Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    P.D.Q.Bach er konge!!!!!!!

    For dem som ikke er helt inne i hva navnet til "en av J:S.? Bachs mange uekte" er, så er dette det hele og fulle navn:
    Prtty Dam Quick Bach.

    Har du "Ave Hysteric Return" berxter?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.733
    Antall liker
    3.917
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nei, bare "Music for an awful lot of Winds and Percussion" i tillegg til denne Jekyll & Hyde.

    Bernt K
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Nei, bare "Music for an awful lot of Winds and Percussion" i tillegg til denne Jekyll & Hyde.

    Bernt K
    Den har jeg også :)

    Jeg kan brenne (hysj....) et eks. til deg av "An (ave) Hysteric..."
    Opptaket jeg har er ett opptak fra vinyl til bånd på 80tallet og derfra inn på cd.... ::)
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Jeg synes messene til Schubert er undervurderte. Flott musikk dette (selv i sola :)). Messe nr. 1, D105 og nr. 2, D167 med Sawallisch/BRSO. Fremførelsen er grandios og organisk, og i tillegg er en av mine favorittsangere Lucia Popp med! 8)

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    kibsgard skrev:
    Jeg synes messene til Schubert er undervurderte.
    Ikke av meg :)

    Jeg har tidligere kalt Schubert for Schlubbert, og har syntes han visserlig måtte være en riktig overvurdert komponist; ting forandrer seg, og jeg har tenkt å gi Schlubbert nok en sjanse... etter sommeren; men i mellomtiden har du og andre her i klassisk-avdelingen overbevist meg om at det er en god ide å møte med åpent sinn mot nye artister, og følgelig også komponister; nå er jeg i den (u)heldige situasjon at jeg i forgangen tid har investert i disse messene, så jeg skal jammen gi den ellers uansvarlige og lettlivede døgenikt (som onkel Skrue ville ha kalt ham) en ny sjanse til høsten. Takk for inspirasjon!

    Mvh Vidar P
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.895
    Antall liker
    21.926
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Schlubbert!  ;D

    Jeg har hørt på Haydn i dag. Skapelsen. Et glimrende stykke musikk, fabelaktig framført av Gardiner,  hans engelske barokksolister og eminente Monteverdikor.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Rachmaninov, pianokonserter nr 2 og 4.
    Vladimir Ashkenazy og Concertgebouw Orchestra, ledet av Bernhard Haitink.

    Pianokonsert nr2 er en av mine all-time favoritter,av pianokonserter.
    Denne vinylutgivelsen fra Decca (1986) er veldig god!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    kibsgard skrev:
    Jeg synes messene til Schubert er undervurderte.
    Ikke av meg :)

    Jeg har tidligere kalt Schubert for Schlubbert, og har syntes han visserlig måtte være en riktig overvurdert komponist; ting forandrer seg, og jeg har tenkt å gi Schlubbert nok en sjanse... etter sommeren; men i mellomtiden har du og andre her i klassisk-avdelingen overbevist meg om at det er en god ide å møte med åpent sinn mot nye artister, og følgelig også komponister; nå er jeg i den (u)heldige situasjon at jeg i forgangen tid har investert i disse messene, så jeg skal jammen gi den ellers uansvarlige og lettlivede døgenikt (som onkel Skrue ville ha kalt ham) en ny sjanse til høsten. Takk for inspirasjon!

    Mvh Vidar P
    Har du noen av liederne? (sannsynligvis et retorisk spørsmål...)
    Har tidligere nevnt denne:
    SCHUBERT Sehnsucht. Matthias Goerne. Elisabeth Leonskaja. Harmonia Mundi

    Dette er volum 1 i en serie med utgivelser, Matthia Goerne Schubert Edition.

    Denne tør jeg anbefale!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Siste i natt. Må ha litt søvn før det bærer avgårde til familieparken i Kinsarvik (barnas paradis!).

    Khatchaturian, suiter fra balletten Spartacus og Gayaneh.
    Royal Philharmonic Orchestra, Yuri Temirkanov
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.895
    Antall liker
    21.926
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om kjærlighet og krig: Monteverdis åttende madrigalbok. La Venexiana synger og spiller.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Dagen begynte med Andsnes i Mozarts syttende. Poff! Det røyk et utgangsrør. Gressenkemannshelgen så mørk ut. Ingen musikk!! Det er godt man har svært gode venner som kan avgi et JJ 300B på en lørdagsettermiddag uten å blunke. Så nå er det lyd i begge kanaler igjen. Og fremdeles Andsnes og Mozart, selvfølgelig.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hehe. Joda. Men det blir ikke før i kveldingen. Snart Gounods St. Cecilia-messe. Så Beethoven. Og så Bruckner og et glass malt. Det var tanken.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.895
    Antall liker
    21.926
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som en plan. Nu skal jeg skru terrassemøbler. LvB 3 med Argerich og Abbado skal gjøre susen, tenker jeg. Må også finne ut om jeg trenger bakdiskanter der ute...
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Ikke av meg :)

    Jeg har tidligere kalt Schubert for Schlubbert, og har syntes han visserlig måtte være en riktig overvurdert komponist; ting forandrer seg, og jeg har tenkt å gi Schlubbert nok en sjanse... etter sommeren; men i mellomtiden har du og andre her i klassisk-avdelingen overbevist meg om at det er en god ide å møte med åpent sinn mot nye artister, og følgelig også komponister; nå er jeg i den (u)heldige situasjon at jeg i forgangen tid har investert i disse messene, så jeg skal jammen gi den ellers uansvarlige og lettlivede døgenikt (som onkel Skrue ville ha kalt ham) en ny sjanse til høsten. Takk for inspirasjon!

    Mvh Vidar P
    Schlubbert, ja :). Jeg må si at kvaliteten på materialet hans var temmelig høyt; spesielt med tanke på hans tidlige død. Tør ikke tenke på hvordan dette kunne blitt om han hadde nådd en høy alder. Jeg verdsetter vel egentlig Schubert høyere enn f.eks. Mozart, og det har vel med å gjøre at jeg ikke er noen opera-fantast. Spesielt hans sene piano-sonater er fantastiske (D959 , D960), og gjerne traktert av Karl Schnabel på Pearl. Det samme gjelder Impromptuene, og hans stryker-kvintett innehar de store dybder. Som symfonier liker jeg ham også svært godt. Det må sies at en symfoni som nr. 9 kan virke litt repetetiv hvis fremførelsen ikke er god, men da skylder jeg definitivt på utøverene! Jeg liker egentlig godt verker hvor det er lett å feile for dirigenten.

    Og jeg har ennå ikke begynt å lytte ordentlig til Schubert's spesialfelt - sangene :).
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Påbakgrunn av anbefaling (med link til mdt...) sitter jeg nå og hører på Tchaikovsky, Manfred Symphony med Jurowsky og LPO.
    Storslagent og dramatisk, for å si det mildt :D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjoenik; den Manfred-symfonien vokser på en stakkar for hver gang, synes jeg. Fabelaktig flott er den :)

    Selv hører jeg på Beethovens strykekvartetter; det er liksom et lite prosjekt å jobbe meg gjennom disse ila sommeren. Men savner en bedre bok, så tips til lektyre mottas med takk.

    Har Quartetto Italiano's komplette 10LP boks på Philips. Hørte nr 1 på NRK her forleden med Tokyo-kvartetten, det gav meg ideen til å høre gjennom disse kvartettene; det var flott.

    Så nå er jeg igang med nr 1 (op 18/1) med Q-I, innspilt 1972. Flott ensemble dette; mer "ektehet" enn Tokyokvartetten på en måte kanskje? De virket litt "perfekte" men ufølsomme?

    Coveret på min 10LP boks har samme coverbilde som denne på bildet under men annen tekst naturligvis, denne boksen fås også delt i 3; early, middle og late quartets.



    Ser at den er å få på rimelig cd fra Philips også. Var visstnok svært populær i sin tid disse innspillingene. Jeg er ikke godt kjent med musikken dessverre, en forhåpentlig forbigående status, så tips til vel så gode fremførelser tas også imot med takk.

    Mvh Vidar P
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.733
    Antall liker
    3.917
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Næh, Busch-kvartetten remastret... Kjøpe, kjøpe...

    Nå går det på Qt Italiano her også, etter inspirasjon; starter med op 59.

    Bernt K
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.412
    Sted
    Trondheim
    Ja huff.
    Skal til Oslo i morgen. Første stopp blir Aktiv klassisk. Hvis jeg kommer ut med mindre enn 20 CDer blir det rekord...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.895
    Antall liker
    21.926
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @Vidar P:


    The Beethoven Quartet Companion

    Og denne:



    Eller Quatuor Mosaïques, men da blir det tre enkeltCDer, pyttsann.

    Uansett intet galt med italienerne. Men for forskning trenger man flere gode innspillinger vet vi.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.895
    Antall liker
    21.926
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mozart: Cosí fan tutte
    Böhms klassiske (historiske? Jammen det er jo god stereolyd!) innspilling på EMI med bl.a. Ludwig, Schwartzkopf, Taddei og Philharmoniaorkesteret.


    Slik ser den ut for tiden.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.733
    Antall liker
    3.917
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ikke akkurat nå (nå hører jeg på Gardiners innspilling av BWV12,103,146, forøvrig aldeles glimrende), men i går fikk jeg denne i hus:
    og måtte selvsagt høre, etter å ha rippet alt. Samlingen er forresten så ny at der ikke fantes referanser på hverken freedb eller Gracenote, så eventuelle klager på det som nå ligger ute kan rettes til meg...
    Vel, hva kan jeg si? Dette er en samling som nok passer best for dem som ikke har mye Baker fra før; det var mye her som fantes fra før i hyller og skap. Dame Janet er jo en fantastisk sanger, og hun er absolutt på sitt beste i Mahler og Elgar, men det er vel også der man fra før har henne. Det er mange utdrag og enkeltsanger av de andre (Wagners Wesendonck og Schumanns Frauenliebe er vel komplette). Dog, for en Baker-novise er det bare én ting å si: Kjøp en da vel; koster bare 15£ hos MDT.
    http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//2080872.htm

    Bernt K
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg holder Haydn svært høyt. Faktisk så høyt at jeg sommeren for 11 år siden dro på "pilegrimstur" med egen bil helt til Eisenstadt (i "fylket" Burgenland helt øst i Østerrike) og besøkte alt fra Schloss Esterhazy's musikksal til Haydns mer smålige kår i komponisthytta osv. Det skadet heller ikke at de hadde noe av Østerrikes nydeligste Grüner Veltliner der, dessverre i såpass små mengder at lite blir eksportert; i tillegg til bl.a de søtere Ruster Ausbruch etc. En smak på det søte liv i Haydns fotspor altså.

    Han evnet å uttrykke seg i mange settinger, men noe av det reneste uttrykk for dette geniets kunst synes jeg kommer oss til del i pianotrioene. De er vel sjelden fremført bedre enn av Beaux Arts Trio siste halvdel av 70-tallet for Philips.

    Jeg er i den heldige situasjon at jeg eier komplett (eller så komplett som det lar seg gjøre) Haydn på LP. I denne samlingen inngår de tre Philips-boksene Vol 1-3 av "Sämtliche Klaviertrios", som er en av de mest verdsatte musikalske skattene i samlingen min. De spilte jeg bittelitt av i morges, og fortsatte i kveld.

    Fås forresten på 9CD idag også, og selv om de originale LP'ene låter helt forrykende godt, så har jeg aldri hørt cd-remasterene.



    Mvh Vidar P
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.895
    Antall liker
    21.926
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    MorgenBach!



    Piotr Anderszewskis aldeles vidunderlige innspilling av Fransk suite nr. 5 BWV816 og Overtyre i fransk stil BWV831. Dette er 52 minutter musikalsk kildevann. Anbefales på det sterkeste, i postkassen for 60-70 kroner.

    Her et klipp der han spiller Gigue fra nettopp Fransk suite nr.5:


    Utsøkt Bachspill, intet mindre.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Han evnet å uttrykke seg i mange settinger, men noe av det reneste uttrykk for dette geniets kunst synes jeg kommer oss til del i pianotrioene. De er vel sjelden fremført bedre enn av Beaux Arts Trio siste halvdel av 70-tallet for Philips.

    Jeg er i den heldige situasjon at jeg eier komplett (eller så komplett som det lar seg gjøre) Haydn på LP. I denne samlingen inngår de tre Philips-boksene Vol 1-3 av "Sämtliche Klaviertrios", som er en av de mest verdsatte musikalske skattene i samlingen min. De spilte jeg bittelitt av i morges, og fortsatte i kveld.

    Fås forresten på 9CD idag også, og selv om de originale LP'ene låter helt forrykende godt, så har jeg aldri hørt cd-remasterene.



    Mvh Vidar P
    Dette Beaux Arts settet har jeg, men må med skam melde at jeg ikke har fått hørt på det ennå. Jeg er svært glad i kammermusikk-formen piano trioer, og hvis man vil ha en HIP-versjon er nedenstående boks med Van Swieten trio helt fantastisk! Når det gjelder HIP og kammermusikk er dette det flotteste jeg har hørt så langt. Feiende friskt!

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.572
    Antall liker
    9.757
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For ikke å snakke om denne:



    2 nyutdannede musikkstudenter, Rostropovich, 23, og Kogan, 26, sammen med sin assisterende professor, Gilels, 35, i forrykende Haydn-samspill fra Moskvakonservatoriet i 1950.

    Legends in the making. Satt nettopp og hørte på den da den måtte vike for popquiz. Kunne alle 3 spørsmålene 60-tallsflighten ja.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    And now for something completely different...



    Denne innspillingen treffer balansegangen mellom jazz, klassisk og Broadway som er essensiell for at denne musikken skal være artig.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    891
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Alltid en fryd å høre Zino Francescatti, for en tone! Kanskje den siste store violinist uten musikkakademisk utdannelse.

    Muligens burde denne inn under historisktråden, men jeg hører på den akkurat nå, så da så.
    Jeg mener jeg leste et eller annet sted at Salvatore Accardo nå er den som spiller på Francescattis violin...kan noen bekrefte det?
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    Alltid en fryd å høre Zino Francescatti, for en tone! Kanskje den siste store violinist uten musikkakademisk utdannelse.

    Muligens burde denne inn under historisktråden, men jeg hører på den akkurat nå, så da så.
    Jeg mener jeg leste et eller annet sted at Salvatore Accardo nå er den som spiller på Francescattis violin...kan noen bekrefte det?
    Om jeg husker riktig, synes jeg å huske at jeg leste noe om dette i en lang artikkel i et Hifi magansin eller musikk magasin

    Her går det i et nyervervet eksemplar av denne boksen på vinyl:
    Mozart - Die Zauberflöte - komplett utgave

    Wolfgang Amadeus Mozart (Composer), Bernard Haitink (Conductor), Tölz Boys' Choir (Orchestra), Bavarian Radio Chorus (Orchestra), Bavarian Radio Symphony Orchestra (Orchestra),


     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mens debattene raser om hifi-teknologi i andre tråder her, og mens kona forbereder ingrediensene til et eminent thai-måltid, med kyllingsuppe forrett og stekte scampi og kamskjell hovedrett (begge deler usannsynlig sterkt og smakrikt takket være ikke minst fersk chili og ingefær, for ikke å si litt thai curry-pasta), så tar jeg meg en Berentsens økologisk pilsner på terrassen ( www.berentsens.no ) og nyter av Myaskovsky's 17.symfoni på full guff fra stua. Tøff musikk, det får en si :)



    http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//ALC1023.htm

    Jeg er ikke rent lite fristet av den komplette 16CD boksen med Svetlanov.. synd med den mva-grensa, den står i veien for norsk-russisk kulturutveksling :)
    Tråder om og av hifinerder virker temmelig tåpelige i denne konteksten, med Myaskovsky på terrassen fra stua så skiter jeg jevnt i ditt-eller-datt utgangsapparatur.. og jeg skiter like jevnt i at systemet mitt evt ikke skulle være "bra" nok til å "avsløre" ICE (dårlig nok til å fokusere på slikt tøv, vil jeg kanskje heller mene).. oppfordrer slike karer til å ta en råsjanse og hør på noe musikk innimellom.



    http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//2564696898.htm

    Vi får satse på en £-kurs rundt femmeren :)

    Mvh Vidar P
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.895
    Antall liker
    21.926
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Oppfordringen istemmes.
    Berentsens, ja. Godsaker fra min barndoms by.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.412
    Sted
    Trondheim
    Her går det på Beethoven-sonater spilt av:



    Strålende spilt (selvfølgelig).
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.572
    Antall liker
    9.757
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1


    En dobbel til 7 pund:

    DUTILLEUX
    Le Loup - fragments symphoniques,
    Tout le monde lointain (cellokonsert
    L'arbre des songes (fiolinkonsert)
    Metaboles
    The Shadows of Time
    Symphony No. 2 Le Double.

    Mstislav Rostropovich, Renaud Capucon, Orchestre du Capitole de Toulouse / Michel Plasson. EMI

    Moderne klassikere dette, mangler bare førstesymfonien.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.733
    Antall liker
    3.917
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var så (dum? lur?) at da jeg fant den store Mozartboksen fra Brilliant til 51 £ hos Amazon, kjøpte jeg den likegodt; hadde en del digre høl i divertimentiene, serenadene og de tidligste tingene hans. Så jeg har sittet og rippet og tagget Mozart i hele helga, dog ikke uten å høre på ham, da disse serenadene først og fremst; nå er det Haffnerserenaden som går. Fikk litt "metta" her for et par timer siden, og da gikk Mahler 4 i Soltis tapning. 51 £ og 105,- i MVA er jo overkommelig for en påfyll.

    Bernt K
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Fant denne hos den lokale vinyl brukthandleren. Fin utgivelse så vidt jeg kan bedømme...
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn