Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.117
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mye mas fra gamle venner om konserten med Evgeny Kissin i Bergen.
    Jeg må nøye meg med gamle sovjetiske konsert-opptak.

Jeg skjønte ikke før nå at han bare var en guttunge på disse opptakene.
    Innspilt 1983-89, gutten ble født i 1971 !

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.177
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    God grunn til å mase om det. En av de flotteste konsertene - i hvert fall med solo klaver - jeg noensinne har vært på.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.697
    Fridagen starter med Denne:

Tenk om alle innspillinger kunne skilte med slik dynamikk og messingklang. Leste i en annen tråd at de forskjellige Riaa-korreksjoner favoriserte visse utgivelser. Vet ikke om det er så, men stort sett alle mine FFRR og FFSS fra Decca låter helt fantastisk. Selve musikken er jo også smått fantastisk :)
    Steen

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dagens første økter unnagjort:
    Wagner; Lohengrin / James King - Gundula Janowitz - Gwyneth Jones - Thomas Stewart - Karl Ridderbusch - Chor & Symphonie-Orchester des Bayerischen Rundfunks - Kubelik

Fin innspilling. Blir litt høytidelig i lyttestolen av å høre på denne - sklir liksom ikke langt ned i stolen her....

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    emotikon skrev:
    Liker jeg bedre denne jeg spillte rett etterpå?
    På mange måter, i og med at den gav meg mer i form av direktehet av disse musikkene Haydn jobbet så hardt med å få frem.
    Men bevares, Marriner og co har en fin versjon det absolutt er verdt å lytte til her.
    Karajan og laget hans på vokalsiden - høres ut som om de hadde en liten krig på gang i kulissene.....slikt kan det ofte bli fine musikker av.
    Haydn; Die Schöpfung / Dietrich Fischer-Dieskau - Josef Nebois - Werner Krenn - Walter Berry - Gundula Janowitz - Fritz Wunderlich - Berlin Philharmonic Orchestra - Karajan
    Denne er gull - den som har bevegd meg mest.

Jeg får be om unnskyldning for at jeg terper på en nå velkjent melodi - men Böhms Bayreuth-sett kom i posten i dag, og jeg sitter og lytter til Siegfried. Langt større nærvær på sangerne enn i Solti-Ringen - orkesteret er der, men avmålt i forhold til Sofiensaal.

Skal vente med å avsi noen vurdering, men nyter det jeg hører. Uendelig innhold i dette verket.

eBay-kupp fra Tyskland. Folk vet ikke å verdsette klassisk-sett (dog gikk jeg glipp av en Tristan og Isolde med Knappertsbusch som en annen snipet i siste sekund, der var jeg for gjerrig.)

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ups....måtte slette for å redigere. Men vi er enige Vreden :)
    Misunner deg det settet- må se om jeg kan få tak i det.

På mange måter, i og med at den gav meg mer i form av direktehet av disse musikkene Haydn jobbet så hardt med å få frem.
    Men bevares, Marriner og co har en fin versjon det absolutt er verdt å lytte til her.
    Karajan og laget hans på vokalsiden - høres ut som om de hadde en liten krig på gang i kulissene.....slikt kan det ofte bli fine musikker av.
    Haydn; Die Schöpfung / Dietrich Fischer-Dieskau - Josef Nebois - Werner Krenn - Walter Berry - Gundula Janowitz - Fritz Wunderlich - Berlin Philharmonic Orchestra - Karajan

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    emotikon skrev:
    Denne er gull - den som har bevegd meg mest.

Jeg får be om unnskyldning for at jeg terper på en nå velkjent melodi - men Böhms Bayreuth-sett kom i posten i dag, og jeg sitter og lytter til Siegfried. Langt større nærvær på sangerne enn i Solti-Ringen - orkesteret er der, men avmålt i forhold til Sofiensaal.

Skal vente med å avsi noen vurdering, men nyter det jeg hører. Uendelig innhold i dette verket.

eBay-kupp fra Tyskland. Folk vet ikke å verdsette klassisk-sett (dog gikk jeg glipp av en Tristan og Isolde med Knappertsbusch som en annen snipet i siste sekund, der var jeg for gjerrig.)
    Spiller Wagner selv, Das Rheingold (Solti/Keilberth). Har den Böhm Ringen selv men har kun spilt en plateside av den.
    Regner med du har Kleiber/Böhms Tristan? Hvis ikke er disse relativt enkle å skaffe på ebay. (og veldig bra som du sikkert vet)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    @vredensgnag :Kan du gi en tilbakemelding på hvordan du opplever lyden på Solti boksen (når du får den ), sammenlignet med ffss platene som jeg forstod du hadde lånt tidligere. Litt skuffet over mine ffss vs cd. Har litt lyst på en Deluxe boks fra 1970 som vist nok skal være bedre.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Steen skrev:
    Fridagen starter med Denne:

Tenk om alle innspillinger kunne skilte med slik dynamikk og messingklang. Leste i en annen tråd at de forskjellige Riaa-korreksjoner favoriserte visse utgivelser. Vet ikke om det er så, men stort sett alle mine FFRR og FFSS fra Decca låter helt fantastisk. Selve musikken er jo også smått fantastisk :)
    Steen
    Er det stereo, synes mine forskjellige "undersøkelser" å ha avklart at vi kan gå ut ifra at RIAA gjør jobben. Decca gikk med stor sannsynlighet over til RIAA senest 1. januar 1960.

Jeg er i ferd med å få en ny dirigentyndling:

Et lite tips. Melodiya har reinkarnert.
    http://www.melody.su/eng/work/catalog

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.117
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Svetlanovs Miaskovskyinnspillinger på Spotify gjorde inntrykk.

Flott Living Stereo nettsted:
    http://www.shadeddog.com/
    Svetlanov er ganske nyoppdaget hos meg også, gjennom bl.a Melodiya-LPer med gode Sjostakovitsj-tolkninger.
    Han var meget produktiv og arbeidsom, Warner oppgir at han gjorde over 3000 innspillinger for selskaper over hele verden.

Den prisbelønte komplette Miaskovsky-boksen står på handlelista mi, nå etter sjekk på Spotify.

V

vredensgnag

Gjest
    otare skrev:
    Har ikke alle den boksen allerede da? ;)
    Vi har ikke din fabelaktige evne til å støvsuge franske utgivelser, otare!

Jeg ble meget imponert over både komponist, orkester og dirigent på Miaskovsky-innspillingene. Det har vært en del Svetlanov en stund - har et sett av hans Tchaikovsky-innspillinger på vei. Han er temmelig avvisende når det gjelder vestlig fortolkningstradisjon.

Noen som vet hvorfor han aldri ville fremføre Berlioz?
    Leste et intervju med ham hvor han også forkastet vestlig tradisjon for instrumentfordeling i orkesteret som "unsuitable for stereophonic recording." Han hadde prøvd å legge om til vestlig oppsett når han dirigerte utenlands, men hadde til slutt insistert på metoden han hadde utviklet hjemme.
    Antallet innspillinger er visst litt i overkant av 2000, men jeg har også lest 3000. Så erfaringsgrunnlaget er på plass ...

Har man sterke telepatiske evner, og direktekontakt til Spotify, så skjønner man at Grig, Gunte og Oze er Grieg, Gynt og Åse.

Og da kan man lytte til Ozes død:
    http://open.spotify.com/track/62DznIMEv4FNjfPPVH0lA9

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Disse Svetlanov-boksene dukker opp innimellom på salg på mdt, så man kan titte etter dem der.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    196
    Tar en ny runde med denne. Bach's Goldbervariasjoner var opprinnelig skrevet for en av hans cembaloelever, Johann Gottlieb Goldberg. I etterkant mye spilt av konsertpianister, mest kjent kanskje innspillingene med Glenn Gould.

Denne innspillingen fra 1993 er bearbeidet for strykere av Dmitry Sitkovetsky. Han er samtidig med her og spiller fiolin i New European String Chamber Orchestra. En praktfull innspilling!

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    En glemt mester - ikke Paganini, men Barbieri.
    En av de som gikk dypt i sitt arbeide med komponisten, og som i historien er sterkt forbundet med Paganini, selv om discografien også er full av innspillinger med andre komponister. Dette er maskulint handverk, tydelig hvem Accardo har hatt som forbilde.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    awe skrev:
    ottone skrev:
    Abbado og CSO i Tsjaikovskij symfoni nr.2, Den Lille Russiske
    Tidenes innspilling av "Stormen". Et genialt verk med kolossal lidenskap. Her slippes naturkreftene for alvor løs, og Shakespeares drama får en voldsom dose russisk høyromantikk. CSO på sitt aller beste. Abbado har ofte dirigert dette verket, men tolkningen har ikke senere nådd slik intensitet - det jeg vet.
    Monn tro hvilken kasse denne ligger i.... får bruke litt tid i morgen på å lete.
    Husker ikke helt hvordan denne låt. Spennende.
    Jepp, der var den.
    Du verden - denne har jeg rett og slett glemt å høre på de siste årene.
    Joda, CSO og Stormen er en fin kombinasjon. Det er intenst og levende. Men av en eller annen grunn føler jeg at Abbado ikke får det hele til å flyte. Blir litt sånn der "staccato" mellom verkets deler og i delene. Men det er nå mitt hode som er skrudd sammen slik at dette er noe jeg nesten alltid lytter etter.
    Tchai.2 leveres også i en fin versjon her.
    Disse musikkene har jo alltid vært "barneskirenn" for dette orkesteret. ;)

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    En glemt mester - ikke Paganini, men Barbieri.
    En av de som gikk dypt i sitt arbeide med komponisten, og som i historien er sterkt forbundet med Paganini, selv om discografien også er full av innspillinger med andre komponister. Dette er maskulint handverk, tydelig hvem Accardo har hatt som forbilde.
    Pagaholiker Gunzi
    (her ment i en overmåte positiv betydning)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.117
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Truls Mørk og Mariss Jansons spiller Sjostakovitsj cellokonserter for meg.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.876
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skyvedøren bak høyttalerne er vidåpen ut til terrassen, vi gjør klar til frokost ute på på det vi neppe kan kalle plenen, og denne står på 11:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Har kommet til S (verk for fiolin og klaver) i BIS' komplette J E A N S I B E L I U S:

Nå er det bare den siste S-en som mangler. U (symfoniene med Osmo Vänskä og Lahti) kjøpte jeg i Hong Kong for 3 uker siden, så nå er det bare den siste S-en som mangler. Den med bl.a. orgelverkene.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    ottone skrev:
    God grunn til å mase om det. En av de flotteste konsertene - i hvert fall med solo klaver - jeg noensinne har vært på.
    Ah, endelig en sentralist som går på festspillkonserter. Dessverre kunne ikke jeg gå på denne, for en annen skulle bruke partnerkortet vårt. Det samme skjedde med Scholl-konserten. Men jeg har da fått med meg Oedipus Rex og Tine med Svenska Kammarorkestern. Må få med meg et par konserter til i alle fall.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    baluba skrev:
    erato skrev:
    ottone skrev:
    Ah, endelig en sentralist som går på festspillkonserter. Dessverre kunne ikke jeg gå på denne, for en annen skulle bruke partnerkortet vårt. Det samme skjedde med Scholl-konserten.
    Det går vel å kjøpe billetter?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Minutten skrev:
    baluba skrev:
    erato skrev:
    ottone skrev:
    Ah, endelig en sentralist som går på festspillkonserter. Dessverre kunne ikke jeg gå på denne, for en annen skulle bruke partnerkortet vårt. Det samme skjedde med Scholl-konserten.
    Det går vel å kjøpe billetter?
    Joda, men jeg la andre planer den kvelden isteden. Noe jeg angrer på. Siden jeg visste at jeg ikke hadde kortet glemte jeg å sjekke hva som ble spilt de dagene, og jeg har andre ting å gjøre også. Derfor forholder jeg meg til de konsertene jeg kan gå på gratis. Det er heller ikke flust med kroner denne måneden, dessverre. Dårlig timing. :(

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Inspirert av denne tråden sist uke, fant jeg ut jeg "trengte" litt mer musikk av Schumann, så jeg skaffet meg denne:

Når går det i Symfoni i g og nr.1 er neste. Regner med det er fra denne de har tatt disse.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Tysk deklamasjonssang erstattes med denne.
    Jeg går i lyttestilling.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Tysk deklamasjonssang erstattes med denne.
    Jeg går i lyttestilling.

Den har jeg på vei fra uk (LP). Blitt mye Opera i det siste.

V

vredensgnag

Gjest
    Samme kor og orkester som i Rigoletto, men noen år mellom dem.
    Rigoletto nyter jeg - mens librettoen klarer å gi meg en tåre i øyekroken. Da er det som det skal være på denne soldagen.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Samme kor og orkester som i Rigoletto, men noen år mellom dem.
    Rigoletto nyter jeg - mens librettoen klarer å gi meg en tåre i øyekroken. Da er det som det skal være på denne soldagen.
    Kan grunnen være disse to CSO spesialistene? ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn