Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Og nå, totally out of season, Johann Matthesons juleoratorium (vel - et av dem):

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal på konserten i morgen leon :)
    Så her varmes det opp med gjennomspilling av verket.
    Kos deg.

Orff: Carmina Burana - generalprøve med Trondheim symfoniorkester under ledelse av Krzysztof Urbanski.
    Altså fra generalprøven tidligere i dag:

Urbanski blir nok dessverre ikke lenge i Trheim.
    Dette er nok enda en fremtidig stjerne, som har vært innom denne lille byen - på den internasjonale himmelen. Mark my words.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Takk for det emotikon, enig i dine betraktninger angående Urbanski.
    Du må kose deg med oppvarming i kveld og konsert i morgen :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    pengesluk skrev:
    I dag er det rimelig kalt her, men det blåser jeg i!! Sammen med et knippe andre blåsere - først ut er The Cole's - vakker stemningsfull oboe; - herlig ligge-på-såfaen-og-la-tankene-flyte musikk...
    Steike - der gikk det litt fort.. må opdatere KS-manualen her..

Uansett, her er skiva! Anbefales. Sart og fint oboespill og godt akkompagnert.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Frokosten i dag akkompagneres av denne:

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg roer ned for meg selv etter en hektisk periode, og finner fremdeles platebutikker.
    CDer kan spilles med en gang, også på hotellrom.

Andsnes og Pappano spiller Rachmaninoff konsert nr.1

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Når du har hørt litt på den er det fint om du vil skrible ned en setning eller to, ottone. Jeg tenker ofte at jeg bør kjøpe mer av det relativt nye, ikke bare 50-60 år gamle innspillinger.

O

Ole I

Gjest
    Tcahikovsky - fiolinkonsert - Julia Fischer

Ypperlig spilt og ypperlig lyd.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ludwig van Beethoven; Piano Sonata No.14 In C Sharp Minor, Op.27 No.2 , Piano Sonata No.8 in C minor, Op.13, Piano Sonata No.21 in C, Op.53 - Radu Lupu

Den kjente Adagio sostenuto fra op.27 er her formidlet av Lupu på noe som for meg må være det nærmest optimale. Også Presto agitato er suverent fremført. Gåsehudfaktor.
    Ditto Adagio cantabile og Rondo fra op.13
    Kanskje ikke helt slik den gemeno hop av pianister fremfører Beethoven, men jeg sluker disse fremføringene med hud og hår likevel.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    emotikon skrev:
    Ludwig van Beethoven; Piano Sonata No.14 In C Sharp Minor, Op.27 No.2 , Piano Sonata No.8 in C minor, Op.13, Piano Sonata No.21 in C, Op.53 - Radu Lupu

Den kjente Adagio sostenuto fra op.27 er her formidlet av Lupu på noe som for meg må være det nærmest optimale. Også Presto agitato er suverent fremført. Gåsehudfaktor.
    Ditto Adagio cantabile og Rondo fra op.13
    Kanskje ikke helt slik den gemeno hop av pianister fremfører Beethoven, men jeg sluker disse fremføringene med hud og hår likevel.
    Den kom jeg over da jeg var i Ski i embeds medfør, og så en bruktforretning på siden av veien. Stakk innom, og der lå den. Alt med Radu Lupu tas med hjem - pliktoppgave. LP i god tilstand, så jeg fikk utbytte av turen, og jeg deler din vurdering. Gåsehud.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Youtube bruker mesteparten av tiden sin på å gi meg diverse snacks med the Budapest String Quartet. Jeg klager ikke på det.

En del av disse innspillingene er gamle som Metusalem selv, men allikevel er det helt grei lyd over laptop og hodetelefoner. Beste av alt er at jeg var totalt uvitende om Budapest Quartet da dagen begynte.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Lupu regnes jo som "crème de la crème" blant pianister. En slags pianistenes pianist (akkurat som Moravec). Dessverre led han visstnok av prestasjonsangst, så det finnes ikke veldig mange innspilllinger med ham.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Og nå til en annen av "pianistenes pianist" - Grigori Sokolov. Opplevde han på konsert i Trondheim for noen år siden, og for en konsert! Nå spiller han Bach's Die Kunst der Fuge:

Jeg har mange innspillinger av verket, men denne er den første som virkelig har grepet meg. Jeg har alltid hatt problemer med det verket, og funnet det tørt og kjedelig, men Sokolov får musikken til å danse og svinge på en måte jeg aldri har hørt før.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Stemning i stua og dynamiske utsving får fritt spillerom.
    Respighi: Feste romane, Pini di Roma.
    The Cleveland Orchestra - Maazel

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Marriner og akademiet til stakkars martin spiller Bach orkestersruiter

Bach står for seg selv, musikken er fin den, men jeg er ikke sikker om jeg trives med lyden på denne.
    Decca ADRM, er det Decca Digitalis som kommer på fine analogopptak, eller er det jeg som traktet kaffen litt for sterk idag?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og der kom den første sms fra naboen siden jeg flyttet inn her for 16mnd siden.....
    (har gitt beskjed om at hun må si fra når hun blir forstyrret av høy musikk)

Grunnen var denne: Iver Kleive ; Requiem

Ok, må medgi at godstolen vibrerte bra noen ganger.....

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Naboen min sa bastant fra uten en slik beskjed. Enten jeg spilte eller ikke. Etter at hun tok meg på fersken en sen fredagskveld da jeg sant nok spilte litt høyere enn godt var, fikk jeg skylden for alt hun hørte - eller trodde hun hørte.

Nå bor jeg i eget hus.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    emotikon skrev:
    Og der kom den første sms fra naboen siden jeg flyttet inn her for 16mnd siden.....

Ah - du har vært på salg på Platekompaniet du også. Denne ligger i spillebunken min, regner med jeg har noe å se frem til...

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Steinar_Lund skrev:
    Naboen min sa bastant fra uten en slik beskjed. Enten jeg spilte eller ikke. Etter at hun tok meg på fersken en sen fredagskveld da jeg sant nok spilte litt høyere enn godt var, fikk jeg skylden for alt hun hørte - eller trodde hun hørte.

Nå bor jeg i eget hus.
    Ikkje brrra...

Her kan jeg faktisk spille nærmest som om jeg bor i enebolig. Godt lydisolert teglsteinsrekkehus, bor i enden og musikkintr. nabo. Her spilles det alt fra Sex Pistols til Scarlatti. Noen ganger over "anbefalt sikkerhetssone"
    Har hatt hifi-treff og hun lurte noen dager senere på om jeg hadde hatt besøk den kvelden......
    Naboene rundt eneboligen jeg hadde før, hørte mer av musikkene en det som høres gjennom veggen til naboen her. Hadde det ikke vært slik, hadde kjøp også vært uaktuellt.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    emotikon skrev:

Ah - du har vært på salg på Platekompaniet du også. Denne ligger i spillebunken min, regner med jeg har noe å se frem til...
    Jepp, rasket med meg en del jeg ikke hadde. Jeg liker dette verket.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Steinar_Lund skrev:

Nå bor jeg i eget hus.
    Ja, det høres kjent ut. Gode boforhold er helt avgjørende for musikk-nytelse og -utøvelse.

Det kjenner jeg på meg når jeg lar Virgil Fox underholde til morgenkaffen, mens jeg ripper pop og rock cder som ikke får plass i stua.

Typisk enebolig-plate.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Dersom vi deler inn utgivelsene i heat, basert på solisters kjønn og alder ( gud forby ) så holder jeg fortsatt Vilde Frang som en
    favoritt i klassen Sibelius violinconsert fremført av yngre kvinner...
    Kun hårfint foran Batiashvili som selvfølgelig har kvaliterer som rettferdiggjør omtalene denne innspillingen har fått.
    Burde egentlig selskapene beskytte oss mot disse vakre utøverne på covrene, og heller fokusere på musikken?

Vedlegg

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Gunzi skrev:
    Dersom vi deler inn utgivelsene i heat, basert på solisters kjønn og alder ( gud forby ) så holder jeg fortsatt Vilde Frang som en
    favoritt i klassen Sibelius violinconsert fremført av yngre kvinner...
    Kun hårfint foran Batiashvili som selvfølgelig har kvaliterer som rettferdiggjør omtalene denne innspillingen har fått.
    Burde egentlig selskapene beskytte oss mot disse vakre utøverne på covrene, og heller fokusere på musikken? Nei.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Pervers enøydhet der, Steinar. :D
    Hehe. Jeg er forøvrig stor fan av Viktoria Mullova, og har henne i Tsjaikovskij, Sibelius, Mendelssohn, Beethoven, Brahms, Shostakovitsj, Prokofiev, Mozart (nr 1, 3 og 4 m/tarmer). Så jeg føler meg bra bedekket hva henne angår.
    ;D

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.145
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen som tror denne trenden bare gjelder damene?

Jeg tror det er mange av tidligere tiders store som hadde gått lenge uten platekontrakt i dagens sexfikserte kjør. Det er bare trist .

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn