Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.144
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Inne i et beite med engelske cellokonserter nå.

Andrzej Panufnik (skrevet til, og spilt av, Rostropovich), Hugh Wood, Edmund Rubbras Soliloquy samt Elisabeth Maconchys Epyllion.

Gode greier. Jeg tror Elgar får få lov å hvile noen måneder til.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Ehhh...
    Ble inspirert og fant frem en gammel skive med ei av jentene som tok den litt lengre enn de andre....
    Ikke så verst denne skiva, selv om den fikk pepper i sin tid...
    På ett eller annet punkt blir dette problematisk...eller kanskje ikke.
    Hvor ble det av Linda Brava egentlig?

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ohooi
    Du snakker om å forstyrre arbeidsdagen for en stakkar!
    Linda ser ut som hun klarer seg bra, syns jeg. Linda Lampenius, som hun heter på ordentlig.
    Som musiker, fotomodell, politiker, rallykjører, sider-produsent og forfatter. Og sikkert litt til. Med det eksteriøret kan hun oppnå en viss suksess uansett hva hun driver med.
    Fantastisk historie, som jeg aldri har hørt før. Godt å se at jeg ikke har sett alt som er verd å se på.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.677
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skal si dere holder på.  ;D

Kom fra fred og ingen fare, relativt sett: Shaham og Söllscher i Paganini. Kaffe!

Men tilbake til topic:
    Gunzi skrev:
    Burde egentlig selskapene beskytte oss mot disse vakre utøverne på covrene <...>?
    Nei.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Å sitte her med feber i vinterferien (typisk meg når det er ferie) og se på slike bilder dere legger ut, gjør jo ikke det hele bedre..... ;)

Så jeg jobber med saken og satte på denne lite fremførte opraen på morgenkvisten:
    Verdi; Alzira
    Marina Mescheriakova, Ramón Vargas, Paolo Gavanelli, Slobodan Stankovic - L'Orchestre de la Suisse Romande and the chorus of the Grand Théatre de Genève - Fabio Luisi

"Non di codarde lagrime!"

V

vredensgnag

Gjest
    Vi får regne med at Stern beholdt tøyet på, men spørsmålet er om det ikke lå behov for kjapp inntekt bak denne utgivelsen.
    Men det er godt innspilt - fullt orkester og skikkelig opptak. Og han spiller så han må ha smilt lurt under hele seansen. Den ble visst en stor suksess, og førte til enda en utgivelse i samme gate.

På back-cover har Stern skrevet: I enjoyed making this album as much as any I have ever made. In fact, it would be almost impossible to play these selections without great pleasure. This is music that is as open as the smiling face of a child - music that speaks directly from the heart to the heart without the need of great explanation.

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Koser med gamle kjente i kveld:
    Mariss Jansons med Oslo-filharmonien i Tsjaikovskij symfoni nr. 2

etter en runde med Händel orgelkonserter

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    Koser med gamle kjente i kveld:
    Mariss Jansons med Oslo-filharmonien i Tsjaikovskij symfoni nr. 2
    Den Tsjaiserien der er knall :)

Finnes i hus både på vinyl og digitalis.
    Et par-tre av platene er litt slitte, så søker etter nye. Ut å lete.

Her sluttet jeg av kvelden med
    Martinu; Symphony No. 5
    Bamberg Symphony Orchestra - Neeme Järvi

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Her er Dupre i godt driv, Dvoraks legendariske B-moll på CD2 er så saftig, celloen rasper insisterende, energisk..og det er deilig å leve..

En relativt ung Barenboim veiver med pinnen :eek: :eek: på dette opptaket fra 1970. Denne 17 cd'ers boksen til ca. 220,- er forøvrig et funn og et must.

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Jeg hører på Sokolov spille Chopins preludier op. 28.

Fantastisk pianist. Den boksen må alle ha!

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    "Her er Dupre i godt driv"

Var ikke Dupre gift med Barenboim?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Gunzi skrev:
    Ehhh...
    Ble inspirert og fant frem en gammel skive med ei av jentene som tok den litt lengre enn de andre....

Gunzi, hold opp med slike posteringer... klassisk-tråden er SERIØS!

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Gubra skrev:
    "Her er Dupre i godt driv"

Var ikke Dupre gift med Barenboim?
    "Well, she definitely blew him (away)"

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Er ikke sikker på om de var gift allerede da dette opptaket ble gjort. Barenboim er som slakteren, tar det beste kjøttet sjæl..

Hun t.o.m konverterte da de giftet seg - da snakker vi om kvinnfolk som ofrer seg! Way to go!

Edit; Håper hun ikke gikk for omskjæring også.. :eek: :eek:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    BTW, Barenboim er en av mine favorittpianister OG dirigenter. Tror sannelig jeg må hjem og se på Masterclass episoden hvor han kler av Lang Lang's Beethoven-klovnerier og viser ham hvor flygelet skal stå.. 8) 8)

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Lang Lang har jo mistet noe av spasmene, kanskje som følge av gamle Daniels påvirkning?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Hehe.. spasmer.. Håper det, håper det. Han er jo ellers god nok.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Gunzi skrev:
    Ehhh...
    http://no.wikipedia.org/wiki/Linda_Brava

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kroppen er nærmest i vater igjen og ørene ditto, så da ble det denne i ettermiddag:
    Mahler: Symphony No.7
    New Philharmonia Orchestra - Otto Klemperer
    fra 1968

En godt moden Klemperer former dette på en bergtagende måte.
    Første satsen er noe av det mest storslagene jeg har hørt av strykerene i denne symfonien.
    Og for et opptak.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Selv om jeg alltid har likt denne platen så har jeg og ment at lyden har vært ganske så "død" og tam. Tenkte at vinylen kanskje var bedre, men 2 vinyl innkjøp der den ene bare var verre en den andre hjalp ikke noe. Når det gjelder pop/rock så har de før så utskjelte tidlig utgitte cdene nå blitt veldig populære p.g.a "loudness war". Nå er vel ikke dett like utbredt blant klassiske plater (?) men her virker det som om båndsus er noe man absolutt må bli kvitt, at man fjerner mye informasjon fra innspillingen og det blir heller tamt virker det ikke som om så mange bryr seg om? Fant en tidlig utgivelse av denne på ebay og det er en god del mer sus på denne og de har nok og fikset litt på lyden på den nye, men den er såpass mye åpnere og friskere at jeg ofrer litt "hifi lyd" for dette. Synes generell at mange av utgivelsene til EMI i Great Recordings Of The Century serien er plaget av dette. Husker jeg var skuffet over lyden på Giulini's 'Don Giovanni når jeg kjøpte denne som en av mine første operaer på cd, men da viste jeg ikke bedre.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Dveler fortsatt ved denne Du Pre boksen, nå spilles CD11, AKKURAT nå er det Beethovens klarinett (!) trio med Barenboim selv på et meget kontant og fyrrig flygel sammen med Du Pre og klarinettisten Gervase de Peyer. Tonen til Du Pre er vanvittig fascinerende og innsmigrende.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.144
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Minutten skrev:
    Synes generell at mange av utgivelsene til EMI i Great Recordings Of The Century serien er plaget av dette.
    Det er helt riktig. En del av de har blitt remastret for 2. gang (feks Buschkvartettens Beethoven) pga dette, og lyder da bedre.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.144
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denne plata har gått og gått i det siste. En ravende entusiastisk anmeldelse fra min favorittkritiker Martin Anderson i siste nr av International Record Review, og det med uhyre stor grunn. Alle verkene er absolutt fremragende, originale, engasjerende, dynamiske og fargerike.

Litt blurb:

Volume 6 of the Composers of Ireland series funded by RTÉ and The Arts Council. John Kinsella joins Gerald Barry, Raymond Deane, Seóirse Bodley, Deirdre Gribbin and Ian Wilson on this landmark project promoting the orchestral works of Irish composers.

John Kinsella has been described as “… the most significant Irish symphonist since Stanford” by BBC Radio 3. He has written over twenty-one compositions for orchestra including nine symphonies, works which have been performed by the RTÉ National Symphony Orchestra and major orchestras throughout the world.

The impulse to create music has been with Kinsella since he was a child, studying pocket editions of the scores of Sibelius and Beethoven. In 1988 he retired from RTÉ to concentrate on composition full time. The earliest piece on John Kinsella: Orchestral Works is his Symphony No.6, a celebration of friendship and shared musical interests dating from 1992.

Kinsella himself admits that Symphony No.7, while very much written in his own style, contains deliberate points of contact with Sibelius’ 7th Symphony. The live recording here of this work reveals it to be a rhythmically dynamic and engaging work.

The other two compositions on John Kinsella: Orchestral Works are Cúchulainn and Ferdia: Duel at the Ford and Prelude and Toccata for String Orchestra, the latter originally written as a string quartet for the 2007 West Cork Chamber Music Festival. Cúchulainn and Ferdia, whose title is echoed by the Louis le Brocquy work on the CD cover, received its world premiere at a Gala Concert celebrating the 60th anniversary of the RTÉ National Symphony Orchestra on 4th April 2008

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Bizet - Jeux D`Enfants SXL 2252 SC
    Saint-Saens - Danse Macabre / Le Rouet D`Omphale
    Ibert - Divertissement

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Noen påkledte damer til søndags frokost....
    Søstrene Båtnes & Båtnes Landaas musiserer.
    Som hand i hanske der de hver sin gang får brilljere, dette er samspill som nesten gjør meg ustø i stemmen.
    Opptaksmessig nært og avslørende, men det tåles. For meg blir finalen med Halvorsen høydepunktet, mens valget av Brustad bare beviser at det er
    en komponist vi absolutt ikke skal glemme. Mozart er lekende elegant og samtidig nesten skremmende avkledt (!) .
    Anbefales.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.144
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Snublet over Arthur Butterworth i nattradioen forleden (en riktig fin romanse for horn og orkester). Mannen er i sitt 90 år og fortsatt aktiv, skriver bla på classical muscweb. Fin symfoni dette, kraftfull og mektig. Ruth Gipps sin er kanskje litt mer tradisjonell, med innslag av Holst og Vaughan Williams i stilen, tidvis lett krigersk (som i planetene...).

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det blir bare trompetmusikk videre i dag.
    Maurice Andrè tok steget inn i trompethimmelen i går.
    Gamle plater plukkes frem og det mimres.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    Det blir bare trompetmusikk videre i dag.
    Maurice Andrè tok steget inn i trompethimmelen i går.
    ......
    Ingenting varer evig. Kongen er død.
    Får komme meg hjem og grave fram vinylplater.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Interessant trompetist - har du noen spesielt gode innspillinger du kan anbefale?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.144
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Det finnes 4 slike 6 CDers bokser. Nok trompetutt for en livstid skulle jeg tro. Stort sett er det vel mulig å finne de under 200 grensa.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Min favorittsopran - Elly Ameling:

Hun synger Ellens 3 sanger (D. 837-839) av Schubert. Helt gudommelig.
    Jeg kjøpte boksen i Praha i forrige uke for ca 120 kr. Den koster 18£ på amazon.co.uk nå.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    Min favorittsopran - Elly Ameling:

Hun synger Ellens 3 sanger (D. 837-839) av Schubert. Helt gudommelig.
    Jeg kjøpte boksen i Praha i forrige uke for ca 120 kr. Den koster 18£ på amazon.co.uk nå.
    Takk for påminnelsen, otare. Har sett anbefaling før, men glemt å sjekke den ut innimellom alt det andre som renner inn.

Min far spilte Schubert med Ameling på grammofon, lenge før jeg innså verdien i lieder-formatet (eller i noe som helst av klassisk vokalmusikk egentlig). Men jeg husker det så godt, det må ha gjort et viss inntrykk.
    Sjekker det ut i Spotify nå, på hodetelfonen ved arbeidsstasjonen, det er en virkelig menneskelig stemme dette. Kvinnestemme og klaver er utfordrende lydmessig syns jeg, sart som jeg er, så CD-boksen bestilles.
    Tanken om Ameling på vinyl vokser fram.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Jeg skulle nok passet på å si min favorittsopran innen Lieder. Hun er jo ingen operasanger - jeg tror ikke hun har gjort noen operainnspillinger.
    Akkurat nå kvitrer hun det som kanskje er min favorittsang av Schubert (kanskje - det er mange av dem) - An die Musik, D 547, til tekst av Schober.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn