Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.363
    Antall liker
    11.354
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg samler sammen det jeg kan få tak i av Vivaldi Edition fra Naïve, før de forsvinner helt. Musikkhandleren har tatt på seg å skaffe det som mangler. Så får vi leve med at det aldri ble komplett.
    Skjermbilde 2016-10-08 kl. 22.55.04.png

    Nå nytes Sandrine Piau i fri utfoldelse, i det repertoaret hun er aller best på.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Må da telle som klassisk: historien bak Marshall amp's, på NRK2.
    Klassisk hmm, Marshall er rå på rock, heavy og metall....

    Klassisk vil jeg si den ikke kan spille særlig bra, men jeg skjønner jo poenget ditt.

    Nå finnes det mer allment enn gitarforsterkere også da, hadde en selv engang. Men nå får man høylydte Bluetooth høytalere og hodetelefoner også, de får bra skussmål til rock og metall...
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Jeg samler sammen det jeg kan få tak i av Vivaldi Edition fra Naïve, før de forsvinner helt. Musikkhandleren har tatt på seg å skaffe det som mangler. Så får vi leve med at det aldri ble komplett.
    Vis vedlegget 403786
    Nå nytes Sandrine Piau i fri utfoldelse, i det repertoaret hun er aller best på.
    Er ikke alle å få tak i lenger? Hvilke mangler du?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Så jeg bestilte den - og venter bare på beskjed om at de ikke klarer å skaffe den.
    Det ser ut til å være Standard Operating Procedure der i gården ja. Si fra hvordan det går.
    Det skal jeg.
    Det gikk frøktelig dårlig. De kan ikke skaffe den.
    Det ser ikke ut til å gå stort bedre med min bestilling hos HBDirect. Jeg bestilte den 7. september og den er ennå ikke sendt. :(
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg samler sammen det jeg kan få tak i av Vivaldi Edition fra Naïve, før de forsvinner helt. Musikkhandleren har tatt på seg å skaffe det som mangler. Så får vi leve med at det aldri ble komplett.
    Vis vedlegget 403786
    Nå nytes Sandrine Piau i fri utfoldelse, i det repertoaret hun er aller best på.
    Er ikke alle å få tak i lenger? Hvilke mangler du?
    Den og flere i serien finnes i alle fall på Tidal. :)
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har bare en av de, den grønne med Lislevand, Lutt og mandolinkonsertene...
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har bare en av de, den grønne med Lislevand, Lutt og mandolinkonsertene...
    Den har jeg også, og den er topp.
    Men jeg ser iallfall at veldig mange andre også er tilgjengelige fortsatt. Har ikke den fullstendige oversikten over hvilke som finnes, og jeg ser at mange er "low on stock".
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.363
    Antall liker
    11.354
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg samler sammen det jeg kan få tak i av Vivaldi Edition fra Naïve, før de forsvinner helt. Musikkhandleren har tatt på seg å skaffe det som mangler. Så får vi leve med at det aldri ble komplett.
    Vis vedlegget 403786
    Nå nytes Sandrine Piau i fri utfoldelse, i det repertoaret hun er aller best på.
    Er ikke alle å få tak i lenger? Hvilke mangler du?
    Av de som er utgitt mangler jeg kanskje halvparten. Jeg har samlet på disse lenge, men tatt det rolig med en CD i ny og ne.
    Selskapet har stoppet opp midt i programmet, og det ser ikke ut som det kommer flere utgivelser i serien. Opprinnelig plan var ganske ambisiøs.
    "The release of more than 100 CDs, which began in 2000, will extend over the next ten years...."
    Jeg finner ikke lengre Naïve sin webside, der jeg fant den fulle oversikten over det som er gitt ut. Kanskje noen som vet om en oversikt?
    Det gikk rykter om at Naïve gikk mot et oppkjøp, men det har enda ikke skjedd.
    De fleste av disse er fremdeles å få tak i, men begynner å bli "out of stock" både her og der.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.808
    Antall liker
    10.258
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Naive er konk og kjøpt opp. Hva de nye eierne gjør er anybodys guess.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.363
    Antall liker
    11.354
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Naive er konk og kjøpt opp. Hva de nye eierne gjør er anybodys guess.
    Ja det ser jeg nå.
    Believe Digital?
    Ser ikke mye fokus på klassiske utgivelser der, nei.
    Utgivelsene blir selvfølgelig å finne hos strømmetjenestene, men flere nye CDer kan vi glemme.
    Da samler jeg videre, og satser på å klare komplett Vivaldi Edition fra Naïve.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg samler sammen det jeg kan få tak i av Vivaldi Edition fra Naïve, før de forsvinner helt. Musikkhandleren har tatt på seg å skaffe det som mangler. Så får vi leve med at det aldri ble komplett.
    Vis vedlegget 403786
    Nå nytes Sandrine Piau i fri utfoldelse, i det repertoaret hun er aller best på.
    Fungerer som start på uken for meg. Skjønner din forkjærlighet for denne serien. :)

    Naive er konk og kjøpt opp. Hva de nye eierne gjør er anybodys guess.
    Ja det ser jeg nå.
    Believe Digital?
    Ser ikke mye fokus på klassiske utgivelser der, nei.
    Utgivelsene blir selvfølgelig å finne hos strømmetjenestene, men flere nye CDer kan vi glemme.
    Da samler jeg videre, og satser på å klare komplett Vivaldi Edition fra Naïve.
    Trist når selskaper med gode intensjoner går over ende, men slik er bransjen. Det som er litt toskete er at det er så vanskelig å finne alle innspillingene på Tidal. Du kan nemlig ikke søke på label der i motsetning til Spotify. Og det er ikke alltid like logisk tagging på klassiske innspillinger på strømmetjenester. Søkefunksjonene i strømmetjenester er rett og slett ikke avanserte nok. :(
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denne serien gjør inntrykk, og i går kom Impulse med nok en innspilling fra Naïve som er flott, Christophe Coin som spiller cellomusikk av Vivaldi. Ved å søke opp den på Tidal fant jeg også en annen i serien, med Coin. Men det er altså den Impulse nevnte som får spilletid nå. Dette er gåsehud både for framføring og soniske kvaliteter.

    404153d1476170674-balubas-krypt-twilight-zone-41k4imi9vjl._sy355_.jpg


    Kanskje vi burde hatt en samletråd for Naïve på strømmetjenester, slik at alle blir lette å finne for de som ikke har dem på fysisk format?
     
    D

    Danke

    Gjest
    Her går det i Deutsche Grammofon, Ilya Gringolts Bach... Sonatas tror jeg..

    1-8 Partita no.1 in B minor

    9-12 Sonata no.2 in A minor

    13-18 Partita no.3 in E major

    BWV 1002

    BWV 1003

    BWV 1006

    Bach.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Nå Naxos De klassiske BLÅ Favoritter..

    1. Musikk for natten

    2. Filmens Klassikere

    3. Komponistenes beste

    Jeg hører mest på natten, men må få med meg resten også.. så det er projekt å få tid til å nyte disse.
    En fenomenal CD samling som ikke var altfor dyr. Meget gode innspillinger...

    Vis vedlegget 404247

    Har kjørt og kjører klassisk i Klasse A, men blir litt bekymret pga varmen som forsterkeren skaper, mer varme enn en elovn.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Klasse A kan fort vekk være bra for klassisk, Danke. Det blir varmt hvis det er ekte saker, så du får ta heten som et kvalitetstegn.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.363
    Antall liker
    11.354
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Denne serien gjør inntrykk, og i går kom Impulse med nok en innspilling fra Naïve som er flott, Christophe Coin som spiller cellomusikk av Vivaldi. Ved å søke opp den på Tidal fant jeg også en annen i serien, med Coin. Men det er altså den Impulse nevnte som får spilletid nå. Dette er gåsehud både for framføring og soniske kvaliteter.

    Vis vedlegget 404180

    Kanskje vi burde hatt en samletråd for Naïve på strømmetjenester, slik at alle blir lette å finne for de som ikke har dem på fysisk format?
    En bruker som kaller seg ulyssestone har tatt jobben for oss og laget spilleliste i Spotify
    https://open.spotify.com/user/ulyssestone/playlist/6pYWXHVOQ3ZujePEQUqWyG
    eller bare søk på "naive vivaldi" i Spotify

    Massevis av velgjort spillelister fra ulyssestone er delt her
    http://www.spotifyclassical.com/2011/01/naive-vivaldi-edition-open-vivaldi.html

    Ellers har Vivaldi Edition fra Naïve vært omtalt flere ganger på HFS klassisk
    http://www.hifisentralen.no/forumet/klassisk/23449-vivaldi-edition.html
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denne serien gjør inntrykk, og i går kom Impulse med nok en innspilling fra Naïve som er flott, Christophe Coin som spiller cellomusikk av Vivaldi. Ved å søke opp den på Tidal fant jeg også en annen i serien, med Coin. Men det er altså den Impulse nevnte som får spilletid nå. Dette er gåsehud både for framføring og soniske kvaliteter.



    Kanskje vi burde hatt en samletråd for Naïve på strømmetjenester, slik at alle blir lette å finne for de som ikke har dem på fysisk format?
    En bruker som kaller seg ulyssestone har tatt jobben for oss og laget spilleliste i Spotify
    https://open.spotify.com/user/ulyssestone/playlist/6pYWXHVOQ3ZujePEQUqWyG
    eller bare søk på "naive vivaldi" i Spotify

    Massevis av velgjort spillelister fra ulyssestone er delt her
    Spotify Classical Playlists: Naïve Vivaldi Edition + Open Vivaldi Playlist

    Ellers har Vivaldi Edition fra Naïve vært omtalt flere ganger på HFS klassisk
    http://www.hifisentralen.no/forumet/klassisk/23449-vivaldi-edition.html
    Da er det bare å lagre spillelisten og overføre den til Tidal. Så enkelt er det, håper jeg... :rolleyes:
    Takk skal du ha, ottone. :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.363
    Antall liker
    11.354
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    På tide med noe litt annet.
    Her er det fremdeles mye uspilt fra en spennende samling jeg kjøpte.
    collage-1476217455518.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.808
    Antall liker
    10.258
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I mellomtiden kan jeg anbefale de Vivaldidepriverte dette særdeles fine og billige settet (kjøpt for 9 devaluerte pund på europadisc):

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.135
    Antall liker
    10.070
    Sted
    Trondheim
    Her blir det Bartoks Hertug Blåskjegg som en forberedelse til morgendagens konsert i Olavshallen. Jeg oppdaget til min forskrekkelse at jeg har 7 forskjelllige innspillinger. Jeg falt ned på Kertesz

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.808
    Antall liker
    10.258
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det store problemet her er vel at akkurat den serien ikke blir fullført. Mangler vel 2 volumer (har kommet 4).
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.363
    Antall liker
    11.354
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Naive er konk og kjøpt opp. Hva de nye eierne gjør er anybodys guess.
    Hmmmm...og der ble jeg redd for hva som skjer med Azzolinis store vyer. Håper han får gjennomføre.
    Det håper jeg også, men tviler på at det kommer noe mer fra Naive eller deres eiere. Siste utgivelse i serien er over et år siden. Kan håpe på at Azzolini har lyst å fullføre, og klarer det på et annet label. Jeg har de fire første i hylla.
    Vivaldi fagottkonserter har blitt populære, men nesten ingen har gitt ut komplett serie. Naxos mangler en cd men det ser ut til å ha stoppet der også. Eneste komplette tilgjengelige er Daniel Smith på Decca, nyutgivelse av tidligere serie på ASV. Jeg har selvfølgelig den også, men den er langt unna Azzolini og et par andre i teknisk nivå.

    I Naïve serien er det stort sett operaene som mangler hos meg nå, der er jeg ikke sikker om jeg skal fullføre. Unntak er selvfølgelig denne
    vivaldi ottone.jpg
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.808
    Antall liker
    10.258
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bortsett fra et par Wagneroperaer helt til høyre, er det bare Vivaldioperaer i hylla i midten + Azzolini:



    og halvparten av hylla over er også Vivaldi, inklusive 2-3 operaer...og hele serien med kirkemusikk på Hyperion (en særdeles flott serie forresten)
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.363
    Antall liker
    11.354
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Deilige platehyller der. Sånn liker vi det.

    Her spilles vinyl igjen
    Mer Boulez, her med Schönberg
    _20161012_214530.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.808
    Antall liker
    10.258
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    er jeg alene om å ha 3 ganger så mange CDer med Vivaldioperaer som med Wagner....?

    Jeg synes for øvrig Vivaldi er en mer interessant vokal enn konsertkomponist (selv om mange av konsertene er flotte og ikke minst oppfinnsomme).
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.363
    Antall liker
    11.354
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    er jeg alene om å ha 3 ganger så mange CDer med Vivaldioperaer som med Wagner....?

    Jeg synes for øvrig Vivaldi er en mer interessant vokal enn konsertkomponist (selv om mange av konsertene er flotte og ikke minst oppfinnsomme).
    Samme trend i CDhylla her også. Forholdet Vivaldi-Wagner er nok nærmere 5 her, men det er ikke mye opera under Vivaldi.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.824
    Antall liker
    4.103
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, det står nok atskillig mer Vivaldi i hyllene (kjøkkenskapene) mine også, selv om jeg ser operaene hans er underrepresentert.
    Denne ble med hjem fra et bruktutsalg i går:
    martha.jpg


    Utmerket kvalitet på pressinga, selv om jeg måtte til med lommelykt og lupe for å finne den ene lille partikkelen med flass eller hva det nå var som lå i veien..., og midt i Andnte'n da.

    B
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Bortsett fra et par Wagneroperaer helt til høyre, er det bare Vivaldioperaer i hylla i midten + Azzolini:



    og halvparten av hylla over er også Vivaldi, inklusive 2-3 operaer...og hele serien med kirkemusikk på Hyperion (en særdeles flott serie forresten)
    Slik ser det ut hos meg:

    harddisk.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Det er stas med fysisk musikk, det er selvfølgelig praktisk også å bruke Pc enkelte ganger, eller blåtann.

    Men jeg holder skivesamlingen min høyt..
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.808
    Antall liker
    10.258
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1


    En virkelig absolutt strålende plate med høybarokk kirkemusikk. Just inn døren fra amazon.es.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.808
    Antall liker
    10.258
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og så er det i gang med en annen nyankommet plate; Ustvolskayaeleven (og Shostakovichvennen) Tischenko's stykekvartetter



    Jeg har alltid drømt om å få høre hans 2. cellokonsert med et orkester bestående av 48 celloer, 12 kontrabasser og slagverk...fat chance! Hans 2 fiolinkonsert er en av de store, og helt brutal.
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    BIS, Brautigam, Willens og Die Kölner Akademie har fullført serien med Mozarts klaverkonserter med de fire første. Antiklimaks? På ingen måte. Denne utgivelsen er en perle av de sjeldne, og det av flere grunner.

    Vi har lett for å avskrive de tidligste konsertene som barnestreker, som leilighetsmusikk for å demonstrere vidunderbarnet Mozarts ferdigheter på den store Europa-turneen fra 1763 til 1766. I virkeligheten dreier det seg i hovedsak om bearbeidelser av allerede eksisterende verker, for det meste om forløpere for det vi i dag kaller fiolinsonater, av Raupach, Honauer, Schobert, Eckard og C.P.E. Bach. De blir derfor gjerne kalt for Pasticcio-konsertene. Mozart jobbet mye med dem, som et studium av det eksisterende og en øvelse i hvordan dette materialet kunne utvikles videre. Den første ble han først endelig ferdig med i desember 1773.

    Utøverne her har virkelig funnet ut av hvordan denne musikken er skrudd sammen, og de har instrumentene, innsikten og ferdighetene til å få disse verkene til å springe ut i full blomst. Det er en sprell levende verden av ideer, klanger og oppdagelser. Ingen er mer tidsriktige, ingen er mindre museale. For sansene hos lytteren er det en bombe av musikalske proteiner, vitaminer og mineraler.

    Og lyden? Slik skal HIP låte! BIS har gjennom dette prosjektet blitt stadig dyktigere til få allverdens klanger til å leve og klinge i rommet, og å fange energien hos disse superkompetente musikerne. I mine ører er denne syklusen et temmelig suverent førstevalg hvis periodeinstrumenter står på menyen.

     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har et par Naiive Vivaldi på ønskelista, men ble blåskiver denne gang...

    Bla denne med fri frakt..

    Trondheimsolistene-Souvernir

    Meget bra anmeldelser, Spellemanspris men ikke minst en Grammy for beste flerkanals.

    souvenir_blu-ray_cd-21175569-frntl.jpg



    Noen som har hørt denne? Har denne?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.135
    Antall liker
    10.070
    Sted
    Trondheim
    Litt fra min operahylle:

    IMG_1472.jpg


    Smetana, Smyth, Soler, Spontini, Stravinsky, Suchon, Sullivan, Szymanowski, Tchaikovsky, Telemann, Thomas, Traetta, Vinci
    Vivaldi, Vivaldi, Vivaldi, Vivaldi...Vogel, Weber, Weil...
    (Wagner har egen hylle ;) )
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn