^ Fint å prøve nye ting (dvs gamle).
Var for ung da spolebånd var "inne" sist, så jeg fikk ikke med meg kvaliteten. Men det er sjansespill å kjøpe eldre bånd i dag, man vet ikke hvordan de er blitt behandlet. Hender til og med at man plutselig får en annen innspilling midt i et bånd, fordi noen "hørte noe på radioen de bare måtte ta opp med en gang". Har ikke hendt meg ennå, men er visst garantert at det vil skje. En på et forum jeg har lest meg opp på fikk en heftig elskovsscene i et bånd han kjøpte, sikkert en som ville ha et minne om en fin aften.
Utover denslags kan det også ha skjedd noe med kvaliteten på innspillingen, f.eks. om båndet ble oppbevart så det ble utsatt for variasjoner i fuktighet og temperatur. Men det er noen pålitelige selgere på eBay, som gjør forundersøkelser og garanterer refundering om noe er galt.
Ulempen er at mange byr på det disse har inne, så prisene kan gå opp et stykke.
Akkurat nå er jeg meget fornøyd med dette båndet - herlig orkesterperspektiv og -detaljer. Han spilte visstnok inn den 7. symfonien til Dvorak samtidig, så den får jeg være på utkikk etter.
Har en del bånd fra Everest og Command Classics på vei, disse er kopier fra 35mm masters, og burde være givende å gå gjennom.
Det er blitt marked for Studio Dub-masters og sikkerhetskopier fra kjente innspillinger.
Disse er på 2-track med Dolby A, så skal jeg spille av det må jeg ha en Dolby A omformer, og det er noen ordentlige kladaser. Men jeg er i kontakt med en som skal skaffe meg en Studer A80, som har denne innebygd. Det burde gi noen fine lyttestunder.