Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Minutten skrev:
    Første gjennomlytting nå da jeg fikk den i går. Men første inntrykket er meget bra, frisk og med trøkk som normalt med Solti.
    Flott lydkvalitet og. Trodde egentlig jeg bød på en komplett innspilling, med det er en highlights. (fikk den for 0£.99 + frakt)

Litt info her: http://www.amazon.com/Mozart-Die-Zauberfl%C3%B6te-Highlights-Solti/dp/B000007OTW/ref=sr_1_4?s=music&ie=UTF8&qid=1307196809&sr=1-4
    Takker

Når jeg første er inne på CSO; sitter og lytter på denne nå;
    FY F...... så bra disse Bartòk musikkene er spillt!!!!!

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Må ha litt Wagner i dag og. Husker jeg leste i Danske High Fidelity for mange år siden en som sammenlignet Wagner med øl, kaffe og røyk, ikke så velg godt første gang man prøver men så blir man "avhengig". Han var inne på noe der... (selv om jeg ikke røyker)

Er ikke kommet lenger en Das Rheingold i Ringen enda, og er positivt overasket av Karajan her.

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Karajan er faktisk min favoritt i Ringullet. Vannvittig til driv i scenen der de smir ringen. Liker Bøhm i Valkyrien, og har ingen favoritt i de 2 andre enda.
    Akkurat nå spiller jeg CD 8 i ICON-boksen med Elisabeth Schwartzkopf. Det er ikke mange som matcher henne i Richard Strauss!

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    otare skrev:
    Karajan er faktisk min favoritt i Ringullet. Vannvittig til driv i scenen der de smir ringen. Liker Bøhm i Valkyrien, og har ingen favoritt i de 2 andre enda.
    Akkurat nå spiller jeg CD 8 i ICON-boksen med Elisabeth Schwartzkopf. Det er ikke mange som matcher henne i Richard Strauss!
    Har du hørt Joseph Keilberth's Ring?

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.671
    Akkurat nå hører jeg på denne.
    En venn fant den på en avfallplass,
    noen som hadde kastet den.
    Virker nesten som ny, hører ikke noe knitring.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Nei.
    Har hørt Solti, Bøhm, Sawallisch, Furtwängler, Levine, Barenboim og Karajan. Og så Adam Fischer live i Bayreuth :D
    Så da må jeg kanskje skaffe meg Keilberth, da. Hans Fliegende Holländer fra 1951 er jo bare fantastisk.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Minutten skrev:
    En av mine favoritter den der.
    Det skjønner jeg.
    Har dem seff på vinyl også :)
    Men i kveld er det kun cd på menyen- fikk mye støy i riia etter forsterkerbytte. Har vel en kabelsalat å rydde opp i...

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    slowmotion skrev:
    Akkurat nå hører jeg på denne.
    En venn fant den på en avfallplass,
    noen som hadde kastet den.
    Virker nesten som ny, hører ikke noe knitring.

Finnes en del gale folk.
    Den har jeg. Og den er råbra.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Nei.
    Har hørt Solti, Bøhm, Sawallisch, Furtwängler, Levine, Barenboim og Karajan. Og så Adam Fischer live i Bayreuth :D
    Så da må jeg kanskje skaffe meg Keilberth, da. Hans Fliegende Holländer fra 1951 er jo bare fantastisk.
    Har hørt Kleiberth's en gang.
    En kompis av meg- som spiller waldhorn i TSO, anbefaler den som en av hans referanser i Ringen

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Minutten skrev:
    Inspirert av denne tråden sist uke, fant jeg ut jeg "trengte" litt mer musikk av Schumann, så jeg skaffet meg denne:

Når går det i Symfoni i g og nr.1 er neste. Regner med det er fra denne de har tatt disse.
    Den schumann boxen skulle jeg og kjøpt, hvor endte du opp med å kjøpe den fra ?

V

vredensgnag

Gjest
    Sitter og leser i boken under. Den anbefales - Blaukopfs har redigert materiale fra brev, aviser, offisielle kommunikasjoner i kronologisk rekkefølge, og vi følger Mahlers liv.

Så kommer jeg til et brev Mahler skrev til Ödön von Mihalovich i januar 1893. Han er ansatt som musikkdirektør i Hamburg, og beskriver sitt arbeid som dirigent og instruktør (han tok også ansvaret for iscenesettelsen).
    Et litt annet program enn hva vår nasjonalopera er i stand til, forøvrig.

Jeg feirer ved å lytte til Götz, som jeg aldri har hørt før.

Mandag 16 - L'Amico Fritz (første fremføring)
    Tirsdag 17 - Siegfried
    Onsdag 18 - L'Amico Fritz
    Fredag 20 - Tristan og Isolde
    Søndag 22 - L'Amico Fritz
    Mandag 23 - Fidelio
    Tirsdag 24 - Tryllefløyten
    Onsdag 25 - Lohengrin
    Torsdag 26 - Yolanta
    Fredag 27 - Valkyrien
    Lørdag 28 - L'Amico Fritz
    Mandag 30 - Der Widerspenstigen Zähmung (Götz)
    Tirsdag 30 - L'Amico Fritz

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    leon skrev:
    Minutten skrev:
    Inspirert av denne tråden sist uke, fant jeg ut jeg "trengte" litt mer musikk av Schumann, så jeg skaffet meg denne:

Når går det i Symfoni i g og nr.1 er neste. Regner med det er fra denne de har tatt disse.
    Kjøpe min hos Platekompaniet, var nok den siste for det står "Midlertidig utgått" på den nå.
    (CDON har den på sin webside: http://cdon.no/musikk/schumann/the_masterworks_%2835cd%29-8372093)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Minutten skrev:
    leon skrev:
    Minutten skrev:

Kjøpe min hos Platekompaniet, var nok den siste for det står "Midlertidig utgått" på den nå.
    (CDON har den på sin webside: http://cdon.no/musikk/schumann/the_masterworks_%2835cd%29-8372093)
    Takker for svar.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter noen få dager på fjellet er det nå tilbake i sofaen, og "jomfrulytt" til "Der Zar läßt sich photographieren" av Weill. Forresten ser jeg at det er bra aktivitet her...

B

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg skal nå nyte L'elisir d'amore av Donizetti - i Tullio Serafins La Scala fortolkning, for å feire at Paul Curran er blitt sendt ut av operaen for godt.

Kanskje kjøpe premierekort igjen - ga opp etter de første sesongene, det var så mye rart som skjedde, og så lite.

On with the show:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Josef Suk: Pohádka Léta (en sommerfortelling/ sommereventyr), Libor Pesek dirigerer:

B

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Det var en ny opplevelse.

Fischer-Dieskau som Orfeo, og det synges på italiensk, i originalversjonen.

V

vredensgnag

Gjest
    Var så heldig å finne en forseglet utgave av denne. De ulike stemmene løses med forskjellige instrumenter. Framifrå opptak, tempo er tatt ned - får følelsen av at Marriner ønsket å spille inn en versjon som gjorde det mulig å trenge inn i konstruksjonene.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Smetana og Ma Vlast. Flott musikk, passe drama og storslagenhet. Bra opptak også.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest

Vakkert gjort.

Porto fra Tyskland er billig. Kjenner en danske som selger en god del komponenter,og som med jevne mellomrom tar kjøreturen over grensen for å postlegge fra Tyskland.

Hvilket forklarer hvordan dette 4LP-settet kunne nå meg for €4. Men det forklarer ikke hvordan jeg kunne snappe settet for €2. Mint.

Bra at klassisk er så upopulært, så lenge det varer.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.114
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det der er et sant røverkjøp, vredensgnag.
    Ser at den typisk ligger på 40 GBP i UK.

Jeg mener å huske den boksen fra mange år tilbake, slutten av 70-tallet, da venner av meg (med seriøs hifi) hadde den og jeg var så musinnelig. Synes å huske at den låt vidunderlig.
    Min musikklærer og dirigent var også tydelig begeistret, og det var ikke dagligdags.
    Når er disse innspillingene gjort?

V

vredensgnag

Gjest
    ottone skrev:
    Det der er et sant røverkjøp, vredensgnag.
    Ser at den typisk ligger på 40 GBP i UK.

Jeg mener å huske den boksen fra mange år tilbake, slutten av 70-tallet, da venner av meg (med seriøs hifi) hadde den og jeg var så musinnelig. Synes å huske at den låt vidunderlig.
    Min musikklærer og dirigent var også tydelig begeistret, og det var ikke dagligdags.
    Når er disse innspillingene gjort?
    Står merkelig nok ikke i heftet, men på platene står det 1972 på tre, og 1973 på en (med misprint på ene siden: 1873! Tidlig opptak). Går ut ifra at de følger samme regel som i England, med opptaksåret som copyrightår.
    Meget vakre opptak.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her har det vært en miks av Kožená og denne;
    Wynton Marsalis/Stillman; On the 20th Century med musikker av Maurice Ravel, Arthur Honegger, Henri Tomasi, Halsey Stevens, Francis Poulenc, George Enescu, Leonard Bernstein, Eugene Bozza, Paul Hindemith

Om noen vet om ett slikt horn til salgs, gi meg mer enn et vink.....

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Endelig- etter laaang tids venting kom boksen i dag. Så da var det bare å begynne å grave i musikkene.
    Startet med cd åtte og ni fra denne i formiddag:
    Bach; Mass in B-minor -The Monteverdi Choir- The English Braoque Soloists - div sangsolister - Gardiner
    Denne er innspillt i 1985. Alt spilles på "orginalinstrumenter"
    Gleder meg til flere av verkene i dagene som kommer.

Prisen på 38 amerikanske penger, levert i postkassen - er det ikke noe å si på. Bortsett fra at det er sykt billig med klassisk musikk for tiden.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Die Walkure m/Böhm.

Kom "plutselig" på jeg hadde denne på cd og. Hos meg er analog kilde best på det meste av klassisk, ikke minst opera, og det er på disse og.
    På jazz og pop/rock er det mer tilfeldig hva jeg fortrekker. Skulle jo egentlig trodd det var motsatt, så nå hamstrer jeg operabokser :).

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn