Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har et par Naiive Vivaldi på ønskelista, men ble blåskiver denne gang...

    Bla denne med fri frakt..

    Trondheimsolistene-Souvernir

    Meget bra anmeldelser, Spellemanspris men ikke minst en Grammy for beste flerkanals.


    Noen som har hørt denne? Har denne?
    Fin plate det, men den vant vel aldri noen Grammy. Ble nominert, men som alle de andre noen og tyve nominasjonene til 2L har det endt med det. Evig #2, men det er glimrende resultat i seg selv. :)
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har et par Naiive Vivaldi på ønskelista, men ble blåskiver denne gang...

    Bla denne med fri frakt..

    Trondheimsolistene-Souvernir

    Meget bra anmeldelser, Spellemanspris men ikke minst en Grammy for beste flerkanals.


    Noen som har hørt denne? Har denne?
    Fin plate det, men den vant vel aldri noen Grammy. Ble nominert, men som alle de andre noen og tyve nominasjonene til 2L har det endt med det. Evig #2, men det er glimrende resultat i seg selv. :)
    Nominert var det ja..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.262
    Antall liker
    10.285
    Sted
    Trondheim
    Deler av operahylla mi

    IMG_1475.jpg


    Jeg må innrømme at Mozart, Verdi, Puccini, Rossini, Strauss og Wagner har fått egne hyller.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har et par Naiive Vivaldi på ønskelista, men ble blåskiver denne gang...

    Bla denne med fri frakt..

    Trondheimsolistene-Souvernir
    Meget bra anmeldelser, Spellemanspris men ikke minst en Grammy for beste flerkanals.
    **
    Noen som har hørt denne? Har denne?
    Jeg har den, og har spilt den mye.
    Den er strålende, du får ikke noe som låter bedre. Musikken er bare deilig.
    Vinyl også, om du skulle ønske.

    Legg gjerne til den siste også , som heter Reflections.
    Den er minst like god. Enda mer spenst og gnist i musikken.

    Låter fint i to kanaler, men magisk flere.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.262
    Antall liker
    10.285
    Sted
    Trondheim
    Hører på denne nå:



    Tchaikovskys symfonier er jo ikke veldig raffinerte, men for en melodiker han var.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.853
    Antall liker
    4.169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. jeg kunne ikke motstå disse to under dagens besøk på Fretex. Snakker om sviskesamling spilt av "kaféensemble". På en god måte, må vite...
    salon.jpg


    Nyvaskede og fine ;)

    B
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tournemire's 7de symfoni fra den store jubileumsboksen med Liege filharmonien:

    "Les Danses de la Vie". Svært fargerikt og interessant. Denne boksen er virkelig et skattkammer av interessant stoff, selv om den inneholder en del "run of the mill" versjoner av standardverker som de fleste av oss har mer interessante versjoner av.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.262
    Antall liker
    10.285
    Sted
    Trondheim
    Jeg fikk nettopp denne inn døra:



    Jeg oppdaget til min forbløffelse at jeg ikke har Martinus klavertrioer, og Fibich-trioen trodde jeg jeg ikke hadde hørt før (det viser seg at jeg har den på vinyl - 2 innspillinger faktisk, men det må være 30 år siden sist jeg hørte den), så denne var jo midt i blinken. Fibich-trioen var ikke veldig spennende. I det hele tatt synes jeg det er få av Fibichs verk som er det. De 2 symfoniske diktene Noc na Karlstejne og V podvecer inneholder fine partier, men ikke mer enn det. Martinu-trioen var imidlertid spennende og vel verdt å ha hørt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det har (IIRC) kommet en komplett nyinnspilling av Martinu trioene på Supraphon som har fått flotte anmeldelser. Jeg har de heller ikke i samlingen tror jeg.

    Jeg har hørt litt på et par Fibich plater og aldri hørt noe som har gitt meg lyst til å høre mer......
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg kjøpte en blåfilm av Katherine Jenkins jeg, som jeg spilte igår. Hun er Mezzosopran, og lager et crossover show i klassisk opera stil. Det er mye show og sirkus, gigantisk full arena med publikum, skuespillere og sveving i luften. Hun synger bra, sangstemmen minner om stemmen til Evanessence sangeren, og nettop deres sang, Bring me to life får vi høre. Ellers er det en låt av Webber, En Adagio in G minor av Albinoni tror jeg med vokal. Vi får en stor fremføring av Queens Who wants to live forever, Vi får hele fire stykker fra Operaen Carmen, og diverse andre låter. Hun er ikke stygg å se på heller.

    Lyden er veldig god, Man har tre muligheter PCLM 2 kanaler, DD 5.1 og DTSHD Master.
    katherine_jenkins_live_from_the_o2_blu_ray.jpg







    Absolutt mer verd prisen som var 20 nok. :rolleyes:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.262
    Antall liker
    10.285
    Sted
    Trondheim
    Det har (IIRC) kommet en komplett nyinnspilling av Martinu trioene på Supraphon som har fått flotte anmeldelser. Jeg har de heller ikke i samlingen tror jeg.
    Det er med Smetana trioen (samme trio, men de har visst byttet ut fiolinisten). Den jeg fikk i hus er fra 2007, men komplettinnspillingen (på en CD) er fra 2016. Får kanskje kjøpe den etter hvert.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det har (IIRC) kommet en komplett nyinnspilling av Martinu trioene på Supraphon som har fått flotte anmeldelser. Jeg har de heller ikke i samlingen tror jeg.
    Det er med Smetana trioen (samme trio, men de har visst byttet ut fiolinisten). Den jeg fikk i hus er fra 2007, men komplettinnspillingen (på en CD) er fra 2016. Får kanskje kjøpe den etter hvert.
    Går med slike tanker jeg og ja :)

    Her går noen symfonier i flotte tolkninger og supre analogopptak:



    Har aldri helt fått dreisen på Bax, men dette er faktisk veldig flott!
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.853
    Antall liker
    4.169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, jeg lurer på om jeg har fått meg en ny favoritt-Appassionata...
    Richter, må vite, fra denne boksen:
    Folder.jpg


    Cd 12, opptak fra RCA 1961. Kanskje ikke fullt så vill som på liveopptaket fra Praha, men mer presis.

    B
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.853
    Antall liker
    4.169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    @ Ottone: Gloriøse karikaturer! Noen skylder meg et nytt bærbartastatur, da jeg sprøytet en munnfull varm kaffe over det.

    B
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg skal se om jeg finner Mahler stykket jeg hørte.

    Det var veldig rolig, sikkert en Adagio, jeg synes det var vakkert....
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2



    Partituret og akkorden fra den 10. symfonien, "Almschi" og ni-tone-akkorden. Tonaliteten er et godt ord for å sette oss på rett spor av verkets innhold, erato. I 1910 går Gustav Mahlers liv i oppløsning på alle plan, og i denne symfonien møter vi ham i kampens siste stadier. Kamp er det, for lite tyder på at han var rede for den store stillheten.

    Alma, med sin skjønnhet, livslyst, begavelse og sitt medfødte talent for koketteri, rev seg løs fra Gropius' favn for å være med på denne siste reisen mot Wien, mot døden. Helse, ekteskap og livsmuligheter er ugjenkallelig tapt, og i de siste desperate dagene beveger han seg bort fra tradisjonell tonalitet for å uttrykke denne tilstanden. Akkorden over er hinsides dur/moll. I det hele tatt tenker han mer kromatisk, og han synes å ha funnet sin vei til tolvtonemusikk.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En av mine nattfavoritter siden jeg kjøpte den på sølvskive i 1990. Jeg er kresen på tempoet Pachelbels orgelmusikk spilles i, og i denne innspillingen føler jeg at Werner Jacob nailer den. Resultatet er himmelsk skjønnhet i kirkerommet.

    pachelbel werner jacob.jpg


    Finnes i alle all på Tidal, sikkert andre strømmetjenester også.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.195
    Antall liker
    1.499
    Du glemte Adagioen fra nr 10. Da finner man roen igjen.
    Hvem har vel lyst til å finne roen i mahler :)
    I stedet for bare å lytte til adagioen fra No. 10, er det vel nå akseptert å kose seg med hele "greia". Ikke 100% Mahler, men i de forskjellige kompletteringer vi har fått fra folk som Cooke (den første tror jeg), Carpenter, Mazetti og wheeler, får vi virkelig et godt innblikk i veien som Mahler hadde staket ut. Min personlige favoritt er Barshai, selvom Ikke alle er enige her. Jeg vil likevel sterkt anbefale den billige dobbelt-CD fra Brilliant hvor vi får en fantastisk nr. 5 og en like fremragende nr. 10 komplettert av hr. Barshai selv. Ni-tone akkorden som er nevnt flere ganger, er ikke hørt på riktig, før man har hørt hva det unge tyske manskapet klarer. Notene i utgivelsen viser til den spesielle datoen opptaket ble gjort (dagen etter 9/11), og med det i mente blir virkningen ikke mindre.
    Det er aldri helt ro i Mahler.
    M5 M10 Barshai.jpg


    Steen
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du glemte Adagioen fra nr 10. Da finner man roen igjen.
    Hvem har vel lyst til å finne roen i mahler :) ,
    Steen
    Det kan man si. Jeg er vel egentlig litt "outMahlered" ,men min favoritt er jo den lyse og lette :p6eren, samt Adagioen i nr 9. Eller som en kamerat av meg kaller det, "please God, don't kill me" musikk.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Du glemte Adagioen fra nr 10. Da finner man roen igjen.
    Hvem har vel lyst til å finne roen i mahler :) ,
    Steen
    Det kan man si. Jeg er vel egentlig litt "outMahlered" ,men min favoritt er jo den lyse og lette :p6eren, samt Adagioen i nr 9. Eller som en kamerat av meg kaller det, "please God, don't kill me" musikk.
    Når jeg lytter til Mahler, er det definitivt ikke for å finne roen. Snarere tvert i mot, når jeg trenger å høre noe med litt mer "bitt" i, noe som utfordrer litt, har det tidligere gjerne blitt Mahler. Selv om jeg i de senere årene har fått øynene opp for andre komponister som også kan gjøre den jobben. Takket være anbefalinger her inne.

    Men jeg er enig med erato, det er også mulig å finne ro i Mahler. F.eks. i det eksemplet han nevner.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.262
    Antall liker
    10.285
    Sted
    Trondheim
    Jeg hører gjennom denne boksen nå:



    Det er stort sett bare kjente senromantiske verker, men det har jo sin sjarme det også. Akkurat nå har jeg kommet til de tidlige Tchaikovsky-symfoniene, og selv om de ikke er veldig spennende, er de svært velskrevne. Til tider lavmælte og svært behagelige å høre på. De har vel ikke den samme typiske Tchaikovsky-karakteren som de sene symfoniene - det er tydeligvis en komponist på søken etter sin egen stil og som ikke helt har funnet den enda, men man hører antydninger til det som skal komme i symfoni nr. 4, 5 og 6. De er bedre enn sitt rykte!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ........... Tchaikovsky-karakteren som de sene symfoniene - det er tydeligvis en komponist på søken etter sin egen stil og som ikke helt har funnet den enda, men man hører antydninger til det som skal komme i symfoni nr. 4, 5 og 6. De er bedre enn sitt rykte!
    Helt enig der. Jeg har alltid vært svak for Tsjaikovskij, og hører hans tidlige symfonier litt som øvelser og oppvarming til de senere.
    Jeg ble minnet på styrken og skjønnheten i T. sitt uttrykk igår kveld, da jeg fikk høre Manfred-symfonien på konsert for første gang. Mange i salen som fikk seg en overraskelse der. Litt mer muskler enn Svanesjøen, for å si det sånn.
    Min første plate (tor jeg, har vel mistet oversikten nå) med Manfred-symfonien er London Philh med Vladimir Jurowski, en veldig bra innspilling, og det var ekstra morsomt at min første konsertopplevelse av Manfred ble med hans far Michael Jurowski. Det låter alltid bra av SSO når gamle Jurowski kommer, og han kommer stadig og gjerne tilbake.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.262
    Antall liker
    10.285
    Sted
    Trondheim
    Jeg ble inspirert av dette til å ta fram tidlig Dvořák nå. Symfoni nr. 1 - Bells of Zlonice. Jeg tror jeg må ta meg en tur til Zlonice neste gang jeg er i Praha - det blir vel i mai neste år tenker jeg. Zlonice ligger ikke langt fra Praha, bare noen km fra Nelahozeves der Dvořák ble født. For de som ikke er kjent i Tsjekkia kan jeg anbefale en tur til Nelahozeves. Landsbyen er ikke store greiene, men Nelahozeves-slottet er fantastisk. Et av slottene til Lobkowicz-familien. Slottet er fullt restaurert og det er mulig å få omvisning på engelsk. Dvořák ble født i et hus 100 m fra slottet, og det er bare noen km til Zlonice.

    Nelahozeves:


    Et annet av Lobkowiczenes slott skal visstnok ha inspirert Wagner til å skrive Tannhäuser:

    Střekov (dessverre ikke restaurert) ligger også ganske nær Nelahozeves - like ved Ustí nad Labem:
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lobkowicz ja, var ikke det en av sponsorene til Beethoven?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.262
    Antall liker
    10.285
    Sted
    Trondheim
    Sitat fra nettet:

    "Lobkowitz sponsored Daniel Steibelt in the famous piano improvisation contest against Beethoven, which Beethoven - sponsored by Lichnowsky - so comprehensively won.The event took place in Prince Lobkowitz's palace, opposite the Hofburg palace in Michaelerplatz (i Wien) - where the palace still stands today.
    Lobkowitz created a magnificent concert room on the first floor of his palace at great expense.
    It was in this room that Beethoven conducted the first public performance of the Eroica Symphony - dedicated by Beethoven to Lobkowitz in gratitude, after he angrily withdrew the original dedication to Napoleon Bonaparte.
    Beethoven also dedicated the Fifth and Sixth Symphonies to Prince Lobkowitz, as well as the opus 18 Quartets, the Triple Concerto, the opus 74 Quartet and the song cycle An die ferne Geliebte."
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.127
    Torget vurderinger
    4
    Har en liten Wagner periode igjen og så tilfeldig i dag at DGG har Karajans Ring nå er tilgjengelig i 96/24 remaster , kun nedlasting. Tenker å sjekke ut om det er noe forskjell på denne mastringen og den siste som vel var fra 1998 (er ikke så opptatt av high rez). Fant den ikke på Tidal/Spotify så jeg registrerte meg for 3 mnd gratis Apple music. Har nedgradert kontoranlegget til Iphone 6s/Bose QC15 og med AM 256 acc vs Tidal Flac så er det vanskelig å sammenligne. For meg så høres den eldre utgaven på Tidal litt "hardere" ut, men også litt mindre lukket en den på Apple music, vet ikke om det er mastringen eller 256 acc som gjør at jeg opplever den nye som mer "lukket"?

    Det er Die Walkure det går i for tiden

    karajan walkure.jpg


    Ser at den selges gjennom Itunes så den er kanskje mastret for Itunes siden Apple vel ikke selger High rez filer?
    WAGNER Ring / Karajan - Download - Buy Now
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.726
    Antall liker
    1.552
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har, etter å ha fått meg en ny forsterkere begynt å trekke frem mine klassiske skiver...en etter en. I dag er det Strauss på menyen, Also sprach Zarathustra.

    41CZ1R94Q4L.jpg


    En meget bra innspilling fra '72.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.134
    Antall liker
    11.209
    Torget vurderinger
    10
    Syns det er vanskelig å finne gode innspillinger på Tidal. Det er rett og slett mye dødt og susete. Jeg er ikke fanatisk som må ha Telarc ditt og datt. Fra CD tiden var Naxos fine saker. Men det må selvfølgelig være en klar og dynamisk gjengivelse.

    Er heller ikke så lett å søke når jeg ikke har greie på hverken musikere eller orkestre. Bortsett fra Andsnes og LSO da....og St Martin :rolleyes:

    Fant denne. Mozarts 26 pianokonsert med Grzegorz Niemczuk. Aldri hørt om han men fint er det :)

    IMG_4127.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.134
    Antall liker
    11.209
    Torget vurderinger
    10
    Min metode er ganske banal. Søker f eks "Mozart clarinet", så skygger jeg unna best of, for beginners, for meditation and children, cover i pastel eller cover fra krigen. Er coveret et skarpt foto av en person eller et orkester så tar jeg sjansen.

    Tar veldig gjerne i mot innspill på å komme ut av denne musikalske analfabetismen :)

    Hører på denne nå ....... apropos klarinett. Liker forresten moll bedre enn dur så nå blir det litt for lystig her.

    IMG_4128.JPG
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn