Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Holder på med denne nå som Raff-serien er over:

Den inneholder bl.a. en flott versjon av Schumanns Fantasiestücke, op 73 for flugelhorn og klaver.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt outstanding:

Hvis noen lurte på om Danmark har noen Nielsen tradisjon; er svaret i Koppels symfonier. At to av hans sønner var aktive i Savage Rose bør vel også bidra til å spisse interessen?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fabelaktig musikk:

Fantastisk musikk, vittig, melodisk, rytmisk drivende kontrapunkt. Strålende instrumentert. Og historien om at Hitler stormet rasende ut ved scenen der en naken sopran i badekaret synger dagens nyheter fra avisen (det er ikke uten grunn operaen heter Neues von Tage) gjør ikke operaen mindre fascinerende.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    96
    Eroica og Klemperer. Trenger man si mer, bortsett fra at lyden også er praktfull på denne.

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Julius Katchen og istvan Kertesz med London Symphony Orchestra spiller Bartok og Ravel

Ett av gullkornene fra The Decca Sound.

Ingen CDer under treet i år, men jeg har heldigvis noen stående.

O

Ole I

Gjest
    ottone skrev:
    Nei, det ble det slutt på her hos oss for flere år siden.

"Ingen vits å kjøpe noe til deg, for enten har du det fra før eller så kjøper du det i løpet av året...."

Nåvel - gavekort fra JPC, MDT, Presto, Amazon osv, er kanskje ikke så lett å finne ut av.... ;)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ole I skrev:
    ottone skrev:
    Nei, det ble det slutt på her hos oss for flere år siden.
    "Ingen vits å kjøpe noe til deg, for enten har du det fra før eller så kjøper du det i løpet av året...."
    Nåvel - gavekort fra JPC, MDT, Presto, Amazon osv, er kanskje ikke så lett å finne ut av.... ;)
    Ja, sånn er det. Men nå er det jul, nettbutikkene stenger ikke, den lokale musikkhandleren har velfylte hyller med klassisk, og far har god tid.

Nå spilles en tresnutet hatt av Manuel de Fala, med Ansermet og Orchestre de la Suisse Romande

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Julen fortsetter med flere høydepunkt fra den klassiske plateindustriens historie.
    Andre Previn og LSO i Romeo og Julie av Prokofiev.

V

vredensgnag

Gjest
    3. år familien setter seg ned 1. juledag til denne versjonen av Orphee av Gluck, og denne versjonen blir bare finere for hver gang. Kozena i Paris med Gardiner og med Robert Wilsons instruksjon og sceneløsning.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    3. år familien setter seg ned 1. juledag til denne versjonen av Orphee av Gluck,
    Er dette versjonen med Hollywoodsk happy ending? Jeg som var vant til Monteverdis Orpheus ble så forbannet da jeg kom borti Glucks opera at jeg ikke har hørt den siden.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mer Vivaldi fra Naïve

Høres ikke alltid ut som Vivaldi, men mye fint.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.560
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har endelig kommet meg til å rippe Café Zimmermanns Bach-konserter, og hører på cd 3; Brandenburgkonsert nr 4 og bl a orkestersuite nr 2. Jeg liker det.

B

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bare klenodier du har i platesamlingen, leon. Godt å se.

Her har jeg handlet Romeo & Julie idag, og denne CDen med Ancerl lå øverst. Slett ikke dum.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.560
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg begynte egentlig med Jarretts versjon av Goldbergvariasjonene, men den fenget ikke. Såh... Goulds 1955-versjon i stedet:

B

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Händels oratorium Solomon

RIAS kammerkor, Akademie für Alte Musik Berlin, dirigent Daniel Reuss

? distinkt og verdig fra starten, og godt kor

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det feires.

Men nå har de unge forlatt oss.
    "Har vi noe festlig nyttårsmusikk?"

Joda, Boskowski er i boks

Godt Nytt År!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    I det repertoiret er det vanskelig å slå Boskovsky.
    Idag er det lov å innrømme det: Strauss med Willi låter knallbra. Bare å skru opp og flyte med.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    ottone skrev:
    otare skrev:
    I det repertoiret er det vanskelig å slå Boskovsky.
    Idag er det lov å innrømme det: Strauss med Willi låter knallbra. Bare å skru opp og flyte med.
    Boskovsky var fast gjest i Trondheim med symfoniorkesteret hver januar i flere år på 70 tallet - fikk med meg flere av disse wienerkonsertene som dro Trondheims borgerskap i finstasen.
    (jeg var ikke i finstas, hadde en pappa i orkesteret :D )
    Tror jeg har en LP med disse sakene, skal jaggu lete frem! Godt Klassisk Nyttår!!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Godt Nytt År til alle dere her inne som vet å sette pris på GODE musikker.
    Måtte dere få mange fine nye, og gamle opplevelser på nytt- i år 2012 :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva ble den første plata jeg hørte på i 2012?
    Jo, denne:
    Brahms; Piano Concerto No. 1 op. 15 / Schuman; Carnaval. op.9 - Nelson Freire - Gewandhaus Orchestra - Riccardo Chailly
    Hvorfor? Jo, det var den som stod for tur i Decca-boksen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    In heavy rotation...

Chadwick's fantastiske underfundige stykker. Flott CD som anbefales (dobbelt CD forresten).

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for en påminnelse om en dobbeltCD (til enkelt pris) som jeg har hatt på wishlisten en stund siden jeg så den anbefalt ett eller annet annet sted. I samme serien er det en tilsvarende dobbelt Janacekplate med Serebrier som visstnok også skal være bra.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Har den også 8) 8) Bare å kjøpe.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Jeg lytter til BBC Music sitt vedheft "In Dulci Jubilo", en fin samling Christmas chorals. Geoffrey Webber dirigerer ett av Cambridge sine utallige kor (fine artikler om disse i bladet forøvrig), The Choir of Gonville & Caius College.

V

vredensgnag

Gjest
    Har det litt moro med å lytte til ulike innspillinger jeg kjenner, men fra 4-track spolebånd. Må tilstå at ebayingen ble noe ivrig i romjulen, så det er en del på vei.

Denne er noen år gammel, men vel verdt å sitte gjennom for det! Strykerne har fått beskjed om å ta med seg harpiksen på jobb.

Hadde vært fint å komme over den 6. i denne opptaksserien.

Vedlegg

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    vredensgnag skrev:
    Har det litt moro med å lytte til ulike innspillinger jeg kjenner, men fra 4-track spolebånd. Må tilstå at ebayingen ble noe ivrig i romjulen, så det er en del på vei.

Denne er noen år gammel, men vel verdt å sitte gjennom for det! Strykerne har fått beskjed om å ta med seg harpiksen på jobb.

Hadde vært fint å komme over den 6. i denne opptaksserien.

Spolebånd ser spennende ut, aldri prøvd. Dette ebay problemme du snakker om
    skjer alt for ofte her hjemme..

V

vredensgnag

Gjest
    ^ Fint å prøve nye ting (dvs gamle).

Var for ung da spolebånd var "inne" sist, så jeg fikk ikke med meg kvaliteten. Men det er sjansespill å kjøpe eldre bånd i dag, man vet ikke hvordan de er blitt behandlet. Hender til og med at man plutselig får en annen innspilling midt i et bånd, fordi noen "hørte noe på radioen de bare måtte ta opp med en gang". Har ikke hendt meg ennå, men er visst garantert at det vil skje. En på et forum jeg har lest meg opp på fikk en heftig elskovsscene i et bånd han kjøpte, sikkert en som ville ha et minne om en fin aften.

Utover denslags kan det også ha skjedd noe med kvaliteten på innspillingen, f.eks. om båndet ble oppbevart så det ble utsatt for variasjoner i fuktighet og temperatur. Men det er noen pålitelige selgere på eBay, som gjør forundersøkelser og garanterer refundering om noe er galt.
    Ulempen er at mange byr på det disse har inne, så prisene kan gå opp et stykke.

Akkurat nå er jeg meget fornøyd med dette båndet - herlig orkesterperspektiv og -detaljer. Han spilte visstnok inn den 7. symfonien til Dvorak samtidig, så den får jeg være på utkikk etter.

Har en del bånd fra Everest og Command Classics på vei, disse er kopier fra 35mm masters, og burde være givende å gå gjennom.
    Det er blitt marked for Studio Dub-masters og sikkerhetskopier fra kjente innspillinger.
    Disse er på 2-track med Dolby A, så skal jeg spille av det må jeg ha en Dolby A omformer, og det er noen ordentlige kladaser. Men jeg er i kontakt med en som skal skaffe meg en Studer A80, som har denne innebygd. Det burde gi noen fine lyttestunder.

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det spilles musikk, enten man sitter her eller der

Gil Shaham spiller Barber og Korngold, med LSO og Previn

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Kjent musikk:

Kjøpte denne boksen på amazon.co.uk da den var feilpriset - £11 med fri frakt. Noe av det flotteste Chopin-spillet jeg har hørt. Trodde ikke noen kunne konkurrere med Rubinstein i dette reportoiret, men der tror jeg jeg tok feil, gitt. I op. 10 etydene er Pollini helt fantastisk. Nå går nokturnene i bakgrunnen, og om spillet ikke er like briljant (men nokturner skal kanskje ikke spilles briljant? ;) ) som i etydene er det fremdeles helt i toppklasse.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Op. 10 og 25 er spilt inn på 70-tallet (i likhet med preludiene og polonesene), mens nocturnene er ganske ferske. Pollinis klangpalett har forandret seg mye i løpet av disse årene. Etydene er, liksom Prokofiev/Stravinsky-innpillingene fra samme tid, berømt for krystallklart, presist spill i tempi som får andre pianister til å blekne. Både intonasjonen og opptaket understreker disse kvalitetene. Nå for tiden er anslagene mindre perkussive, intonasjonen mykere, pedalbruken mer utstrakt og hele musiseringen mer rettet mot et cantabile-uttrykk. Jeg synes Pollini har bevart gløden, men utviklet dybden og bredden i tolkningene. Nocturnene synger mer enn noen annen klassisk klaverinnspilling jeg kjenner til.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn