Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.061
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    ottone skrev:
    emotikon skrev:
    ottone skrev:
    emotikon skrev:
    Fra den før omtalte boksen er denne plata som balsam for øregangene:
    ...............
    Den der er fin, har originalen på vinyl.
    Men, unnskyld, jeg er så tung i hodet, hva for en boks var det vi sa det var?
    Å ja, den må det ha vært. Tung i hodet, som sagt.
    ;D Decca-boksen er et funn- om en treffer på rette tollere.....
    Ikke så vanskelig for meg, henter boksen hos musikkhandleren idag :)
    Gled deg.
    Grei pris?
    Veldig grei. 790 penger over disk, mye billigere enn norske nettbutikker.
    Mer enn veldig grei butikk. Ingen tollere og fariseere der. Skulle jeg noen gang gå i demonstrasjonstog igjen måtte det være for å redde Skei Musikkhandel.

Minutten skrev:
    Pleier og å kjøpe disse boksen lokalt. Men har p.g.a av jobbreise ikke fått plukket med meg en enda.
    Regner med det var flere igjen?
    -Minutten
    De har solgt flere, og jeg tror jeg fikk den siste, hentet nå. Men ring og spør om de skaffer flere.

Jørgen

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Får sjekke når jeg kommer hjem, ligger noen LPer og venter på meg uansett. Har LP boksen underveis som en liten erstatting om det ikke er flere igjen.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.061
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Egner seg dårlig under treet denne boksen når jeg tenker over det, firkantet og klumsete, like greit å sprette med en gang.
    Jeg har vært nysgjerrig på Nelson Freire en stund, Chailly har jeg hatt sansen for lenge, så begynner med denne

Jørgen

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    ;D Decca-boksen er et funn- om en treffer på rette tollere.....
    Ikke så vanskelig for meg, henter boksen hos musikkhandleren idag :)
    [/quote]
    Gled deg.
    Grei pris?
    [/quote]
    Veldig grei. 790 penger over disk, mye billigere enn norske nettbutikker.
    Mer enn veldig grei butikk. Ingen tollere og fariseere der. Skulle jeg noen gang gå i demonstrasjonstog igjen måtte det være for å redde Skei Musikkhandel.
    [/quote]

Det var en grei pris handlet i Norge ja. Kred til Skei for å stå på og at de har trofaste kunder. Måtte det virkelig vare.
    Jeg er så lei av å ikke finne noe spennende klassisk/jazz i butikk her i Trheim, at jeg i perioder går amok på nett..... ikke bra i det hele tatt ::) Synd at det har blitt slik de fleste steder.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.926
    Sted
    Trondheim
    Symfoni nr. 3 i den tidligere omtalte Raff-boksen (med min nye Conrad-Johnson ET2 forforsterker :D ). Lyden er mer detaljert og orkesteret lyder større enn forrige gang jeg hørte det samme orkesteret i Raffs 1. og 2. symfoni. Kanskje Raff utviklet seg som komponist og skrev bedre for orkester, eller orkesteret har øvd mer, eller kanskje ET2 får mer ut av lyden på CDene? Uansett lyder det flott. Spill mer Raff gutter!

B

BTS

Gjest
    Här prövar sig Ashkenazy på något av det mest engelska som finns. Japanpress inspelad i Australien.
    Mångkulturell produktion utan konflikter.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Symfoni nr. 3 i den tidligere omtalte Raff-boksen (med min nye Conrad-Johnson ET2 forforsterker :D ). Lyden er mer detaljert og orkesteret lyder større enn forrige gang jeg hørte det samme orkesteret i Raffs 1. og 2. symfoni. Kanskje Raff utviklet seg som komponist og skrev bedre for orkester, eller orkesteret har øvd mer, eller kanskje ET2 får mer ut av lyden på CDene? Uansett lyder det flott. Spill mer Raff gutter!
    :)

Dette tror jeg at jeg snarest må inspisere.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.201
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå John Williams' musikk til Star Wars Episode IV: A New Hope, mens gutta flyr hver sin av Luke Skywalkers X-wingjager fra luke 9 i Lego Star Wars-adventskalenderen.

Yngstemann på seks har øre. Tar igjen alle scener i filmen utfra musikken.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    :mad:
    Skulle hente frem noe av Raff - man lar seg da inspirere. Vet at jeg bla.a har en førsteinnspilling av en av symfoniene....

Men mellom Rachmaninov og Ravel var det tomt !!!! He***** !
    Det betyr at skivene er feilplassert og de trenger ikke dukke opp før snøen smelter, eller senere...
    Nå blir det furte & trøstespilling av Scriabin sonater med Igor Zhukov istedet....

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    :mad:
    Skulle hente frem noe av Raff - man lar seg da inspirere. Vet at jeg bla.a har en førsteinnspilling av en av symfoniene....

Men mellom Rachmaninov og Ravel var det tomt !!!! He***** !
    Det betyr at skivene er feilplassert og de trenger ikke dukke opp før snøen smelter, eller senere...
    Nå blir det furte & trøstespilling av Scriabin sonater med Igor Zhukov istedet....
    Furt ivei du G ;)
    Ble det ok opptak sist lørdag?
    (bortsett fra "noe" hosting og gnissing fra en moderne vinterjakke... ? )

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dagen i dag har gått med til mislykket "rørleggerarbeid" og plenty musikk- det siste i godstolen ;)
    Bla. denne fra Decca-boksen:
    Arnold Schoenberg; Erwartung op.17 / Alban Berg; Lulu Suite / Anton Webern; Im Sommerwind*
    Anja Silja - Wiener Philharmoniker - The Cleveland Orch.* - Christoph Von Dohnanyi

Alle disse tre verkene er musikker som får meg til å tenke.

O

Ole I

Gjest
    emotikon skrev:
    Tenker du Scarlatti? Tror nok en må lenger bak i tid....Spansk
    Noe i den duren. Men det står vel noe om "kvinners kveld" der..... eller "ladies for free".....

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Liten ledetråd til:

Fra Burgos i nordvestre Spania, Castilla. Det ble gjenoppdaget i 1904 av to Benedictine munker. Manuskriptet er skrevet på pergament, med staver skrevet i rødt blekk med frankisk notasjon.
    Manuskriptet inneholder 45 monofonisk stykker (20 sekvenser, 5 conductus, 10 Benedicamus) og 141 polyfoniske komposisjoner.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Søndag og litt Bach. Velger som Valentino fransk kvinnelig selskap på morgenen.
    Man er jo ikke alltid våken før kaffen, og jeg trodde jeg skulle få høre litt cello som stryker sjelen...
    Hørtes litt tynt ut, ikke så rart når det selvfølgelig er violinen Helene Schmitt her trakterer.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg er så heldig at jeg har tilbragt tid i selskap med den skjønne Hélène, ved noen anledninger, og kan bekrefte at det her ikke er snakk om retusj eller snedig make-up.

Jeg liker den Busoni-cadenzaen hun bruker på Mozart-innspillingen. Og forstår ikke hvorfor Abbadabbadoo ikke ville la henne spille den? Klassisk kan også stivne helt hen, om man insisterer på å fryse ned verk for all tid - dengang var det kurant med lange improvisasjoner ved hver fremførelse.

Fin artikkel her: http://www.helenegrimaud.com/system...mozart___classical_minnesota_public_radio.pdf

B

BTS

Gjest
    Nu går det i opera och upptagningen har spelats ofta. Innlevelsefullt och liderligt musicerande gör att
    denna "Le Nozze" sitter som en kula. Solti rules. 8)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.061
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fretwork spiller Goldberg-variasjoner BWV 988

Ikke bare Glenn Gould som er verd å høre på, selv om hans versjon fra 1981 er fantastisk.
    Andras Schiff er fordøyd, fra Decca Sound, fin og grei den, og Kjetil Haugsand sin er spenstig. Karl Richter er neste.
    BWV 988, fint materiale for fordypning i mørke vinterkvelder.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.494
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Radio: Le Nozze...

Heh. Den (altså meldingen min, ikke operaen) var vel litt kort. Nå er det derimot denne fantastiske innspillingen av Berlioz' Nuits d'été:

B

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.926
    Sted
    Trondheim
    friedman skrev:
    Lytter til Chopin, smakfullt fremført av Pollini. Og benyttet aftenen til å sende bestillinger på konsert blu-rays.

http://open.spotify.com/track/01Dzmtj3J2sQgME8tqox61
    Jeg fikk nettopp beskjed om at Pollinis Chopin-boks på DG (9 CDer) var sendt fra amazon. Den var feilpriset og blir levert fraktfritt fra amazon.co.uk for den nette sum av 11£.
    Ellers fortsetter jeg min gjennomspilling av Raffs symfonier. Symfoni nr. 6 i går. Et meget behagelig bekjentskap. Velskrevet romantisk musikk, men den mangler det lille ekstra som ville gjort at disse symfoniene ble spilt oftere. Dette er ingen glemt Brahms eller oversett Schumann. Dyktig håndverker.
    Ries' symfonier ankom fra JPC i går, så da blir det vel Ries når jeg går "tom" for Raff.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn