Takk for opplysningen om disse innspillingene. Ser at komplett CD-utgave av disse symfoniene kommer 30. september.De siste ukene har alvorlig drøye doser med Bruckner stått på menyen. Denne skakkjørte outsideren skrev musikk med så mye uforstilt meddelelse, begavelse og energi at det er ufattelig. Nesten ingenting er normalt eller sunt ved livet og musikken hans, og likevel - eller kanskje nettopp derfor - uttrykker han menneskelige tilstander intenst treffsikkert. Trolig treffer han noe sentralt i vår tid, for orkestre, dirigenter og plateselskaper har ham på programmet som aldri før.
I strømmen av utgivelser skiller noen seg ut. Simone Young er ikke bare en kvinnelig pionér i Bruckner-sammenheng; hun er simpelthen en av de ledende Bruckner-dirigentene i det hele tatt. Oehms tilbyr alle symfoniene i en lydkvalitet (SACD) som fullstendig blåser i alle fall denne lytteren over ende. Dypt, dynamisk og detaljert uten snev av hardhet åpner dette for usedvanlig realisme i lytterommet. Et stort, romantisk orkester betyr som regel miniatyrbilder i hjemmet, men her oppleves det ikke slik.
Til sist må nevnes at Young konsekvent velger førsteutgaver istedenfor de mer kjente fra Nowak eller Haas. Akkurat det er en lang historie, men hun kan være riktig overbevisende om at senere utgaver ikke alltid var forbedringer. Ikke minst demonstererer det hvor ubegrenset oppfinnsom autisten Bruckner var.
Det er vel KORK på rett norsk?
Virkelig?! Spennende.Hvis det var til meg, så er ikke dette gamle opptak, og lyden er i vanlig Hyperion-kvalitet - helt glimrende. Opptak fra januar 2011. Jeg kan anbefale alle de 3 Hyperion-seriene: The romantic piano concerto, The romantic violin concerto og The romantic cello concerto
Det gikk frøktelig dårlig. De kan ikke skaffe den.Det skal jeg.Det ser ut til å være Standard Operating Procedure der i gården ja. Si fra hvordan det går.Så jeg bestilte den - og venter bare på beskjed om at de ikke klarer å skaffe den.
Jeg var nok litt kjapp der, men det var under førstegangslytting kommentaren falt. I "standard" Schubert legges det meste av fortolkningsansvaret på sangeren, mens det hos Zender/Schubert ligger veldig mye "farging" i orkestreringen. Dette synes jeg funket veldig bra. I tillegg er det ikke til å stikke under en stol at produksjonen er helt rå. Skal leite fram en gammel vinyl med Schreier i "Müllerin" akkompagnert på gitar. Mener å huske at den også funker..........., men erstatte Schuberts original gjør den ikke.
Husker hvor stort det var som 17.åring å få være med å spille dette stykket. Det ufattbart å få oppleve slike klanger og dynamikk.Brass er arbeiderklassens symfoniorkester, så Black Dyke Mills Bands innspilling av Derek Bourgeois Blitz fra 1982 hører vel hjemme i denne tråden? Spilles av fra CD, men her er ei lenke til Tidal for de som ønsker å høre det samme som meg uten å ha det på fysisk format eller lokale filer.
Vis vedlegget 403100