Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.680
    Sted
    Trondheim
    Reiner, CSO og Strauss går utmerket godt sammen. Noe av det bedre Strauss-spillet jeg har hørt.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    902
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Litt fra de siste dagers fangst i bruktbutikker med vinylhyller, som forunderlig nok er i fremvekst i mellomeuropa!!
    Det har blitt noen kilo gitt...
    Nå nytes Igor Zhukov i Rameau, og Leonid Kogan står for tur sammen Maazel og Berlin Radioorkester med Bruch violinconcert i G moll.
    Den er jeg usikker på om finnes i hjemmearkivet fra før...

LP fangst - Copy.jpg

Nitram

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2005
    Antall liker
    174
    Torget vurderinger
    5
    Bedre enn dette har aldri Vivaldi lydt på mitt anlegg. Vinyl kuttet direkte fra original masterne, med en dynamikk som jeg aldri har hatt i platebunken min før. Verdt hver eneste krone.

quattro.jpg

Mvh Martin

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.370
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Den litt mindre kjente Haydn; Michael:
    Folder.jpg

Galant og elegant. (Og så blir det vel Ursula-messen hans etterpå, kjenner jeg på meg.)

B

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bedre enn dette har aldri Vivaldi lydt på mitt anlegg. Vinyl kuttet direkte fra original masterne, med en dynamikk som jeg aldri har hatt i platebunken min før. Verdt hver eneste krone.

Vis vedlegget 246714

Mvh Martin
    Spennende utgivelse. Hvordan liker du tolkningen, sammenlignet med hundrevis av andre innspillinger av dette verket?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.370
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja huff, jeg så han var død. Får vel sette på noe jeg har med ham. Lite klassisk, men det han gjorde med diMeola og McLaughlin får duge.

B

terryboy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Har nok sovet litt i timen, for jeg hadde ikke fått med meg at grekerne har avlet frem en fiolinist av verdensklasse. Jeg ble tatt litt på sengen av en varm tone i instrumentet som umiddelbart minte meg noe om det som strømmer ut av treverket når Isaac Sterns legger hendene på bue og hals. Leonidas Kavakos har i mine ører et langt mer dynamisk og virtuos spill enn nevnte Stern når han her tar fatt på Beethoven
    Beethoven+Violin+Sonatas.jpg

Tor S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Fikk noen klassiske lp'r og en boks i går.
    Starter dagen i Lytte-Bua med denne i dag.
    R-2299554-1305570625.jpeg

Nitram

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2005
    Antall liker
    174
    Torget vurderinger
    5

Mvh Martin
    Spennende utgivelse. Hvordan liker du tolkningen, sammenlignet med hundrevis av andre innspillinger av dette verket?
    Hei
    Litt vanskelig å beskrive denne innspillingen, det er jo ingen tradisjonell orkesterinnspilling, så hvis det er det man ønsker seg så vil man jo bli skuffet. Det man imidlertid får er en nokså (innbiller jeg meg i alle fall) «rett på» innspilling fra en Italiensk kirke, med et forholdsvis lite ensemble med tidstypiske instrumenter.
    Smaken er jo så forskjellig, men jeg falt i alle fall fullstendig for denne innspillingen, jeg synes den lot meg igjen få ørene opp for hvor radikal og faktisk moderne den røde presten var.
    Mvh. Martin

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Bolero

Dette er en meget spesiell pressing. Denne spiller man fra den innerste rillen og utover.
    Kjøpte denne av produsent Andreas Spreer i Tyskland.

20140307_071041.jpg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.680
    Sted
    Trondheim
    Ikke nå, men i går:
    Engelbert Humperdincks kammermusikk. Forbausende flott - hadde ikke ventet noe så bra fra en "one hit composer".

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Har nok sovet litt i timen, for jeg hadde ikke fått med meg at grekerne har avlet frem en fiolinist av verdensklasse. Jeg ble tatt litt på sengen av en varm tone i instrumentet som umiddelbart minte meg noe om det som strømmer ut av treverket når Isaac Sterns legger hendene på bue og hals. Leonidas Kavakos har i mine ører et langt mer dynamisk og virtuos spill enn nevnte Stern når han her tar fatt på Beethoven
    Vis vedlegget 246989
    Denne greske herren har også spilt inn Sibelius' fiolinkonsert med Lahti SO og Osmo Vänskä. Denne fikk svært god omtale i Gramophone i sin tid.
    Utgitt på BIS.

Edit: verdt å nevne er også at denne platen inneholder to versjoner av konserten; den originale fra 1903 og den endelige fra 1905.

Og slik ser den ut:

fiolin.jpg

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.680
    Sted
    Trondheim
    Lørdag morgen og snø på bakken! Første snøen vi ser siden tidlig desember i fjor! Da passer det med en opera:

Komponert i 1983 med et meget snilt tonespråk. 2 t 32 min med relativt letthørt, tradisjonell opera. God innspilling med gode sangere og god lyd. Anbefales.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.661
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Pakker ut dagens post, etter en berikende dag med undervisning av talentfulle og motiverte ungdommer.

Gullkorn idag. Walter Klien med Mozart i miniboks 3 CDer.
    Alle variasjonsverkene for solo piano, og alt annet utenom sonatene.
    Skjermbilde 2014-03-08 kl. 17.13.32.png

Walter Klien var en gudbenådet Mozart-tolker.
    Alle disse har jeg på originale LPer fra Turnabout (Vox), men desverre i en dårlig forfatning, og heldigvis har alt vært gjenutgitt på CD.
    Jeg anbefaler å skaffe Mozart soloverker med Klien på CD, mens de ennå er å få tak i.

Disse kan sjekkes ut på Spotify, men lyden er rikere og varmere på CDene.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.680
    Sted
    Trondheim
    Den ligger i haugen og venter her hos meg. Jeg har følgende opera/operette/teatermusikk liggende i bunken:

Walter Braunfels: Verkündigung
    Arthur Sullivan: Ivanhoe
    Zdenek Fibich: Sarka
    André Messager: Véronique
    George Alexander Macfarren: Robin Hood
    Franz Schrecker: Der Schatzgräber, Die Gezeichneten
    Enescu: Oedipe
    Telemann: Flavius Bertaridus
    Gilbert&Sullivan: The Yeomen of the guard, HMS Pinafore, Trial by jury, The pirates of Penzance
    Rossini: William Tell

++

Problemet er ikke tilgang på musikk, det er tid til å spille det.

I morgentimene i dag har jeg hørt på Fritz reiner spille Mozart, og kan vel bare oppsummere med at Reiner ikke kunne dirigere Mozart. Tungt og kjedelig spill. Det har vært 2 kjedelige plater i Fritz Reiner-boksen så langt. Begge med Mozart.

Og der satt plutselig Klar en klassiker oppgavene. Slet litt med nr. 1 i dag, men det gikk seg til :)

PS: Reiner kan kanskje ikke dirigere Mozart, men R. Strauss og Prokofiev er bnoe helt annet. Hører Lieutenant Kijé nå, og den sitter som et skudd.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og der satt plutselig Klar en klassiker oppgavene. Slet litt med nr. 1 i dag, men det gikk seg til :)
    Skal til pers med NRKs webspiller straks Telemann er ferdig. Deretter er det ut på tur.

PS: Dessuten har du vel en rippet Johann Strauss boks fra meg som du sikkert ikke har spilt....

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Mahler Symfoni No.1 Mehta/Israel Philharmonic Orchestra EMI vinyl

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    902
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Har da noen versjoner av denne Beethovenkonserten fra før, også den samme Mullovas versjonen på cd og sacd. Tolkningen er altså godkjent, og godt kjent fra tidligere.
    Når sjansen byr seg på blueray pure audio må jo det sjekkes ut. Jeg ser at jeg må kunne betegnes som drømmekunden til plateselskapet... Har noen sett denne tilgjengelig på vinyl forresten?
    Fra Oppo105 høres dette umiddelbart imponerende ut, en helhet og nærhet som hverken cd eller sacd leverer.
    Samtidig opplever jeg dette som bedre enn bluerayskivene jeg har fra 2L, uten at jeg skal dissekere det forholdet nå...

Setter den like godt igang en runde til jeg!

image.jpg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.680
    Sted
    Trondheim
    Skal til pers med NRKs webspiller straks Telemann er ferdig. Deretter er det ut på tur.

PS: Dessuten har du vel en rippet Johann Strauss boks fra meg som du sikkert ikke har spilt....
    Nei, det var Lehar-boksen. Strauss-boksen har jeg selv :)
    Og du har rett - jeg har ikke hørt alt i de to boksene enda.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke vært lat på musikkfonten her, bare vært lat med laptopen....

I ettermiddag har blant annet denne fått fylle stova:
    Shostakovich: Odna (Alone) op.26
    Katchur - Kazathouk - Berlin Radio Choir - Rundfunk Sinf. Orch. Berlin - Jurowski

Shosta Odna Alone op. 26.jpg

Jeg er bare helt med i dette universet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke vært lat på musikkfonten her, bare vært lat med laptopen....

I ettermiddag har blant annet denne fått fylle stova:
    Shostakovich: Odna (Alone) op.26
    Katchur - Kazathouk - Berlin Radio Choir - Rundfunk Sinf. Orch. Berlin - Jurowski

Vis vedlegget 248215

Jeg er bare helt med i dette universet.
    Alene i universet?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    erato; i dette tilfellet, ja. Men er så heldig å ha funnet ei vakker dame som liker å sitte å høre musikk sammen med meg. En helt ny opplevelse for meg.
    Natt til søndag ble det konsumert vin og et utall plater frem til kl 05. Fantastisk.

Denne damen -med band, er også fantastisk:
    Christina Pluhar; Music for a while - improvisations on Purcell
    Jaroussky, Andueza, Capezzuto, Visse, Trovesi, Muthspiel - L`Aarpeggiata - Pluhar

0825646362035.jpg

Denne rykende ferske utgivelsen er så morsom og innholdsrik, at om jeg ikke hadde hatt ører, hadde smilet mitt gått helt rundt.
    For dere som kjenner til Loussier m band, vil kjenne igjen litt av måten å gjøre dette på, og ikke minst respekten for den komponisten de går inn i materien på.
    Og hva er bonus sporet? Jo, Cohens "Halleluja"

Når jeg får tid, skal DVDn også til pers.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    [h=4][/h]I går kveld hadde jeg min debut med denne lyriske komedien:
    R. Strauss; Arabella
    Della Casa, Fischer-Dieskau, Rothenberger, Malaniuk, Paskuda, Kohn - Bayerischer Staatsopernchor/Bayerisches Staatsorchester - Joseph Keilberth
    1963

Strauss Arabella Keilberth.jpeg

Vokalprestasjoner av høy klasse, i et liveopptak som nærmest flytter lytteren i godstolen, opp mot scenekanten.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    De ble også tid til disse:
    Schoenberg; Die gluckliche Hand op. 18 / *Verklarte Nacht op. 4
    Nimsgern - BBC Singers/BBC Symph. Orch - *New York Philharm. - Boulez

Schoenberg Gluckliche hand Boulez.jpeg

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    erato; i dette tilfellet, ja. Men er så heldig å ha funnet ei vakker dame som liker å sitte å høre musikk sammen med meg. En helt ny opplevelse for meg.
    Natt til søndag ble det konsumert vin og et utall plater frem til kl 05. Fantastisk.

Jaroussky, Andueza, Capezzuto, Visse, Trovesi, Muthspiel - L`Aarpeggiata - Pluhar

Vis vedlegget 248394

Denne rykende ferske utgivelsen er så morsom og innholdsrik, at om jeg ikke hadde hatt ører, hadde smilet mitt gått helt rundt.
    For dere som kjenner til Loussier m band, vil kjenne igjen litt av måten å gjøre dette på, og ikke minst respekten for den komponisten de går inn i materien på.

Takker hjerteligst for tipset, emotikon! Den er nå bestilt. Med dvd & greier.

Fra før har jeg denne:

pluhar.jpg

Anbefales på det varmeste!
    Ultrakastraten Jaroussky er jo helt rå, hvis "rå" er det rette ordet i denne sammenhengen ;)

Musikk til å bli i godt humør av.
    Og etter emotikons gode omtale, har jeg store forventninger til det nye albumet!

Og emotikon; i denne forbindelse skal du være glad du har ører. Så får det være det samme om smilet ikke når helt rundt. ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg er stor fan av Pluhar. Forleden hørte jeg også fra Teatro d'Amore på radioen, og da er alt i orden.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, karer. Pluhar og bandet hennes er balsam for øre og sjel.
    En kan gjerne diskutere hennes/deres innfalsvinkel på det de fremfører. Men det fenger meg. Det har noe med deres respekt for materialet, men samtidig våge å gå litt utenfor allfarvei.
    Har snakket litt med en kamerat, som kjenner og har spillt sammen med Sherwin (L`Arpeggiata) om dette bandet og hvordan de tenker og utformer sine prosjekter. Moro å høre.

Her i huset har jeg nå alt Pluhar har gitt ut - det samme med Jaroussky (under egne navn+ litt til...)

Her ble det litt annen vokalmusikk i formiddag:
    Shostakovich; Ten Poema op.88 / Ten Russian song
    Kravchenko - Chorus of tthe Academy of Choral Arts - Popov

Schosta Choral Music.jpg

Rett og slett kormusikk, slik det kan fremføres.

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En aldri så liten dødsmesse på tidligkvelden ble det:
    Faurè; Requiem
    de los Angeles, Fischer-Dieskau - Paris Cons. Orch. - Cluytens

Faurè Requiem Cluytens.jpg

Så lekkert som et Requiem kan få blitt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Disc 1 fra dette rimelige settet. På tide å sette seg litt nærmere inn i Strauss' store sangproduksjon.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg tatt mot til meg - begynner på Tennsteds Mahler-syklus (studio 1977-1986)

Mahler; Symph. no.1 in D
    London Philham. Orch. - Tennstedt
    1977

Mahler no1 Tennstedt London.JPG

og Mahler; Symph. no.2 in C min.
    Mathis, Soffel -London Philham. Orch./Choir- Tennstedt
    1981

Mahler no.2 tennstedt London.jpg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.370
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skrev nesten at jeg også hørte på Lieder av Strauss, men det holdt med én. Følte heller litt trang til Johannes Chrysostomos Wolfgang Gottlieb, så jeg satte på symfoniene ledet av Pinnock. Starter på nr 32, så får jeg stoppe når jeg har fått nok... og det kan ta sin tid.

folder.jpg

B

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.680
    Sted
    Trondheim
    En liten brannfakkel, kanskje, men...
    Jeg kjøpte nettopp Warner-boksen med Giulini og konserter (Giulini er jo et stort navn, og boksen kostet vel ikke mer enn 15£):

Jeg har nettopp spilt Våren fra de 4 årstider av Vivaldi og Mozarts 21 klaverkonsert med Alexis Weissenberg. Det låt ikke bra. Store orkester, langsomme tempi, tungt og kjedelig spill. Så hvorfor ble disse så store navn? Dagens artister spiller mye lettere, og (føler jeg) med større virtuositet. Jeg har langt større utbytte av å høre mindre kjente artister som jeg føler spiller bedre.
    Jeg har i det siste hørt Natasa Veljkovic spille klavermusikk av Herzogenberg, Diogenes Quartet spille strykekvartetter av Humperdinck, Dieter Klöcker med Pforzheim Chamber Orchestra og Sebastian Tewinkel spille klarinettkonserter av Pleyel osv... og det lyder mye bedre i mine ører enn disse tunge mastodontene "från forna dar" (som svenskene sier). I forrige Klar en klassiker hørte vi Lauritz Melchior (mener det var han) synge fra Lohengrin, og han slet noe fryktelig. Ikke traff han tonene spesielt godt, og stemmen var presset så det holdt, men likevel holdes han fram som en av de store Wagner-tenorene. Musikalsk er det sikkert bra, men jeg sliter litt når jeg hører slikt.

Vel det var dagens hjertesukk. Jeg får heller høre på Allegrikvartetten spille strykekvartetter av Ludwig Thuille, eller Antonio Florio og I Turchini spille La Santissima Trinità av Gaetano Veneziano. Det lyder bra, det!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

Vis vedlegget 248394

Takker hjerteligst for tipset, emotikon! Den er nå bestilt. Med dvd & greier.

Fra før har jeg denne:

Vis vedlegget 248762

Anbefales på det varmeste!
    Ultrakastraten Jaroussky er jo helt rå, hvis "rå" er det rette ordet i denne sammenhengen ;)

Musikk til å bli i godt humør av.
    Og etter emotikons gode omtale, har jeg store forventninger til det nye albumet!

Og emotikon; i denne forbindelse skal du være glad du har ører. Så får det være det samme om smilet ikke når helt rundt. ;)
    I dag lå den i postkassa, og nå har jeg spilt den. Alt var såre vel, frem til bonussporet. Denne versjonen av Hallelujah var host annerledes, og for en som har k d langs innspilling som referanse, var det litt av et paradoks å høre Jaroussky (hvis det var ham) i det aller øverste registeret, sammenlignet med langs versjon i det noget lavere. Ikke noe å si på kvaliteten på Pluhars fremførelse, men det var ikke helt etter min smak, særlig ikke etter å ha hørt k d lang.
    Men resten var bra det, emotikon ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn