeling av Bachs franske og engelske suitar, til dømes, med ein cembalist eg ikkje hugsar namnet på).

Når det gjeld Borgstedes Couperin på Brilliant (eller for den del Koopmans Buxtehude på Challenge), får eg ikkje direkte lyst til å skru av fordi lyden er fæl. Det er vel heller mangelen på dynamikk (og, kanskje, klang) i sjølve instrumentet som gjer at det er vanskeleg å lytta engasjert til. Musikken misser liksom strukturen, samanlikna med klaver.

Eg har ingen problem med å skjøna at dette er struktur som i høgste grad er tilført av klaveret (og pianisten), og prinsipielt ville eg røysta for originalinstrument kva dag som helst. Men, altså, ikkje øyro mine.

No: "The Songmakers' Almanac: Schubertiade" (Hyperion).

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.147
    Sted
    Trondheim
    Wright skrev:
    Det kommer an på hvor mye hundrelappen betyr for deg og hvor irriterende du finner reklame – men det er i alle fall verdt å prøve gratisalternativet først.
    Reklamen er svært irriterende. Prøver Spotify nå, men kommer nok til å kutte ut ganske snart. Vil ikke betale 100 kr. pr. mnd, og med reklame er den ubrukelig.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Italiensk i kveld, nye plater og ny vin.

Nå Locatelli fiolinkonserter op.4, fra denne

La Serenissima og Adrian Chandler

Jørgen

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

Hilliard Ensemble, Alexei Lubimov, Stuttgart Radio-symfoniorkester

Min kone forlanger Arvo Pärt, og jeg adlyder. Pärt låter fint, fra ECM.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.966
    Torget vurderinger
    4
    Brahm's 2. symfoni, med Barenboim.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Bernsteins fullstendig over-the-top messe for kristne, jøder, muhammedanere og agnostikere. Fullstendig vanvittig, og en sonic spectacular av en annen verden.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.152
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den bør jeg kjøpe. Over the top kan være riktig utmerket, Richard.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stor fan - og burde selvsagt ha flagget det.

Og Bernsteins messe er virkelig flott og morsom - skjønt det hjelper å ha sans for musikkteater.

B

buster

Gjest
    Akkurat kommet hjem fra Grieghallen. Hørt Mahlers 5. Er langt på vei enig med erato og wright om at dette var ingen minneverdig opplevelse. Blåsere og strykere drev helt hver for seg. Klarte ikke å holde nerve og intensitet i de roligere partiene. Ganske rufsete til tider. Håper på bedring utover i serien " 5 store".

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    LPA skrev:
    Det er så mange som nevner Spotify. Er dette noe å ofre kr. 99,- pr. mnd på for en som er interessert i klassisk musikk - med kammermusikk, lieder og opera som hovedinteresse?

LPA
    Du trenger jo ikke betale for mer enn en mnd heller da, om du ikke liker det. Jeg kunne ikke tenke meg å ikke ha det.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    buster skrev:
    Akkurat kommet hjem fra Grieghallen. Hørt Mahlers 5. Er langt på vei enig med erato og wright om at dette var ingen minneverdig opplevelse. Blåsere og strykere drev helt hver for seg. Klarte ikke å holde nerve og intensitet i de roligere partiene. Ganske rufsete til tider. Håper på bedring utover i serien " 5 store".
    Synd at opplevelsen var såpass kjip, men om det er noen trøst tror jeg ikke jeg har hørt BFO spille så slett noen gang tidligere. (Dette sier nok like mye om min begrensede erfaring som noe annet.)

Gleder meg til kommende torsdag, da dirigerer Paul McCreesh. Han har jeg sans for.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.606
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Avslutter med lett og variert kost fra the Baltimore Consort; Gut Wind and Wire:

Det ymseste; Gaillarder, skotske folkesanger m m for liten broken consort.

Bernt K

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da slutter jeg også av en lang musikkveld med no. 4 fra denne i vinylutgave:
    Beethoven - konserter for klaver no.4 og no.5 - Pollini - Böhm -Vienna Philharmonic Orchestra

Hmmm...snasent på senkvelden

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.147
    Sted
    Trondheim
    Må innrømme at så sent på kvelden satt jeg og så Pop-revy fra 60-tallet på NRK. Morsomt. Spesielt da de trakk fram William Walton og spurte ham hva han syntes om denne moderne musikken. Han sa at syntes ikke den var moderne nok. Han var tydeligvis vant til et langt mer avansert tonespråk enn det rockerne på 60-tallet fikk til!
    Morsomt også å høre at nevøen hans var manager for The Who!

Akkurat nå hører jeg på strykekvartetter av Dvorak spilt av Panocha-kvartetten. Liflig musikk på en tidlig lørdag morgen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Må innrømme at så sent på kvelden satt jeg og så Pop-revy fra 60-tallet på NRK.
    Har alle programmene på disk, også dette (har ikke sett det). PVR er tingen. Akkurat nå hører jeg på disk 2 fra Pappanos nye innspilling av Verdis Requiem.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.147
    Sted
    Trondheim
    Har dem på disk jeg også. Laster ned fra NRKs sider på nettet. Men jeg satt oppe akkurat da programmet skulle starte, så da ble det til at jeg ble sittende.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dmitrij igår, jeg idag (skitt at jeg ikke fikk samme dato som ham), Wilma er død, så hva skal jeg spille?
    Denne her med det lokale musikklaget vil kanskje få stemningen på plass

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.152
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med dagen, Jøgga!

Fikk noen med seg hvilken Bachkantate som ble ønsket til slutt i Ring inn musikken i dag?

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    3x3 og ja må du leva, Jøgga. Håper bursdagen behandler deg godt.

Min venn er i gang med Bruckner.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Furtwängler gjorde jo tidenes beste adagio-sats. Visste du at dette var en av Adolf Hitlers yndlingssymfonier, og at han mente denne var enda større enn Beethovens 9.? Han avduket en statue av Bruckner i Regensburg før krigen, og under seremonien ble adagioen spilt. Satsen ble også spilt under radiosendingen i Berlin hvor Hitlers død ble offentliggjort av Dönitz i 1945.

Se på denne siden om du er interessert i Furtwängler, den er svært innholdsrik og morsom, både bilder og plateomtaler, biografier og historier.

http://www.furtwangler.org/

Her fins også interessante lister; http://www.furtwangler.net/bestchoice.html

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Tusen takk for interessant info og en fantastisk link Vidar P ! Der skal jeg kose meg mange timer i dag !

En av "farene," ved å høre på slikt og poste på HFS samtidig er at jeg stadig detter ut av setningen og heller blir sittende å lytte. Og på den måten tar det 10 minutter å skrive et lite innlegg.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Dmitrij igår, jeg idag (skitt at jeg ikke fikk samme dato som ham), Wilma er død, så hva skal jeg spille?
    Denne her med det lokale musikklaget vil kanskje få stemningen på plass
    Det gjør den nok J.
    Gratulerer med dagen :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:
    Tusen takk for interessant info og en fantastisk link Vidar P ! Der skal jeg kose meg mange timer i dag !

En av "farene," ved å høre på slikt og poste på HFS samtidig er at jeg stadig detter ut av setningen og heller blir sittende å lytte. Og på den måten tar det 10 minutter å skrive et lite innlegg.
    Men - det er jo en aldeles riktig prioritering Roberten :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Roberten skrev:

Bare hyggelig; moro å treffe andre Furtwängler-interesserte vettu. Om du finner noe interessant å dele fra sidene så legg for all del ut i historisk-tråden, til glede for oss andre også!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    3x3 og ja må du leva, Jøgga. Håper bursdagen behandler deg godt. ..
    Takk for hilsener!
    Fra nå av går det bare oppover etter feiringen i går. 8)
    Med en bunke nye CDer og en flaske Chianti Classico Riserva fra Barone Ricasoli ser det hele ganske lyst ut.
    www.ricasoli.it Eia var vi der

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Schuberts Die schöne Müllerin vakkert fremført av Fischer-Dieskau og Moore (1972) setter tonen for dagen. Nettopp innhentet fra Ivar Skei Musikkhandel er denne:

Synes å være like bra som det sies.

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.147
    Sted
    Trondheim
    Stort bedre blir det ikke, friedman.
    Her går det på Händel:

Händel skuffer aldri.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mozart pianokvartetter spilles av Amadeus-kvartetten og Clifford Curzon

I mono, naturligvis. Kvartettene med Curzon er innspilt i 1952, og hornkvintetten K407 med Dennis Brain fra 1944 er mer enn bonusspor!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.606
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Brain, ja. Lot meg inspirere til å sette på
    Slett ikke første gang, det her; hverken for Brain eller meg. Uten sammenligning forøvrig...

Bernt K

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn