Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ferdig med Goldberg-variasjonene, nå må vi videre

Præludia, und Fugen durch alle Tone und Semitonia, so wohl tertiam majorem oder Ut Re Mi anlangend, als auch tertiam minorem oder Re Mi Fa betreffend. Zum Nutzen und Gebrauch der Lehrbegierigen Musicalischen Jugend, als auch derer in diesem studio schon habil seyenden besonderem Zeitvertreib auffgesetzet und verfertiget von Johann Sebastian Bach

Veltemperert klaver, altså.

Glenn Gould, og så Rosalyn Tureck.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:

Præludia, und Fugen durch alle Tone und Semitonia, so wohl tertiam majorem oder Ut Re Mi anlangend, als auch tertiam minorem oder Re Mi Fa betreffend. Zum Nutzen und Gebrauch der Lehrbegierigen Musicalischen Jugend, als auch derer in diesem studio schon habil seyenden besonderem Zeitvertreib auffgesetzet und verfertiget von Johann Sebastian Bach

Liker du Tureck? Det kommer en rimelig 6 CDers boks snart med hennes Veltempererte klaver samt Goldbergvariasjonene.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Kjent musikk:

Kjøpte denne boksen på amazon.co.uk da den var feilpriset - £11 med fri frakt. Noe av det flotteste Chopin-spillet jeg har hørt. Trodde ikke noen kunne konkurrere med Rubinstein i dette reportoiret, men der tror jeg jeg tok feil, gitt. I op. 10 etydene er Pollini helt fantastisk. Nå går nokturnene i bakgrunnen, og om spillet ikke er like briljant (men nokturner skal kanskje ikke spilles briljant? ;) ) som i etydene er det fremdeles helt i toppklasse.
    Den er nå fortsatt under 200 grensa.

Det sies at denne er magisk og enda bedre enn DG innspillingene:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    ottone skrev:

Liker du Tureck? Det kommer en rimelig 6 CDers boks snart med hennes Veltempererte klaver samt Goldbergvariasjonene.
    Særdeles, takk!
    Tureck har kommet mest gjennom Spotify så langt, og kommer på den måten fort inn på handlelista.
    En gudbenådet musiker, i mine ører.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    V

vredensgnag

Gjest
    Bruno Walter, Smetana, Moldau, 1941 - gjengitt mekanisk, med lyden fra nålen forsterket opp i "trakten" og tatt opp med et moderne videokamera. Vi lytter ikke til en høyttaler, men til en nål.
    Ingen forsterker, og ingen høyttaler. Vibrasjonene fra nålen går opp en metallstang, og setter en aluminiumsplate i bevegelse.

The Machine

The player is an old wind-up phonograph. The Victor Talking Machine Company completely reinvented its "Victrola" series in 1925, using audio research licensed from Western Electric to develop what it was calling its "Orthophonic" line of players. Music studios had just begun to switch to electric recording processes (before that, records were made by having musicians sing and play loudly into a giant horn, which would carve the sound directly into a master record... which, amongst other drawbacks, provided a much more limited frequency response than electric microphone-based recording).

In 1925, true electric players (with magnetic pickups and tube-based electric amplifiers) were still in their infancy, and far too expensive for most homes. This would change by the end of the decade, but the purely mechanical machines would still dominate for a few more years. The Orthophonic series of players used new materials, and calculated shapes and proportions in the construction of the machine to ensure better playback of these new electrically-recorded discs.

Keep in mind as you're listening that what you are hearing is not a speaker. There are no electronics of any kind involved, and no amplification. The record is being spun by a hand-cranked spring. The needle is vibrating in the record groove; these vibrations travel up a small metal bar to a thin aluminum diaphragm, whose vibrations create the sound that you hear. This sound then travels through the hollow pipe-like tonearm and into the body of the machine, which is essentially just a giant wooden horn.

This particular machine is a late-production version of the "Credenza" model (Victor's top-of-the-line Victrola from 1925 to 1927), and the reason it is so large is because the wood body of the machine contains a six-foot-long folded horn to help provide the deepest bass and best frequency response possible.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Har akkurat ladet spilleren med følgende flotte rekke fra Hyperion! Hewitt = Sluket's favorittpianistinne for øyeblikket..

GREAT cover art, too!

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fine ting, pengesluket. Disse er SACD, ikke?
    I hvert falll er mine det. Bare spilleren som mangler. Eller kanskje andre ting også, for disse låter faktisk litt hardt og anstrengende hos meg hvis jeg gir på. Alltid noe galt med forholdene, "the sun is never quite right".
    Er det Fazioli'en som river litt, og viser at jeg egentlig er en Bösanhänger? Vet jo det fra før, egentlig, men Angela låter så fint på i Bach-platene.
    Spørsmålet er også om jeg ville likt SACD bedre enn Redbook-laget. Sånt må man finne ut av selv, jada jada. ;)

hel-elt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Antall liker
    101
    ottone skrev:
    I hvert falll er mine det. Bare spilleren som mangler. Eller kanskje andre ting også, for disse låter faktisk litt hardt og anstrengende hos meg hvis jeg gir på. Alltid noe galt med forholdene, "the sun is never quite right".
    Er det Fazioli'en som river litt, og viser at jeg egentlig er en Bösanhänger? Vet jo det fra før, egentlig, men Angela låter så fint på i Bach-platene.
    Spørsmålet er også om jeg ville likt SACD bedre enn Redbook-laget. Sånt må man finne ut av selv, jada jada. ;)
    SACD- spiller kan du låne av meg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    ottone skrev:
    Jeg har begge varianter, og det låter overhode ikke hardt og anstrengt. Men så spiller vi på horn og dipol da, best of both worlds! (hint hint..)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Otto..?? Wherefore art thou, Otto..?? 8) 8)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Otto..?? Wherefore art thou, Otto..?? 8) 8)
    Han er opptatt med toern til kona. Les Klar en Klassiker tråden.

ottone skrev:
    [
    Fine, men ikke så altfor greie.
    Dvs. jeg tror jeg har komponistene, bare etter to gjennomhøringer. Fikk med meg reprisen også.
    1. Flott tolkning og fint opptak, nasjonalt preg, og da seiler kandidaten opp
    2. Klarinett, låter litt fransk, men er det det?
    3. Bankers. Å så fin!
    Verktitler må jobbes med og tar tid, så det blir ikke noe av denne gangen heller. Men kona har visst toeren klar. Artig.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    pengesluk skrev:
    ottone skrev:
    Jeg har begge varianter, og det låter overhode ikke hardt og anstrengt. Men så spiller vi på horn og dipol da, best of both worlds! (hint hint..)
    Her sitter jeg og sliter og svetter som aldri før med ekte horn, parallelt med tungveiende overveielser om like tungveiende opprustning av det britiske transistor-artilleriet (man bilr sliten av budrunder), samtidig som jeg prøver å få med meg den fantastiske historien om Celibidache, svenskene og Arve Tellefsen på NRK2 fra igår. Såvidt overskudd til å trekke pusten og ta et glass øl.
    Den med Celibidache, Hovedserien NRK2 fra igår, må dere bare se!
    Finn den på nrk.no

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Arve Tellefsens beste kommentar på TV noensinne;
    "Æ e itj my serriøs, nei.."

Hvil deg nå Otto.

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Hører akkurat nå fra en 6 cd-boks fra EMI som heter Best Mozart 100.
    Veldig mange bra innspillinger med kjente aktører.
    Akkurat nå Messe i C minor K427 med Kiri Te Kanawa og New Philharmonia Orchestra/Raymond Leppard.
    Innspilt i 1974, digitalisert i 1985.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    hel-elt skrev:
    ottone skrev:
    SACD- spiller kan du låne av meg.
    Takk og takk. Satser på at bydelens musikkliv vil blomstre i tiden som kommer :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En kjent plate før sengetid, må sjekkes i ny akustikk.

Spiller opus 10 nummer 3.
    Låter absolutt godkjent. God natt.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    På CD

Vivaldi: Gloria
    Rinaldo Alessandrini med Concerto Italiano

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Og litt vakker godnattmusikk

Frederick Delius: fiolinsonater

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Hører på Sibelius sine symfonier der Osmo Vänskä sveiver dirigentpinnen.

Samtidig tenker jeg på en sak: - Hva skjer med arven når store digitale biblioteker skal gå videre til neste generasjon? Kan man arve en iTunes-konto for eksempel? Hvordan bør arven eventuelt sikres for etterkommerne?

Ja, det er mye man skal tenke på. Og formodentlig er jeg ikke engang så nære slutten heller.

V

vredensgnag

Gjest
    friedman skrev:

Samtidig tenker jeg på en sak: - Hva skjer med arven når store digitale biblioteker skal gå videre til neste generasjon? Kan man arve en iTunes-konto for eksempel? Hvordan bør arven eventuelt sikres for etterkommerne?

Ja, det er mye man skal tenke på. Og formodentlig er jeg ikke engang så nære slutten heller.
    Bare å la en annen overta log-in info det.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Og hvis denne er holdt privat? Trodde dessuten at iTunes var knyttet til en bruker-ID med ditt navn, adresse og kontopplysninger.

Ja, skal nå ikke fylle siden med min utilstrekkelighet hva gjelder temaet :)

O

Ole I

Gjest
    vredensgnag skrev:
    friedman skrev:

Bare å la en annen overlate log-in info det.
    Det blir nok et aktuelt tema om noen år; er en kjøpt musikkfil å betrakte som en del av boet på lik linje med en CD....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.051
    Sted
    Trondheim
    Sanger kjøpt på iTunes er jo DRM-frie, så de kan kopieres og flyttes ut av biblioteket ditt når du vil. Men det blir jo spennende å se hvordan den slags saker vil behandles.

Akkurat nå hører jeg på "The planets" av Gustav Holst fra André Previns LSO boks. TSO spiler den i Olavshallen idag, men jeg kommer meg ikke avgårde.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.051
    Sted
    Trondheim
    Radioopptak av Nathanael Bergs 5. symfoni med Svensk Radios S. O. under Ivar Hellman. Opptak fra 1956

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    unsungcomposers? Er dette noe å høre på? cpo har en N Berg syklus.....

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den planetene med Previn er fin, otare. En vinyl-utgave med samme ekvipasje fikk euforisk omtale i siste Hifi News & Record Review, men jeg er ikke sikker på om det er samme innspilling.

Her spilles Schuberts store vakre ess-dur-messe (edit), med Mackerras og Dresden operakor og statskapellet
    Solid ensemble

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.051
    Sted
    Trondheim
    erato skrev:
    unsungcomposers? Er dette noe å høre på? cpo har en N Berg syklus.....
    Jeg bestilte nettopp Bergs symfoni nr. 1 og 2 på cpo (på tilbud hos jpc) så vi får se. Unsung composers ja. Relativt dårlig lydkvalitet. Ikke så veldig spennende kanskje - vet ikke helt hva jeg skulle sammenligne det med. Senromantisk, litt utvannet Strauss kanskje.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.051
    Sted
    Trondheim
    Fikk lyst til å høre noe uvanlig, så jeg gikk gjennom tilbudslistene til jpc og bestilte litt ymse.
    Først disse:

og så disse:

2 bestillinger, hver på under 200 kr.
    Mange skudd fra hofta der. Det blir spennende å høre.

BTW: cpo er utrolig flinke med coverart. Visuelt nydelige plater alle sammen.

V

vredensgnag

Gjest
    Det begynte med at jeg lyttet til Glenn Gould spille Liszts transkripsjon av Beethovens 5. Kom over et bånd med samme. Spotify har ikke den 5., men de har hans versjon av den 6.
    http://open.spotify.com/track/4xYSATdoq5yJfBcXueumUX

Og så ble jeg bitt, og lyttet meg gjennom Cyprien Katsaris fremføring av samtlige av Beethovens symfonier, etter Liszts transkripsjoner.

Fabelaktig spill - her er 2. sats i den Sjette fra Katsaris:
    http://open.spotify.com/track/73Gn5c6u33mWxhSxAFeVt7

Gould tar snarveier, mens Katsaris tar med alle repetisjoner.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn