Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.572
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvitbalanse be damned; dette har jeg hørt på nå: Ferras i LvB (kjøpt på Fretex, ikke helt bra), og det til høyre vet jeg faktisk ikke hva er! Melodiya; tittel; Kaledu Giesmes, tydelig nok noe ortodoks liturgisk (?), å dømme etter blurben på baksida er opptaket fra Litauen (antar at "Vilniaus universiteto Mokslo muziejuje" angir noe her). Spiller ingen rolle; hørverdig var det i alle fall.

Artig med slikt, vet aldri hva som kommer ut av høyttalerne.

Bernt K

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Figaro varer (..............................................
    ........................
    Har ikke rukket å bytte platespiller/arm siden forrige innlegg;

..........

Mvh Vidar P
    Jeg bytter gjerne spiller med deg hvis du skulle gå lei !
    Fy s... for et oppsett du har Vidar, der ser ikke jeg mange svakheter nei, det er et system som designet som etter mine drømmer ('litt' annen budsjett-kontroll her). Trodde et øyeblikk at LP-boksen var en CD-boks, før jeg skjønte at stativet var 207/2. For meg ser det ut som du har kastet oppgraderings-spøkelset ut av huset for godt og arven står klar til neste generasjon. Musikksmak og kunnskap trekker heller ikke ned.

Jaja, her går det også i Mozart opera, det er Don Giovanni på DVD fra 1978 med TeKanawa og Berganza.

Denne er flott og deilig men hvorfor er det så vanskelig å lage en jevnt besatt opera-oppsetning ? Nå har vi kommet til disken med ekstra-materialet, kanskje det mest interessante.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker Jøgga. Anlegget er svært bra det; både hva historiske og mer audiofile innspillinger angår; jeg bytter det neppe mot noe annet; jeg har liksom funnet min hifiprodusent og ser ikke i min villeste fantasi at det vil endre seg; du ser i signaturen og på de grønne lysene som lyser opp på dette dårlige nattebildet at det er et Naim-system;

Hører på Edda Moser (en gammel ungdomskjærlighet) som synger noe så sjeldent nå til dags som Schumanns Spanische Liederspiel på EMI i 1977; sammen med bl.a gjedda. Faktisk en av mine favorittplater blant de 20.000 titler å velge i.

Mvh Vidar P

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Vidar: Så man har fått seg kamera i det siste? Moro med bilder, svært så aktiv du har vært i det siste da på den fronten.

En annen anskaffelse også? Ser en eller annen knerten blir omtalt? ;)

Nå har mono-fiskene mine varmet seg en halvtimes tid, så jeg får vel sette på en plate snart.

Daniel Barenboim m/English Chamber Orch. - Mozart Piano Concertos 20&27, C Rondo K382
    ligger foran meg. Noe tess?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei; Knerten er han til venstre det. Cedrick er han til høyre. De er gode venner, og Cedrick som tidligere kun har voktet Naim-hifien har nå fått utvidet sitt ansvarsområde. Og han gjør en god jobb; man kommer ikke særlig nær Knerten uten at man er offisielt godkjent. Jeg lover :)

Heldigvis liker begge musikk; og ligger gladelig og sover mellom høyttalerne mens jeg spiller. Happy happy er jo jeg for det.

Beklageligvis har jeg bevandret meg fra klassisk til jazz, ved John Coltrane, nå i kveld. Så ingen plater å meddele her :)

Mvh Vidar P

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    ;D ;D ;D
    Ante meg. Grattis!!
    Snill bikkje da. Likte godt det lett skeptisk og voktende blikket der.
    Morsomt at du bruker kallenavnet knerten (eller er det navnet ;) ) .Vår kommende har samme kallenavn og gjett han får musikkoppfostring, både fra anlegget, men også konserter. Skal tidlig krøkes :D

Så hva tror du om platevalget, Barenboim, er fortsatt ganske blank på klassisk. Kjøper litt her og der. Prøver på å få fordøyd en plate (dog ikke forskjellige nødvendigvis) om dagen så lenge jeg er hjemme.
    Neste plate som ligger for tur er Eva Cassidy, "American Tune". En kjapp førlytt på et par låter idag, ga meg en vond klump i magen om at dette er "hifi-blues". Please prove me wrong.......

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bikkja er helt topp den. Jeg har ikke ord. Om det går an å være superfornøyd med en bikkje, så er denne iallefall det nærmeste jeg kommer. Makan til vett og forstand har jeg sjelden sett. Han er helt suveren. Også med Knerten; og tok ham umiddelbart til seg som om Knerten var hans egen sønn. Det er helt utrolig; jeg har alltid likt gode schäfere når de er som best; særlig hannene er vidunderlige da; og Cedrick bekrefter alle grunnene til å ha en slik schäfer i hus.

Du tror det sikkert ikke, men allerede nå to dager etter at Knerten kom hjem, så piper Cedrick på oss når Knerten trenger bleieskift; fordi han stikker nebbet opp i vogna og snuser litt med jevne mellomrom for å sjekke bleiestatus; og dersom Knerten våkner uten at vi hører det på natta, så kommer Cedrick opp i senga vår og dytter snuten sin mot oss så vil våkner slik at vi skal høre. Han er helt utrolig. Og diger; 50kg rå kraft, rask som en katt i bevegelsene; med vett og forstand som man noen ganger misunner ham.

Ang Barenboim; nærmeste nabo og bestevenninna til kona (som utrolig nok har god nok smak til å kjøpe et komplett Naim-system, inkl høyttalere, og er lidenskapelig med klassisk musikk) har det settet med Barenboim (et slikt lyseblått Warner-sett med komplette pianokonserter); jeg synes de er fine, men Daniel spiller litt hardt og brutalt synes jeg; han kunne gjerne ha utvist litt mer fintfølenhet og lyrisk innfallsvinkel i enkelte av konsertene. Synes nå jeg da.

Men jeg er vant til å høre Uchida, Brendel, Fischer i det senere, Perahia og andre; så det blir litt uvant dynamisk for meg, for å si det slik. Men musikken er kjempefin! Det er forresten Barenboim også; det er ikke det; dette er fine versjoner. Førstesatsen på Mozarts 20. (K466) er jo mannens lyseste øyeblikk på jord forresten.

Mvh Vidar P

Vedlegg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    Tidligere i kveld, Mahlers 6.symfoni, Ma Vlat, De dødes øy, Ma mer l'oye, La Valse, Rachmaninovs 2. klaverkonsert (sistesatsen er bare helt rå, Ashkenazy, ConcertGebouw, og Haitink, Decca) + endel annet.

Så var det "Elvira Madigan" med Geza Anda og Camerata Academica of the Salzburg Mozarteum, DG.
    Leser på baksiden av coveret at Anda faktisk har spilt sammen med Furtwangler.

Har forøvrig spilt Kleibers 5. og 7. symfoni ganske mye de siste dagene. Jaja, det er vel strengt tatt ikke hans symfonier, det bare høres slik ut.
    Må si at dette banker mine andre innspillinger av disse symfoniene ganske langt ned i støvlene. Med ett unntak!
    Furtwanglers i en den 7. symfonien, og da spesielt i 2.satsen. Der er et eller annet som bare er helt magisk. Intensiteten er helt enorm. Skulle nesten tro opptaket ble gjort under krigen, men det er det nok ikke. Det er en knitrende og sprakende gammel EMI pressing med Orchestre Philharmonique De Vienne, der det ser ut som om labelen er lakkert, og omslaget er i et slags tapetlignende stoff, trykket i Frankrike. Selve vinylen er av den stive, gamle typen.
    Kan dette være et opptak fra før krigen?

Denne spiller akkurat nå, og ja, like magisk i dag også!

Edit: Gratulerer med den lille Vidar! Det var da forøvrig et utrolig moderlig blikk fra en hannschæfer... ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Audiofil nytelse Vidar!
    Her har du med i det minste to viktige komponenter- sofrware og hardware.
    Kjenner en anelse skjerping for egen del, er på vei........

Og så dukket andre viktige faktorer for livet også opp i form av bilder. Den oppvoksende slekt og dens vokter. :)

Her har dagen utelukkende gått sin seiersgang med skjerpede sanser i forbindelse med heftig tuberolling på mitt nye forsterkersett. Dette er så gøy atte!!
    Nå er denne modusen skrudd av for dagen og denne har snurret den siste knappe timen ;) :

Og som hos deg er det jazzen som skal få innpass her også i de tidlige nattetimer.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    MaHa skrev:
    emotikon: Den virker ikke snau den klassisk-platebunken din ;)
    Skulle ønske at bunken var større. Har bare samlet klassisk musikk "for alvor" det siste året.
    Før det var jeg altkjøpende (stilarter) innen musikk.
    Nå er jeg "litt" mer selektiv på det meste. Så jeg handler nok mer etter et fornuftighetsprinsipp og etter det økonomien tillater.
    Og der blir det dårlig en stund fremover pga. ny hardware....vrengte lommene for en uke siden ;D

Jeg har noen netter nå hatt "mareritt" om at jeg "arvet" en enorm samling (et helt rom) klassisk musikk :p ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fischer er utrolig god. Hans Beethoven-Pathetique for EMI er det råeste jeg har hørt av pianospill tror jeg.

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.131
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Prisingen av denne boksen er en vits. Selv er jeg ingen Du Pre fan og har mesteparten (alt) av dette stoffet med andre musikere (og noe av det med henne), men vurderer å kjøpe den lell, spesielt kanskje pga det rike innslaget av kammermusikk i boksen.

Siden du Vidar er opptatt av Beethovens fiolinkonsert, kom jeg over denne interessante tråden:

http://www.amazon.com/tag/classical%20music/forum/ref=cm_cd_pg_pg1?%5Fencoding=UTF8&cdForum=Fx2O5YQ79OVJBUQ&cdPage=1&cdThread=Tx2LMR9QK7W4H46&displayType=tagsDetail

Hubermann på Naxos er satt på wish list.

Hva jeg hører på å forresten? Klavertrioer av Clara Schumann og Fanny Mendelssohn på Helios. Fint!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for link, mange meninger der også ja. Hubermann har jeg aldri hørt. Rapport kommer forhåpentlig i historisk-tråden?

Det var nettopp det rikholdige utbudet av kammermusikk som førte til at jeg ville ha boksen også. La oss håpe at det er gode remasteringer. EMI har slett ikke vært ille i så måte de.. og så har de fordelen med tilgjengelighet av de originale mastertapene.

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.131
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Takk for link, mange meninger der også ja. Hubermann har jeg aldri hørt. Rapport kommer forhåpentlig i historisk-tråden?
    Kanskje det ja. Men har Oikstrakh boksen med 17 CDer liggende åpen, og en viss Schneiderhanboks er på vei fra cduniverse (42 USD med frakt) så det kan bli noe tid til Hubermann er på plass.....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Oistrakh-boksen? Ikke gjør dette dyrere enn nødvendig for oss nå, men du kan gjerne fortelle hva det der er for slags boks?

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk Erato. Så gjennom innholdet, kom til at jeg har vel mye av det der fra før, mest på LP'er. Men for de som ikke har noe Oistrakh så må det være et varp.

Selv har jeg fått litt kick på Sibelius #4 etter at jeg fikk høre Ansermets oppvåknende innspilling av symfonien, i denne flotte Decca Original Masters-boksen jeg har nevnt.

Ashkenazy/Philharmonia på Decca (Kingsway Hall) 1981 er da slettes ikke verst han heller, synes jeg.

Mvh Vidar P

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.572
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt Brahms i dag; Gilels er jo vel kjent, men jeg vet ikke om Arrau er like velansett i Brahms. Uansett så var det velanvendt tid:

Bernt K

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nr 1 er min all-time favoritt. Særlig med Pollini/Bøhm! Men også med Curzon/Szell.

Til akkompagnement av rasende kabeldebatter på laptop'en, så passer denne fint;

Pressingen er fra Classic/RTI på 200g vinyl. Noe nedstemt, kanskje ikke en feil siden det er et requiem.

Mvh Vidar P

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt Wilhelm Kempff spille Mozarts pianosonate KV331 (Den med finale "Alla turca") hos en kompis. Det spillet var ikke dumt!

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det er jeg helt enig i, Valentino. Jeg liker Kempff enda bedre i Mozart enn i Beethoven. Ellers synes jeg Vidar Ps universalgeni av en schäfer er stemningsskapende. Jeg får assosiasjoner til både elg i solnedgang og St. Bernhardshunder. (Jeg har selv hatt bullmastiff.)

Ingen musikk i kveld etter Mahlers 2. i Operaen tidligere i dag. Det var en nær-utslukning-opplevelse.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.572
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kempff ja; tok denne boksen som natt'a-musikk. Han er delikat i dette.

Bernt K

Vedlegg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Takk Erato. Så gjennom innholdet, kom til at jeg har vel mye av det der fra før, mest på LP'er. Men for de som ikke har noe Oistrakh så må det være et varp.

Selv har jeg fått litt kick på Sibelius #4 etter at jeg fikk høre Ansermets oppvåknende innspilling av symfonien, i denne flotte Decca Original Masters-boksen jeg har nevnt.

Ashkenazy/Philharmonia på Decca (Kingsway Hall) 1981 er da slettes ikke verst han heller, synes jeg.

Mvh Vidar P
    Har denne platen selv, og dro den frem for første gang etter å ha lest din opplevelse med Ansermet. Synes den er veldig bra!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Jeg har hørt Wilhelm Kempff spille Mozarts pianosonate KV331 (Den med finale "Alla turca") hos en kompis. Det spillet var ikke dumt!
    awe skrev:
    Det er jeg helt enig i, Valentino. Jeg liker Kempff enda bedre i Mozart enn i Beethoven.
    Jeg glemte å sjekke (Moderne tider: Nettverksmusikk), men antar at det er denne kompisen min spilte fra:

Ønskelistet. Uchida trenger ikke stå helt alene i hyllene her.

---

Jeg har hørt Schubert i dag tidlig: Symfoni nr. 9 i C. Statskapelle Dresden og Karl Böhm.

This isn't Karl Böhm's well-known Schubert Ninth with the Berlin Philharmonic, but a live version broadcast by (then) East German radio in 1979. It's similar to the studio version, with remarkably consistent tempos, but it's also notably more exciting and for that reason a lot more fun. Böhm always did well by this symphony: his fleet, energetic interpretation belies the image of him as a stodgy conductor in the core classical repertoire. All three quick movements have real animal high-spirits, particularly given the uninhibited brass playing of the Staatskapelle Dresden. The Andante also rises to one whopper of a climax, and moves along smartly too. If there's any drawback, it's simply that the engineering is a bit congested, and not as fine as many other East German productions of the period. But if you like your Schubert Ninth raw and edgy, this certainly is a performance worth owning, and just the sort of collector's item deserving of "on demand" availability from Arkivmusic.com.
    --David Hurwitz
    Right on, David.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jo, kjøp gjerne Kempff i Mozart, det være seg sonater eller konserter. Har ikke hørt nevnte Schubert-innspilling, og den kan godt være fremragende. Det to andre innspillingene jeg har av Böhm i Schuberts 9. er det. Hurwitz er imidlertid en notorisk slyngel: Jeg har aldri lest noen annen klassisk-skribent av betydning som har brukt så mange store, fete ord på ting han ikke har greie på.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Muzio Clementi. 1752-1832. De komplette fire symfoniene får plass i denne 2LP-boksen. Fra Erato intet mindre  ;)

Som sagt tidligere så kan man visst klikke på bildene for detaljer.

Innspillingene som er fra 1978 (Henry-Wood Hall i London) er faktisk verdenspremiere på verkene på plate, iallefall sier coveret det. Riktignok på fransk; og vi vet jo alle hvordan min fransk er..

"Premier enregistrement mondial" sies det iallefall.

Mvh Vidar P

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.131
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har mange erato-plater jeg!

Sist spillt i går kveld:

Capriccio av Richard Strauss, under Bøhm. Med FiDi, Janowitz, Schreier, Ridderbusch, Auger, Prey.....

I tillegg Lieder av Clara Schumann på en aldeles strålende (!!!!) Heliosplate. Løp og kjøp sier jeg til de som er henfalne til den slags. Hennes setting av Lorelei (Die Luft ist klar und es dunkelt, und ruhig fliesst der Rhein....) er meget interessant satt opp mot Schuberts berømte versjon av samme.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Akkurat nå går det i "Ian Bostridge" Schubert - 25 Lieder - Julius Drake

For tur ligger Brahms Symphony no4/ Schumann Symphony no 4 med Berliner Philarmoniker Philharmonia Orchestra - Karajan

En uke med fri, og masse musikk som venter fremover de neste dagene :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Karajan/Berlins Brahms #4 fra 70-tallet er slettes ikke verst den imo; åpen, klangtransparent og smektende.
    Litt av en klang i det orkesteret i den salen, iallefall de gangene DGG-lydfolkene ikke gikk berserk med nærmicingen sin.

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hildegard von Bingen - Laudes & Vêpres pour la fête de sainte Ursule - Anonymous 4
    Fra det deilige skattekammeret til Harmonia Mundi.
    Bla her:
    http://www.europadisc.co.uk/classical/52917/50_Milestones_of_Western_Music.htm

Disse damene i Anonymous 4 kan faget sitt til fingerspissene kan det høres ut som.
    Dette låter så musikalsk og godt, en sen kveldstime med 9 rør pr kanal, deriblandt to 300B rør.

Nå hopper jeg snart i .....bingen::)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bingen er en fin gammel by det; ved Rhin. Vært der, og det var løyper å følge for såvel deilig riesling som musikk v/Hildegard.

Mvh Vidar P

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Du har også Bingen i Eggedal/Norefjellstraktene et sted. Minner ikke om Rhin, akkurat. ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Haydns "La Passione"-symfoni (nr.49) er jo en av favorittene blant disse middelperiodesymfoniene; 1.satsen (Adagio) er verdt en hel cd om den er bra spilt imo. Og det er den her;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CDH55119.htm

Disse Helios'ene var gode kjøp. Hanover-banden spiller slik jeg liker det. Ikke slik jeg ikke liker det. Bra!

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en av de platene,med nr. 13-16 på. Jeg liker dem godt. Kan ikke huske å ha sett deg skrive pent om HIP-innspillinger før, Vidar P. Har jeg dårlig hukommelse?

awe har skrevet mye pent om Pletnevs Mozartkonserter. Jeg har nok en gang prøvd å komme under huden på hans KV466 og 491 i dag, men nei. Jeg finner stadig ingen skalpell.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Historically Informed Performance. Norrington og sånn.;D

Edit: For dere casual readers (Vidar P kan dette, han bare tøyser). Det er en etikett gitt "Den nye bølgen", de som begynte å spille Bach med små orkestre og kor, ofte A=415, tarmstrenger, horn uten ventiler, lite eller ingen vibrato,etc. Harnoncourt var tidlig ute. I dag er det vel bare Colin Davis igjen som mener "det står skrevet i notene" mens han bruker 150 mann til Mozart. Nuvel.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn