Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Prokofiev; Betrothal in a monastery
    Larissa Diadkova/Nikolai Gassiev/
    Anna Netrebko/Sergei Alexashkin
    Kirov Opera and Orchestra, Mariinsky Theatre, St Petersburg - Valery Gergiev

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    berxter skrev:
    "Celi" dirigerer Bruckner 4:

B

Spilte nettopp denne fra boksen. Hans versjoner av Bruckner er aparte for å si de forsiktig, men musikken tåler det faktisk. Kanskje ikke et innlysende 1.ste valg, men et et artig alternativ til de mer gjengse utgivelsene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Flott orkestermusikk, egner seg for de som er nysgjerrige på klassisk musikk men som bare har hørt "sviskene" og ikke fått fot.

Spor nr. to, Richard Strauss' Dance of the Seven Veils from Salome, er et fantastisk morsomt musikkstykke og orkesteret gjør en knallgod jobb med dette (og resten av CD'en også)

Vedlegg

O

Ole I

Gjest
    pengesluk skrev:
    Flott orkestermusikk, egner seg for de som er nysgjerrige på klassisk musikk men som bare har hørt "sviskene" og ikke fått fot.

Spor nr. to, Richard Strauss' Dance of the Seven Veils from Salome, er et fantastisk morsomt musikkstykke og orkesteret gjør en knallgod jobb med dette (og resten av CD'en også)
    Godt å lese at også kresne folk* setter pris på musiseringen og dynamikken som ofte preger Minnesota & Oue sine plater.

* med dette menes f.eks deg som jeg anser som en kresen type, på en positiv måte

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    ottone skrev:
    BWV 988 på harpe
    ............
    fungerer, det.
    Du har rett og slett kastet deg over "minimalismen" for tiden? ;)
    Heh. Lite minimalisme i den Goldberg-varianten jeg strever med for tiden, heller tvert imot.
    Men den stimulerer til bakgrunnstudier, som ofte skjer når man spiller ting selv.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Goldberg_Variations
    Fristes til å prøve å spille den på piano også. Men tiden strekker ikke til. Kanskje såvidt den innledende aria på et simpelt Yamaha Clavinova

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.560
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Missa Salisburgensis av Heinrich Ignaz Franz Biber von Bibern... Göbel og McCreesh dirigerer:

Dette er da et strålende stykke musikk.

B

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Ole I skrev:
    pengesluk skrev:

Godt å lese at også kresne folk* setter pris på musiseringen og dynamikken som ofte preger Minnesota & Oue sine plater.

* med dette menes f.eks deg som jeg anser som en kresen type, på en positiv måte
    Hehe.. jo takk.. og dette orkesteret er BRA, dirigenten likeså. Første kuttet er forøvrig på en annen innspilling med samme dirigent; Tutti! som er en sampler for orkesterverker utgitt av RR. Kuttet er Rimsky-Korsakov's ettersigende egen favoritt "Dance of the Tumblers" fra operaen "The Snow Maiden". Også dette flott og grandios musikk med typisk russisk/østeuropeisk berg- og dalbane partier og drama.

Passende å sette på når du har sovnet fra timelang cembalo-barokk skalaonani.. :eek: :eek:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.560
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm. Jeg ble visst hengende fast i Biber-mappa. Etter Sonatae tam aris (Purcellqt) er det nå forskjellige sonater for fiolin og continuo, spilt av Romanescaensemblet:

Ikke det verste stedet å bli hengende heller.

B

Vedlegg

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Hører på denne, skal du ha ett album med Beethovens klaverkonserter så kjøp denne.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    TORI AMOS:Night of Hunters (LP)
    Er dette klassisk da? Vet ikke helt hva det er men jeg liker det!
    En sangsyklus basert på klassiske stykker med "klassisk" akkompagnement, utgitt på Deutsche Grammophon.

http://open.spotify.com/album/0hvxqdv8Bg6BXIbTQFr2Sd

Edit:
    Flott utbrettcover av bra kvalitet på denne. Innercover med tekster og det liten fin detalj er at den ene "siden" er kortere en den andre slik at det er enklere å ta ut lpene. Blant de bedre papir-innercoverne. Litt synd da at de er endel "rester" på vinylen og selv etter max tid i platevaskeren så er det litt skurring enkelte plasser. Anbefales om du har platevasker, ellers er jeg litt skeptisk.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tok meg litt tid å like den Amos- plata.
    Men den kryper liksom inn under huden og har sine øyeblikk.
    Klassisk? Ja, hvorfor ikke... ;)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjernefamilien er samlet til jul, og damene styrer musikkvalget. Det spilles høyt, det svinger i hele huset, og det liker vi.
    William Christie og Les Arts Florissants i Händels Messias.

Andreas Scholl er finfin når han tar det piano, orkester og kor er frydefullt, Sandrine Piau er bankers, men Barbara Schlick kan jeg styre meg for. Det bare er sånn med sangere. Jeg bare reagerer med en gang.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fretworks The English Viol har frydet øregangene. Nå er det Lislevands Diminuito som går.
    Pussig hvor godt slik musikk akkompagnerer lesing av D'estes meget gode Pattonbiografi.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Alexis Weissenberg spiller Chopins variasjoner over La Ci Darem, fra Don Giovanni av Mozart.
    Ungdomsverk av Chopin, opus 2, men god underholdning.
    Fra EMI jubileumsboksen.

Paris-konservatoriets orkester spiller, Stanislaw Skrowacewski dirigerer, innspilt 1967.

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Hører nå på The peoples guide to Opera, Romantic Italian opera favourites.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Morgenen fikk følge av det som nå ble en av mine favoritter i dette verket:
    Stravinsky; Le Sacre du Printemps
    Detroit Symphony Orchestra - Antal Dorati

En del av partiene fikk meg til å tenke på noen gamle Suprafon- eller lignende innspillinger.
    Noe gammelt øst-europeisk over det. Et eller annet med "sjelen" i musikken.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.560
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Musikk av Zoltan Kodaly, spilt av herrene Grossman (cello) og Phillips (fiolin):

B

Vedlegg

O

Ole I

Gjest
    Siste utgave av BBC MM må vel være en må-ha-julegave til oss alle:

"The 50 greatest recordings
    Which are the recordings you shouldn’t be without? That’s the question we put to our critics – and the result, in our January issue, is an enticing list of the 50 greatest recordings ever made. There’s Glenn Gould playing Bach, Karajan conducting Strauss and Maria Callas singing Puccini. You can download six tracks from these great recordings on this month’s BBC Music Magazine playlist on iTunes (UK only). And we’ve also made a playlist on Spotify where you can listen to many of these legendary performances. So which recording got the No. 1 spot? You’ll have to take a look at the magazine to find out..."

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Jeg avslutter min Raff-gjennomgang med symfoni nr. 9 og 11 - 2 av hans "Årstider". De 4 siste symfoniene heter henholdsvis "Frühlingsklänge" (nr. 8 ), "Im Sommer (nr. 9), "Zur Herbstzeit" (nr. 10) og "Der Winter" (nr. 11), skrevet mellom 1859 og 1876. Raff ble født i 1822 og døde i 1882.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    The Three Cornered Hat - Falla, fra The Decca Sound boksene.
    Flott cover og bra innercover på vinylutgaven men skuffene lite info om vinylutgavene i heftet. (ingen)
    Hos meg foretrekker jeg lyden på vinylutgaven på denne. (eneste jeg har spilt)

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da er julen i gang for min del.
    Charpentier; Pastorale de Noel
    Les Arts Florissants - William Christie

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.560
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Javel, får finne fram den årvisse "prima missa in nativitate Domini nostri Jesu Christe", på en gammel Archiv-lp, da. Framført av munker fra klosteret i Münsterschwarzach, under ledelse av Dr. Joppich. Jeg er for lat til å finne fram kameraet, men den finnes bl a her:

B

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Da er julen i gang for min del.
    Charpentier; Pastorale de Noel
    Les Arts Florissants - William Christie

Nettopp tilbake fra Oseana (kulturhuset i Os) hvor utdrag av denne sjarmerende perlen (jeg har også den viste CDen) ble spilt.

O

Ole I

Gjest
    Tilbud om gratis nedlasting (320kbps mp3) av album fra The Classical Shop (for medlemmer??)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn