Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    kibsgard skrev:
    Jeg er ikke sikker på om jeg foretrekker Kleiber eller Karajan '63 for skjebnesymfonien.
    ... du tuller nå, ikke sant? :)

    Jeg vet fra før at du er glad i de mer...la oss si, sinnrike artistene; folk i kontroll over seg selv; men Kleiber er vel ikke skyldig i stort annet enn å beskrive Skjebnen i Skjebnessymfonien... om man så ikke liker denne skjebnen som Beethoven skisserer, så er det vel knapt Kleibers feil... :)

    Sitat-quiz; "... I like not these news, bring me some other news!.." (hint, konge av England; fritt etter en sort orms historier).

    Mvh Vidar P
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.637
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kleber overgås ikke i tredje og fjerde sats. Men han roter det til litt i første; Den ritardandoen før solooboen tar vekk mye av overraskelsen. Synes jeg.
    (Valentino kritiserer CK! Noter!)

    Jeg hører Piotr Anderzewski spille Bachs femte franske suite. Å lykke! (Og hvilken utsikt!)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    3.856
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gidon Kremer m/venner spiller Shostakovich' fiolinsonate og bratsjsonate.
    Kleiber gjør nok, som Valentino sier, en uovertruffen 3. og 4. sats (at jeg kunne ønske meg litt rikere orkesterklang er en annen skål).
    Har kryttyra blitt sluppet på bøen, da Valentino, eller skal det være brekende ulldotter for å fullende det pastorale?

    Bernt K
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Figaros Bryllupp fra EMI-boksen.

    Har biletter til denne operaen i det gamle teater i Køben på torsdag. Flystreiken truer opplegget.
    Tror jeg ringer Bjarne Håkon Hansen og sier at det er overhengende fare for liv og helse hvis ikke jeg og samboeren får oss denne langweekenden med opera inkludert, uten barn.
    Da må han vel komme med tvungen lønsnemd ::)
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Valentino skrev:
    Kleber overgås ikke i tredje og fjerde sats. Men han roter det til litt i første; Den ritardandoen før solooboen tar vekk mye av overraskelsen. Synes jeg.
    (Valentino kritiserer CK! Noter!)
    Jo, det kan nok være at Kleiber overgår Karajan '63 i tredje og fjerde sats, men jeg liker førstesatsen til Karajan svært godt. Det er ikke så mange som får til denne åpningen på en måte som virkelig leverer (men Kleiber er ikke ueffen han heller). Jeg liker 5'ern til Giulini/LAPO kjempegodt også; spesielt p.g.a. det fantastiske spillet til LAPO og den omtenksomme fraseringen til Giulini; spesielt i 2, 3 og 4 sats.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.637
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke Giulini og LAPO som ikke tar den tempoøkningen i codaen (fagott/obo) som "alle andre" gjør? Veldig effektivt, en min fars favoritter delvis på grunn av den detaljen.

    Går fremdeles i Bach og Anderszewski her. Hvilken pianist!
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Valentino skrev:
    Er det ikke Giulini og LAPO som ikke tar den tempoøkningen i codaen (fagott/obo) som "alle andre" gjør? Veldig effektivt, en min fars favoritter delvis på grunn av den detaljen.

    Går fremdeles i Bach og Anderszewski her. Hvilken pianist!
    Det har jeg ikke fått med meg. Jeg har bare lånt den fra biblioteket en gang, men jeg skal investere i denne og sjekke ut denne detaljen.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.474
    Antall liker
    35.302
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Mozart Piano Sonatas K.281 K.330 K.333 - Vladimir Horowitz

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Beethovens 5. pianokonsert
    Flere innspilinger, akkurat nå Rubinstein og Leinsdorf/Boston. Flott gammel mann men dårlig lyd.
    Leter fremdeles etter den ultimate innspillingen av 5.konserten.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Ser til min forskrekkelese at jeg kom til å omtale César Franck som "Cesar Frank" her om dagen, og det ser jo nesten ut som noe annet. Guillous tolkninger er imidlertid like fine, likesom Wergeland-sitatet.

    Fra dagens spilleliste: Symfoni nr. 5 for orgel av Louis Vierne, med Pierre Cochereau på orgelet i Notre Dame. Sterke saker på mange plan.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Flyene flyr igjen!
    Det feires ( :eek:) med Mahlers 9. med Karajan (liveinnspillingen fra '82, eller var det '84...?!)
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Innspilt -82, utgitt -84. God tur, Mozart and all.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Falla; El amor Brujo, New Philharmonia/De Burgos og en fantastisk mezzosopran ved navn Nati Mistral. 1966 Decca.

    Dette er veldig flott, og veldig spansk. Akkurat denne innspillingen har jeg i flere versjoner; på Double Decca cd (veldig bra) og på vinyl fra Decca selv og fra King Super Analogue. Også veldig bra. En klassiker verdt å erhverve. De doble Decca'ene med Falla's musikk er svært god VFM.



    Fins også i div hirez cd-utgaver visstnok.

    http://www.audaud.com/article.php?ArticleID=3986

    EDIT; må bare tilføye at denne John Sunier leverer en av tidenes mest meningsløse plateomtaler i linken over; jeg bare linket til den for å vise bilde og at den utgis på hirez også.

    Mvh Vidar P
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Her går det også i Beethovens fantastiske 5.pianokonsert. Med Perahia og Concertgebouw/Haitink. Den kan anbefales, Lagga! Akkurat fåes denne alle LvBs pianokonserter på trippel-CD til latterlige 115,- hos Aktiv Klassisk. Om ikke DET er verdt en tur til hovedstaden, så vet ikke jeg.... ;D
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.637
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kjørt langt og lenger enn langt, men Beethovenske intellektuelle ablegøyer i form av strykekvartetter op. 127, 131 og halve 132 har sørget for en utmerket tur.
    Til hjemturen venter resten av op. 132, op. 130+133, 135 og 95.

    Beethovenkvartettoverdose? Går ikke an!

    Takacskvartetten tolker. På Decca.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne fargesymfonien og sjakk suiten av Bliss har fulgt meg de siste 2 årene.
    Dette er en plate jeg liksom MÅ sette på av og til.
    Colour Symphonys 1. og 3.sats gir meg sjelefred.
    Det er noe med klangene og de rytmiske variasjonene som går rett i hjernebarken min.
    Tror det er dette som kalles avhengighet. :)






    Dette Ulster Orcestra spiller supert på mange innspillinger jeg har selv og har hørt hos andre.
    Dette er en innspilling fra 1987 på vinyl.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne doble plata med Bachs Suiter for orkester med Slovak Chamber Orchestra/ Bohdan Warchal fortæres før levende musikk skal formidles resten av dagen:





    Skjelden jeg har hørt denne musikken spillt så avslappet og elegant.
    Kanskje FOR avslappet og elegant.....?
    Det svinger på ett vis, men ikke helt slik jeg liker det best.
    Musikernes samspill er veldig godt utført og teknisk er innspillingen meget bra med et åpent, luftig og stramt lydbilde men med rimelig god romklang der de forskjellige instrumenters karakter kommer godt frem.
    Men tolkningsmessig er altså ikke denne helt der oppe etter min smak.
    Alikevel er den fullt spisbar fordi den teknisk er bra på alle måter.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    3.856
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne kom dettendes inn i postkassa i dag; Radu Lupu som spiller Schubert. Bildet er litt dårlig, så dette er innholdet:
    4 cd-er, med D845, 894, 557, 780, 958, 959, 784, 157, 664 og 960. Foreløpig aldeles utmerket; særlig likte jeg 2 Scherzos D593; det var så elegant som jeg kan erindre å ha hørt. Ellers er det jo en klaviaturbetvinger av de sjeldne...


    Bernt K
     

    Vedlegg

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Har anbefalt Lupus Schubert-boks tidligere. Det er interessant å sammenligne Lupu med A. Schiff, også han på Decca. Disse duo-pianistene finner begge en mangfoldig verden i Schubert, og de synes begge at særlig sonatene er undervurderte og absolutte mesterverker. Tolkningene er på en gang like og svært forskjellige. En slags ABC i tolkning av sonater for soloklaver av Schubert. For meg danner de et sentrum i så måte.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    3.856
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dersom det var din inspirasjon som fikk meg til å kjøpe boksen, får du ha stor takk (ellers også, selvsagt...). Nå har jeg kommet gjennom alle 4 platene, og jeg har kun to ankepunkter:
    - Det er ikke komplett! Særlig savner jeg D850; favoritten blant Schubertsonater
    - Slabbedasken som har lagt inn sporene hos freedb har utvist stor latskap, slik at så godt som alle må retagges. EDIT: Gracenote var perfekt!

    Forøvrig er Schubert en av de mest avhengighetsskapende komponistene jeg vet, så jeg måtte bare fortsette, først nå med Kempff i "Wanderer-fantasie", og hvis jeg rekker det før dyna kaller, tenker jeg Gilels skal få lov til å kjøre D850.


    Bernt K
     

    Vedlegg

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hei og takk, berxter. Kan du tenke deg noe så forskjellig som Kempff og Richter i Schuberts "Wanderer.."? Den fantasien er noe for seg i hele Schuberts produksjon, og her kan en trolig finne de største variasjonene i tilnærming i all hans klavermusikk. Gilels i D 850 kommer definitivt i kategorien romantisk og utagerende i mine ører. Denne fantastiske musikken tåler mye, så lenge det er gjort med sjel og innlevelse, og det har som kjent Gilels. Den som kan finne rom i seg for en kveld med Schubert, har funnet en skatt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.637
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Noe skjeldent:
    Et opptak fra Løten kirke gjort under Festspillene i Elverum i 2007.
    Vertavokvartetten spiller Beethoven akkurat nå. Große Fuge op. 133.

    Skikkelig audiofilt opptak med to omnier rett på harddisk, hehe.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    3.856
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bingen ropte etter meg etter Kempff, så, ettersom jeg er alene på kontoret, Gilels får innlede denne dagen med D850. En sonate og en innspilling jeg aldri går lei av. Gilels er så perfekt her..... Jeg vet jeg har vist coveret før, men det tåler gjentagelse. Skulle gjerne ha hatt LP-en, men da tror jeg vi snakker om kronasjer i søkk og kav.



    Bernt K
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.637
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dårlig gjort å vise fram den der igjen. Er den blitt betalbar siden sist, eller koster den fremdeles Valhalla?

    Har beveget meg til Stange kirke, FIE 2007. Vertavokvartetten spilte Beethoven der og. Op.135. ES MUSS SEIN! ;D
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    3.856
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Finner'n hos Amazon til helt nede på 34-35 USD nå, så den er betalbar dersom selger er til å stole på.

    Bernt K
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Den Mahler6 må jeg finne mer ut av VidarP.
    Hørte forresten M9 med Oslo Filharmonien i går.
    Meget bra!!!


    Denne spiller på Vygeren hos meg nå:

    Scriabin symfoni nr.3 med Concertgebouw Orch./ Kiril Kondrashin





    Forstår godt hva enkelte mener med "den varme og litt runde klangen" dette orkesteret har.
    På denne liveinnspillingen fra 1976 låter det i hvertfall slik.
    Vakkert spill men langt fra teknisk perfekt- og ganske så ulik en av de andre innspillingene jeg har med dette verket.
    New York Philharmonic/Guiseppe Sinopoli-1989.
    NYP sin versjon er på en måte mer rett på og dermed mer "likandes" for folk flest.
    Jeg har i mange år hatt NYP/Sinopoli som en liten favoritt, med denne liveinnspillingen fra CO et stykke ned på listen.
    Mulig jeg har forandret min måte å lytte på, for nå liker jeg bedre denne versjonen fra CO/Kondrashin.
    Muligens det har med måten Kondrashin foredrar musikken på og at jeg har blitt eldre?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.637
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det norske Solistkor og Vertavokvartetten som gjør Mozarts uendelig vakre lille motett "Ave verum corpus" KV618 i et opptak fra kirken vi giftet oss i (ja, jeg har utsikt til den og. Andre veien!).

    Beste framføring jeg noengang har hørt.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Av og til må en bare trå til med noe stort!!
    Og det mener jeg at denne innspillingen er :)

    Bachs Johannes Passion- Rundfunkchor Leipzig-Staatskapelle Dresden-Peter Schreier





    Det er så mektig og elegant fremført at jeg få gåsehud.
    Med stor respekt for tekst og komponist slik jeg ser det.
    Dette er en innspilling fra 1988 med arier fra 1725 versionen.

    Nå vet jeg hva jeg skal gjøre når det blir zappet over på krimmen av madammen i kveld,
    jeg går i kjelleren og hører disse platene en gang til!!


    Dere som er Bachspesialister:
    Hva menes om denne innspillingen?
    (oppriktighet varer lengst :))
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.637
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner nok ikke den innspillingen, emotikon. Klarer meg med Gardiner foreløpig, men Herreweghe kommer nok. Man har da selvinnsikt! ;D

    Jeg har startet dagen med CD1 av 3 på La Venexianas innspilling av Monteverdis åttende madrigalbok. Fascinerende. Han ene bassen er fantastisk.



    Glossatilbudet hos MDT er ikke avsluttet ennå...
    http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//GCD9209283.htm
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Dere som er Bachspesialister:
    Hva menes om denne innspillingen?
    (oppriktighet varer lengst :))
    Ikke noe svar fra meg heller. Liker Schreier som sanger og har hans (som dirigent) komplette verdslige Bachkantater på Berlin Classics, synes de er greie (og billige, ikke mange har forresten gjort dette komplett) men blekner mot hva Jacobs feks har gjort i samme repertoire (der hvor han har gjort alternative innspillinger). Men det kan også være mine preferanser for mer HIP praksis som slår inn.

    Synes forøvrig Brilliant har en mer enn godkjent Johannespasjon (og svært billig!) under Cleobury dersom noen er interessert.

    Inspirert av tidligere postinger kjøpte jeg denne som avspilles nå:



    Jeg er ingen Tchaikovskielsker eller -ekspert, men lyden er i hvert fall flott.

    Og til Valentino; Var i Håkonshallen i går kveld og hørte I Fagiolini i et Monteverdiprogram!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.637
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Heldiggrisen!

    Mullova spiller Bach her nå. En Philipsskive med fiolinkonserter. Åh, Viktoria!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Kjenner nok ikke den innspillingen, emotikon. Klarer meg med Gardiner foreløpig, men Herreweghe kommer nok. Man har da selvinnsikt! ;D

    Jeg har startet dagen med CD1 av 3 på La Venexianas innspilling av Monteverdis åttende madrigalbok. Fascinerende. Han ene bassen er fantastisk.



    Glossatilbudet hos MDT er ikke avsluttet ennå...
    http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//GCD9209283.htm
    PS Du finner en anmeldelse av denne boksen på http://www.lafolia.com/archive/covell/covell200605iv4.html
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.637
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Se der! La Folia har vært under radaren min. Glimrende greier. Takk skal du ha, erato.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    3.856
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lett frustrasjon over en IT-support som ikke vil erkjenne at DVD-spilleren på bærbaren er storklein, framtvinger behov for sjelslise. Dette da i form av La Venexiana som framfører Monteverdis "ottavo libro dei madrigali" på en framifrå måte.


    Fikk en hel haug fra mdt i dag...
    Dere får unnskylde at jeg dublerer Valentino her; kunne kanskje spart meg bildet...
    Og takk for tipset om Glossasalget hos mdt; den av dere det nå enn var som var først ute! EDIT: Kibsgard var det; Kibsgard!


    Bernt K
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn